1 21. september 2016 Introduktion til Lean Vedligehold.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Advertisements

15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Administrationsseminar
Virtuel medarbejder eller konsulent
”Risk management for notebooks!” This presentation is protected by copyright - Umates A/S, Denmark Risk management for notebooks? Analysebureauet.
Manuelle målstyrings-tavler
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Arbejdsmiljøcertificering
Diagnosing © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Implementering af it-system
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Analyse- og udviklingsmodel
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Psykologi, Human Factors og HCI
KvaliSys Gruppe 1 Henriette, Rasmus, Lars og Nicholas
Interessenthåndtering
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Udarbejde af den fremtidige flow
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Lean Sales Manager LEAN INTRODUKTION Principperne Spild.
En patient får forkert blod
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Optimal investeringshorisont og genanskaffelse
Funktioner og roller i projekter
Hvordan følger jeg op på målene med budgettet? v. Økonomikonsulent Arne Larsen Agrogården.
Kommunalreformens kommunikationsmæssige udfordringer.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Kortlægning af maskinpark Identifikation af reservedele
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
IT-strategi i Glostrup Kommune - Nu og i fremtiden Henriette Graff Nielsen Maria Hvenegaard Carsten M. Smidt Peter Haargaard Morten Lind.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteproduktion Strategi for mekanisering - hvorfor? Michael Højholdt Landscentret | Planteproduktion
Regnvandshåndtering i dit område
Situationsbestemt metodevalg
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
DSO og Automatisering Louise Jakobsen Dansk Energi/DEFU.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
ErgoMap® Corporate Occupational Health Service (COHS) Novo Nordisk A/S Jacob Ragborg KASPER KOFOD Denmark Ergonomiseminar 2012.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Funktioner og arbejdsdeling
servicemedarbejdere har ikke det fulde overblik over
SUF - gevinstrealisering
”BrunT Papir” - workshop
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Introduktion til ”Tidlig indsats”
15. januar 2019.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Cost & Schedule risiko analyser (CSRA)
Præsentationens transcript:

1 21. september 2016 Introduktion til Lean Vedligehold

2 21. september 2016 Agenda dag 1 TidAktivitetBeskrivelse 1Præsentation af deltagerne 2Afklaring af forventninger (alle) Hvad forventer I …. 3Indlæg om vedligehold (vedligeholdsleder) Ledere i vedligeholdet fortæller om … (mål, strategi, succeskriterier og handlingsplan for vedligeholdet) 4Systematisk vedligeholdsformer 4 gode grunde til systematisk vedligehold – fordele – hvad er systematisk vedligehold – fejludvikling og levetider- forebyggende – afhjælpende – produktionsvilkår – målsætning for vedligeholdet. 5Værdistrømmen og processerne i vedligeholdet Indsamling og analyse af oplysninger i vedligeholdet – anlægsregister - arbejdsordre-jobspecifikation- reservedelsstyring-vedligeholdshistorik (fejl-årsag- konsekvens-time- og materialeforbrug). 6Øvelse med fejlopsamling, analyse og visning i Pareto diagram Firmaet ’De Hurtige Cykelbude’ har tekniske problemer med cyklerne,- og det koster dyrt!. Vi ser på hvordan vi med en Paretoanalyse kan få synlighed og prioriterer vedligeholdsindsatsen så den teknisk og økonomisk gør mest gavn. 7Systematisk problemløsning Vi anvender en systematisk fremgangsmåde for at sikre en problemløsning baseret på fakta: 1.Definer problemstillingen 2.Indsaml data 3.Bestem de vigtigste få problemer 4.Fastlæg mulige årsager 5.Afdæk symptomer og find rodårsagen

3 21. september 2016 Systematisk Vedligeholdsformer

4 21. september 2016 Fordele & Ulemper +/- Afhjælpende vedligehold Vedligehold udføres kun når det er nødvendigt Omkostningseffektivt på billigt udstyr Kan med fordel anvendes på udstyr som er redundant  Vanskeligt at planlægge (brandslukning)  Havari på dyrt udstyr medfører høje reparationsomkostninger  Havari på kritisk udstyr giver nedetid for produktionen  Vedligeholdspersonalet må tilkaldes med kort varsel  Kræver et stort reservedelslager  En belastning for samarbejdet mellem drift og vedligehold

5 21. september 2016 Fordele & Ulemper +/- Forebyggende vedligehold (tidsbaseret) Organisatorisk let at planlægge/administrere Effektiv når levetid og svigt er kendt Reservedelsforbrug og indkøb kan planlægges Driftspersonel er ofte positive, fordi de ved hvornår vedligeholdet skal udføres  Erfaringer viser at metoden er uegnet for mange typer fejl  For korte intervaller medfører stort ressourceforbrug  For lange intervaller kan medføre uplanlagte havarier  Vedligehold af udstyr, fører ofte til fejl på udstyret = Initialfejl - “Man skruer tingene i stykker”

6 21. september 2016 Fordele & Ulemper +/- Tilstandsbaseret vedligehold Rigtigt udført, vil metoden hindre havari og unødvendigt vedligehold Vedligeholdsaktiviteter kan planlægges Metoden giver motiverede og engagerede medarbejdere Vedligeholdet gøres kun når det er nødvendigt Omkostningseffektivt på kritisk og dyrt udstyr Aktiviteter er baseret på faktuelle data, ikke formodninger  Udført forkert, kan metoden medføre havari og unødvendigt vedligehold  Kræver ekstra kompetence / afhængighed af leverandør  Investering og vedligehold af måleudstyr

7 21. september 2016 Fastlæggelse af optimalt vedligehold

8 21. september 2016 Introduktion til systematisk vedligehold Hvorfor systematisk vedligehold Hvad er systematisk vedligehold 4 gode grunde til systematisk vedligehold Fordele ved systematisk vedligehold Forudsætninger og krav for at få systematisk vedligehold Fejludvikling og levetider

9 21. september 2016 De 6 fejlmønstre og fordeling af fejl B. Aldersrelateret f.eks. pumpeimpeller C. Stadig øgende sansynlighed for fejl f.eks. materialefejl A. Indkøring – tilfældige fejl – udslidning f.eks mekaniske sliddele D. Øgende sansynlighed for fejl efter indkøring (i driftsfasen) E. Tilfældige fejl i hele levetiden (elektriske fejl) F. Øgende sansynlighed for fejl ved indkøring

september 2016 Fejludvikling

september 2016 Værdistrømmen i vedligeholdet

september 2016 Systematisk Problemløsning CASE: De Hurtige Cykelbude

september 2016 CASE: De Hurtige Cykelbude

september 2016 CASE: De Hurtige Cykelbude

september 2016 CASE: De Hurtige Cykelbude (Pareto Analyse)

september 2016 CASE: De Hurtige Cykelbude (Pareto Analyse)

september 2016 CASE: De Hurtige Cykelbude (Fejl & konsekvens)

september 2016 Systematisk Problemløsning

september 2016 Systematisk Problemløsning

september 2016 Systematisk Problemløsning

september 2016 Systematisk Problemløsning

september 2016 Systematisk Problemløsning

september 2016

september xHvorfor på cykel 1xHvorfor er gearkablet knækket? ”Fordi det sætter sig fast” 2xHvorfor sætter det sig fast? ”Fordi det er rustet” 3xHvorfor er det rustet? ”Fordi det er ikke er smurt” 4xHvorfor er det ikke smurt? ”Fordi der ikke er fast- lagt noget vedligehold” 5xHvorfor er det ikke fastlagt noget ved- ligehold? ”Fordi det er der ikke nogen der har sagt der skal være” 1xHvordan ”Gennemfør ugentlig inspektion af gearkabel og smør og udskift efter tilstand”

september 2016 Systematisk Problemløsning

september 2016 OEE Øvelse

september 2016 Nøgletal i vedligeholdet

september 2016 Tak for Jeres engagement og på gensyn!