‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LÆSNING.
Advertisements

Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Struktur: ”Quiz og byt”
Elsker DU også at læse lektier?
Evalueringskriterier for artikel
Almen studieforberedelse
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Bytte   PowerPoint  .
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Workstations.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Logisk set kap.7, planche 1 Formelle fejl Hvis han er langsom, taber han kampen. Han er ikke langsom. Ergo: Han taber ikke kampen. Hvis man taber et æg.
Karl Henrik Flyums model
Praktisk argumentation
ARGUMENTATION v Annette Bjerre Ryhede - ARTIKULATION.
Vejlederens kommunikation
Inquiry Based Science Education - IBSE
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Henriette Lungholt Uge Argumentationslære.
Gruppeoplæg om formidlingsteorien fra gruppe 5.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 2. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Argumentationsteknik
Årsplan – en kort en lang
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Formidling 22. Oktober 2007.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Øvelser Teoretisk Diskussion. I dag Hvordan er det gået? Gruppe 1, 3 og 4 skal sende en til Charlotte på: med opdragsgiverens navn.
SKABELON.
Sprogbaseret læring i naturfag
Skrivekursus 1.e ..
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
Problemer under debat i litteraturen. Det moderne gennembrud – oplæg og arbejdselv.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
Feedback på webnyheder øvelse Confex-kursus Webjournalistik 7-8 december
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Argumentation - metode og teori Af Bodil Haue-Pedersen, lærer på Espergærde Gymnasium og HF, Gengivet på dansksiderne.dk, 2016.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Navn på jeres idé Jeres navne:
Nye eksamensspørgsmål og portfolio
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Innovation.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introsidernes betydning
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Den gode tone Lse.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
- og hvordan du undgår dem…
* Personalekursus Skriv emnet her *.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!

Begreber - argumentationsanalyse Når man analyserer et argument, kan man inddele det i følgende hovedelementer: Påstand det, som man ønsker at overbevise nogen om. Belæg begrundelsen for at påstanden er sandsynlig. Hjemmel den bagvedliggende regel, der gør, at man kan godtage argumentet. Hjemmel er ofte ikke direkte tilstede.

Den udvidet argumentationsmodel: Den simple model: Påstand, Belæg og Hjemmel. Styrkemarkør man angiver med hvilken styrke påstanden fremsættes Nedtoning: nok, ofte, tit, nogle gange, tror jeg nok, måske, sandsynligvis. Optoning: slå fast, understrege, helt sikkert, altid, med sikkerhed, aldrig. Forbehold/gendrivelse man forudsiger og imødegår et eventuelt modargument. Man angiver, i hvilke tilfælde påstanden ikke gælder (f.eks. medmindre, hvis ikke, forudsat at). Rygdækning man styrker argumentationen ved f.eks. at henvise til andre eksempler, til undersøgelser eller lignende.

3 øvelser om argumentation. Speeddating: Fordel jer rundt om et af bordene - Sæt jer overfor hinanden to og to. Når tiden er gået rykker i videre til en ny partner og den næste opgave – Kun 10 minutter til hver opgave! Saml jer i grupper på 4 – to par: Se jeres besvarelser igennem: Er I enige?

Forklar gloserne - angiv en ordklasse og en betydning for en af de gloser, som optræder i teksten. I skal prøve at formulere betydningen af ordene med jeres egne ord. emotiv: ANTON, ASKE kontekst: BOLETTE, CECILIE valorisere: CHRISTINE, DAG (aspekt)markør: EMILIE, EMILIE Agentsivstrygning: FREJA, HANS ostensiv (definition): IBEN, KAMILLA stipulativ (definition): KRISTIAN, LAS cirkeldefinition: LOUISE, MADS overtalelsesdefintion: MALENE, MARIE-LOUISE denotation: MARKUS, MATS konnotation: METTE, MORTEN emfase: NATHALIE, OLIVER antitese: ANTON, ASKE parataktisk: BOLETTE, CECILIE hypotaktisk: CHRISTINE, DAG

Hvad er en opinionstekst?

Overskrifter I præsenteres nu for nogle forskellige overskrifter fra diverse netaviser. I skal ved hver overskrift overveje, hvilken retorisk tilgang til artiklen og hvilke argumentationskneb I ville benytte hvis I var journalister på artiklen.

ofiler/herbener/ECE /er-det-ok-at-vi-tvinger- spaedboern-ind-i-folkekirken/

ledere/ECE /ligest illing-har-faaet-nyt-fokus/

dere/ECE /krisen- paa-krim-maa-holdes-under- kontrol/

filer/brianesbensen/ECE /debat-om-boernecheck- udstiller-alt-hvad-der-er-galt- med-venstrefloejen/

Skriv en artikel baseret på overskriften. Vælg en overskrift og skriv en kort artikel, som I mener passer til overskriftens emne og tone. Artiklen skal lægges op på vores Padlet væg inden modulet er slut. Link til Padletvæg: