Fremtidens drikkevandsforsyning En god start, en god side, Et par gode øvelser og gode diskussioner.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En lille historie om VAND
Advertisements

Verdens bedste klasse. Working on What Works LØFT-SKOLEN Verdens bedste klasse.
Repetition fra 3.aften Mælkebøtterne blomstrer og den 1. udvidelse Påsætning af flere magasiner En dronning bliver til.
Repetition fra 2.aften Redskaber & bigårdens indretning Forårets første besøg i bigården.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
1. klasse skriver fagbøger - eksempel på undervisningsforløb fra Hattingskolen 2007.
Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Mål og perspektiver for naturfagene
Skitur 2017 – fra den 20/2 – den 26/ KLUB UNG Roskilde Øst.
Modul 2.
Virksomhedens udvikling
Naturfagsprøven BS
Fordybelse i et projekt
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lavet af Cesilie Bitsch og Viktor Aarslev
Vandforsyningsplan 2017 Odense Kommune
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Udvikling af natur og videnskabsfestival
Vækst – en udfordring for grundvandsressourcen
En understøttende ide til fysikundervisningen..
Program Velkommen Udledning af stoffer - CO 2
Absolut adressering Hvis en formel skal kopieres må den forsynes med dollartegn for at holde sit indhold: H8*$B$5 5/20/2018 Martin Hejgaard Excel.
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
Træning for nye distributører
Landmænds forurening af drikkevand
Nu tændes tusind julelys
IBSE & matematik til småbørn i naturformidling Hvad skal vi bruge det til? Og hvordan? Læreplaner – Sprog – Noget med ud ad døren.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
FÆLLES målstyring i matematik
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Program for dagen Gennemgang af mål. De næste dage. Hvad er miljø.
Præsentationsportfolio
Stresshåndteringsgruppe
Repetition, udvalgte slides
Innovationsforløb Modul 3 ©
Undervisningspligten
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Nu tændes tusind julelys
Demokrati og medborgerskab
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Afdækning og forhandlinger med BUF og SKK
Bioluminescens Alle rettigheder er forbeholdt Allumen IVS.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Borgermøde Sørvad Tirsdag d. 19. februar 2019.
Og hvordan de kan påvirke top- og bundlinje
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Bakterielt nedbrydelighed af forskellige slags plastik:
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Indsæt billede af din skole
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Biologi, geografi og kemi på HF
Status for Karise Haveaffaldsplads - og pesticid¹-problemstillingen
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Fremtidens drikkevandsforsyning En god start, en god side, Et par gode øvelser og gode diskussioner

Opstart Kort repetition af vandets kredsløb ved at eleverne tegner det med kæmpekridt på fliserne udenfor. Vandet kører i kredsløb, hvorfor kan det så være et problem at skaffe rent drikkevand? Lad eleverne skrive deres hypoteser og undringsspørgsmål ned.

Overvejelser Eleverne kommer med bud på dette og kunne fx formulere undringsspørgsmål som vil være styrende for hele forløbet: Hvilke trusler er der mod vores drikkevand? Hvad gør vandværker og rensningsanlæg for at tackle disse trusler? Hvorfor er det nemmere at skaffe rent drikkevand i Vestjylland end i København? Hvorfor koster vand penge? Hvorfor skal vand renses, inden det sendes i havet? Hvad bruger landmanden vand til? Kan landbrug medføre problemer for grundvandet?

Øvelser (ca 15 minutter) Gruppe 1: Forhold jer til hjemmesiden og afprøv formidlingsopgaverne fra vandetsvej.dk. Brug evt. USB-sticks’ene. Forhold jer til: fagligt niveau, vægtningen mellem fysik/kemi, biologi og geografi Gruppe 2: Undersøg vandets hastighed gennem forskellige typer af jordlag (sand, vestjysk jord, lerjord). Læg et stykke stof i bunden af flasken. Fyld ca 5 cm af jordtypen ovenpå. Tryk det ’realistisk’ sammen og tilsæt lidt rent vandt, til der er kommet lidt ud. Vent ca 1 minut (eller til det ikke drypper mere) og tilsæt så farvet vand. Husk at tage tid fra tilsætning af farvet vand til det kommer ud. Notér resultaterne i et skema med alle jordtyperne.

Rodzoneanlæg Nemt, billigt og lærerigt

Det meningsfulde skolebesøg "Elevernes viden hænger på knager af oplevelser.” Et besøg på et vandværk eller rensningsanlæg skal være en af de knager.

Det meningsfulde skolebesøg Derfor bør læreren: sikre at undervisningen på stedet hænger sammen med undervisningen hjemme på skolen. bruge de samme ord på besøget som i bogen. sørge for at tage artefakter med hjem. tage billeder under besøget, som kan tages frem igen hjemme på skolen. hvis muligt, lade eleverne lave fremlæggelser ude på besøgsstedet. sørge for at eleverne har en konkret opgave, som kun kan løses på besøgsstedet.