Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter"— Præsentationens transcript:

1 Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter
Konsekvenser for de gymnasiale uddannelser Dette er en ppt til brug for TR på møde den 21. september 2017 Denne ppt er beregnet for institutioner, som har flere uddannelser. Der er udarbejdet særskilte ppt-filer til stx og toårigt hf, til VUC, til det erhvervsgymnasiale område og til de private gymnasier. Filerne kan downloades fra gl.org. Er der på din skole en blanding af uddannelser på tværs af opdelingen af filer, er det denne fil, som giver det hurtigste overblik, men filen kan kombineres med slides fra de øvrige filer. Med denne ppt har du mulighed for at gennemgå konsekvenserne af de vedtagne og bebudede nedskæringer på stx og hf. Formålet med at gennemgå nedskæringerne for kollegerne – gerne sammen med ledelsen – og evt. eleverne, er at give medlemmerne et overblik over, hvor store udfordringer skolen og sektoren står overfor. Der er gennemført besparelser pga. omprioriteringsbidrag i I 2017 blev både omprioriteringsbidraget og EUD-budgetforligsaftalen, som har kostet stx 235 mio. kr. i 2017, gennemført, men til gengæld tilførte hhx 70 mio. kr. Finansloven for 2018 og frem er ikke vedtaget – og der er brug for at alle kæmper mod nedskæringerne i finansloven. Derfor opfordres I på slide til at gøre noget i forhold til pressen eller (lokale) (folketings)politikere. GL kører centralt kampagnen ”Besparelser slukker drømme”, som sætter fokus på, at de massive nedskæringer har store konsekvenser for eleverne. Har I spørgsmål, er I velkomne til at kontakte sekretariatet på tlf

2 Besparelser 1,8 mia. Kr. I 2021 på gymnasie-uddannelser
1830 mio 1585 mio 1340 mio Besparelser 1,8 mia. Kr. I 2021 på gymnasie-uddannelser 1085 mio 830 mio 370 mio Fra 2016 til 2021 koster nedskæringerne de gymnasiale uddannelser 1,8 mia. kr. Sagt med andre ord er der 1,8 mia. kr. mindre at drive gymnasieuddannelser for i 2021, end der var i 2015 – forudsat det samme elevantal. Alt i alt er der 7 mia. kr. mindre at drive gymnasieuddannelser for i perioden fra Samlede varslede besparelser for de gymnasiale uddannelser Der vil i perioden samlet være skåret 7 mia. kr. i forhold til 2015-niveau

3 Så meget vil regeringen skære på gymnasieuddannelserne
Alle gymnasieuddannelserne Samlet ramme: 13 mia. kr. 2%-omprioriteringsbidrag: Årligt minus ¼ mia. kr. Finanslove og EUD-budgetaftale: Samlet besparelse i 2021 på 1,8 mia. kr. I alt mister gymnasieuddannelserne 7 mia. kr. fra Her kan du se de samlede nedskæringer for alle de gymnasiale uddannelser. Hvis finanslovene for vedtages, som regeringen har forestillet sig, vil der alt i alt blive skåret 1,8 mia. kr. af den samlede bevilling til alle de gymnasiale uddannelser, som har en samlet ramme på 13 mia. kr.

4 Udviklingen i undervisningstaxameteret
HHX HF Her er undervisningstaxameteret indekseret med 2008, som udgangsår. Stigningen på taxametre fra 2012 er følge af, at den tidligere regering indførte et klasseloft på 28 elever. Det ekstra stejle fald på stx og VUC i 2017 skal tilskrives EUD-budgetforligsaftalen, som til gengæld betød et øget itlskud på 70 mio. kr. til hhx. Det årlige omprioriteringsbidrag – hvis det bliver vedtaget i 2018-finansloven og de efterfølgende finanslove - koster årligt gymnasieuddannelserne ¼ mia. kr. HTX STX HF-e

5 ELEVTAKSTERNE - Konsekvenser af 2%-besparelser og eud-forlig 2016-2021
ELEVTAKSTERNE - Konsekvenser af 2%-besparelser og eud-forlig I 2021 er taksterne skåret kr. på stx og på hf. I 2018 skæres stx-taksten med kr. og hf-taksten med kr. ELEVTAKSTERNE - Konsekvenser af 2%-besparelser og eud-forlig I 2021 er taksterne skåret med: Stx: kr. Hf: kr. Hf-e: kr. Hhx: kr. Htx: kr. Grafen skal læses således, at den fulde søjlehøjde viser elevtaksten, som den så ud inden 2016 for de enkelte uddannelser. Det øverste felt var det, der forsvandt i 2016 (lyseblå). Det orange felt illustrerer, hvad der blev skåret i Såfremt finanslovforslaget for 2018 vedtages, vil det turkise felt forsvinde, og hvis der også tages en 2%-besparelse i , vil taksten i 2021 være den blå farve. Når Hhx har en orange farve i bunden, skyldes det tilførslen som følge af EUD-budgetforliget. Sekretariatet har udarbejdet et notat om finanslovsforslag 2018, som du kan se her:

6 Sådan ser det ud hos os - Kombinationsskole
ESTIMERET: NEDSKÆRINGER FOR VORES SKOLE PÅ ALT GYMNASIALT UNDERVISNINGSTILSKUD Fra regnskabstal 2016 2016 2017 Akkumuleret FFL2018 F2018 Akkumuleret F2019 Akkumuleret F2020 Akkumuleret F2021 Akkumuleret Estimeret i mio. kr. REGNSKAB 2016 FOR VORES SKOLE Mio. kr. Pct. af omsætning/indtægter Resultat Gymnasialt undervisningsresultat Likviditet Bogført egenkapital Her er du nødt til selv at sætte de relevante informationer ind. Du finder tilsvarende tabeller i den mail, du som TR har modtaget fra sekretariatet, så du kan bare skrive eller kopiere de relevante tal ind.

7 Danmark bruger ikke mange penge på ungdomsuddannelser
Påstanden, om at der bruges mange penge på uddannelse i Danmark, høres ofte. Men ungdomsuddannelserne ligger i internationalt regi – målt som andel af BruttoNationalProduktet – ikke højt. Kilde: OECD: Education at a Glance 2016.

8

9 Besparelser slukker drømme.dk
GL kører frem til efterårsferien kampagnen ”Besparelser slukker drømme”, som kan ses på besparelserslukkerdroemme.dk. Der er en faktasamling på siden ”Invester i ungdomsuddannelse – det betaler sig”, som kan downloades på hjemmesiden. Den kan være god til at få et samlet overblik over de gymnasiale uddannelser.

10 Hvad nu? Skal vi nedsætte en gruppe, der skal finde ud af, hvordan vi håndterer de fortsatte nedskæringer her på skolen? Skal vi henvende os til lokalpressen og fortælle om, hvad nedskæringerne får af konsekvenser hos os? Skal vi sende et åbent brev til lokale (folketings)politikere, Folketingets uddannelsesudvalg eller ministeren? Kan kommunalvalget bruges? Er der en eller flere politikere, vi skal invitere ind på skolen? Hvor mange af os deltager i Uddannelsesalliancens demonstrationer den 5. oktober 2017? (København, Aarhus og Odense - eller sit down i Aalborg)? Hvem gør hvad, hvornår og hvordan? I opfordres til at handle lokalt. Hvis I skriver til lokalpressen, lokale (folketings)politikere eller skriver åbne breve til ministeren eller Folketingets uddannelsesordførere, må I meget gerne sende det ind, så vil vi samle det på gl.org. Send jeres indlæg på Indlæg giver størst gennemslagskraft, når der sættes fokus på konsekvenser for eleverne. Hvilke konsekvenser får nedskæringer for eleverne helt konkret hos jer, hvis nedskæringerne effektueres? Andre sektorer oplever også afskedigelser, effektiviseringer mv. Offentligheden har vænnet sig til dette som et vilkår. Vi synes, at det har store konsekvenser, hvis der afskediges gymnasielærere, men hvis offentligheden skal se det som et problem, skal det tydeliggøres, at de færre lærere har konsekvenser for den enkelte elev.

11 Et politikerbesøg Inspiration til invitation 1 2 3
EMNEFELT: Invitation: Besøg på [Gymnasiets navn] Kære [politiker] På gymnasieskolerne vil vi rigtig gerne i dialog med beslutningstagerne og vise hvordan politikken inde på Christiansborg påvirker undervisningen i klasselokalerne. I den forbindelse vil vi meget gerne invitere dig på et besøg på [Gymnasiets navn]. Dagens program På besøget vil vi meget gerne give et indblik i vores hverdag med at lede og drive skolen, vise dig undervisningen i en klasse eller to og gå en tur rundt på skolen, så du kan møde vores søde elever og dygtige lærere. Hvis du har lyst, kan vi også arrangere, at du har et oplæg i fællessalen eller en debat/quiz fx med vores rektor, TR og elevrådsformand. Vi inviterer også [lokal avis] til at følge med på rundturen og et evt. arrangement i fællessalen. Hvis du har tid og lyst til at besøge os, kunne det fx være: Dato og tidsrum 1 Dato og tidsrum 2 Jeg medsender et forslag til en dagsorden og lidt faktamateriale. Vi glæder os til at byde dig velkommen på [Gymnasiets navn]. Med venlig hilsen Xx Politikerbesøg er en fin mulighed for at ‘belaste’ politikerne med lidt viden fra virkeligheden ved, at de møder elever og lærere og får nogle tal og eksempler med hjem. Hvis I arrangerer et besøg fra borgmesteren eller det lokale folketingsmedlem, er vigtigt at gøre sig klart: 1 Hvad vil I fortælle med besøget? Vælg ét overordnet emne for besøget og tænk dagens aktiviteter og jeres fakta og materialer ind i emnet. Tænk gerne politikerens ståsted ind og find en konstruktiv vinkel og tone. 2 Hvad vil I gerne vise frem? Det er en god idé, at besøget inkluderer: Et personligt møde med TR og rektor til at diskutere de generelle udfordringer En tur ud i den konkrete undervisning Evt. et fællesarrangement med fx et politisk oplæg eller debat Inspiration, hvis I vil invitere en politiker. Ønsker I at invitere politikere ud på skolen, hjælper GL gerne med planlægningen. Ring til Lars Prestien i GL’s sekretariat på tlf 3 Hvad tilbyder I gæsten? Politikerne får mange invitationer og skal prioritere. Derfor er det også vigtigt, at de får en positiv oplevelse og konkret værdi ud af deres besøg i form af ny viden og ikke mindst møder med lærere og elever. Vær gerne konkrete på i invitationen, hvad I tænker dagen skal indeholde. Fortæl gerne, at I også vil invitere pressen til dagen.


Download ppt "Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google