Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
Samfundsfag i Studieretningsprojektet
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Studieretningsprojektet (SRP)
Studieretningsprojekt
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
3g Studie Retnings Projekt
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Studieretningsprojektet (SRP)
SRP 2014.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
SRP 2014.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Information omkring studieretningsprojekt I skal begynde at overveje område allerede nu 7. december skal I via blanket vælge fag og område Her skal I også.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2015.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
Konferencer om SRP - efteråret 2008 Studieretningsprojektet Rammerne –justering om vejledning i skriveperioden DPU/Rambøll’s evalueringsrapport Anbefalinger.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
- Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece Studieretningsprojektet i 3.g.
Studieretningsprojektet og Det internationale område Studiekompetence i fokus også på 3. år Flerfaglige forløb Faglige udfordringer både for elever og.
STUDIERETNINGSPROJEKTET 2016 Marselisborg Gymnasium.
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Større skriftlig opgave i 2.hf
Studieretningsprojektet
Udkast til justering af KS
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Bedømmelse og karakterer
Valg af fag Valg af problem Blanket Pjece
Studieretningsprojektet 2017
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Større Skriftlig Opgave
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Studieretningsprojektet
Velkommen til fagligt samspil
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Præsentationens transcript:

Studieretningsprojektet Anette Lind

Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag, som eleven har på A-niveau, og med inddragelse af andre studieretningsfag på C-, B- eller A-niveau og/eller obligatoriske fag på A-niveau, jf. bilag 6. Stk. 2. Såfremt eleven vælger at inddrage et studieretningsfag på B- eller C-niveau, der blev afsluttet før 3. år, jf. § 68, stk. 3, skal skolens leder sikre, at eleven tilbydes faglig og metodisk vejledning i faget. Stk. 3. Eleven vælger studieretningsprojektets fagkombination. Et fag, der indgår i en elevs studieretningsprojekt, indgår på det højeste niveau, eleven har eller har haft faget.

Hvilke fag? I 3.år skal hver elev udarbejde et studie-retningsprojekt. Studieretningsprojektet udarbejdes i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag som eleven har på A- niveau og med inddragelse af andre studieretningsfag og/eller fagene dansk A og engelsk A. (Bilag 6 i hhx-bekendtgørelsen)

- med udgangspunkt i….. Hvad menes der med det….. At studieretningsprojektet udarbejdes ”med udgangspunkt i et studieretningsfag, som eleven har på A-niveau”, betyder, at eleven skal tage sit udgangspunkt i et af de studieretningsfag, som eleven i 3.år har på A-niveau enten inde i studieretningen eller som valgfag uden for studieretningen. ”At tage udgangspunkt” i et fag betyder derimod ikke, at dette fag nødvendigvis skal spille den dominerende rolle i det endelige projekt. Efterhånden, som eleven arbejder sig ind i problemstillingen, kan det vise sig, at elevens hovedinteresse i sagen koncentrerer sig om et af de andre fag, der kan indgå i projektet.

Nyt begreb - hovedfag Et hovedfag er et fag, hvor eleven går ud over arbejdet i faget – i forhold til fagets læreplan. Et hovedfag skal være et studieretningsfag på mindst B-niveau. Der kan være mere end 1 hovedfag Eks: Studieretning Afs.A – it B – Markkomm. C

Mulige fagkombinationer Studieretningsfag som eleven har på A + et andet studieretningsfag Studieretningsfag som eleven har på A + dansk /engelsk Studieretningsfag på B + Studieretningsfag som eleven har på A

Perioden Udarbejdelsen af studieretningsprojektet skal ske i løbet af 2 sammenhængende uger (i alt 10 skole- dage) i perioden fra 15. oktober til 1. marts. Skolen kan dog, hvis særlige forhold taler derfor, beslutte, at nogle af de første 5 dage kan placeres enkeltvis og/eller adskilt fra den sidste, sammen- hængende del af perioden. I de dage, der er afsat til studieretningsprojektet, gives der ikke anden undervisning.

Område og opgaveformulering Eleven vælger i samråd med sin(e) vejleder(e) område for studieretningsprojektet. Området skal – inden for såvel fagenes kernestof som det supplerende stof – afgrænses på en sådan måde, at der kan udformes en opgaveformulering, som sikrer, at der ikke kan ske genanvendelse af afsnit fra besvarelser, som tidligere er blevet afleveret og rettet. Eleven skal senest 6 uger inden projektperiodens start skriftligt meddele de valgte fag og område. Eleven meddeler samtidigt hvilke(t) fag, der er projektets hovedfag.

Område og opgaveformulering,2 Elever, der har valgt samme område, skal have forskellige opgaveformuleringer. Opgaveformuleringen kan ikke direkte bygge på den del af fagenes stof, der allerede er indgået i den enkelte elevs undervisning. Der er dog intet til hinder for, at studieretningsprojektet udarbejdes i forlængelse af arbejdet i de indgående fag eller har forbindelse hermed.

Opgaveformuleringen udfærdiges af elevens vejleder(e). såvel fagspecifikke som mere tværgående faglige krav i de indgående fag, krav om fordybelse, der på væsentlige punkter ligger ud over arbejdet i projektets hovedfag. Opgaveformuleringen skal være konkret og afgrænset og skal i præcise formuleringer angive, hvad der kræves af eleven, herunder krav til og rammer for omfang af opgavebesvarelsen, og den skal inddrage nogle aspekter eller være ledsaget af bilag, der ikke er blevet drøftet med eleven under vejledningen. Opgaveformuleringen skal have en sådan form, at eleven ikke på forhånd kan udarbejde detaljerede dele af den endelige besvarelse, men samtidig være udformet sådan, at der tages hensyn til de overvejelser, eleven har gjort sig om opgaven i vejledningsperioden.

Studieretningsprojekter og sprog