Herlev-aftalen Nordiske Lærerorganisationers Samråd 19. maj 2008 V/ Bent Larsen, Herlev Lærerforening.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forståelsespapir Forståelsespapir - ikke en aftale, og så alligevel….. Rammer der er centralt udfyldte med KLF. Loven er gældende alle de steder, hvor.
Advertisements

Introduktion til OK13. Det generelle resultat 2 årig overenskomstperiode Rammen:  1. år: 0,82 % - da reguleringsordning er i minus => ingen lønstigning.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Fra detaljer til rammer
Hotel- & Restaurantskolen den 15
Fredericia Lærerkreds
Velkommen til medlemsmødet For børnehaveklasseledere om arbejdstidsaftalen april 2009 Brøndby Strandskole.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform på Mølleskolen 2014
-gensyn med den professionelle lærer
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Skolereform - Egholmskolen
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Brøndby Lærerforenings
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
TR møde 6. januar 2014 Reform og arbejdstid Eksempler på lokale opmærksomhedspunkter.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Lærernes arbejdstid. Tre lag Centralt mellem KL og DLF Decentralt mellem kommune og den lokale lærerkreds Lokalt mellem skoleleder og den enkelte medarbejder.
DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Radisson, H. C. Andersen, Odense 3. – 5. september 2008 Arbejdstidsaftale 08.
Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
Lokalaftale Arbejdstid & løn Lærere & børnehaveklasseledere Ballerup Kommune & Ballerup Lærerforening 1. august 2016.
Overenskomst 2011 – etårig overenskomst Orientering om væsentligste elementer i OK-forliget mellem DANSKE ARK, ARKITEKTFORBUNDET, Konstruktørforeningen.
Bestyrelsen retningslinjer Ledelsen Ledelsen tilrettelægger og planlægger i samarbejde med lærerne Opgave- oversigt og dialog Tidstilrette- læggelse Opgaverne.
ARBEJDSTIDSAFTALE Lederkursus Kapitel 1 Indledning Forudsætningerne for, at aftalen kan fungere og dermed, at intentionerne i forordningen om folkeskolen.
1 OK 2013 Informationsmøder d. 20. juni 2013 Himmerlandscentrets Idrætsefterskole Haslev Idrætsefterskole Ladelund Efterskole Ringe Fri- og Efterskole.
FORLIG MELLEM KL OG LC I HOVEDTRÆK Faglig sekretær LFS Flemming Kjærgaard Andersen OVERENSKOMST 2015.
1 Sektormøde 19. maj – 20. maj Udfordringen: Markedsstyring af den offentlige sektor …i form af bl.a. - Økonomistyring - Fokus på målbare resultater.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
10. april Nyt fra Efterskoleforeningen Sekretærkursus 2 DGI-Byen 10. april 2013 v/ Christian Petersen.
Kursus for nye efterskoleledere ”Huset” oktober Kursus for nye efterskoleledere 1 Kursusugebegrebet og årsplan V. konsulent Ole Bjerring,
Temadag for TR.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Efterskoleforeningen
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Arbejdstid - frihed og rammer
Introduktion til OK13 1.
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
OK18 Det kommunale og regionale forlig
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
FOAS + A2B Arbejdstid TR-uddannelsen 1 A, Arbejdstid.
Arbejdstid Kommunale område
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Lokale lønforhandlinger
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Introduktion til OK13 1.
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Præsentationens transcript:

Herlev-aftalen Nordiske Lærerorganisationers Samråd 19. maj 2008 V/ Bent Larsen, Herlev Lærerforening

Emner i forbindelse med dagens indlæg Gennemgang af Herlev-aftalen Kommunal baggrund Processen - kort Konsekvenser af konstruktionen Erfaringer Spørgsmål

Hvorfor? Bedre arbejdsmiljø / indflydelse / status Mere fleksibilitet og understøttelse af undervisning Professionelt råderum for læreren Stærk forenkling af planlægningen Sammenhæng mellem UV og forber. mv. Omfordeling af resurser til de mest undervisende Større mulighed for pædagogisk / værdibaseret ledelse Ikke resursestyre enkelt elementer / normeringssikkerhed

Sikring af råderum Autonomi for læreren Citat fra aftalen: Når lærerne derved tillægges det professionelle ansvar for at tilrettelægge undervisningen og for at nå de pædagogiske mål, får de samtidig frihed til at disponere over den samlede undervisningsopgave ”Den samlede undervisningsopgave” udgør således lærerens råde- og ansvarsrum. Dette professionelle råde- og ansvarsrum respekteres af skolens parter gennem indgåelse af denne aftale.

Skematisk =1924 timer Undervisning Øvrige opgaver Tiden til lærerens undervisningsopgave Lærerens professionelle råde - og ansvarsrum Max 690t/920 lekt. svarende til 23 lekt./uge

Fordele ved ny lokalaftale Mindre UV til de mest undervisende Lærere Antal UV-timer Før Nu

Undervisningen – ”blommen” 16.2 undervisning = alm. lektioner. Åbning på biblioteket afregnet i lektioner Lejrskoler – 7 lektioner pr. påbegyndt dag Ekskursioner – max 7 lektioner pr. dag Prøver: Mundtlig=16 lektioner Mundtlig/skriftlig 21,33 lektioner

Resten af undervisningen - ”hviden” Ind. forberedelse Pauser Forældresamarbejde Samarbejde Klargøring Fælles forberedelse Soc. arrangementer Faglig ajourføring Forældrehenvendelser Tilf. forlængelse Løbende evaluering Efterbehandling Specielt for bibliotekets åbningstid: Administrationstid og Materialeudvalgsmøder m.v.

Ferie Søgne/hellig Evt. ferie-fridage PR/lærermøder Pædagogiske dage Planlægning/selvstyre 20t MUS 1t Forbered øvrige opg. 30t Klasselærer Aldersreduktion Censur TR,PFR,SKB m.v. Efter/videreuddannelse Funktioner Tilsyn Centralt aftalt for alle Kommunalt aftalt pulje for alle Kommunalt aftalt for nogle Aftalt på skole for alle/nogle } 28t

Aktivitetsplan - princippet Lærer A Årlige undervisningstimer 690 Fællesmøder m.v. 49 Forberedelse til møder m.v. 30 Lærer B Årlige undervisningstimer 690-ZZ Fællesmøder m.v. 49 Forberedelse til møder m.v. 30 Klasselærer, tilsyn, efteruddannelse ZZ Forudsætning: ”1672,4-år” og feriefridage indregnet

Konkrete eksempler Lærer C Undervisning657t/876lek/21,9ugt.lek. Fællesmøder m.v.49t Forberedelse til møder m.v.30t Klasselærer 75t

Konkrete eksempler Lærer D Undervisning672t/896lek/22,4ugt.lek. Fællesmøder m.v.49t Forberedelse til møder m.v.30t Klasselærer 75t Feriefridage udbetalt -34t

Børnehaveklasseledere

Ferie-fridage kan efter aftale afvikles som konkrete fridage. Tilsynstiden i SFO er kommunalt fastsat til 45 timer og anvendes primært i perioden 1/5-20/6. Efteruddannelse af længere omfang (uge- og helårskurser) tildeles særskilt ressource/modregnes i SFO-tid. Undervisningsopgaven udgør 1437 timer årligt, fordelt på 740 timer til den konkrete undervisning (”blommen”) og 697 timer til den øvrige undervisningsopgave (”hviden”) – svarende til en faktor på 1,9418. Individuelle opgaver udgør 54,4 timer (1672,4 – år uden fradrag af ferie-fridage). Som følge af børnehaveklasseledernes særlige tilstedeværelse med børnehaveklassens elever fastsættes i alt 910 timer som undervisningstid, herunder 10 minutter før og 5 minutter efter sidste lektion samt børnenes spisepause. Børnehaveklasseledere er omfattet af gebyraftalen med et § 13, stk. 2 lignende tillæg = 300 timer årligt, som afregner for §§ 12 og14 i børnehaveklasseledernes arbejdstidsaftale samt § 13 i overenskomst for lærere m.fl. Der er aftalt et funktionstillæg for børnehaveklasseledere på (31/ niveau) kr ,00

Andre elementer: Elevråd, praktikbesøg m.v. afregnes i 3-kant Alle møder i afdelinger (herunder SI) i 4-kant/3-kant Nystartordning Skabt råderum til at forbedre lokale akkorder Udvidet bibliotekar ”akkord” 3-årig aftale. Forlænget til og med 08/09

UV-tillæg og akkordtillæg Opgaver i hviden der giver tillæg: Undervisning: Sociale arrangementer Evt. pauser Eventuelt forældresamarbejde Hviden af lejrskole Akkord: Møder/samarbejde Forældresamarbejde

UV-tillæg og akkordtillæg 4-kant/3-kant indeholder både akkord og UV-opg. Ny aftale: UV-tillæg: Al ”blomme” Derudover: 30 timer pr. lærer, yderligere 80 timer for bibliotekar Akkordtillæg: Alle 4-kant/3-kant opgaver, undtagen centralt aftalte m.v. Derudover 31,5% af ”blommen/25% af ”hviden”

Ressourceovervejelser Aftalen på niveau med ”central faktor”: 2,3127 testet i Vallensbæk Svarer til Herlev hvis grundtakst=0 (se regneark) Indeholder forskellige opgaver/forudsætninger Eksempelvis 40 uger / årsnorm Balancerer for 9.-/10.klasse (se eksempel)

Gl. overhead Årsnorm:1924,00 Ferie (inkl. feriefridage)219,00 Søgnehelligdage66,60 Obligatoriske møder37,00 Individuel tid375, timers puljen155,00 Individuel pause50,00 Lokale puljer25,00 I alt930,60 Til disposition993,40 Gennemsnitsårsløn ,00 Timeløn367,11

Nyt overhead Årsnorm:1924,00 Ferie (inkl. feriefridage)219,00 Søgnehelligdage66,60 Obligatoriske møder49,00 Individuel forberedelse30,00 I alt304,60 Til disposition1559,40 Gennemsnitsårsløn ,00 Timeløn233,87

Herlevkarakteristika Forskel: - specialgrupper tilgodeset - lejrskole udenfor - Prøve/censur udenfor - 20 timer til administration af selvstyr - ”Grundtakst” = 30 Årsnorm VS 40 uger Flere detaljer - mere tilrettet Myte: ”Andre kommuner har ikke råd til Herlevaftalen” Max. UV afhænger af faktor og andre opgaver.

Tvister / problemer Tilfælde med lederbestemt møde INFO-hæfte om forældremøder Udmøntning af 250 timer til akkordforbedring til specialgrupper Møder i afdelinger eller større enheder indkaldt af lærere selv Vikartimer?

DLF-politiske indsatsområder / strategi jf. arb.tid skitse KL/DLF fælles grundlag for lokale aftaler Fælles redskaber / resurseberegninger Fælles initiativer for forståelsesbaggrund Baggrund for at implementere ny TR / lærer / leder roller Initiativer i forhold til lærer (professions) muligheder

Principskitse vs Herlevaftale Afbureaukratisere / dialog / styrke læreransvar / engagement / status / pæd. Ledelse / samlet ramme om U som udfyldes af læreren / teamet / flexibilitet (Dlf: Max U / råderum / sammenhæng ml U og andre opgaver) (Jævn U-fordeling / normering / - bespar på enkeltelementer) U-begreb Opgave faktor vs forberedelsesfaktor / lokalt lavere faktor Nyuddannede lærere Andre opgaver 1 = 1 eller hva´ vi nu vil! Opgaveoversigt ikke opgave-, men løntilsagn Tilstedeværelse (alle opgaver / fast arbejdstid) Ændringer i løbet af skoleåret