Erindringshistorie & erindringspolitik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Religion og Oldtidskundskab
Fagets formål, fokus og fagmål
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Kultur i organisationer
Diskursanalysen og den økonomiske politik
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
Almen sTudieforberedelse - AT
Almen sTudieforberedelse AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år
Konference om Almen Studieforberedelse
Teori, metodologi og metode
International opgave = KULTUR
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
1 Afsætningsfaglig metode
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
1. lektion: Danmark i verden
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Videnskabsteori og metode
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Forenklede fælles mål - historie
SKABELON.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
De faglige mål i praksis Det store historiefag: (Kilde: Hassing og Vollmond) Fortid og brug af fortid kilder og fremstillinger Kildekritik Huma- niora.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Den Sønderjyske Historiekanon. Interaktivt læremiddel – Frit tilgængeligt på – Fokus på: Sønderjysk historie Identitet og historiebevidsthed.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Historie, samfundsfag og den gode opgaveformulering
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
SRO SKRIV!.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Projektopgaven.
Introduktion til historie
v/ Anne Mørk, Institut for Historie og Center for Amerikanske Studier
Udkast til justering af KS
Forløbet: Unge - identitet, socialisering og sociale medier
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
På stx og hf efter reformen
KS – kultur- og samfundsfag på HF Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
SRO SKRIV!.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Erindringshistorie & erindringspolitik SRP med Samfundsfag og historie Karen steller bjerregaard - Hvidovre gymnasium & HF

Det erindringshistoriske felt Fokus på vores egen samtid – ikke på fortiden: de relevante aktører findes i nutiden, det er deres interesser, holdninger, normer og praksis der skal undersøges. Uløseligt forbundet med identitet: det handler grundlæggende om hvordan identitetsmæssige positioner (individuelt, socialt, kollektivt) konstrueres, (de)legitimeres, forhandles eller vedligeholdes. Uløseligt forbundet med magt: det er altid relevant at se på hvem, der har fortolkningsretten over (den måske omstridte) fortid – hvordan praktiseres denne magt og hvorfor og med hvilke konsekvenser?

Et væld af begreber… og en model Historiebrug Erindringshistorie Erindringspolitik Mindekultur / Erindringspraksis Erindringssteder Erindringsfællesskaber Reenactment Aktualisering Identitetspolitik

Litteratur Danmarks historie mellem erindring og glemsel: Kristian Iversen og Ulla Nedergaard Pedersen, Columbus 2014 Historie i brug – fra historieskabt til historieskabende: Winnie Færk og Jan Horn Petersen, His2rie, Frydenlund 2013 temp – tidsskrift for historie, temanummer erindring og historiebrug, Nr. 2, 2011 Fortider tur/retur. Reenactment og historiebrug: Tove Kruse og Anette Warring (red.), Samfundslitteratur 2015

Forsøg på fokus – eksempler sam/hi Problemstillingstype Begreber/ metodisk fokus Empiri At undersøge hvordan et bestemt politikområde, fx udenrigs- eller integrationspolitik legitimeres. National erindringspolitik, national mindekultur, fx bestemte monumenter. Politiske taler og debatindlæg, politiske dokumenter, monumenter, manifestationer, museer At undersøge forsonings/ fredsprocesser (eller mangel på samme) fx i Australien, Spanien eller Mellemøsten Erindringsfællesskaber, erindringssteder, identitetspolitik Interviews, taler, ritualer, socioøkonomiske data, mindesmærker At undersøge bestemte gruppers (senmoderne?) sociale/politiske (mod)kultur, fx Reclaim the Streets eller vikingetræf Identitetspolitik, reenactment, sociale erindringsfællesskaber, aktualisering Slogans, manifestationer, praksisformer, taler, interviews, socioøkonomiske data, fremtrædelsesformer

Øvelse… find sammen i grupper på 3 Hvilke tre emner vil jeres elever formentlig byde ind med? Udvælg ét og lav et udkast til en overordnet problemformulering & evt. underordnede problemstillinger, hvor det erindringshistorisk felt kommer i spil (brug gerne de udleverede analysestrategier som inspiration). Kom med konkrete bud på såvel samfundsfaglig som historiefaglig empiri, der kunne anvendes. Fremlæg og debattér!