1 Digitaliseringens krav og muligheder Vibeke Lyngse, Danmarks Naturfredningsforening
2 3 korte om Danmarks Naturfredningsforening Danmarks største natur- og miljøorganisation medlemmer Stærk lokal forankring - 95 lokale afdelinger Høj troværdighed og politisk gennemslagskraft - Målt af eksterne
3 Vores formål – og vision ”Vi arbejder for et bæredygtigt samfund med et smukt og varieret landskab, en rig og mangfoldig natur og et rent og sundt miljø”
4 Digitaliseringens krav og muligheder Dialog – kontant afregningDigitale fodsporNye forretningsmetoder
5 Dialog – kontant afregning Hvad sker der? Er det ok? Tilstedeværelse Skal vi svare? Skal andre? Hvor hurtigt? Reaktion Er vi parate til at handle? En mus kan hurtigt blive en til elefant! Stiller krav til omstillingsparathed i organisationen Konsekvens
6 Digitale fodspor Lettere at nå dem med samme interesser Risiko for kun at nå ”de indviede” Mere præcise målgrupper Hjælp til at guide i en massiv informationsstrøm Risiko for overload Individtilpasset kommunikation Eksklusivitet - Eksklusivt Lukket klub for de indviede Login – eller ud?
7 Nye forretningsmetoder ”Klik” – og du handler! Nu og her – uden at skifte kanal Direkte Call-to-action Vi kan komme i dialog – og følge op Man behøver ikke beslutte sig i første omgang Mulighed for opfølgning Støtte til en sag Medlemmer Mobilisering
8 En case: ”Red kysterne” - vi beder bare om 300 meter
9 Problemet kort: De frie kyster er hjerteblod for DN Truet af ny lovgivning (Forsøgsprojekter, lempelse af lovgivning) Når man først åbner posen…. vil mer’ ha’ mer’
10 Formål med kampagnen Rejse en folkesagIndsamle underskrifter Lægge et politisk pres Skabe opbakning til DN’s sag
11 Kampagne på mange flanker Viral kampagne Facebook YouTube Twitter Synlig i gadebilledet Buslangsider Kulturplakater Biografer PR Nyheder Kronik Undersøgelse Debatindlæg Både nationalt og regionalt/lokalt Event Folkemødet; Bjørn Nørgaard maler med interessenterne Bål langs strandene i januar – deltagere Kendisser Jesper Christensen og Charlotte Munch Også andre blandede sig PA/Lobby Møder med politiker
12 Statistik kyst-film Facebook –Unikke personer der har set filmene 3 sekunder eller mere: –Unikke personer der har set filmene 30 sekunder eller mere: –Unikke personer der har set filmene til 95% af længden: –5 video opslag i juni-august 2015 – 4 forskellige film –Derudover utallige billed/tekst opslag –Rækkevide på video opslag totalt 2,4 mio. unikke personer –70% viralt, 30% annoncer YouTube: afspilninger underskrifter på Stor stigning i SMS donationer (reklame på 300meter.dk)
13 Resultater underskrifterLovændring udskudt til efteråret4.000 nye medlemmer