3.3 3.3.1 Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder? 1 1 1 1 6 6 5 5 8 8.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sekretariatet for Lægelig Videreuddannelse
Advertisements

Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Nye sundhedsfremmende strategier for et aktivt ældreliv – erfaringer og ideer Landsmøde for Ældre Råd 7. maj 2009.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Tværgående samarbejde.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Mødeledelse og deltagelse
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
UU og Jobcentret Campussamarbejde Signe Molde, Søndag Live
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Tema 4 Overgange i barnets liv
Udskrivningsmentor Hvad siger lovgivningen?
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Regler omkring tavlen Det.
Partnerskabsaftaler Virksomhedspraktik og opkvalificering med henblik på rekruttering til ordinære eller støttende job.
Indhold, indsatser, implementering
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Akut Forløbsbeskrivelse ved ansøgning om kontanthjælp med Grønt Kort (grøn bølge) 1 1 Decentrale aktører tildeler Grønt kort til relevante borgere Figur.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Overgange ml. barn og voksen Opstart på baggrund af materiale fra PPR og deltagelse i skolemøde 2 2 Borger 1 1 Deltagelse i skolemøde Deltagelse.
Last Planner System V/Erik Jung
Møde med a-kasserne om Akutpakken 18. september 2012.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Borgerens oplevelse af den kommunale forvaltning.
Indgangen til kommunen 2 2 Borger 1 1 Borger erhverver hjerneskade Deltagelse i koordinerende udskrivningmøde Er.
Classic/Sygedagpenge Myndighed Alle relevante akter skal være indscannet (sker løbende). Der oprettes enkeltsag i SB-sys: Forrevalidering, herunder delforløb.
1 Rehabiliteringsteam – består af: Jobcenteret: 2 beskæftigelsesmedarbejdere 5 deler posterne imellem sig og går på skift Tilstræber, at den ene er repræsenteret.
Disciplinære foranstaltninger – tjenstlige samtaler Lederkursus 2014.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Overgange ml. barn og voksen Borger 1 1 Borger henvender sig til kommunen om mulighed for hjælpemidler Deltagelse i.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Handleplansarbejde Opstart af udarbejdelse af handleplan 2 2 Borger 1 1 henvender sig til kommunen Deltagelse i handleplansmøde
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
Netværksmøde for socialrådgivere indenfor senhjerneskadeområdet øst for Storebælt ’Den koordinerende sagsbehandler’ Mia Schneider D. 21. okt
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
18/11/15 RAR Østjylland Handicap i beskæftigelsesindsatsen Overblik og nuværende viden 19. januar 2017 DISPOSITION Beskæftigelsessituationen for mennesker.
Læring gennem registrering og indberetning
Aftale format – Use cases
Forpligtende aftaler - og loyalitetsaftaler
Overordnede bestemmelser
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Fastlæggelse af brugermønstre for forskellige roller (Sagsoverblik/Partskontakt) Metodevejledning.
Socialpolitisk statusmøde 2017 LO
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Bilag 1c: Visitationsproces
Infomøde om synteseopgaven
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Præsentationens transcript:

Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder? Figur forklaring » 7 7 Ja 7.2 Ja Nej Behov for yderligere information Hvem har del i borgerens forløb? Er der behov for koordine- rende møde? Hvem skal deltage? Dagsorden udarbejdes Hvem skal ellers informeres? Indkaldelse Dagsorden Deltagerliste Tid og sted Indkaldelse Dagsorden Deltagerliste Tid og sted Info om møde Tovholder kontakter yderligere samarbejds- parter Borger oplever behov for koordinerende møde Tekst Borger Det professionelle system Kommunikation med samarbejdsparter Der er ikke oplysningskort på borgeren Indkaldelse Dagsorden Deltagerliste Tid og sted Indkaldelse Dagsorden Deltagerliste Tid og sted Referat skrives Referat Samtykke Indkaldelse udsendes Afholdelse af koordine- rende møde Der følges op med borger 2 2 Behov for koordinerende møde Samtale med borger 3.2 Kan der opnås samtykke? Ja Mulighed for begrænset samtykke? Ja Nej Ja Nej Kan der opnås samtykke til at kontakte tovholder? Samtale med borger Kan der opnås samtykke? Nej Ja Nej Kan der opnås samtykke til at kontakte forvaltningen? 3.4 Skal der kontaktes alligevel? Nej Ja Mulighed for begrænset samtykke? Ja 9 9 Deltagelse drøftes med borger 13 Borger forberedes på mødet Referat udsendes Samtykke Nej Er der tovholder? Initiativtager fungerer som tovholder Det aftales hvem der fungerer som tovholder KMD-sag tjekkes, og initiativtager fungerer som tovholder Nej Ja Nej Ja Tovholder informeres om behov Borger kontakter selv tovholder Forløbet afsluttes Evt. samtykke

Tilbage 1.Nogen oplever behov for koordination af indsatsen for relevante borgere (se ’Vurderingskriterier’). Det kan være: Borger Myndighedssagsbehandler (Social- og psykiatriteam, kontanthjælp-sygedagpengeteam, jobcenter, børnefamiliesagsbehandler) FKRC Eksterne samarbejdsparter (Psykiatrien, botilbud, bostøtte, gadeplansindsatsen, pårørende, beskæftigelsestilbud, hospital, hospitalssocialrådgivere og kriminalforsorgen) Behovet kan opstå som følge af: Borgers overgang til nyt tilbud Uforudsete hændelser Uhensigtsmæssige forløb Overgang fra Familieafdelingen til voksenområdet Behov for yderligere udredning af borgers situation 4.Næste skridt er at skabe sig overblik over, hvilken støtte og hjælp borgeren allerede modtager. Hvis den, der oplever koordinationsbehovet (initiativtager), arbejder på rådhuset, så kan man slå op på borgerens sag i Workbase, hvor der er oprettet et ”oplysningskort” som journalnotat til sagen. Af dette fremgår, hvem der leverer ydelser og støtte til borgeren. Hvis man ikke har adgang til Workbase, så kontaktes en sagsbehandler på rådhuset, der har adgang til Workbase. 4.1 Hvis der ikke er et oplysningskort på borgeren, tjekkes KMD-sag. Det undersøges, hvor mange sager borgeren har, og hvor disse sager er forankret. De pågældende afdelinger noteres. Initiativtager fungerer som tovholder, indtil andet er aftalt på et koordinerende møde. 5.Oplysningskortet tjekkes for at se, om der er udpeget en tovholder for borgerens sag. 5.1 Hvis der ikke er udpeget en tovholder for borgeren, fungerer initiativtager som tovholder, ind til andet er aftalt på et koordinerende møde. 6.Tovholder kontaktes og informeres om behovet for koordination. 7.Behovet for et koordinerende møde drøftes. Det drøftes hvorvidt mødet skal afholdes. 7.1 Hvis det vurderes, at der ikke er behov for et koordinerende møde afsluttes forløbet. 7.2 Hvis der er behov for yderligere information fra andre aktører, for at vurdere om der er behov for et koordinerende møde, kontakter tovholder disse aktører og indhenter den nødvendige information. Dette gøres så vidt muligt med samtykke fra borger, og uden samtykke kun i det omfang loven tillader dette. 8.Tovholder og initiativtager drøfter, hvem der skal deltage på mødet. 10.Tovholder og initiativtager drøfter dagsorden for mødet, og tovholder udarbejder denne. Der tages udgangspunkt i Standard-dagsorden for et koordinerende møde (findes i Workbase og på Tovholder vurderer, hvem der bør informeres om mødet ud over mødedeltagerne. Tovholder udsender kortfattet informationsmail om at mødes afholdes til disse. Husk borgers samtykke til dette. 12.Tovholder indkalder til mødet – med assistance fra den centrale indkalderfunktion. Tovholder udpeger referent. Denne opgave går så vidt muligt på skift. Indkaldelsen indeholder: Tid og sted for mødet Dagsorden Deltagerliste 14.Det koordinerende møde afholdes. Tovholder er mødeleder. Der tages udgangspunkt i den udsendte dagsorden. Vær opmærksom på inddragelse af borger på mødet. Samtykkeerklæring skal eventuelt fornyes. Dato for næste møde aftales – senest 12 måneder det aktuelle møde. 15.Referat fra mødet skrives. Dato for næste møde skrives ind i KMD-sag med advis-funktion. Oplysningskortet opdateres i Workbase. 16.Referat udsendes til alle deltagere, og dem der blev udsendt info til under punkt 8 (forudsat, at der er samtykke til dette). Referatet udsendes senest en uge efter mødet er afholdt. 18.Hvis der opleves behov for yderligere koordinering omkring borgeren, tager tovholder initiativ til næste planlagte koordinerende møde. 2.Borger kontaktes angående behovet for koordination. Borger spørges om vedkommende kan oplyse hvem der er tovholder på borgers forløb. 2.1 Hvis borger kan oplyse sin tovholder opfordres borger til at kontakte tovholder angående behovet for koordination. Hvis borger ikke ønsker at kontakte tovholder, eller initiativtager er usikker på, om borger vil kontakte tovholder, søger initiativtager at opnå samtykke til at kontakte tovholder angående muligheden for et koordinerende møde. 2.2 Hvis der ikke kan opnås samtykke, til at kontakte tovholder, gennemføres en samtale med borgeren, hvor initiativtager tydeliggør hvilke konsekvenser, det kan have for borgeren, hvis borgerens forløb ikke koordineres med andre aktører. Der skal i samtalen være fokus på at fremlægge konsekvenserne på en så konkret måde som muligt, og på at et eventuelt koordinerende møde skal gennemføres for hjælpe borger bedst muligt. 2.3 Der skal på baggrund af denne samtale igen søges at opnå et samtykke. 2.4 Hvis samtykke stadig ikke kan opnås, søges det at opnå et begrænset samtykke, til at kontakte en navngiven aktør og oplyse om behovet for koordination. 2.5 Hvis borger fastholder at ingen andre skal kontaktes angående behovet for koordination, skal initiativtager, hvis vedkommende er ansat i Frederiksberg Kommunes SSA-område, overveje om vedkommende skal kontakte tovholder uden samtykke. Uanset om initiativtager vælger at kontakte tovholder eller ej, skal borger oplyses om dette. Hvis initiativtager ikke er ansat inden for kommunens SSA-område, kan initiativtager ikke gøre mere. 3.Hvis borger ikke ved, hvem der er tovholder for borgers forløb, søger initiativtager at opnå samtykke til at kontakte en sagsbehandler ansat inden for kommunens SSA-område med henblik på, at indhente oplysninger om relevante aktører i borgers forløb for at finde ud af, hvem der skal kontaktes angående muligheden for et koordinerende møde. 3.1 Hvis der ikke kan opnås samtykke, gennemføres en samtale med borgeren, hvor initiativtager tydeliggør hvilke konsekvenser det kan have for borgeren, hvis borgerens forløb ikke koordineres med andre aktører. Der skal i samtalen være fokus på at fremlægge konsekvenserne på en så konkret måde som muligt, og på at et eventuelt koordinerende møde skal gennemføres for hjælpe borger bedst muligt. 3.2 Der skal på baggrund af denne samtale igen søges at opnå et samtykke. 3.3 Hvis samtykke stadig ikke kan opnås, søges det at opnå et begrænset samtykke, til at kontakte en navngiven aktør og oplyse om behovet for koordination Hvis der opnås begrænset samtykke, kontaktes den aktør, der er givet samtykke til at kontakte. Det aftales med denne aktør, hvem der går videre med forløbet, og dermed hvem der påtager sig rollen som tovholder, indtil andet er aftalt. 3.4 Hvis borger fastholder at ingen andre skal kontaktes angående behovet for koordination, skal initiativtager, hvis vedkommende er ansat i Frederiksberg Kommunes SSA-område, overveje om vedkommende skal kontakte en sagsbehandler ansat i kommunens SSA-område uden samtykke. Uanset om initiativtager vælger at kontakte tovholder eller ej, skal borger oplyses om dette. Hvis initiativtager ikke er ansat inden for kommunens SSA-område, kan initiativtager ikke gøre mere. Handlevejledning for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde 9.Tovholder og borger drøfter, hvem der skal deltage på mødet. Her under hvad mødet skal dreje sig om, og det afklares om borger deltager på mødet. Hvis borger ikke deltager indhentes samtykke til at gennemføre mødet med pågældende deltagere. Tovholder spørger til borgers ønsker til dagsorden for mødet. 13.Tovholder informerer borger om dagsorden for mødet og forklarer borger, hvordan mødet kommer til at forløbe. 17.På det afholdte møde blev det besluttet, hvem der efterfølgende kontakter borger for at følge op på mødet, og sikre sig, at borger har modtaget referatet. Vedkommende gør dette.

x x Hvad betyder de forskellige figurer? x x x x x x x x Start/afslutning I det professionelle system Start/afslutning Samarbejdspartnere/ borger Skriftlig kommunikation fra det professionelle system til samarbejdspartnere/ borger Skriftlig kommunikation fra samarbejdspartnere /borger til det professionelle system Aktiviteter i det professionelle system Aktiviteter hos samarbejdspartnere/ borgere Skillevej/beslutnings- punkter Sekvensflow Informationsflow Afgrænsning af organisatoriske enheder/borgeren Tilbage