Opdragelsesformer og familietyper Fra landbrugssamfundet Det industrialiserede samfund Det sen-moderne samfund Efter jeg har vist dig dette Power Point.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Kulturmøder og kulturforskelle
Børnearbejde lavet af 4. klasse og lærer Stine B
Det svære liv i en sportstaske
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Socialisation og identitet
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Vor tids paradoks Klik for næste side  I dag har vi større huse og mindre familier. Mere bekvemmelighed, men mindre tid.
Nørrebros erfaringer med aktiviteter i et heterogent kvarter Børnearbejdet i Nørrebro Taekwondoklub.
Kvinder i den uformelle økonomi i Indien - på arbejde uden fast job
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Lav en familie I skal nu i gang med at skabe en familie
Hvor der er fokus på klimaet.
Å.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
De uanstændige Af Leif Panduro Kapitel 1.
Familien i Danmark Familie og socialisation Identitet
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Relationer – børn imellem
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Læse/studiegrupper.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Samfundstyper … og Familietyper + Identitetsdannelsen
Bønder. Det gælder om at overleve… En voksen skal bruge 700 TRKR pr. runde for at overleve. Et barn det halve.
1.Lektion: Identitet i forandring
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Efterskole og kirke Kirken er kun en generation fra at uddø Carey.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
INDUSTRISAMFUNDET - fra damp til drivhusgasser -
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Jan Christiansen Soso Fyn Sociologi. Nye ord; Integrere Værdier og normer Primær og sekundær Subjektiv og objektiv Individuel Sanktioner Fysisk eksistens.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Elvis Aaron Presley Solstrålerne har i musik arbejdet med et stort projekt om Elvis. De har lært meget om rockens konge. Det mundede ud i en flot præsentation.
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Ungdomsliv.
Livsform Vi er forskellige Og forskellen er betydningsfuld for, hvordan vi forstår os selv, hvordan vores omgivelser forstår os og hvordan vi er og hvordan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Byg et hus Storyline.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Den gældbundne tjener med Lego-figur
At bruge disse to ord rigtigt
Vor tids paradoks Klik for næste side .
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Grupperede observationssæt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
3 typer af aktive borger Ægte frivillige: drevet af medmenneskelighed – altruisme. - Dvs. at det gøre noget for nogen, som har behov for det, og hvor ”udbyttet”
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Danmarkspanel uge
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Præsentationens transcript:

Opdragelsesformer og familietyper Fra landbrugssamfundet Det industrialiserede samfund Det sen-moderne samfund Efter jeg har vist dig dette Power Point gennemgå det selv på egen Pc bagefter Du skal nærlæse det!

Udviklingen statistisk set – skilsmisser/vielser Antal vielser og skilsmisser pr. år Befolkningen fordelt på land- og byområder

Hvad sker der omkring 1982? Tjek tabel for skilsmisser og ægteskaber – er der en grund det det du her ser?

Familien 3 typer Landbrugs samfund Tregenerationsfamilie Landsbyfællesskaber Faste normer og roller Slægtstilhørsforhold Industri samfund Kernefamilie Vandring fra land til by Faste normer og roller Klassetilhørsforhold Senmoderne samfund Funktionstømte familier, nye familieformer Ingen faste normer, hyppige rolleskift ”Valgbiografier”

Familietyper og fordeling af roller Rollefordeling og muligheder i de tre familietyper FarMorYngre børnÆldre børnBedsteforældre Landbrugssamfund – før industrialiseringen Familieoverhoved, Varetog det hårdere landbrugsarbejde Stod for det huslige arbejde og pasning af de mindste. Lettere landbrugsarbejde Lærte allerede tidligt at hjælpe til i marken og på gården. Begrænset skolegang. Forventedes at arbejde på lige fod med de voksne. Blev evt. sendt ud at tjene. Boede stadig på gården og hjalp til som alder og helbred tillod. Industri samfund – 1950’erne Familieoverhoved – især udadtil. Tjener pengene og ordner økonomien Hjemmegående husmor der klarer det huslige. Følelsesmæssig leder. Bliver passet hjemme af moderen. Skolegang for de lidt ældre. I arbejderfamilier sluttede skolegangen ofte her – middelklassebørn fortsat i skole Boede ikke sammen med familien, men dog ofte i nærheden og kunne hjælpe med f.eks. børnepasning Senmoderne samfund - nutiden Arbejder og tjener penge, tager del i det huslige arbejde derhjemme. Arbejder og tjener penge, stadig primært ansvarlig for det huslige og følelsesmæssig leder. Går i institution og/eller skole – ofte mange aktiviteter udenfor hjemmet. Ungdomsuddannelse, mange aktiviteter udenfor hjemmet der ofte bruges som ”tankstation” Bor ikke sammen med familien og ofte langt væk – man ses relativt sjældent.

SOCIALISERING/OPDRAGELSE OG DANNELSE I DET SEN-MODERNE SAMFUND

FAMILIEFORMER

Forsøg med pædagogiske metoder Anerkendende/autoritær/laissez-faire Opgave: I inddeles i grupper I skal i gruppen koble opdragelsesformerne fra slide 6 og 7 på de 3 forsøg fra videoen. Lave et skema og inddel børnene (gøres i hver af jeres logbøger)

Hvad er identitet? Tjek de 5 udsagn Hvad påvirker mest – synes du?

Det sen-moderne samfund – 37 familietyper!

Identitetsdannelsen i de tre samfundstyper Landbrugs samfund Identiteten tildeles af omgivelserne Individet er underordnet slægten Normerne kommer fra lokalsamfundet Ære og skam Industri samfund Identiteten hænger sammen med arbejde og samfundsklasse Normerne indlæres i kernefamilien Normerne internaliseres/optages Senmoderne samfund Individet skal selv konstruere sin identitet Samfundsklasser og traditioner nedbrydes Fælles normer forsvinder Valgbiografier/til- og fravalg Individet har flere situationsbestemte identiteter

Eks. på Identitetsdannelsen læs selv ! Landbrugs samfund Knud er familiens ældste søn og når hans far bliver for gammel til at drive den, skal han overtage gården, så den bliver i familien. Han går i kirke næsten hver søndag fordi det er det hans familie og omgivelserne forventer af ham. I den relativt korte skolegang han har haft, har han lært at respektere konge, kirke og andre autoriteter. Industri samfund Erik er søn af en fabriksarbejder og har lært at respektere håndens arbejde. I skolen har han siden 6. klasse gået i den praktisk orienterede mellemskole, og han tænker på at gå ud allerede efter 7. klasse. Han vil gerne i lære som tømrer, og håber at han en dag måske kan blive sin egen herre. Erik har en klar opfattelse af sig selv som en del af arbejderklassen, og vil stemme socialdemokratisk lige som sin far. Af sin mor har Erik lært hvordan man skal opføre sig, men det har altid været far der stak en flad hvis han ikke gjorde det. Senmoderne samfund Josefine ved ikke hvad hun vil med sit liv, men hun vil ikke være det samme som sin mor og far – det er vigtigt for hende at hun finder noget som hun virkelig gider. Hun regner med at skulle i gymnasiet efter 9. for det giver de fleste muligheder efterfølgende. Josefine bestemmer i høj grad selv hvad hun må og ikke må derhjemme, og hun kommer og går stort set som det passer hende. Hun interesserer sig ikke rigtig for politik og den slags, men der er jo også nogle år til det behøver at bekymre hende….

Gruppearbejde 1. Tal i gruppen om, hvilken familietype, I selv er opvokset i. Udveksle med hinanden omkring værdier og normer. Hvordan var en typisk hverdag i din familie? Hvert medlem fortæller i 3 min. Gør det overskueligt lave et skema og indsæt jeres observationer 2. Tal i gruppen omkring opdragelsesformer - hvad kan I genkende, og hvad er ukendt? Lave et skema om kendt og ukendt – udveksle med en anden gruppe