Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Journalistiske virkemidler
Problemløsningsteknikker
Læringsstile og lektier
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Innovation og iværksætteri
Grammatik hvorfor og hvordan?
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Tekstformidling på Internettet E 2003
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
Folkeskolens afgangsprøve
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Projektvejledning på performance-design
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Budskabet skal ud Derfor Ingen fugleklatter på ruden Mundret sprog Ingen formelle fejl Spændende layout.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
Kompetence Sikker Danisco bruger på deres hjemmeside et professionelt sprog der får hjemmesiden til at fremstå som en sikker hjemmeside.
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Værkstedsundervisning
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Novelleskrivning Hvad er vigtigt?
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Skrivekursus 1.e ..
Genrer Konference om ny skriftlig eksamen i fransk og spansk Nyborg Gymnasium 22. oktober 2015.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
SRO SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Procesorienteret skrivning i Google drev og Classroom
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Introsidernes betydning
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation

Formelt –og uformelt skriftsprog Sproglig stil: Kanceli-stil / Høj stil Normalsprog / Hverdagssprog Lav stil – Meget talesprog, slang, ufuldendt, kraftudtryk

Formelt –og uformelt skriftsprog §4 ”Statens brandinspektion og politiet har til enhver tid uden retskendelse mod behørig legitimation adgang til virksomheder, der fremstiller, indfører eller forhandler fyrværkeri, og kan i forbindelse hermed for fabrikantens eller importørernes regning udtage prøver af fyrværkeriartikler og underkaste disse en teknisk undersøgelse” Kilde: retsinformation

Formelt –og uformelt skriftsprog Normaltsprog vs Kanceli-stil: ”Politiet og statens brandinspektion har ret til at undersøge fyrværkeri hos virksomheder der fremstiller, indfører eller forhandler fyrværkeri. De har ret til at kræve betaling for tekniske undersøgelser af fyrværkeriet”

Opgave 1 Hvor formelle/uformelle er disse genrer? Sms Indkøbsseddel Dagbog Nyhedsartikel Blog Twitter-opdatering Brev Madopskrift Dansk stil Jobansøgning Tale Rapport

Opgave 2 Forestil dig at du sender følgende til en ven/veninde via Facebook… Med denne henvendelse vil jeg anmode dig om, at vi mødes i aften kl Med venlig hilsen Bjarne Hvordan vil din ven/veninde reagere? Hvorfor?

Processkrivning At skrive er en proces alle kan lære det – Det er et håndværk! Alle har fået en stil tilbage… -med lærerkommentarer og røde streger! Uddyb Talesprog ????

Processkrivning Skrivning indeholder 2 faser Den kreative fase Den kritiske fase Forskellen på lineær skrivning og processkrivning:

Processkrivning

Processkrivning IDEERFOKUSUDKAST

Processkrivning PROCESSKRIVNING Forbedre & Revidere Få ideer Skrive & Strukturere

Processkrivning 3 Faser i skriveprocessen: 1. Få ideer og fokusere = Før-skrivningsfasen 2. At gennemskrive og strukturere = Skrivefasen 3. At forbedre/revidere = Redigeringsfasen

Processkrivning - Før- skrivningsfasen: Vær kreativ Vær åben overfor ideer Undgå selvkritik Skriv ned – Fx mindmap/brainstorm

Processkrivning

Processkrivning

Processkrivning - Skrivefasen Metode: Hurtigskrivning#1: Skriv løs i 5-10minutter om et eller flere emner i din brainstorm Læs teksten igennem og vælg hvilke emner der er værd at bygge videre på Hurtigskrivning#2: Skriv igen 5-10minutter – denne gang mere fokuseret (på de emner du har valgt ud)

Processkrivning - Skrivefasen Hurtigskrivning = Undgå sort skærm! Strukturere afsnit – find en rækkefølge Skriv opgaven – brug evt. Hurtigskrivning flere gange undervejs til de enkelte afsnit

Processkrivning - redigeringsfasen Når du går fra 1. til 2. fase forbedrer du det du har ’hurtigskrevet’ Det er ALTID hensigtsmæssigt at læse opgaven grundigt igennem til sidst Læse korrektur (grammatik) Er der nok afsnit – er opgaven læsbar? Sprogligvariation

Processkrivning - redigeringsfasen ”Samfundet og medierne som præger det danske er rigtig spændende at lære om i skolen fordi man lærer at kende forskel på de forskellige medier som f.eks. Hjemmesider, blogs og tv og alt muligt så man kan finde ud af hvordan de virker bedst” Hvad står der?

Processkrivning - redigeringsfasen ”Det danske samfund er præget af mange forskellige medier. Der er alt lige fra TV til internettet med blogs, hjemmesider og meget mere. I skolen lærer man at skelne mellem de forskellige typer af medier, så man kan bruge dem hensigtsmæssigt.” HUSK PUNKTUMMER!

Sproglig Variation Hvilket eksempel synes I fungerer bedst – Hvorfor?

Sproglig Variation Undgå: Gentagelser – vendinger eller ord Fyldord – typisk ’men’ eller ’jo’ Konsekvent at starte sætninger med subjekt (grundled)