Matematik og Skole Matematik i Gadespejlet v. museumsinspektør Anne Birgitte Jessen d. 6. juni. 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trivsel - et fokusområde
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Et væksthus for børn og voksne
Juelsminde Skole 2. juni 2014 Skolereform 2014.
Tilsyn Aabenraa Friskole 2010
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde X årgang.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Tværfagligt samarbejde
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Kreativ digital matematik metode, læringsmål,matematiske begreber og spil Morten Misfeldt.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Relationer – børn og voksne
Matematik i 4 klasse.
Faglig fordybelse i indskolingen
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Cooperativ learning - også kaldet CL
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Hvordan håndterer lægen børns deltagelse i forsøg? Pediatric Research and Ethics Søren Pedersen, Dr. Med. Professor, Overlæge Pædiatrisk forskningsafsnit.
Virkelighedsnært Undervisning USA USA Bål Undervisning Fed fredag Klatring Aktivtur Dit eget projekt Kreativ Bål Selvtillid Maddag Teambuilding IT-baseret.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
Velkommen.
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Skoleåret  Høj faglighed  Helhedssyn  Respekt  Engagement  Udviklingsorienteret Klik på skyen og se en fortolkning af værdien ”høj faglighed.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Målstyret læringsreform
For førskolegruppens forældre
Fritidspas.
Birgit Lise Andersen Mandag d 13/ Konference KL Styrket almenundervisning – fokus på inklusion.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Tilvalg og fravalg Når du tager en beslutning, så vælger du noget til – men samtidig vælger du også noget fra.
Grundtanke Børn der trives kan lære, voksne der trives kan undervise.
Pernille Ulla Andersen, VIA University College,
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Hovedudfordringer Fravær og frafald er en hovedpine. ”Second chance-kursister” er ofte utrænede i forhold til god skolegang, døjer med mistrivsel osv.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
”Vi gør det allerede – det handler om at gøre det mere konsekvent” Ove Christensen, DUR Midtvejsrapport.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Morgendagens Børne- og Ungeliv ELEVER Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 11:34 Powered.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Skolebestyrelsens beretning Søgårdsskolen.
Hvorledes sikrer vi at indfri den enkelte elevs potentiale bedst muligt? - Elevernes faglige udvikling på Søgårdsskolen – er der plads til forbedringer.
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
Avatar-Skolen Er du mester af ild, vand, luft og Jord? Er du en
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Formidling i børnehøjde– et anderledes museumsbesøg
Åbent hus Skolens navn Dato.
Hvorledes sikrer vi at indfri den enkelte elevs potentiale bedst muligt? - Elevernes faglige udvikling på Søgårdsskolen – er der plads til forbedringer.
Tilsynserklæring Aabenraa Friskole 2016.
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Lyt, Leg og Lær Vær den du er Ordrup Skole Årsberetning
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

Matematik og Skole Matematik i Gadespejlet v. museumsinspektør Anne Birgitte Jessen d. 6. juni. 2016

Udgangspunktet for deltagelse i ”Museet i den åbne skole” Mulighed for at ombygge børnemuseet Købmandsbutik god selvkørende aktivitet for ”frie børn” God aktivitet for indskolingselever lege med matematik uden at opdage det Lærerfaring: Købmandsleg er god matematiktræning Kræver tid og plads En aktivitet, som gerne må foregå uden for skolen

De barske realiteter De fysiske rammer: En hel by på 90m 2 7m 2 til købmanden Nødvendigt at fordele eleverne på forskellige arbejdsstationer Flere typer opgaver, der passer til rammerne

Erfaringer fra pilotklasserne For langt og for svært Eleverne er ikke selvkørende; læs, forstå, sæt i gang 1.klasse har svært ved at skrive Opgavehæftet bliver styrende i købmandsbutikken Nogle opgaver var for tænkte 1. klasses elever kan ikke afkode gamle lege alene De autentiske rekvisitter appellerer til eleverne De mange skift giver ”luft” Sortering hitter Elevhæftet giver fokus og struktur Elevhæftet er personligt

Hvor er vi nu? Kræver forarbejde på skolen: En styrke og en svaghed i projektet Mulighed for efterbearbejdning på skolen Legen tilbage i købmandsbutikken Forenklede opgaver 2-timers besøg

Ny besøgskultur Den åbne Skole fordrer ny besøgskultur, hvor ture ud af huset er undervisning, ikke blot udflugt Både lærere og elever (og forældre): Øget fokus på indhold og udbytte af besøg Som institution skal vi have samme fokus. Hvilke læringsmål kommer eleverne omkring

Mere information