PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Det tekniske: PC:  Tryk Start, programmer, tilbehør, underholdning, lydoptager  Tryk på den røde optagerknap og indtal din lydfil  Når du er færdig.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
Læringsstile og lektier
Workshop almene boligdage
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Konference d. 14. april. Program • Hej • Mine erfaringer • For / imod • Prøve • Frederiks historie • Kristians historie • Kristian demo • Henrik demo.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
Projektopgave klasse.
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
+ Danskkursus Storutjarnarskolí November 2011 ”Dansk ud af bogen” Hvordan kan vi supplere undervisningen med IT og (ikke goggle.com)
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
Her kan du søge oplysninger om de forskellige lande, se videoklip med børn og unge, lave dine egne kort, statistik og lave wiki’er Med kortgeneratoren.
Dansk 1. klasse.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Praktisk/musiske fag i Skoleintra. Uffe, Christine og 4.A der var så STOLTE.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Vejlederens kommunikation
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
OBS – gør som det passer dig!  Denne skabelon er med vilje ikke særlig stramt designet. Det er for at du selv kan lægge det indhold og detaljeniveau i.
Videregående pc-vejledning Modul 10: Sådan gør du 60+Bornholm.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Hvordan får man mest ud af Forældreintra
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Photo Story Den smarte måde at lære på Tradium – Randers Malerskole.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skriv avis …med mobil, www og tekstbehandling Lavet af Mette Rabæk og Signe Sloth It- færdighedsniveau: For skolens ældste klasser.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Din kreative online praksis! – del 2
Procesorienteret skrivning i Google drev og Classroom
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Trivselsmålingens resultater på vores skole
Velkommen – hvordan opstod ideen (Mastermodul mm).
Den gode tone Lse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hvorfor dansk på GF1?.
Den gode tone Lse.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Digitale læringsmidler – Ideer og udvikling
Præsentationens transcript:

PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK

FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både billeder, tekst og lyd(multimodal fortælling), så er dette e- læringsmodul med Photo Story noget for dig. Photo Story af elev i 2.klasse

FORTÆLLING I DANSK I dette e-læringsmodul finder du forslag til, hvordan du kan anvende mobilen og Photo Story i et undervisningsforløb med multimodale fortællinger. Her kan du også finde små videoguides til overførsel af billeder fra mobil, konvertering af billeder og Photo Story. Det er en fordel at løse opgaverne på side 14 og 15, så er du nemlig klar til din undervisning i ”Fortælling i dansk”.

PHOTO STORY I DANSK Diskuter og aftal handlingen Lav en historie Mange billeder Mobilen Billeder, tekst, indtaling og musik sættes sammen og gemmes Photo Story ”Photo Story i 2. klasse - fortælling i dansk” skaber mulighed for en undervisning, hvor eleverne kan arbejde med både billeder, tekst og indtaling, så flest mulige elever kommer til orde. Med mobilen i hånden har de fleste elever et redskab til at tage billeder, som efterfølgende bruges i det videre danskarbejde. Kort fortalt finder eleverne på en historie, tager billeder til historien med mobilen, overfører billederne til pc´en og konverterer dem, hvorpå de lægges ind i Photo Story. Historien indtales til billeder, hvorefter det hele gemmes til en lille ”film”.

MIN ERFARING MED PHOTO STORY I forbindelse med Photo Story og fortælling i dansk har jeg erfaret, at -eleverne udviser stort engagement -drengene bliver opslugt af processen og arbejder koncentreret -eleverne samarbejder og diskuterer sammenhæng i deres fortælling -eleverne begejstres ved at arbejde med både billeder, tekst og indtaling -eleverne udviser stor hjælpsomhed overfor hinanden -eleverne lærer hurtigt programmet og dets få finesser at kende -eleverne ændrer hurtigt, hvis noget ikke føles rigtigt -nogle elever oplever pludselig, at de er dygtige til it, og at de kan hjælpe andre.

JEG BRUGER MOBILEN FORDI... Brug af elevers egne mobiler Er ved hånden Let tilgængelig Fri for booking Kamera Eleverne er vant til at bruge egne mobiler som kamera

JEG BRUGER PHOTO STORY FORDI... Redigering TaleTekstBilleder Photo Story Photo Story er et gratis, enkelt og overskueligt billedfremvisningsprogram. Du kan fremstille dine egne digitale fortællinger med billeder, tekst, tale og lyd.

HVAD ER PÅ SPIL I ”FORTÆLLING I DANSK”?

FORMIDLING Formidling skaber mulighed for øget refleksion. Passer billeder, tekst, indtaling og musik sammen? Refleksion skaber mulighed for øget læring. Hvad skal jeg lære/ændre for at få det rette udtryk?

PRAKTISKE TIPS Bed it-vejlederen om at hjælpe med at få Photo Story og Formatfactory downloaded på skolens pc´er. Eleverne skal huske at navngive deres Photo Story og gemme i deres egen mappe. Hjælp dem at gemme deres endelige produkt – det kan drille! Tjek at det er muligt at bruge skolens pc´er til indtaling af lyd. Lad eleverne arbejde sammen to og to. Accepter og benyt, at eleverne spørger hinanden.

DIFFERENTIERING Med Photo Story skabes større mulighed for differentiering. Eleverne arbejder ud fra egne forudsætninger. Eksempel: Når en fortælling skal udtrykkes, kan en elev, der er dygtig til det skriftlige, udfordres til at skrive længere tekster. En elev, der af forskellige årsager ikke får skrevet ret meget, kan udfordres til at indtale en længere historie og begrænse den skriftlige del. En elev, der er dygtig til it, vil hurtigt lære programmet at kende og vil kunne hjælpe andre elever. Herved ser, hører og læser de også de andres fortællinger.

LÆRERENS FAGLIGE KUNNEN Gennemfør dette e- læringsmodul, så du har prøvet at overføre billeder, konvertere billeder, indsætte billeder og tekst i Photo Story, indtale og indsætte musik samt gemme. Vær åben over for, at eleverne kan eller hurtigt kan mere end dig. Benyt dig af deres viden. De vil hellere end gerne hjælpe og vise, hvad de kan.

LÆRINGSFÆLLESSKAB Med Photo Story får alle et fagligt udbytte. Alle er aktive – også de fagligt mindre stærke. I et læringsfællesskab trækker stærke ofte de store læs, mens de mindre stærke elever iagttager, lytter og er med i periferien. Eleverne ved, hvilke elever, de kan hente hjælp hos. Tip: Lad dem arbejde i små grupper, og accepter, at alle ikke arbejder lige meget ved computeren. De lærer også, mens de andre arbejder. Lad eleverne bruge hinandens forskellige kompetencer (stave, indtale, teknik, finesser mm.).

FØR DU GÅR I GANG Før du går i gang, skal du tjekke om skolen har Photo Story og konverteringsprogrammet Formatfactory. Spørg evt. din it-vejleder om hjælp. Du kan downloade programmerne her: Photo StoryPhoto Story og Formatfactory.Formatfactory

HVORDAN GØR JEG? 1.Tag 4 billeder med din mobil. 2.Se, hvordan du overfører billederne til pc Overfør klip til pc.Overfør klip til pc. 3.Se, hvordan du formater dine billeder Formatfactory.Formatfactory. 4.Se, hvordan du arbejder i Photo Story Video om Photo StoryVideo om Photo Story 5.Åbn Photo Story og opret en fortælling. Indsæt Billeder Tekst Indtal Musik Gem

Hvad kan IT? - skabe en ramme for en undervisning, hvor eleverne i høj grad gør brug af hinandens viden om it, og hvor denne viden støtter og udvikler danskfaglige områder - skabe rammer for en undervisning, hvor flest mulige elever kommer til orde - skabe rammer for elevernes fortælleglæde i både tekst, billeder og lyd Faghæfte 48 (IT og medier) Undervisningen skal støtte udviklingen af elevernes digitale dannelse i løbet af deres skolegang. Photo Story kan være et første skridt i den retning. Fælles mål efter 2.klasse - udtrykke sig i enkle produktioner med billede, lyd og tekst - Skrive på computer MÅL

HVIS DU VIL VIDE MERE Gode ideer til arbejdet med Photo Story Fabler i Photo Story