Astma-Allergi Forbundet, Colitis-Crohn Foreningen, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Hvordan arbejder Det Palliative Team – Hvad tilbydes og til hvem?
Hvordan kan undersøgelser af patientoplevet kvalitet medvirke til at øge kvaliteten? Afdelingsleder Morten Freil Kvalitetstræf kostforplejningen, 2006.
Afdelingsleder Morten Freil
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Astma-Allergi Forbundet, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Dansk Parkinsonforening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen,
Astma-Allergi Forbundet, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Dansk Parkinsonforening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen,
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
UNIK 16. maj 2011 Shared care-platform for kronisk syge Chefkonsulent Tove Lehrmann, Region Syddanmark.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Kvantitativt studie ~ PaRIS - spørgeskemaundersøgelsen Spørgeskemaundersøgelse Forår 2009 Mickael Bech, Trine Kjær, Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning,
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste videreuddannelsesregion for yngre læger? Yngre Læge-dag - Lørdag den 28. maj 2011 Preben Cramon - Sundhedsfaglig.
Når sammenhæng er bundlinje. Det glade budskab! Driftstal fra Sherpa 0-2 års ledighed Sammenlignelige tal fra andre forskningsdesign 1 år39 %4-12 % 2.
Klinisk forskning - i dag og i morgen Torben V Schroeder Overlæge, Karkirurgisk Klinik, Rigshospitalet og Professor, Institut for Klinisk Medicin, Københavns.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital.
Areal og indbyggere (1. januar 2007) RegionIndbyggereArealIndbyggere pr. km 2 Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Lægeforeningen Fremtidig prioritering af medicinske behandlinger Jens Winther Jensen.
Birgit Viskum Center for Kvalitet, Middelfart. Udvidet patientsikkerhedsordning 1.Loven og rammerne 2.Udfordringer og muligheder 3.Hvad betyder det for.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
En hensigtsmæssig og tidssvarende psykiatri- hvad skal der til ? Udviklingskonference Region Syddanmark Anne Lindhardt
Patientinventering på Aalborg Sygehus KVALITET – svaret på sundhedsvæsenets udfordringer? Tirsdag den 28.november 2011.
17. Januar 2007 Karine Bech Dialyse ved kronisk nyresvigt Perspektivering Karine Bech Overlæge, dr.med. Hvidovre Hospital Formand for projektgruppen.
Velkommen Lise Høyer Lægeforeningen Midtjylland Medlemsmøde Torsdag den 4. februar 2016 kl – Aarhus Universitetshospital, Skejby, Aarhus N.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin.
Psykiatrien Region Sjælland. Vi vil komme omkring: 1.Hvad er Psykiatri 2.Psykiatrien Region Sjælland 3.Samarbejdet med kommunerne 4.Ønsker og forventninger.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Sektorovergange – en kvalitetsbrist? Kvalitetsudvikling i speciallægepraksis Konference d. 22. september 2009 v. Overlæge Malene Vestergaard, DSPS.
Fremtidens sundhedsvæsen - Fra patientens perspektiv Lars Engberg Formand
Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Aldring og tværfaglighed DGS 7-8 nov. 2016
Akutteamets målgruppe
Sektorovergange – en kvalitetsbrist?
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Refleksioner og drøftelser ved bordene
IT? Innovation eller Tyranni
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
Hvordan hjælper vi patienten gennem hospitalsindlæggelsen???
Sammenhængende patientforløb gennem brugerdreven innovation
Shared Care platformen Allan Nasser, Syddansk Sundhedsinnovation
TEMADAGE OM PALLIATION 2018
27. oktober 2008 Kvalitetsbegrebet og monitorering Jeanette Hounsgaard Center for Kvalitet
patientansvarlig læge
En vision for almen praksis
FSAIO ‘s Efterårs Fagdag 6 Oktober 2017
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Projekt lindrende indsats
(Strategispor og strategiske indsatser)
Det rette tilbud fra første kontakt.
Rammesætning for dagen
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
samarbejdsaftalen for traumatiserede flygtninge og krigsveteraner
Tværsektorielt samarbejde: Hvad virker integrativt, hvordan og hvorfor? Ninna Meier, Anne Lyngby Pedersen, Maja Boelsmand Østergaard og Janne Seemann Forskningsgruppen.
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Børne- og Familieafdelingen
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Astma-Allergi Forbundet, Colitis-Crohn Foreningen, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, Nyreforeningen, Parkinsonforeningen, Scleroseforeningen og Sjældne Diagnoser. Hvad er vigtigt for patienterne? Speciallægepraksis Morten Freil Direktør

Astma-Allergi Forbundet, Colitis-Crohn Foreningen, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, Nyreforeningen, Parkinsonforeningen, Scleroseforeningen og Sjældne Diagnoser. 1. How do patients with colorectal cancer perceive treatment and care compared with the treating health care professionals? Mathiesen TP, Willaing I, Freil M. et al. Medical Care Mathiesen TP, Freil M, Willaing I et al. Do patients differentiate between the different aspects of health care quality?, J Health Care Qual 2007;29:W1-10 Patientoplevelser er et vigtigt element i samlet belysning af kvalitet Faglig kvalitet Organisatorisk kvalitet Patientoplevet kvalitet Forskellige perspektiver og resultater (1, 2) Hvorfor måling af patientoplevelser?

Astma-Allergi Forbundet, Colitis-Crohn Foreningen, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, Nyreforeningen, Parkinsonforeningen, Scleroseforeningen og Sjældne Diagnoser. Forskellige perspektiver - Patient og professionelle Ledere på sygehusafdelinger Kilde: Undersøgelser i Københavns Amt om ledere, medarbejderes og patienters syn på aktuelle kvalitet: Enheden for Brugerundersøgelser 2003/2004 I høj grad/I nogen grad Mere end 90% af patienterne oplevede, at sygehuset var godt orienteret om deres situation ved indlæggelsen. Ca. 1/3 af patienterne oplevede at egen læge var dårligt orienteret om hvad der var sket på sygehuset. Læge-patientkontinuitet Forebyggende indsats Etablere sikkerhedskultur Henvisn. fra alm. praksis/Speciallæge Information til primær sektor Information til andre sygehuse Information til amb./afsnit i egen afd. Information til anden afdeling

Astma-Allergi Forbundet, Colitis-Crohn Foreningen, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, Nyreforeningen, Parkinsonforeningen, Scleroseforeningen og Sjældne Diagnoser. Forskellige perspektiver - Patientoplevede fejl og registrerede utilsigtede hændelser på Rigshospitalet Enheden for Brugerundersøgelser, 2006

Astma-Allergi Forbundet, Colitis-Crohn Foreningen, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, Nyreforeningen, Parkinsonforeningen, Scleroseforeningen og Sjældne Diagnoser. Generelt positivt syn på speciallægepraksis Faglighed, Lydhørhed Medinddragelse Identificerede indsatsområder Ventetid Tilgængelighed Passende tidspunkt Telefon Tilstrækkelig tid Hvad mangler fokus? Kommentarer til resultater

Astma-Allergi Forbundet, Colitis-Crohn Foreningen, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, Nyreforeningen, Parkinsonforeningen, Scleroseforeningen og Sjældne Diagnoser. Nye brugere – nye krav Skift i patienternes holdning Mindre autoritetstro Mere informationssøgende Stigende ønske om medinddragelse → Krav om samarbejde mellem sundhedspersonale og patienten Flere kronikere Ca. 1,5 mio. danskere 80% af samtlige sundhedsudgifter går til kronikerbehandling Over halvdelen har mere end én kronisk sygdom → Krav om sammenhæng og helhed Patientcentrerede rammer Inddragelse af den enkelte

Astma-Allergi Forbundet, Colitis-Crohn Foreningen, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, Nyreforeningen, Parkinsonforeningen, Scleroseforeningen og Sjældne Diagnoser. Høj faglig kvalitet Støtte og omsorg Autonomi Egenomsorg Individuelle forløb Tilgængelighed Sammenhæng Hvad efterspørger patienterne Litteratur, f.eks: - IVERSEN MG, HANSEN KS, FREIL M et al. Do surgical patients differ in the way they prioritize aspects of hospital care? Scand J Public Health.2009; 37: Sørensen J, Gut R, Freil M. Kroniske syges oplevelser i mødet med sundhedsvæsenet, Enheden for Brugerundersøgelser, Vedsted P, Mainz J, Lauritzen T og Olesen F. Patienters og alment praktiserende lægers prioritering af aspekter ved almenmedicinsk omsorg. Ugeskr Læger 2004;166(22):2158 -Innovationsrådet, Patientforum, Danske Regioner og Oxford Health Alliance. Brugernes Sundhedsvæsen.. København: Huset Mandag Morgen A/S, 2007

Astma-Allergi Forbundet, Colitis-Crohn Foreningen, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, Nyreforeningen, Parkinsonforeningen, Scleroseforeningen og Sjældne Diagnoser. Sammenhæng og helhed Livsforløb Sygdomsforløb Sammenhæng i sygdomsforløb (koordination, information m.v.) Sammenhæng i livsforløb (helhed)

Astma-Allergi Forbundet, Colitis-Crohn Foreningen, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, Nyreforeningen, Parkinsonforeningen, Scleroseforeningen og Sjældne Diagnoser. Vurdering af faglig kvalitet Patientoplevede fejl Hurtig udredning Adgang til specialistvurdering Tilgængelighed når der er behov for det Brug af patientens ressourcer Sammenhæng på tværs af sygdomme Sammenhæng med det øvrige sundhedssystem Sammenhæng i forhold til livssituation Opfølgning og efterbehandling Yderligere fokus på:

Astma-Allergi Forbundet, Colitis-Crohn Foreningen, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, Nyreforeningen, Parkinsonforeningen, Scleroseforeningen og Sjældne Diagnoser. Patientforløb Egen læge sygehus Speciallæge Fysioterapeut kiropraktor Patientskole Ambulatorium Hjemmepleje/ Hjemmesygepleje Alternativ beh. Socialrådgiver Dagcenter Hjem

Astma-Allergi Forbundet, Colitis-Crohn Foreningen, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, Nyreforeningen, Parkinsonforeningen, Scleroseforeningen og Sjældne Diagnoser. Anvendelse Kvalitetsudvikling Åbenhed Frit valg Udvikling: Skelnen mellem mennesker med kroniske sygdomme patienter med kortere forløb Fokus på forløb og sammenhæng Sammenhæng med LUP og DanPEP Sammenhæng med andre kvalitetsdata Anvendelse og udvikling