Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Workshop almene boligdage
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Velkommen til demensvejleder-uddannelsen
En konflikthåndterende kultur
forældre og klassens sociale liv.
Velkommen til dag 3 omsorg for personer med demens
Darum skole 4. november 2013.
Oplæg om konflikthåndtering
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
forældre og klassens sociale liv.
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Definitionen på en konflikt
Vejlederens kommunikation
Stress & konflikt November 2012 Stress –og konfliktforståelse Psykolog
Konfliktløsning på den professionelle måde
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Konflikthåndtering.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
Interkulturel kompetence i jobudførelsen Bilag 1
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:
SSP-konsulent Jesper Snitgaard 1 Konflikthåndtering og konfliktløsning Ejby SFO marts 2012.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Velkommen til Workshop ”Forebyg konflikter og vold” Torsdag den 28. april 2016 Lise Keller.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Velkommen til LUP 5: Den gode arbejdsplads 1. Lægen som arbejdsgiver 2. Teamarbejdet i Praksis.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Konflikt håndtering Jan Christiansen Sosu Fyn. Hvorfor opstår konflikter? Uoverensstemmelser Uenigheder Aftalebrud Misforståelser Interessemodsætninger.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Konflikter og kommunikation
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
KONFLIKT- TRAPPEN SSP - KH 2017.
Optrappende og afspændende sprog
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
God kommunikation og godt kollegaskab
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Redskaber og overvejelser
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Præsentationens transcript:

Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg ’Applicér på valgte slides’ Konflikthåndtering 1

Vi fokuserer på basal konflikt-forståelse og på dialogredskaber i jeres arbejde som vejledere: Beboerne / pårørende Jer selv Jeres kolleger Jeres elever 2

Et kig på konflikthåndtering Hvad mener vi med konflikter? Hvordan reagerer vi? Hvorfor reagerer vi anderledes i magtrelationer? Særligt fokus på relationen mellem vejleder og elev 3

Konflikthåndtering ”Konflikter er uoverensstemmelser, der fører til spændinger i og imellem mennesker” Fra: 4

Sammenblanding giver konflikter… Sag (uoverensstemmelse) Person (spænding) En sammenblanding er meget almindelig, og sker ofte lynhurtigt Vi går efter personen i stedet for bolden… 5

Tegn på konflikt? Utålmodighed over for hinanden Ideer bliver angrebet før de bliver fremlagt Man taler til og om, og ikke med Man må finde andre steder at hente sit overskud Det er hårdt at gå på arbejde Man angriber hinanden personligt Undgår kontakt – især øjenkontakt Man opfatter kun dele af det andre siger, og hører kun det man vil Det negative kommer i fokus – det positive bliver undtagelsen 6

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Konflikttrappen Polarisering Åben fjendtlighed Fjendebillede Samtale Opgives Problemet vokser Personificering Uoverensstemmelse 7

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Konflikttrappen Klog på konflikter - konflikttrappens syv trin - YouTube Samtale Opgives: Det nytter jo ikke at tale med vedkommende fordi når han siger A siger hun B Problemet vokser: Der bliver mere i vejen – man begynder at fokusere på forskelle og uenigheder. Personificering: Det er den anden skyld/fejl – går ikke længere efter bolden/sagen men efter manden Uoverensstemmelse: Vi vil ikke det samme eller er ikke enige – hvad gør vi? 8

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Konflikttrappen Polarisering: Der er ikke plads til os begge to – så en af os skal ud af røret. Åben fjendtlighed: Man taler om personen for at ’skade’ eller miskreditere personen overfor andre. Fjendebillede: Nu begynder man at se sig ’ond’ på personen – og fordømmer den anden, hæfter forskellige etiketter på. 9

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Optrappende sprog Går efter personen Fokuserer på fejl og mangler Fokuserer på fortid Vil have ret Placerer skyld Taler i ”du-form” Angriber Dømmer og vurderer Belærer Stiller krav eller forsvarer Generaliserer (”altid” og ”aldrig”) Afbryder 10

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Nedtrappende sprog Går efter sagen/ handlingen Fokuserer på håb og drømme Fokuserer på nutid/ fremtid Vil have gensidig forståelse Tager ansvar Taler i ”jeg-form” Udforsker Giver plads til forskellighed Lærer Anmoder eller ønsker Konkretiserer (giver eks.) Lytter til ende 11

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Konflikter.. Gå sammen 2 og 2 – 20 min. Giv eksempler på konflikter I har været en del af. Vælg en af konflikterne at arbejde med. ( Det må godt være ”små” konflikter) Undersøg konflikten ud fra følgende spørgsmål: –Hvor på konflikttrappen var de to parter da den var på sit højeste? –Hvordan kom de op ad trappen? Ned igen? –Hvor kunne hver især have gjort noget anderledes? 12

Hvordan møder vi konflikter? Gå Undvige; flygte, tage maske på, bøje af, glatte ud, aflede, ignorere, fortrænge, undskylde Slå Svare aggressivt; svare med samme mønt, angribe, true, psykisk vold, fysisk vold, sarkasme Stå Møde konflikten åbent; erkende uenighed, undersøge, turde spørge, lytte, være tydelig 13

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Konfliktløsning Fakta Hvad er der sket? Følelse Hvilken følelse har konflikten vakt? Behov Hvad vil du gerne have, at der skal ske? Handling Hvad kan du gøre? 14

Hvordan møder vi konflikter? Hvordan er min egen konfliktstil? Er der forskelle, når det er: Med en kollega Med en leder Med en pårørende Med venner Med mand/kone/kæreste 15

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Casearbejde - forumspil Vælg en situation som ender i en tydelig konflikt - noget I finder på, evt. inspireret af en virkelig hændelse Gør jer klart hvad konfliktens 2 (eller flere) parter har af intentioner – hvilke følelser har de hver især? hvad vil de gerne opnå? ”spil” konflikten sammen for at ”øve” jer (lav evt. stikord) Vær realistiske OG tydelige når I spiller I må gerne vælge at spille en konflikt I selv har været i, men IKKE spille jer selv (men gerne modparten ) 16

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Casearbejde - forumspil ”Spil” konflikten for os andre så den ender der hvor den er ”værst”… Resten af holdet reflekterer over hvad der er på spil og hvilke andre kommunikationsmuligheder som konfliktens parter har. ”Skuespiller” holdet må IKKE sige noget, når de har spillet situationen.. Vi lytter til alle perspektiver, forslag og ideer (vi behøver ikke være enige eller se det på samme måde) Det handler ikke om at finde EN sandhed – men mange muligheder og perspektiver Vi byder ind med mulige måder at undgå konflikten på. Vi kan skifte 1 spiller ud på gulvet – men kun 1. 17