AlmenBolig+ - Beboermøde I Tømmergården april 2016
Tømmergården 1. Velkomst v/Finn Larsen, Udlejningschef 2. Tildeling af boliger - principper v/Finn Larsen, Udlejningschef 3. Hvordan fremkommer huslejen v/Khesraw Rye Nayebkheil, Kundekonsulent 4. Forpligtende naboskab – Hvad er det? v/Khesraw Rye Nayebkheil, Kundekonsulent 5. Processen frem mod indflytning og status på byggeriet v/Khesraw Rye Nayebkheil, Kundekonsulent 6. Præsentation af kommende mødetemaer v/Khesraw Rye Nayebkheil, Kundekonsulent 7. Lodtrækning om adresser v/ Finn Larsen, Udlejningschef i KAB
Tildeling af boliger - principper
Tildeling af bolig m.v. Boligerne er nu fordelt Der var ca. 119 ansøgninger Min nye adresse Efter mødet vil der være en lodtrækning Trækker først ét nummer Trækker herefter en adresse Hvis I bytter adresser så skal i gøre det i dag
Tildeling af bolig m.v. Hvornår kan vi flytte ind Forventet indflytningsdato er den 15. september 2016
Lejekontrakt Lejekontrakt og girokort på indskud og første måneds husleje udsendes 21. april 2016 Lejekontrakt skal være underskrevet og delindskud kr. betalt senest 1. maj 2016 Restindskud og første måneds husleje senest 1. september 2016 Sammen med lejekontrakten skal der skrives under på en allonge (tillæg) til lejekontrakten der indeholder særlige forhold, som: Forsøgskoncept Kommunikation Indskud Vedligeholdelse i lejeperioden Råderet Fraflytning
- Hvordan fremkommer huslejen? v/Khesraw Rye Nayebkheil, kundekonsulent
Udlejningsbudget Tømmergården Standardbudget for Areal m Ordinære udgifter: I alt Nettokapitaludgifter: kr. ____________ I alt kr Offentlige og andre faste udgifter: Grundskyld kr. Vandafgift kr. Renovation kr. Forsikringer kr. El – fællesarealer kr. Administration inkl. moms kr. __________ I alt kr
Udlejningsbudget Tømmergården Variable udgifter: Renholdelse kr. Alm. vedligehold kr. Diverse udgifter kr. Uforudsete kr. __________ I alt kr. Henlæggelser: Planlagt og periodisk kr. Fraflytningsordning kr. Lejetab m.v kr. ___________ I alt kr Udgifter i alt kr.
Forpligtigelser – aftale i lejekontrakten Større forpligtigelser end andre almene boliger Selvforvaltning – intet personale Fælles renholdelse – forpligtiget til at deltage i fælles arbejde Individuelt ansvar for vedligehold og renholdelse Udlejer kan få foretaget vedligehold / renholdelse på beboerens regning, såfremt de ikke lever op til ovenstående.
Forpligtigelser – aftale i lejekontrakten Såfremt lejer undlader at opfylde sine forpligtigelser i henhold til denne aftale, herunder at deltage i fælles ansvar for afdelingens drift, vedligeholdelse, renholdelse m.v., kan udlejer vælge at opsige lejemålet som misligholdt. Såfremt lejer ikke længere er i stand til at opfylde sine forpligtigelser på grund af nedsat førlighed, sygdom el. lignende, skal der søges en fleksibel løsning evt. ved afdelingsbestyrelsens mellemkomst. Såfremt der ikke kan opnås anden aftale pålignes lejer en tillægsleje som kompensation for den manglende opfyldelse af forpligtelserne, som herefter varetages af udlejer.
Forpligtende naboskab – Hvad er det? - v/Khesraw Rye Nayebkheil, kundekonsulent
En boligorganisation – organisatorisk opbygning
Afdelingens formelle spilleregler Et årligt afdelingsmøde (budget og valg) Afdelingsbestyrelse (fleksibelt antal medlemmer) Forvalte afdelingsmødet beslutninger Forestå driften Udarbejde budgetter i samarbejde med administrationen Tage ansvar for problemer Indkalde og forberede afdelingsmøder
Digitalt og socialt fællesskab – Facebook Grøndalsvænge Langhusene Ravnsborg Enebærstien
Processen frem mod indflytning Hvad sker der nu? Og i de kommende måneder?
Status på byggeriet Hvor langt er byggeriet Udvendige arbejder er næsten afsluttet. Indvendig aptering pågår. Udearealer, beplantninger og belægninger mangler. Tidsplanen Indflytning 15. september 2016
Processen frem mod indflytning 1. Byggeperiode - Byggeriet opføres - Byggeudvalg er referencegruppe - Udarbejdelse af driftsvejledninger m.v. - Udlejning, huslejeberegning etc. 2. Aflevering af byggeri - Byggeriet afleveres - Kvalitetssikring og mangelafklaring Sker i samarbejde mellem: Projektleder Byggeteknisk ressource Kundekonsulent
Kundekonsulentens opgaver – Tømmergården Medvirker ved overgang fra byggefase til driftsfase År 1 & 2 – Fejl og mangler År 2 & 3 – Rammerne for eget driftsansvar I driftsfase afdelingens kontaktperson i KAB Sparringspartner for afdelingsbestyrelsen - v/Khesraw Rye Nayebkheil, Kundekonsulent
Processen frem mod indflytning - møderække 1. møde – i dag 12. april møde – juni 2016 Hvordan skal man bo i en energiklasse I-bolig Hvad gør og kan jeg i min bolig Husorden, arbejdsudvalg m.m. Status på byggeriet 3. møde – august 2016 (ca. 1 måned før indflytning) Indflytning og mangelafhjælpning Status på byggeriet 4. møde – september 2016 (kort efter indflytning) Stiftende afdelingsmøde
Tildeling af boliger v/ Finn Larsen - og nu til tildeling af boliger