Effektmåling af innovation Socialforvaltningen, Københavns Kommune Marie Traasdahl Staal.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inddrag nu Kick-off møde
Advertisements

Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Folkeskole-reformen August 2014.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Administrative pejlemærker i BUF
DES årskonference 2013 Regeringens evalueringspolitiske program og de store velfærdsområder.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Når effektmåling rammer organisationen
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Tillid Temadag for AMIR
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Rekruttering og fastholdelse Projekt fra 2006 – 2010 Flere delprojekter omhandlende : Samarbejde Image Elevers læring Lederuddannelse Kompetenceudvikling.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Kodeks for offentlig topledelse
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
God dokumentation og evaluering – hvordan?
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Hovedpunkterne i en ny strategi
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
”Det Gode Patientforløb” Yngre Lægers initiativ til at sætte patienten i centrum og fagligheden i fokus Yngre-Læge-dag, Region Sjælland 26. September 2015.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Styregruppemøde 26. januar Task-force-gruppen Ebbe LundBYG-til-VÆKST Allan Due3F Rasmus UllehusKPC Jim NøhrAMU-Fyn Erik J. JensenEAL Hanne LudvigsenEAL.
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Vi lever vores liv. Gør dét vi vil. Vi tænker ikke engang over, at vi klarer os selv. Også for mennesker, der er født med et handicap, og ikke har prøvet.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
5 veje til produktivitet og bedre bundlinje (Dansk Byggeri og 3F, 2011)
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Kvartalsrapportering til ØU September 2018
Produktion af PBL-forløb – fokus på rammer og strukturering
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Samarbejde om data ErhvervsInfo
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Effektmåling af innovation Socialforvaltningen, Københavns Kommune Marie Traasdahl Staal

Innovation i SOF ”Nye ideer, der implementeres og giver værdi”

Hvorfor effektmåling og hvilke forudsætninger? Tillidsreform – princip nr. 1: ”Mere hvad – mindre hvordan” Berettiget politisk forventning om effektiv ressourceanvendelse A+B=C A? B? C? Udviklingsevaluering – muligheden for at lære undervejs Resultater Tillid

Bundlinjerne Aldrig minus på nogen af de fem bundlinjer! PROTOTYPE

Hvordan? Tre metodiske tilgange: Kvantitative målinger: Oftest allerede tilgængelige data. Kvalitative målinger: Dybdegående data, som er indsamlet ved hjælp af kvalitative metoder som eksempelvis interviews og observationer. Velbegrundede argumenter: Nogle gange har vi ikke data til rådighed, og så må vi ty til argumenter. Her påstår vi en effekt på den respektive bundlinje og så fremfører vi argumenter for denne påstand. Vi påpeger også de svagheder, som der er ved vores argumentation. Keep it simple!

Borgernes (oplevede) retssikkerhed Vi opgør borgernes oplevede retssikkerhed ved den nye løsning og sammenligner med den tidligere løsning. Er der en oplevelse af større retssikkerhed og legitimitet? Er der sket brugerinddragelse og følte brugerne sig inddraget? Til at måle dette kan vi bruge kvalitative data om borgernes oplevelser og eventuelt også kvantitative data som for eksempel antal klagesager før og nu. De steder hvor det er svært for os at fremskaffe kvalitative og kvantitative data, kan vi bruge velbegrundede argumenter til at vise effekten.

Den politiske dagsorden Vi opgør de adfærdsændringer og den udvikling, som politikerne har ønsket - eksempelvis mindre kriminalitet blandt unge, mindsket stofmisbrug, tidligere indsats, færre hjemløse, større selvhjulpenhed, og lignende. Ses de ønskede adfærdsændringer hos borgerne? Hvilken udvikling er sket? Til at måle dette kan vi bruge kvalitative og kvantitative data om borgernes adfærd. Effekterne på denne bundlinje vil som regel først vise sig på lang sigt, og det vil derfor ofte være svært at isolere og dokumentere det enkelte innovationsprojekts effekt. Derfor bruges velbegrundede argumenter ofte i forbindelse med effektmåling på denne bundlinje.

Organisationens produktivitet Vi opgør omkostningerne ved den nye løsning og sammenligner med den tidligere løsning. Er driftsomkostningerne faldet uden at det er gået ud over produktionen? Eller har vi øget produktionen uden at øge ressourceanvendelsen? Til at måle dette kan vi bruge kvantitative data om driftsomkostninger, løn og produktion.

Organisationens innovationskapacitet Vi opgør medarbejdernes innovationsevne og trivsel og sammenligner med tidligere. Er medarbejderne blevet kompetenceudviklet i forløbet, så de har fået mod på at arbejde anderledes fremover - og trives de med det? Til at måle dette kan vi bruge kvalitative og eventuelt kvantitative data om medarbejdernes oplevelse og trivsel. De steder hvor det er svært for os at fremskaffe kvalitative og kvantitative data, kan vi bruge velbegrundede argumenter til at vise effekten.

Borgernes service(oplevelse) Vi opgør borgernes serviceoplevelse ved den nye løsning og sammenligner med den tidligere løsning. Oplever borgerne en forbedret service? Til at måle dette kan vi bruge kvalitative og eventuelt kvantitative data om borgernes oplevelser.

Effektmåling af fricenterforsøg I hjemmeplejen Fricenterforsøget i hjemmeplejen 1.Borgerens behov kommer mere i centrum 2.Medarbejdernes faglighed bliver bragt bedre i spil Interviews med borgere og medarbejdere: Besøgspakker, kompetenceudvikling i relation til borgerinddragelse og fast kontaktperson Spredningsprojekt

Effektmål for Den Sociale Hjemmepleje, Valby/Vesterbro Fastholde gennemsigtighed ift. den leverede service borgerne kender til deres døgn og ugeplan borgerne ved, hvilke ydelser de må få og hvem de skal kontakte, hvis noget ikke er, som det skal være Medindflydelse at krav og forventninger er tydelige (ved hvad man skal som kontaktperson) at medarbejderne er blevet kompetenceudviklet i faglighed, drift og kommunikation sygefraværet falder brug af færre vikartimer Tillidsreform Rehabilitering Social mobilitet Effektivitet (flere borgere samme midler) borgerne er medinddragede og har indflydelse på hjælpen borgerne oplever, at det er et fast team, der hjælper dem borgerne oplever sig mere selvhjulpne på længere sigt

Hvordan måles der? - Den Sociale Hjemmepleje, Valby/Vesterbro 5 borgerinterviews (video) MAK tal – hvor mange besøg hos borgeren (kontinuitet) 6 medarbejderinterviews opfølgende interviews med ledelse og projektleder Sygefraværsdata Brug af vikartimer Baseline/nulpunktsmåli ng slutmåling midtvejsmåling Sammenfald med de øvrige mål, så der bruges medarbejderinterview, borgerinterviews og vikar/sygefraværsdata - Kombi med velbegrundede argumenter

Midtvejsmåling Midtvejsmåling skal i gang. -Gennem dialog med ledelse og medarbejderne har vi fornemmelse af, at noget ikke fungerer optimalt med døgn- og ugeplaner, og der bliver stillet spørgsmålstegn ved fra flere sider, om pakkerne i virkeligheden er det rigtige. -Vi finder ud af, at vi også er nødt til at måle ved at gå ind og kigge på dokumentationen – bliver døgn og ugeplaner brugt, som det var hensigten (ny målemetode) -Chance for at vi finder ud af, at den testede løsning ikke er den rigtige, og vi derfor er nødt til at gå et skridt tilbage og se, om det er noget andet end besøgspakker, der skal til.

Udfordringer ved modellen - Risiko for at det vokser - Risiko for dekobling fra selve innovationsprocessen - Stadig svært tilgængeligt – mangler enkle skabeloner som fx Odense -Kritik fra effekthajerne -Effekter viser sig ofte på andre områder

Gode råd Hold det enkelt Gør det så godt du kan – det vil altid være bedre end ikke at gøre noget !