BedreBolig En mulighed for finanssektoren. Agenda Velkomst og introduktion til Bedre Bolig –Ved Tommy Brøndum Olsen, Rejseholdet Muligheder for banksektoren.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Home v/ Anne Crone.
Advertisements

Renoveringsstrategi Dansk Solvarmeforenings Generalforsamling Title/Department/Archive/Author.
Christian Bruhn Rieper Kontorchef Fornyelsesfondens sekretariat
EU Socialfondsprojektet
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
Tilrettelæggelse af rådgivningsforløbet
Bygningskonstruktør Projektering Byggeledelse Overblik Samarbejde
I NTELLIGENT MARKEDSFØRING Unikt, Web-baseret marketingsmedie Til byggebranchen.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
E-læring i virksomhedsperspektiv Spar Nord Bank. •E-læring i forhold til Spar Nords forretnings- strategi –kompetencer –effektivitet –kunder –økonomi.
Baggrund, status og udrulning
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Beretning for år 2001 Fremtiden.
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Visionsproces Fra ord til handling.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Væksthusenes rolle Rådgiverkonference Århus, 20. november 2008.
Vi gør det nemt at vælge energivenlige produkter.
Netværk og samarbejde v/ Rikke Schak og Lotte Lindgaard Andersen, Grøn erhvervsvækst – del af Lean Energy Cluster.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Coop Bank.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Afslutning – studienet og videre forløb
27 JUNI 2014 HTKGG 1 Høje-Taastrup Going Green Steen Olesen, klimakonsulent HTK.
IT i undervisningen.
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
Llælædlf. Flere ka’ mere Spastikerforeningens økonomi skal styrkes. Spastikerforeningen vil være større Spastikerforeningen vil være mere synlig Spastikerforeningen.
Energieffektivitet af bygninger og bygningskomponenter
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Jeanette Fangel Løgstrup
Køge Erhvervsservice 6. Februar Agenda -Præsentation af os -Lidt om Køge Erhvervsservice -Vores biks og værdier.
Velkommen til Fyraftensmøde på EUC Syd! 3. oktober 2012.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Greenkeeper ERFA-gruppe Golfens Grønne Regnskab - Et godt formidlingsredskab!
Camp IB sept sept VELKOMMEN TIL CAMP IB37.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Reklame & Markedsføring
Ole Michael Jensen SBi/Ålborg Universitet Energisparerådet
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Et fælles Mobility Management projekt. Dette er ikke (kun) en konference!
Tommy Engedal Kronborg
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Integration og international rekruttering Regeringens fokus på indsatsen og samspillet med jobcentre Direktør Kasper Højvang Kyed Kontorchef Karin Ingemann.
Virkemidler til yderligere fremme af energirenovering af bygninger Søren Dyck-Madsen Det Økologiske Råd Energirenovering af bygninger: Win-win for alle.
EBAS Energi- og Bygningsrådgivning A/S Byggeskadeforsikring Energi og bygningsrådgivning A/S (EBAS) Bygherreforeningen & Ejendomsforeningen Danmark.
Samarbejde med lokale aktører v/ Visionspilot Kirstine Gottlieb og Teamleder Naturcenter Klaus Bertram Fries.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
ARBEJDER DU FOR BANKEN – ELLER ARBEJDER BANKEN FOR DIG?
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Uddannelse i sygefraværshåndtering
BYGNINGSKONTRUKTØR THE MAN ON THE MOON
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet
Ny fælles landbrugspolitik i EU efter 2020
Målopfølgning - Økonomi-, Erhvervs- og Planudvalget
Præsentationens transcript:

BedreBolig En mulighed for finanssektoren

Agenda Velkomst og introduktion til Bedre Bolig –Ved Tommy Brøndum Olsen, Rejseholdet Muligheder for banksektoren ved BedreBolig –Steffen Grimm Dyrhauge, Rejseholdet

BedreBolig En kort gennemgang

Formål med BedreBolig Fremme energirenovering af private boliger Fjerne barrierer – gøre det nemt og overskueligt Samlet rådgivning hos én aktør gennem hele processen Skal fungere på markedsvilkår Landsdækkende ordning

Politisk baggrund En del af Vækstplan DK Understøtte grøn omstilling Skabe vækst og arbejdspladser Vedtaget med bredt politisk flertal Udviklet af Energistyrelsen Tæt samarbejde med brancher og interesseorganisationer

Boligejerens proces

To BedreBolig-ydelser Fase 1: BedreBolig-plan Samtale Kortlægning af hus og muligheder BedreBolig-plan inkl. beregninger, forslag og budget Dokument til bank

To BedreBolig-ydelser Fase 2: BedreBolig-projekt Projektering inkl. tilbudsindhentning Byggeledelse Aflevering Opfølgning

BedreBolig-rådgiveren Baggrund Arkitekt, ingeniør, bygningskonstruktør eller håndværker med erfaring i energirenovering Krav Bestået BedreBolig-uddannelse Virksomheden skal have et kvalitetsstyringssystem Skal godkendes af Energistyrelsen og er underlagt 3. parts kontrol

Modul 1

Muligheder i energirenovering?

Forberedende møder med lokale aktører i kommunerne Forberedende møder med aktører der har en bredere tilgang end den enkelte kommune Aktørmøder, forberedende møder med kommunerne og gennemførelse Deltagelse på borgerevents 65% er interesserede i energirenovering

Din bolig bliver bedre når du har energien med

Muligheder med BedreBolig For boligejeren Nem og overskuelig indgang til viden og rådgivning Boligen lever op til fremtidens krav om en energirigtig bolig Kan mærkes i boligejerens økonomi For BedreBolig-rådgiveren Øget efterspørgel på rådgivning Kan tilbyde kvalificeret rådgivning Adgang til viden og værktøjer For centrale interessenter Markedet kan vokse Tværfaglighed og samarbejde styrkes Bedre vurderingsgrundlag for banker og realkreditinstitutter Et konkret værktøj for kommunerne og energiselskaberne

Finansiering en vigtig del af opgaven

Finanssektorens rolle Finansiering central del af energirenovering/BedreBolig Pengeinstitutter og realkredit er boligejerens naturlige kontaktpunkt ved renovering af bolig Finanssektoren har stærk kompetence i kundedialog og rådgivning og er tæt på kunden

1. De renoveringsparate Boligejere, der står over for en større renovering af boligen enten, fordi de vælger det, eller fordi de er tvunget til det af vedligeholdelsesmæssige årsager 3. Boligkøberne Boligejere, der potentielt renoverer i forbindelse med huskøb 2. Dem, der har råd Boligejere, der i kraft af formue eller friværdi har muligheden for at renovere energirigtigt, men ikke nødvendigvis ser noget behov (fx 60+-segmentet) Potentialet Salg over 3 år Samlet antal enfamiliehuse i DK Målgrupperne Boliger opført før 1979 Ca Har skønsmæssigt friværdi nok Potentiale

Investeringsbehovet Samlet investeringsbehov på privatområdet udgør ca. 450 mia. frem til 2050 En energi- renovering koster mellem og kr.

Hvorfor skal finanssektoren rådgive om BedreBolig? BedreBolig er en kompetent, langsigtet national ordning BedreBolig-planen gør energifinansiel rådgivning enkel BedreBolig-planen kan danne udgangspunkt for lån

Økonomien for bankerne i BedreBolig Energi investeringer understøttes af den meget lave rente Investér din opsparing i boligen Afkastet er nær bunden Energiinvesteringen er nær toppen

National kampagneindsats

Målrettet forankring af BedreBolig Kommuner Byggeriets aktører Arkitekter Ingeniører Bygningskonstruktører Håndværkere Centrale interessenter Finansierings- institutioner Energiselskaber Ejendomsmæglere Byggemarkeder m.fl. AKTØRER Kommunikation direkte til målgrupperne Information til aktører Målgrupper efter- spørger BedreBolig Aktører markeds- fører BedreBolig

Eksekveringsplan (foreløbig) Burst* 1Burst 2Burst 3Burst 4Burst 5 Periode Uge 42-45, 2014Uge 4-6, 2015Uge 16-19, 2015Uge 36-38, 2015Uge 3-5, 2016 Startdato 13. oktober, 2014tbd Medier TV, Online Online Kanaler TV2, Charlie, Fri, MTG og National Geograpfic Sites Digitale nyhedsmedier Sites Målrettede boligsites Sites Netværkssite Netværkssite & Retargeting >>>>>>>>>>>>>>>>>National PR-dækning <<<<<<<<<<<<<<<<< Kommunale/lokale aktiviteter

Sådan foldes budskaberne ud på nettet

Hvordan kan finanssektoren støtte op? Rådgivning om finansiering af energirenovering Henvisning til BedreBolig.dk og BedreBolig-rådgivere Markedsføring af BedreBolig

Ønsket er, at Pengeinstitutterne samarbejder med kommuner om lokal markedsføring af BedreBolig Pengeinstitutter har dialog med BedreBolig- rådgivere om målrettet og direkte markedsføring til pengeinstituttets kunder Pengeinstitutter har orienteret/uddannet deres filialer og rådgivere i ordningen. Medarbejdere, som yder kunderådgivning i de enkelte pengeinstitutters filialer kender til BedreBolig-ordningen.

Hvordan kan BedreBolig-sekretariatet støtte jer? Internt undervisningsmateriale Artikler til kundeblade BedreBolig-foldere til boligejere BedreBolig-planer som eksempler til inspiration Bannere og logo til www Kontakt sekretariatet på