Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til LUP 5: Den gode arbejdsplads 1. Lægen som arbejdsgiver 2. Teamarbejdet i Praksis.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til LUP 5: Den gode arbejdsplads 1. Lægen som arbejdsgiver 2. Teamarbejdet i Praksis."— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til LUP 5: Den gode arbejdsplads 1. Lægen som arbejdsgiver 2. Teamarbejdet i Praksis

2 Hvor er det lige, vi er??

3 Ledelse og organisation i almen praksis Særtryk Månedsskriftet oktober 2009

4 Den gode arbejdsplads Program Intro og siden sidst –Emne 1 - § 100 i relation til tid –Emne 2 - Personalejura – Lægen som arbejdsgiver Frokost - med gåtur ? –Emne 3 - Motivation af medarbejdere – –Emne 4 - Løn som styringsredskab? Læringspartner – Gåtur – kaffe –Emne 5 - Socialitet og personalepleje –Emne 6 - Individ – Gruppe – Team? – Hvor er I? Opsamling –Hvad mangler vi på Lup 6 –Opgave til næste gang og farvel

5 Siden sidst

6 Hvordan går det med arbejdsganganalysen

7 § 100 selected Gennemgang af rapporten samlet Sæt jer i ½-ve LUP-grupper Hvad læser I i rapporterne Sammenlign tidsforbrug og indtjening! Hvilke tanker sætter det i gang hos jer?

8

9 Konflikter Kommer uanset, hvad vi gør………. –Skal erkendes –Skal håndteres Den Sorte Gryde

10 Du er dum Det kan du selv være !

11 Definition konflikt - 1 Fra Søren Braskov Månedskriftet Besværlig forskellighed eller modsætning mellem mennesker, som truer menneskelige behov: –Tab af samhørighed, tryghed og stabilitet –Tab af selvrespekt, egenværdi og myndighed

12 Definition på konflikter – 2 Frit efter Berit Sander Konflikter er alvorlige modsætningsforhold, der skaber konfrontation mellem parterne. Konflikt er til stede, når blot den ene part oplever den anden som en hindring for at nå egne mål eller som en kilde til frustration Frustration er en subjektiv oplevelse og behøver ikke tage udgangspunkt i virkeligheden

13 Konflikttrappen Der findes et mønster for destruktiv optrapning af en konflikt – en slags drejebog, når vi farer vild og fortaber os i konflikten.

14

15 Historien om sukkulenten I Skjern Lægehus..

16 Tre svar på konflikter 1.Undvige –Flygte, tage maske på, bøje af, glatte ud, aflede, ignorere, fortrænge, bruge sarkasme, undskylde 2.Svare aggressivt –Give tilbage med samme mønt, angribe, true, psykisk vold, fysisk vold, sarkasme 3.Møde konflikten åbent –Erkende uenighed, undersøge, være nysgerrig, turde turde, være tydelig Hvis løsning 1 og 2 er et mønster – ja hvad så?

17 De første skridt: Fokus på konflikten At se/opdage den –Bruge øjne og ører –Bruge tanker og følelser –Sige noget At være i den –Tolerance for stærke følelser, uro, uorden At gide/turde og ville gøre noget ved den At forske i den og forsøge at forstå den – definere den At lære af den At følge op på den Og nogen gange kunne sige PYT

18 Tidlige tegn på konflikter i en gruppe?

19 Underlig stille stemning – lukkede døre, skyllerumssnak! Utålmodig overfor andre – bliver væk fra møder Ideer bliver angrebet, inden de er fremlagt Holder på sit eget Ingen vilje til kompromis Personlige angreb - manden ej bolden! De andre forstår ikke, hvad det handler om Hører det man vil høre. Osv.

20 Konfliktforebyggelse. Har et åbent miljø i klinikken Tænker proaktivt Forventningsafstemning – MUS – LUS osv. Har en struktur for at samle uenighed op – møder – postkasser – åben dør – osv. Bruger det tredje øre og sin ”næse” Lugter der af fisk? Så fisken på disken! – Og tør af. Lyt og brug det som er konstruktivt Den anden kunne jo have ret! Overhør personlige angreb og gå på ”sagen” Osv.

21 Konfliktmæglingsmodellen Valg af en ordstyrer/ processtyrer som begge respekterer, så parterne…… –Mødes og alle gør rede for konflikten –Finder en fælles problemformulering –Selv foreslår løsninger –Forhandler om løsninger - og –Parterne indgår aftaler

22

23 Kaffe blandt venner

24 Henriette Kiersgaard: Arbejdsgiver i almen praksis

25

26 Socialitet, Kultur og Udvikling Fra Mågedræberkursus over Visioner og Regnvejr med Fede Biler til Mamma Mia.

27 Hvor f….. er Skjern?

28 Udvikling eller afvikling? En stærk personlig beretning fra Skjern !

29

30

31 Trivsels-trekanten Patienterne Læge- Virksomhe- den Lægerne / Personalet Fag- lighed

32 Gennem en fælles mangeårig proces med fælles mål og visioner. Tid Ambition Læge A Læge C Læge B Værdier Fælles Vision Visioner Må l

33 Bredgade 22, Skjern Velforberedt, proaktivt behandlerteam

34

35

36

37

38 Byd de nye folk ind om lejrbålet !

39

40 Og hvad har vi så opnået Vi vil hinanden Vi arbejder for et fælles mål. Vi forsøger at integrere nye medlemmer i klanen Vi har ”penge på banken” for hinanden Vi prøver at handle af samme dag Vi risikerer at blive selvfede!!!!

41

42 Fra individ/ gruppe til High Performance Team

43 Gruppeudvikling og ledelsesfokus

44 Gruppeudvikling Fase 4 Præstationsfase: Voksen –Opgave og metodefokus –Effektivitet –Autentiske relationer –Tolerance, tillid og tryghed Fase 3 Normdannelsesfase: Ungdom –Systemer –Politiker –Tematisering –Feedback –Ansvar og tillid –Uenigheder Fase 1 Orienteringsfase: Fødsel –Venlige –Høflige –Usikre –Upersonlige –Afventende Fase 2 Markeringsfase Pubertet –Konfrontationer –Konflikter –Polarisering –Grænsetestning –Forsvar –Demotivation

45 Gruppeudviklings og ledelsesfokus Voksen Coache på sagen Coache på personen Coache på teamet Ungdom Indgå aftaler Overdrage ansvar Støttet struktur Fødsel Definere formål Skabe struktur Tid til relationer Pubertet Tage ansvar Håndtere konflikter Regulere grænser

46 Effektive teams – 7 komponenter 1.Klar opfattelse af retning Fælles formål, mål og værdier, som er forståede, accepterede og opleves som hensigtsmæssige 2.Faglig kompetente medlemmer Komplette kompetencer, viden, erfaringer og færdigheder 3.Klare og engagerende ansvarsområder Fast etablerede forventninger til ledelsen og lederen samt andre roller: Medlemmerne forstår, hvordan deres rolle passer ind i spille planen

47 Effektive teams – 7 komponenter 4. Hensigtsmæssige og effektive arbejdsprocedurer. Beslutningsprocesser, organisering, planlægning og gennemførelse af opgaver, problemløsningsprocesser, møder, informationsflow, læring og evaluering 5. Konstruktive mellemmenneskelige relationer Udvikling af teamet, udvikling af og støtte de til enkelte teammedlem, værdsættelse af individuelle bidrag og forskelligheder, håndtering af konflikter.

48 Effektive teams – 7 komponenter 6. Aktive belønningssystemer Sammenhæng mellem holdning og handling i fordelingen af positiv og negativ feedback samt formelle og uformelle belønninger, gennemskuelighed og konsekvens. 7. Konstruktive eksterne relationer. Konstruktive relationer til andre teams, centrale interessenter og eksterne kunder. Overskud til at forfølge muligheder og undersøde trusler ( SWOT)

49 Social og faglig udvikling af jeres klinikker!!! Og hvad gør I så derhjemme. Gå sammen i tre mands grupper Hvor lykkes det at skabe ”kultur” – og hvorfor? Hvor lykkes det ikke – og hvorfor? Hvor er jeres Team? Vi samler til sidst

50 Afslutningstime - Five o’clock tea Hvad Synes I, der mangler? – Vi har en gang til og kan bruge Ulrik! Hvordan går det med jeres projekt??. Aflevering af projektet sidste gang! Aftaler om afslutningsdagen. LUP-gruppe opgave Farvel og tak kl. 17.00

51


Download ppt "Velkommen til LUP 5: Den gode arbejdsplads 1. Lægen som arbejdsgiver 2. Teamarbejdet i Praksis."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google