Matematik og Skole Matematik i Gadespejlet v. museumsinspektør Anne Birgitte Jessen d. 6. juni. 2016
Udgangspunktet for deltagelse i ”Museet i den åbne skole” Mulighed for at ombygge børnemuseet Købmandsbutik god selvkørende aktivitet for ”frie børn” God aktivitet for indskolingselever lege med matematik uden at opdage det Lærerfaring: Købmandsleg er god matematiktræning Kræver tid og plads En aktivitet, som gerne må foregå uden for skolen
De barske realiteter De fysiske rammer: En hel by på 90m 2 7m 2 til købmanden Nødvendigt at fordele eleverne på forskellige arbejdsstationer Flere typer opgaver, der passer til rammerne
Erfaringer fra pilotklasserne For langt og for svært Eleverne er ikke selvkørende; læs, forstå, sæt i gang 1.klasse har svært ved at skrive Opgavehæftet bliver styrende i købmandsbutikken Nogle opgaver var for tænkte 1. klasses elever kan ikke afkode gamle lege alene De autentiske rekvisitter appellerer til eleverne De mange skift giver ”luft” Sortering hitter Elevhæftet giver fokus og struktur Elevhæftet er personligt
Hvor er vi nu? Kræver forarbejde på skolen: En styrke og en svaghed i projektet Mulighed for efterbearbejdning på skolen Legen tilbage i købmandsbutikken Forenklede opgaver 2-timers besøg
Ny besøgskultur Den åbne Skole fordrer ny besøgskultur, hvor ture ud af huset er undervisning, ikke blot udflugt Både lærere og elever (og forældre): Øget fokus på indhold og udbytte af besøg Som institution skal vi have samme fokus. Hvilke læringsmål kommer eleverne omkring
Mere information