Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter"— Præsentationens transcript:

1 Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter
Konsekvenser for stx og hf Dette er en ppt til brug for TR på møde den 21. september 2017 Denne ppt er beregnet for stx og toårigt hf. GL har udarbejdet særskilt ppt, gældende for VUC, for det erhvervsgymnasiale område og for private gymnasier. Filerne kan downloades fra gl.org. Er der på din skole en blanding af uddannelser på tværs af opdelingen af filer, må du sammensætte den fil, der dækker dit/skolens behov. Har du problemer med at gennemskue, hvordan en sådan fil skal sammenstykkes, er du velkommen til at kontakte sekretariatet. Der er også en fil, der dækker alle uddannelser, som måske er bedst at bruge på din skole. Med denne ppt har du mulighed for at gennemgå konsekvenserne af de vedtagne og bebudede nedskæringer på stx og hf. Formålet med at gennemgå nedskæringerne for kollegerne – gerne sammen med ledelsen – og evt. eleverne, er at give medlemmerne et overblik over, hvor store udfordringer skolen og sektoren står overfor. Der er gennemført besparelser pga. omprioriteringsbidrag i I 2017 blev både omprioriteringsbidraget og EUD-budgetforligsaftalen, som har kostet stx 235 mio. kr. i 2017, gennemført. Finansloven for 2018 og frem er ikke vedtaget – og der er brug for at alle kæmper mod nedskæringerne i finansloven. Derfor opfordres I på slide til at gøre noget i forhold til pressen eller (lokale) (folketings)politikere. GL kører centralt kampagnen ”Besparelser slukker drømme”, som sætter fokus på, at de massive nedskæringer har store konsekvenser for eleverne.

2 Besparelser 1,2 mia. Kr. I 2021 på stx og hf
Fra 2016 til 2021 koster nedskæringerne stx og hf 1,2 mia. kr. Sagt med andre ord er der 1,2 mia. kr. mindre at drive stx og hf for i 2021, end der var i 2015 – forudsat det samme elevantal. Alt i alt er der ca. 4,7 mia. kr. mindre at drive stx og hf for i perioden fra Samlede varslede besparelser for stx og toårigt hf Der vil i perioden samlet være sparet 4,7 mia. kr. i forhold til 2015-niveau

3 Så meget vil regeringen skære
Alle gymnasieuddannelserne Samlet ramme: 13 mia. kr. 2%-omprioriteringsbidrag: Årligt minus ¼ mia. kr. Finanslove og EUD-budgetaftale: Samlet besparelse i 2021 på1,8 mia. kr. I alt mister gymnasieuddannel- serne 7 mia. kr. fra Stx/hf Samlet ramme: 8,4 mia. kr. 2%-omprioriteringsbidrag: Årligt minus på over 160 mio. kr. Finanslove og EUD-budgetaftale: Samlet besparelse i godt 1,2 mia. kr. I alt mister stx og hf 4,7 mia. kr. i perioden I kolonnen til venstre kan du se de samlede nedskæringer for alle de gymnasiale uddannelser. Hvis finanslovene for vedtages, som regeringen har forestillet sig, vil der alt i alt blive skåret 1,8 mia. kr. af den samlede bevilling til alle de gymnasiale uddannelser på knap 13 mia. kr. Kolonnen til højre viser, hvad nedskæringerne betyder for stx/hf. Hvis finanslovene for 2018 og frem bliver vedtaget med det årlige 2%-omprioriteringsbidrag, vil det almene gymnasieområde skulle spare 1,2 mia. kr. ud af rammen på 8,4 mia. kr.

4 Udviklingen i undervisningstaxameteret
HHX HF Her er undervisningstaxameteret indekseret med 2008, som udgangsår. Stigningen på taxametre fra 2012 er følge af, at den tidligere regering indførte et klasseloft på 28 elever. Det ekstra stejle fald i 2017 skal tilskrives EUD-budgetforligsaftalen, som betød, at stx blev skåret med 235 mio. kr. Det årlige omprioriteringsbidrag – hvis det bliver vedtaget i 2018-finansloven og de efterfølgende finanslove - koster årligt stx 160 mio. kr. HTX STX HF-e

5 ELEVTAKSTERNE - Konsekvenser af 2%-besparelser og eud-forlig 2016-2021
ELEVTAKSTERNE - Konsekvenser af 2%-besparelser og eud-forlig I 2021 er taksterne skåret kr. på stx og på hf. I 2018 skæres stx-taksten med kr. og hf-taksten med kr. På stx vil finanslovsforslaget betyde, at der er ca færre taxameterkroner til en klasse i 2018. Sekretariatet har udarbejdet et notat om finanslovsforslag 2018, som du kan se her: Grafen skal læses således, at den fulde søjlehøjde viser elevtaksten, som den så ud inden Det øverste felt var det, der forsvandt i 2016 (lyseblå). Det orange felt hvad der blev skåret i Såfremt finanslovforslaget for 2018 vedtages, vil det turkise felt forsvinde, og hvis der også tages en 2%-besparelse i , vil taksten i 2021 være kr. på stx og kr. på hf.

6 Er der penge på skolerne?
I 2018 vil effekten af nedskæringerne i betyde, at 94% af skolerne vil have underskud, hvis ikke skolen har fjernet omkostninger. Figuren viser, hvordan skolernes samlede økonomi vil se ud i 2018, hvis de ikke fjerner omkostninger. Det vil i mange tilfælde betyde færre lærere til at undervise samme antal elever. Omkostninger til undervisningens gennemførsel svarer til over 70 pct. af skolernes samlede omsætning. Figuren læses således, at hvis skolerne havde fortsat med samme niveau som i 2015, ville 7% af skolerne have haft underskud som følge af nedskæringerne i EUD-budgetaftalen ville give 53% af skolerne underskud. Omprioriteringsbidraget i 2018 ville give yderligere 22% af skolerne underskud. Såfremt omprioriteringsbidraget vedtages for 2018, vil kun 6% af skolerne kunne have overskud med samme aktivitetsniveau som i 2015.

7 Pct. af omsætning/indtægter
Sådan ser det ud hos os ESTIMERET: NEDSKÆRINGER FOR VORES SKOLE Fra regnskabstal 2016 2016 2017 Akkumuleret FFL2018 F2018 Akkumuleret F2019 Akkumuleret F2020 Akkumuleret F2021 Akkumuleret Estimeret i mio. kr. REGNSKAB 2016 FOR VORES SKOLE Mio. kr. Pct. af omsætning/indtægter Resultat Gymnasialt undervisningsresultat Likviditet Bogført egenkapital Her er du nødt til selv at sætte de relevante informationer ind. Du finder tilsvarende tabeller i den mail, du som TR har modtaget fra sekretariatet, så du kan bare skrive eller kopiere de relevante tal ind.

8 Danmark bruger ikke mange penge på ungdomsuddannelser
Påstanden, om at der bruges mange penge på uddannelse i Danmark, høres ofte. Men ungdomsuddannelserne ligger i internationalt regi – målt som andel af BruttoNationalProduktet – ikke højt. Kilde: OECD: Education at a Glance 2016.

9

10 Besparelser slukker drømme.dk
GL kører frem til efterårsferien kampagnen ”Besparelser slukker drømme”, som kan ses på besparelserslukkerdroemme.dk. Der er en faktasamling på siden ”Invester i ungdomsuddannelse – det betaler sig”, som kan downloades på hjemmesiden. Den kan være god til at få et samlet overblik over de gymnasiale uddannelser.

11 Hvad nu? Skal vi nedsætte en gruppe, der skal finde ud af, hvordan vi håndterer de fortsatte nedskæringer her på skolen? Skal vi henvende os til lokalpressen og fortælle om, hvad nedskæringerne får af konsekvenser hos os? Skal vi sende et åbent brev til lokale (folketings)politikere, Folketingets uddannelsesudvalg eller ministeren? Kan kommunalvalget bruges? Er der en eller flere politikere, vi skal invitere ind på skolen? Hvor mange af os deltager i Uddannelsesalliancens demonstrationer den 5. oktober 2017? (København, Aarhus og Odense - eller sit down i Aalborg)? Hvem gør hvad, hvornår og hvordan? I opfordres til at handle lokalt. Hvis I skriver til lokalpressen, lokale (folketings)politikere eller skriver åbne breve til ministeren eller Folketingets uddannelsesordførere, må I meget gerne sende det ind, så vil vi samle det på gl.org. Send jeres indlæg på Indlæg giver størst gennemslagskraft, når der sættes fokus på konsekvenser for eleverne. Hvilke konsekvenser får nedskæringer for eleverne helt konkret hos jer, hvis nedskæringerne effektueres? Andre sektorer oplever også afskedigelser, effektiviseringer mv. Offentligheden har vænnet sig til dette som et vilkår. Vi synes, at det har store konsekvenser, hvis der afskediges gymnasielærere, men hvis offentligheden skal se det som et problem, skal det tydeliggøres, at de færre lærere har konsekvenser for den enkelte elev.

12 Et politikerbesøg Inspiration til invitation 1 2 3
EMNEFELT: Invitation: Besøg på [Gymnasiets navn] Kære [politiker] På gymnasieskolerne vil vi rigtig gerne i dialog med beslutningstagerne og vise hvordan politikken inde på Christiansborg påvirker undervisningen i klasselokalerne. I den forbindelse vil vi meget gerne invitere dig på et besøg på [Gymnasiets navn]. Dagens program På besøget vil vi meget gerne give et indblik i vores hverdag med at lede og drive skolen, vise dig undervisningen i en klasse eller to og gå en tur rundt på skolen, så du kan møde vores søde elever og dygtige lærere. Hvis du har lyst, kan vi også arrangere, at du har et oplæg i fællessalen eller en debat/quiz fx med vores rektor, TR og elevrådsformand. Vi inviterer også [lokal avis] til at følge med på rundturen og et evt. arrangement i fællessalen. Hvis du har tid og lyst til at besøge os, kunne det fx være: Dato og tidsrum 1 Dato og tidsrum 2 Jeg medsender et forslag til en dagsorden og lidt faktamateriale. Vi glæder os til at byde dig velkommen på [Gymnasiets navn]. Med venlig hilsen Xx Politikerbesøg er en fin mulighed for at ‘belaste’ politikerne med lidt viden fra virkeligheden ved, at de møder elever og lærere og får nogle tal og eksempler med hjem. Hvis I arrangerer et besøg fra borgmesteren eller det lokale folketingsmedlem, er vigtigt at gøre sig klart: 1 Hvad vil I fortælle med besøget? Vælg ét overordnet emne for besøget og tænk dagens aktiviteter og jeres fakta og materialer ind i emnet. Tænk gerne politikerens ståsted ind og find en konstruktiv vinkel og tone. 2 Hvad vil I gerne vise frem? Det er en god idé, at besøget inkluderer: Et personligt møde med TR og rektor til at diskutere de generelle udfordringer En tur ud i den konkrete undervisning Evt. et fællesarrangement med fx et politisk oplæg eller debat Inspiration, hvis I vil invitere en politiker. Ønsker I at invitere politikere ud på skolen, hjælper GL gerne med planlægningen. Ring til Lars Prestien i GL’s sekretariat på tlf 3 Hvad tilbyder I gæsten? Politikerne får mange invitationer og skal prioritere. Derfor er det også vigtigt, at de får en positiv oplevelse og konkret værdi ud af deres besøg i form af ny viden og ikke mindst møder med lærere og elever. Vær gerne konkrete på i invitationen, hvad I tænker dagen skal indeholde. Fortæl gerne, at I også vil invitere pressen til dagen.


Download ppt "Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google