Dannelse der virker ”At gøren en forskel – efterskolens innovative kraft” v. Alexander von Oettingen, dr.pæd. UC Syddanmark Univeristy College Syddanmark,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Verden ind i undervisningen
Advertisements

Oplæg - Christinelystskolen den 9. september 2009
Lærerprofessionen.
Almen dannelse vs. skoledannelse
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Lærerprofessionen - en definition.
Status fra Fremtidslinjen
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
  Billede 1 Blevet bedt om at fortælle lidt om hvordan det er at være socialiværksætter . Præsentation af mig selv : Er uddannet lærer og socialpædagog.
Fra IP til strategiske partnerskaber DGI-byen 20. september 2013 Tove Heidemann Head of International Relations University College Syddanmark,
Skolebestyrelsen & værdier
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Kompetencematrix Digitale kompetencer
Hvad kræver det? Parat til erhvervsuddannelse. Parat til… Erhvervsuddannelser? En konkret erhvervsuddannelse? Grundforløb? En bestemt indgang? En konkret.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
”Om den nye læreruddannelse”
Mølholm Skole Baggrund & optakt til skolebestyrelsens arbejde med skolen i bevægelse.  Processen vedr. fremtidens skole blev præsenteret, og igangsat.
Qeqertarsuup Atuarfia
Udviklingsprojektet: Deltagelse for alle – også i uddannelsessystemet
DET GODE UNDEVISNINGSMILJØ Al magt til eleverne. Undervisningen Indflydelse Store rammer Den enkelte elev - fællesskabet Indlæringsformer Boglig - erhvervsfaglig.
Lærerprofessionen.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Fællesskab og relAtioner i fdf
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Livsoplysning i det senmoderne samfund - den store boksekamp mellem det videnskabelige og det folkelige.
FINDES FREMTIDENS FRIVILLIGE I FORENINGER?. AGENDA Hvad er problemet med foreningerne i dag? Hvordan skaber vi deltagelsesmuligheder for alle? Hvad kræver.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København.
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Sociale fællesskaber der styrker Frivillige trivselsambassadører nedbryder tabuer om psykisk sårbarhed blandt studerende Et partnerskab mellem læreruddannelsen,
Uddannelse på nettet: undervisning // aktiv læring Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Et spejl til frihed Mennesket er social
FOA – Den offentlige lederuddannelse Torsdag den 10. december 2009 Lektor, cand. pæd. og studieleder på DOL Peter Rod 18. september 2016Emnenavn.
Vejleder i en foranderlig tid 2004 Vejledning til gavn for individet 2007 Vejledning til gavn for den enkelte og for samfundet 2011 Vejledning målrettet.
Forstandermøde 17. marts Charter Undervisningstimetallet for en fuldtidsansat lærer ligger i et spænd mellem 400 og 500 timer Tid til forberedelse,
Dannelse i efterskolen v. Alexander von Oettingen, dr.pæd. UC Syddanmark Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016.
Dannelse der virker ”At gøren en forskel – efterskolens innovative kraft” Alexander von Oettingen Christina Hvas Andersen Niels Buur Hansen Leo Komiscke-Konnerup.
Nord-als Rideklub. N.A.R Eksisteret i mere end 50 år i samme faciliteter. Velfungerende klub Godt forankret i lokalsamfundet.
Overordnede juridiske rammer Overordnede økonomiske rammer ved Jørgen Lycke Kursus for Kursus for bestyrelsesmedlemmer Hornstrup Centret 5. – 6. november.
D EMOKRATISK D ANNELSE Elevernes indflydelse på Flakkebjerg Efterskole.
At gøre en forskel Dannelse der virker. Efterskolens pædagogik ved Alexander von Oettingen med fl.
DANNELSE DER VIRKER – efterskolens pædagogik
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Efterskolen i samfundet Én efterskole – for alle? Om efterskolens samfundsmæssige ansvar og kritiske mulighed Leo Komischke-Konnerup UC Syddanmark.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Århus Efterskole 21/
Konferenceoplæg om frafald på efterskoler
Skolen og dannelsen Alexander von Oettingen Prorektor, dr.pæd.
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Hvad er der sket siden juni 2015?
Vejledning i et ledelsesperspektiv
Kursus for nye efterskolelærere
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Alexander von Oettingen (Red.)
Alexander von Oettingen (Red.)
LOGOSKITSE FOR FAABORGEGNENS EFTERSKOLE
- det negative og negationer
Litteratur review – Trends og tendenser Dansk forskning om Højskoler
Nye forstander på efterskoler 2016
Efterskolen - Regler og rammer
Lillevang Skoles retning, Introtekst
Præsentationens transcript:

Dannelse der virker ”At gøren en forskel – efterskolens innovative kraft” v. Alexander von Oettingen, dr.pæd. UC Syddanmark Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016

Dannelse der virker Efterskolens dannelseserfaringer Efterskolens dannelseshistorie Efterskolen som dannelsesinstitution Efterskolens dannelsesdidaktik

Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016 Dannelse der virker Selvtillid gennem venskabelige fællesskaber Selvværd gennem interessefællesskaber Selvagtelse gennem efterskolefællesskabet

Efterskoledidaktik Samvær vs. Undervisning Dannelsesdidaktik Strukturerende samvær Undervisende samvær Vejledende samvær Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016

Efterskolepædagogik Almen dannelse vs. efterskoledannelse Venskabspædagogik og livsoplysning Myndighedspædagogik og folkelig oplysning Intergenerationel pædagogik og demokratiske dannelse Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016