5. år med linjer i udskolingen Informationsmøde vedr. udskolingslinjer på Skolerne i Snekkersten 18.30-18.40Velkomst og kort præsentations af udskolingen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
NGG-INFO 1.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Arbejdet med linjer i udskolingen på de fire nye skoler
Læring i bevægelse - hvorfor?
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Rungsted Gymnasium.
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
HVORFOR GÅ I 10. klasse? For at blive afklaret med hensyn til valg af ungdomsuddannelse For at blive helt klar til fx en erhvervsuddannelse eller gymnasiet.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Højdevangens Skole Her er godt at lære
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Science Class Juelsminde Skole
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
International Linje.
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Jeg støtter barnet ved:
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Informationsmøde onsdag 6. marts 2013 kl – Linjemodellen for skoleåret
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Falkos sproglige studieretning
Folkeskolereformen - generel information
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Fremtidens tekniske gymnasium
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Gymnasiet (Stx)
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Informationsmøde mandag d. 27. maj 2013
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Uddannelse for bæredygtig udvikling Randers Kommune den 19. oktober 2015.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Mål og perspektiver for naturfagene
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
It i folkeskolens matematikundervisning
Præsentationens transcript:

5. år med linjer i udskolingen

Informationsmøde vedr. udskolingslinjer på Skolerne i Snekkersten Velkomst og kort præsentations af udskolingen 16/17 v. skoleleder Peter Arhnung Kort gennemgang af de fire udskolingslinjer Workshop 1. omgang Workshop 2. omgang 20:00Mulighed for at spørgsmål

Du skal vælge den linje, der passer dig bedst Linjerne har ingen faglige optagelseskrav På alle linjer undervises der i almindelige skolefag Linjerne følger de almindelige fagkrav og folkeskolens faglige mål Du skal gå til folkeskolens afgangsprøve på alle linjer Der tilføres timer, der er relevante for indholdet på linjerne

International Linje

Den Internationale Linje er for dig, som: Gerne vil vide mere om verden omkring dig og den internationale dimension. Ønsker at lære om andre befolkningsgrupper og deres kulturer gennem internationalt samarbejde. Holder af sprog og ønsker at højne dit faglige niveau i engelsk, tysk eller fransk. Ønsker at komme på en rejse til udlandet, som har relevans for dit arbejde på linjen.

Mål At give dig en forståelse for, at du lever i en globaliseret verden At give dig en indsigt i, at du som dansker er en del af et større fællesskab og har et ansvar At give dig en forståelse for andre kulturers betingelser og levevilkår At styrke dine sproglige kompetencer

Eksempler på forløb Projekter på tværs af grænser og sprog Engelskundervisning i de små klasser Den Europæiske Union, FN, Nato Demokrati, diplomati og diktatur ”Me and My World” Globalisering

Interne/eksterne begivenheder Besøg fra Den Internationale Højskole, ambassader etc. og internationale gæster/oplægsholdere Udveksling med elever fra udlandet (breve, projekter, viden, besøg) Lejrskole i udlandet Samarbejde med blandt andet ministeriet ifm. med et internationalt vejlederforløb, hvor vi er udvalgt som skole

Derfor skal du vælge denne linje Du skal vælge den Internationale Linje, hvis du: Ønsker et større kendskab til verden omkring dig Ønsker at gå i dybden med andre kulturer Har lyst til at udfordre dig selv ved at arbejde med sprog på mere utraditionelle måder Ønsker at arbejde sammen med andre unge der deler samme interesser som dig

Design og Medie linjen er for dig, der: Kan lide at bruge dine hænder og se ting udvikle sig Kan lide at arbejde med skabende processer Vil arbejde med fotobehandling og programplanlægning Vil lære mere om design, materialer, medier og redigering Vil være bevidst om, hvordan vi som forbrugere påvirkes og selv påvirker omgivelserne

Mål Du får en bred forståelse for kreative og visuelle udtryk Du kan arbejde velovervejet med processen fra ide til produkt Du vil være i stand til at tilrettelæggelse kreative forløb Du vil være i stand til at vælge det rette værktøj ift. produkt, proces og slutresultat Du vil aktivt kunne inddrage teknologi i det kreative arbejde Du kan analysere afsender- modtager forhold Du vil have kendskab til formidling af egne produktioner

Eksempler på forløb På Design & Medie vil vi arbejde med følgende forløb: Design af website Fra ide til færdigt produkt Mediers påvirkning af os som individer/grupper Fremstilling af reklamer, skilte og logo Faglige - og sociale medier Branding og markedsføring

Interne/eksterne begivenheder Studieture i ind- og udland Besøg af udøvende kunstnere/eksperter Virksomhedsbesøg og -samarbejde Design-projekter ”ude i byen” Formidling af egne produktioner Deltagelse i fotokonkurrencer Webdesigns Afsluttende projekt

Derfor skal du vælge denne linje Du skal vælge Design & Medie Linjen, hvis du: Er til kreative processer Kan lide at arbejde innovativt Kan lide at bruger hænder og hjerne Kan lide at arbejde med forskellige redskaber Kan lide at fordybe dig i selvvalgte emner

Science Linje

Målgruppe Science Linjen er for dig, der: Er vild med naturvidenskab og matematik Er nysgerrig og kan lide at eksperimentere, arbejde innovativt, formidle og skabe nyt Har mod på at fordybe dig og arbejde undersøgende med naturfaglige lokale og globale udfordringer Har lyst til at deltage i naturvidenskabelige konkurrencer, programmere robotter og besøge virksomheder

Mål At styrke din nysgerrighed og interesse indenfor naturfagene At give dig forståelse for lokale og globale naturfaglige udfordringer At højne dine faglige og innovative kompetencer indenfor naturfagene gennem fordybelse og eksperimenter At lære dig at formidle naturfaglig viden

Eksempler på forløb På Science Linjen arbejder naturfagene og matematik dagligt sammen under temaerne: Produktion med bæredygtighed for øje Fremtidens energiforsyning lokalt og globalt Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer Udledning af stoffer til atmosfæren Strålings indvirkning på levende organismer Teknologiens betydning for sundhed og levevilkår

Interne/eksterne begivenheder Science Linjen deltager f.eks. i Unge Forskere, Dansk Naturvidenskabsfestival, Nordisk Matematik-konkurrence, First Lego League, sciencetalenter.dk og Design To Improve Life – udfordringer Science Linjen besøger evt. vandværk, rensningsanlæg, kraftvarmeanlæg, DMI, KU, Naturcenter Nyruphus, Experimentarium, Planetariet, Tivoli (undervisning i energiformer), Museet for Søfart og Øresundsakvariet

Derfor skal du vælge denne linje Du skal vælge Science Linje, hvis du: Ønsker at arbejde tæt sammen med unge, der deler din interesse for naturfag og matematik Kan lide at fordybe dig, eksperimentere og skabe nyt Har lyst til at deltage i naturvidenskabelige konkurrencer, ekskursioner og i en studietur med socialt, oplevelsespræget og naturfagligt indhold

Body & Business er for dig, som: Kan lide en sund og aktiv hverdag Ønsker at prøve mange forskellige idrætsgrene Kan lide at være en del af et team. Vil arbejde med idræt i et nationalt og globalt perspektiv Vil lære om tipsmidler, reklameindtægter, markedsføring, Olympiade og mange andre spændende idrætsfænomener

Mål At du opnår kendskab til sport som kulturbærende samlingspunkt/klub og foreningsliv At du bliver bevidst om sammenhængen mellem sport og økonomi. At du lærer at anvende matematik i en bredere forståelse At du opnår indgående kendskab til kost, ernæring og træning At du opnår og bevarer glæden ved fysisk aktivitet

Eksempler på forløb På Body & Business arbejder fagene sammen under temaerne: Olympiade og afvikling heraf Doping og vrængbilleder Sundhed, kost og trivsel Tips- og Lottomidler Idoldyrkelse og behovet herfor Subkulturer/hooligans Idræt som vej ud af fattigdom I alle forløb vil den matematiske - og samfundsfaglige dimension vægtes højt

Derfor skal du vælge denne linje Du skal vælge denne linje, fordi du: Kan lide matematik og biologi Lever ud fra, at fysisk velvære skaber plads til mental udvikling Sætter pris på bevægelse Finder det spændende at arbejde med idræt, sundhed og subkulturer omkring idræt Kan lide at lave sund mad Vil være en del af et team