Disse slides er beregnet på stx/hf. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr. år frem til.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nyt fra Institutionsstyrelsen Gymnasieskolernes Inspektorforening Årsmøde, Nyborg Strand februar 2009.
Advertisements

1 VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf. 2  TR varetager og forhandler kollegernes interesser  TR støtter op om det enkelte medlem efter behov  TR er.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Disse slides er beregnet på private skoler. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr. år.
OK-08 Highlights Det statslige område. Lønnen Trin 4 nyt starttrin og 2årigt (+ ca kr./måned det første år) Forhøjelse af skalaen med mest på sluttrin.
Skolebetyrelsens virke. Hvad SKAL skolebestyrelsen AFGIVE BERETNING INDKALDE skolens forældre mindst én gang årligt for at drøfte skolens virksomhed BESVARE.
Disse slides er beregnet på VUC. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr. år frem til 2019.
NOGLE SUPPLERENDE OPSAMLINGER FRA KURSUS FOR NYE FORSTANDERE HJEMMESIDEKRAV OG LIDT OM INKLUSIONSTILSKUD OG SPS OBJ Oktober 2014Baggrundsinformation1.
Muligheder og perspektiver1 Tema 1 Styringssystemer B Forskellige styringsmodeller, jura og principper for håndtering af selvstyret.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Per Hansen Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling Lars KunovDanske Erhvervsskoler Fremtidens institutionslandskab: Skal vi giftes eller bare.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
MØDE MED ARBEJDSGRUPPERNE DEN 7. MAJ Møde med arbejdsgrupperne den 7. Maj 2008 Taxameterprincip-arbejdet og økonomi 2009.
Disse slides er beregnet på erhvervsgymnasier. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Oplæg til økonomisk politik Tema i Økonomiudvalget den 8. februar 2011.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Økonomiaftale for budget 2007 Forberedelsesudvalget Odense, den 22. juni 2006.
STRATEGI FOR MUDP INTRO Et enigt Folketing vedtog i februar 2015 lov nr. 130 om Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP).
SÅ MEGET VIL REGERINGEN SKÆRE Alle gymnasieuddannelserne Samlet ramme: 13 mia. kr. 2%-omprioriteringsbidrag: Årligt minus ¼ mia. kr. Fra : ca.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Virksomhedens omkostninger
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter
Målrettede efterafgrøder
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter
Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter
Finanslovsforslag 2017.
Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter
Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
Budget 2018 Overenskomst 2018 / OK 18
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
En forenklet beskæftigelsesindsats
Benchmark for ”almene” efterskoler for 2016
Central kontra decentral
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Reformen.
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Bofællesskabet Stavnholthave
OK18 Det statslige forlig
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Hvad betyder det på efterskolerne?
Nye forstandere på efterskoler
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Unge hørehæmmede i ungdomsuddannelser
Pkt BaptistKirkens kommunikation, især baptist.dk
Individuel supplerende elevstøtte
TORSDAG DEN 7. DECEMBER 2017 KL
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Har ‘vi’ råd til flygtninge?
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Generalforsamling 12. marts 2019
En forenklet beskæftigelsesindsats
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Status for budget 2019 ØDF Syd 30. august 2018 Status på budget 2019
Årsmøde
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Præsentationens transcript:

Disse slides er beregnet på stx/hf

FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr. år frem til Samlet > 2,5 mia. kr.  For en gymnasieelev, der starter i 2016, reduceres taxametret med kr. i det treårige forløb  kr. mindre pr. klasse.  For en hf-kursist, der starter i 2016, reduceres taxameteret med kr. i det toårige forløb  kr. mindre pr. hold.  Dette er et finanslovsforslag – og er altså ikke endeligt besluttet. Det er kun 2016 der besluttes endeligt i år Stx kr./elev kr./elev 2 HF kr./elev kr./elev

BUDGETFORLIGET – besluttet af Folketingets partier undtagen Enhedslisten og Alternativet

BUDGETFORLIGET, GÆLDENDE FRA 2017 Stx/IB mv.Hf Nedskæring Pr. elev (i kr.) Pr elev (i pct.) Samlet f. området (i mio. kr.) Pr. elev (i kr.) Nedsætte lse i pct. Samlet f. området (i mio. kr.) Undervisnings- taxameter ,3%-16300%0 Bygningstaxameter (estimeret) % %- 6 I alt nedsættes taxameteret med: ,6% %- 6 Hertil kommer, at der fra 2016 vil ske en omlægning af grundtilskuddet på 1. mio. kr. pr. institution, som vil betyde, at små institutioner får ekstra ressourcer, mens store institutioner får færre ressourcer pr. elev.

KONSEKVENSER AF FINANSLOVSFORSLAG OG BUDGETFORLIG

KONSEKVENSER AF FINANSLOVSFORSLAG OG BUDGETAFTALE Akkumuleret besparelse pr. klasse over det samlede forløb I alt forløb pr. årselev I alt pr. klasse over det samlede 2 el. 3 årige forløb Stx kr kr. Hf kr kr.

ER DER PENGE PÅ SKOLERNE? : I 2014 havde 1/3 af skolerne ingen eller en meget lille overskudsgrad. Det var især skoler med udkantstaxameter og/eller socialt taxameter, som i 2014 har haft underskud på undervisningstaxameteret. Til højre: FL aftalte besparelser for 2017 => 3/4 skoler store økonomiske problemer.

OVERSKUD PÅ UNDERVISNING I 2014 brugte 15% af skolerne flere penge på undervisning end undervisningstaxameteret. 10% brugte stort set midlerne givet til undervisning på undervisning, mens 75% af skolerne brugte en del af undervisningsmidlerne til andre formål end undervisning.

SÅDAN SER DET UD HOS OS Fra regnskabstal EUD Samlet Estimeret i mio. kr. ESTIMERET: NEDSKÆRINGER FOR VORES SKOLE REGNSKAB 2014 FOR VORES SKOLE Mio. kr. Pct. af omsætning/indtægter Resultat Gymnasialt undervisningsresultat Likviditet

 GL siden ultimo august:  Annonce  Debatindlæg: GL alene og sammen med lederforeninger, elevorganisationer, øvrige lærerorganisationer mv.  Møder med de politiske ordførere og ministeren  Twitter og facebook  Hvad gør GL nu:  Møder i elevernes frokostpause 22. oktober – forhåbentligt lokale initiativer  Uddannelsesalliancen: Demonstrationer 29. okt. i København og Århus  Fælles aktiviteter med lærerorganisationerne i DUS  Fælles debatindlæg med DG, VUC-lederne, DGS, bestyrelsesforeningen og GL  Fortsat politisk påvirkning  Sekretariatet tilbyder sparring til skolerne, TR, medarbejderrepræsentanter i bestyrelserne mv. KAMPEN MOD NEDSKÆRINGER

 Skal vi nedsætte en gruppe, der skal finde ud af, hvordan vi håndterer nedskæringerne her på skolen?  Skal vi henvende os til lokalpressen og fortælle om, hvad nedskæringerne får af konsekvenser hos os?  Skal vi sende et åbent brev til Folketingets uddannelsesudvalg eller ministeren?  Hvem gør hvad, hvornår og hvordan? HVAD NU HER HOS OS?