Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz 2016 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Advertisements

Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Ledelse af frivillige i naturparker dag 2 Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Styr forandring med kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for opgaven at skulle drive et forandringsprojekt Har ansvaret for et forandringsarbejde.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Skriv en kommunikationskontrakt. Kontraktformuleringens faser Alles ansvar Skab motivation for kontrakten. Afstem forventningerne hos medarbejderne Hvad.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Oplæg om Dictus og anvendelsesmuligheder d. 5/
Skriftlighed Det fælles gods - præsentation af progressionsplan.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Skriv til nettet November
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Din kreative online praksis!
Læring gennem registrering og indberetning
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Det gode møde i folkeskolen
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Virksomhedsnavn Virksomhedens navn, adresse, www
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Download Guiden Inspektionsguiden er udviklet med henblik på at hjælpe danske virksomheder, der står.
ÅRHUS AFDELING.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Den gode tone Lse.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Ekstern kommunikation
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
PowerPoint Råd og vink.
Personlighed og Kompetencer
Flyums 5-afsnitsmetode
Karl Henrik Flyums model
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Northwind Traders Hvem er vi?
Sådan bruges video- s og emnerapporter
projekt eller lignende
International økonomi for matematikere
Sådan bruger du præsentationen
Demokrati og medborgerskab
Firmanavn Produkter og serviceydelser
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Fake news, research og kildekritik
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Hvad er meningen med dit liv?
En introduktion af Otto
Klubkommunikation – samspil mellem hjemmeside, SoMe og lokale medier
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
Strategi Til markedsføring
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz

Programmet for den næste time TIP 1: Skriv modtagerorienteret. TIP 2: Tænk på UFE. TIP 3: Strukturér rapporten efter den omvendte nyhedstrekant. TIP 4: Brug konkrete eksempler. TIP 5: Skriv i et klart sprog. TIP 6: Gør dine sætninger enkle. TIP 7: Skab et fængende layout. 2

Hvordan pakker du din rapport ind? 3

Nøglen til at skrive gode tekster er at tænke strategisk 4

“The Power of Words” 5

TIP 1: Skriv modtagerorienteret! Det retoriske kompas hjælper dig til at tilpasse din rapport til din modtagers behov og forståelsesrammer – så du opnår den ønskede reaktion!

Hvordan skriver du en modtagerorienteret rapport? 1) Modtageren skal forstå det, du skriver (du skal skrive til hans/hendes forståelsesrammer). 2) Modtageren skal være interesseret i det, du skriver (du skal skrive til hans/hendes behov). 7

Sæt din modtager i centrum! -Det er ligegyldigt, om du som afsender synes, at du har skrevet en virkelig god rapport. Det er din modtagers reaktion på rapporten, der afgør, om den er vellykket. -Jo bedre du kender din modtager – din målgruppe – jo bedre og mere effektivt kan du planlægge og skrive rapporten. -Når du planlægger og skriver din rapport, skal du hele tiden – ud fra hvert punkt i kompasset – tænke på din modtager: 8

Vær bevidst om din modtager:  Hvem er min målgruppe? (=modtagere/læsere)  Hvis der er flere målgrupper – hvilken er den primære?  Hvad er det for en reaktion, jeg ønsker hos min modtager?  Hvordan kan jeg få den reaktion?  Hvad er hans/hendes behov og forståelsesrammer?  Hvordan kan jeg ”tale” til de behov i rapporten?  Er mine læsere på forhånd enige/uenige?  Hvad ved de om emnet?  Er min modtager på forhånd interesseret i at læse rapporten?  Er det frivillig læsning eller tvangslæsning?  Hvor lang tid vil min modtager bruge på at læse rapporten? 9

TIP 2: Tænk på UFE! U: UDBYTTE F: FORDELE E: EGENSKABER 10

Der er 2 knapper, du kan trykke på! 11

TIP 3: Strukturér rapporten ud fra “den omvendte nyhedstrekant”  Hovedbudskabet skal præsenteres hurtigst muligt for læseren.  Rapporten skal hurtigst muligt hjælpe læseren til at forstå, hvad der er væsentligt og hvorfor.  Det skal stå krystalklart fra starten, hvad I med rapporten kan gøre for hvem.

Den omvendte nyhedstrekant

TIP 4: Brug konkrete eksempler Det konkrete fænger mere end det abstrakte! Brug konkrete eksempler, der illustrerer dine pointer - det gør din rapport overbevisende, klar og levende. Overvej også at vælge det mest konkrete på abstraktionsstigen - ”langhåret gravhund” frem for ”levende væsen”. 14

TIP 5: Skriv i et klart sprog  Undgå for så vidt muligt passive former.  Hold øje med ”verbalsubstantiver” (-ing, -else) De giver abstrakt og kedeligt sprog. Brug i stedet udsagnsord. Skriv “brev” i stedet for “skrivelse”. Skriv “inden jeg sender brevet” i stedet for “forud for afsendelsen af brevet”. Skriv “for at vurdere” i stedet for “til brug for vurdering af”. Skriv ”X estimerer, at” i stedet for ”det estimeres, at...”

Hvis ikke kancellistil – hvad så? - Skriv i stedet aktivt & konkret. Det signalerer handlekraft. - Lug ud i den sproglige arv fra kancellisproget:  Papirord Skriv hellere  Såfremt Hvis  FremsendeSende  HvorledesHvordan  UndertegnedeJeg, mig, vi, os  UnderretteMeddele, oplyse  AngåendeOm

Vær bevidst om brug af fagudtryk -Overvej, hvilke fremmedord og fagudtryk din modtager forstår. -Forklar de ord og begreber, som du estimerer, at din modtager ikke kender. 17

Derfor bliver tekster upræcise Når vi skriver upræcist, er det tit, fordi vi ikke helt ved, hvad vi vil. Så spørg dig selv: - Hvad er formålet med det her? - Hvad er mit budskab? - Hvilke informationer skal min modtager have for at forstå mit budskab? 18

Undgå unødig information - Det kan forvirre læseren og tage fokus fra det vigtige. - Det, der skal med, er det, der støtter dig i at nå dit formål med teksten. 19

TIP 6: Gør dine sætninger enkle Skriv om én ting ad gangen! Er der flere informationer i sætningen, så del den op. Undgå komplicerede, lange, indskudte “run-away-sætninger”. ”Teksten, som han havde skrevet til sin chef, som havde sagt til ham, at han ikke kunne få lønforhøjelse, selv om han havde skabt fremragende resultater, i hvert fald i den senere tid, og ikke mindst når det gjaldt firmaets største kunde, som var et stort flyselskab, var ikke særlig lang, men den fortalte kort, hvorfor han havde valgt at sige op”. Pas på med for lange sætninger (15-18 ord i gennemsnit). Det skaber variation i teksten at veksle mellem korte og lange sætninger. 20

TIP 7: Skab et fængende layout 21

Sådan får rapporten et godt layout Hav fængende overskrifter og mellem-overskrifter, der passer til indholdet – og viser læseren, hvad han/hun nu kan forvente at læse. Hav afsnit, der deler brødteksten ind i mindre dele. Brug punktopstilling, når det giver mening. Skab mange indgange til teksten: Faktabokse, billedtekster, “quote-outs”. Luft er vigtigt for læservenligheden! Skab et lækkert, troværdigt visuelt udtryk – som støtter dit budskab. 22

Tak for i dag – og god fornøjelse med skrivningen Check-out: Hvad er det vigtigste, du har fået med fra oplægget i dag? 23