DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Familierettet psykoedukation – helende læring og resiliens SYNerGAIA 28. Oktober 2010 Peter Berliner.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Psykoedukation til unge i OPUS
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Folkeskole-reformen August 2014.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Fremme af unges mentale sundhed
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
At være pårørende – håb og muligheder
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Stress En folkesygdom?.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Fra individuel til systemisk traume forståelse – familierettet psykoedukation Aarhus Januar, 2010 Peter Berliner Faculty of Social Sciences University.
Camilla Kring, PhD Hvad er balance?
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
MindSpring – empowerment af flygtninge Årets Projektdag 15. juni 2016 Mette Blauenfeldt – Dansk Flygtningehjælp.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Team Nordahl og Skibet Skole
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Seksualitet.
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Fundraising i Propa Inspiration til en fremtid med flere indtægter til projekter og aktiviteter I udgaven af Propa Nyt vil.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Familierettet psykoedukation – helende læring og resiliens SYNerGAIA 28. Oktober 2010 Peter Berliner

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Delmål for alle projekter At sænke betydningen i dagligdagen af symptomer på traumatisk stress, således at familiens resiliens styrkes, dvs. at familiens giver en støttende kontekst for dens medlemmer. At styrke deltagerne enkeltvis gennem familien, så de kan leve et godt liv selvom de har psykiske symptomer efter traumatiske oplevelser. At styrke inklusionen i det danske samfund. At forbedre kommunikation og praktisk handleevne i familien. At øge bevidsthed omkring egne og familiens kompetencer og ressourcer. 2

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Målene nås gennem: Vidensformidling om reaktioner på voldsomme begivenheder Formidling af viden om mestringsstrategier i familiens og hos individet Praktisk opbygning af mestrings-kompetencer i familien og hos det enkelte familiemedlem Styrkelse af familiens muligheder for at indgå i sociale netværk. 3

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Mål/succeskriterier er i høj grad opfyldt:  Der er udviklet en vidensbaseret og praktisk brugbar viden om familierettet psykoedukation for traumatiserede flygtningefamilier.  Såvel kursister som familiemedlemmer rapporterer en tilfredsstillende grad af tilfredshed med forløbene samt en høj grad af udbytte mht. oplevet bedre kompetence og funktionsniveau som familie. 4

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Mål/succeskriterier opfyldt (2)  Der er igennem projektet udviklet en klar pædagogisk metode til at planlægge, gennemføre og evaluere psykoedukation for hele den traumatiserede flygtningefamilie i et forløb, der omfatter flere familier sammen.  Metoden omfatter dels et fokus på bestemte traumerelaterede emner, dels et fokus på at relatere undervisningen om disse til mestring og kompetenceopbygning i familierne med henblik på at kunne håndtere dagligdagen sammen bedre og øge familiens trivsel. 5

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Fokuspunkter – for pårørende, kursister og professionelle ›Viden om traumatiske reaktioner ›Udvikling af mestringsmetoder ›Aktiviteter for hele familien ›Aktiviteter for flere familier 6

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Pårørende: Udbytte ›Besvaret af 41 pårørende fra 9 delprojekter. ›I percentiler: ›Har forløbet givet dig mere viden om din ægtefælles situation?: 70 ›Har du kunnet bruge den viden til noget? 67 ›Har I fået det bedre sammen i familien som følge af psykoedukationen?: 54 ›Var det hjælpsomt for dig at høre/se andre pårørende og høre om deres situation?: 75 ›Tror du at din ægtefælle har fået det bedre/haft gavn af psykoedukationen?: 60 7

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Pårørende: Tilfredshed ›Hvor tilfreds er du med psykoedukationen?: 78 ›Vil du anbefale det til andre?: 78 8

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Pårørendes udsagn om forløbet ›Det var dejligt at sidde sammen med familien og høre om vores forælders problemer og sygdom – og vise hende at vi kan godt føle med dig og forstår dig godt, hvorfor du er sådan som du er. ›Det har betydet rigtigt meget for min familie at være med

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Deltageres udsagn om forløbet ›At være sammen med andre. ›Følte mig tryg ved at min mand var med ›Børnene havde det godt ›Gode råd, men det var svært for mig ›Det var ikke godt, jeg er ikke nået til noget. ›Min dagligdag er stadigvæk den samme.

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Kursisternes udbytte ›Besvaret af 56 fra 12 delprojekter. ›Tilfredshed med psykoedukationen: 54. ›Forløbet levede op til forventningerne: 58. ›Emnerne var relevante: 66. ›Forløbet havde givet øget viden: 60. ›Det var godt, at familierne deltog: 71. ›Gennemsnitstallet for tilfredshed for alle kursisterne er

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Resultater 12 Klinisk kontekstPædagogisk kontekstForskel Tilfredshed med psykoedukationen Forløbet levede op til forventningerne Emnerne var relevante Forløbet havde givet øget viden Det var godt, at familierne deltog Gennemsnit437330

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Traumatiseringsgrad (HTQ symptomdel 1-16) ›Kursisterne ›i den mere kliniske kontekst: 3,3 ›i den mere pædagogiske kontekst: 2,8 13

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 14 Klinisk kontekstPædagogisk kontekstForskel Er bedre til at håndtere hverdagen Har fået større socialt netværk Havde udbytte af at tale med andre kursister Har bedre kontrol med symptomer Har større forhåbninger til fremtiden Har det bedre med familien85648 Har det bedre fysisk42117 Har det bedre mentalt Gennemsnit154631

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 15 Ahmed ›Social isolation ›Angst ›Re-traumatiserende fortællinger ›Vrede - men afmagt ›Smerter

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Forventninger – i behandlingskontekst (1) ›Jeg vil meget gerne kunne få ro i min sjæl og krop, samt tendens til livet, som før. Kunne få ro i krop og sjæl, være optimistisk i forhold til fremtiden, og få et normalt liv. Nogle gange er jeg lidt i stand til det. Jeg vil meget gerne være som ganske almindelig person. Jeg vil gerne bidrage godt til samfundet. Jeg vil betragtes som brugbar. Jeg vil være aktiv og handle godt med mig selv. Jeg vil være fri af tanke-trædemølle. Jeg vil være fri af angst og få min selvtillid tilbage. 16

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Forventninger – i behandlingskontekst (2) ›Føle tryghed, at blive bedre, fjerne min sygdom, blive rask, at være almindelig menneske, og at fjerne smerterne. Jeg sover dårligt, er meget på vagt og er bekymret og nogle gange angst. Jeg ønsker at have kontrol over det hele. Det meste af tiden har jeg mest lyst til at være alene. Jeg vil ikke have at nogen har kontrol over mig. 17

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Forventninger i en pædagogisk kontekst ›Jeg vil gerne lære mere om hvordan man opdrager sine børn i Danmark. Lære mere at håndtere min stress. Lære mere om hvordan jeg kan arbejde i Danmark, når jeg ikke taler sproget. Lære mere om stress og stress symptomer. De er alle sammen vigtige for mig. Jeg håber, jeg bliver rigtig god til det. ›At min familie forstår mig bedre, og også andre. At andre forstår mig bare i halvdelen af tiden. 18

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Forventninger i en pædagogisk kontekst ›Jeg vil gerne lære mere om hvordan man opdrager sine børn i Danmark. Lære mere at håndtere min stress. Lære mere om hvordan jeg kan arbejde i Danmark når jeg ikke taler sproget. ›At have forståelse for smerter og sove godt. At flytte fokus til andet end smerterne. ›At kunne komme til at sove godt. At have forståelse for smerter og at få færre smerter. At familien får større forståelse for hinanden. At jeg kan få energi til at gå 1 time hver dag. Få energi til at snakke mere med min mand. Mine (tidligere) erfaringer med psykoedukation er at det giver stor hjælp. 19

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Udsagn fra deltagere ›Det som jeg ikke kunne sige til mine børn og min kone har underviserne sagt. Jeg har lært mange nye ting, som jeg ikke vidste i forvejen. ›Alt var godt men især det med børnene, at de kunne være sammen til at høre undervisning og deltage i diskussion. ›Psykoedukationen har hjulpet os til at tænke bedre end vi har gjort før. Vi kan se tingene på en helt anden måde. Vores børn har lært meget og det har vi da også gjort. Vi tilbragte nogle dage sammen, mind mand, børn og mig. Det er meget sjældent at vi sidder sammen. I det her forløb har vi været sammen, vi har spist sammen og vi har grinet sammen.

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Udsagn fra deltagerne ›Det, jeg ikke kunne sige til mine børn, har underviser sagt til dem. Workshoppen var meget relevant, både for os som forældre og for vores børn. Jeg kunne bedst lide når vi var samlet i en workshop, hvor vores børn skulle spille forældre rolle og vi som forældre skulle være børnene. Den workshop var perfekt. ›Vores børn fik de samme emner at diskutere, det var det bedste. ›Først, vi var alle sammen og det var dejligt! Vi mødte andre familier. Vi har forstået at andre har også de samme problemer.

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Tilfredshed med: ›Sammen med familien - se hinanden i nye situationer - have tid sammen ›Flere familier sammen - normalisering - møde nye mennesker ›Aktiviteter - sjove (at more sig sammen) Viden om traumer - at få viden om symptomer og mulig mestring ›At blive mødt og forstået af de professionelle

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Ønske om ›Flere aktiviteter ›Længere forløb ›Et længere forløb kunne være bedre. Vi har brug for at diskutere og få mere informationer omkring mange ting. ›Jeg kunne tænke mig at tale om ægteskabet og relationer mellem mand og kvinde. Jeg kunne ikke tale om det fordi andre var tilstede. Sådanne emner er meget intime. ›Et længere forløb ville have været mere interessant med hensyn til vores børn. Vores børn har brug for at lære meget mere

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Fremadrettet ›Skal vi flytte fokus fra den individuelle traumeforståelse og i stedet for satse på at styrke familien som system – indadtil og udadtil? ›Hvordan bruger vi bedst det at have flere familier sammen? ›Familie-resiliens: hvordan sikrer vi vedvarende kapacitet i familierne til at opnå deres mål – selv under modgang?

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Resiliens ›Resiliens som modstandsdygtighed i situationer med modgang. ›Det er en proces, der omfatter både en situation og en eller flere personer. ›Resiliens er en proces, der fører til at personer eller en familie har en mere sundhedsfremmende adfærd efter at have været udsat for stress. ›Resiliens er en læringsproces. 25

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anbefalinger (1) ›Indsatsen for at støtte traumatiserede flygtninge kan i høj grad organiseres som familierettet, idet man ved denne metode opnår gode resultater for hele familien samlet på en måde, der samler familien i stedet for at splitte den op. ›Der i forløbene indgår en høj grad af deltager-involvering, således at forløbene retter sig mod at finde mestringsstrategier overfor konkrete udfordringer i familiens hverdag – og at støtte familien i at udføre dem i praksis i dagligdagen. ›Forløbene gennemføres med flere familier samlet, idet det giver mulighed for normalisering gennem fællesgørelse. 26

Psykoedukation for traumatiserede flygtninge - afslutningsseminar Peter Berliner Professor DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anbefalinger (2) ›Der bruges metoder hentet fra pædagogisk rehabilitering i forløbene og at man er varsom med at relatere forløbene direkte til en behandlingsforståelse, idet målet ikke er at sænke traumatiseringsgraden, men at styrke familiens kompetence til at mestre dagligdagens udfordringer som flygtningefamilie. ›At der finder en opfølgning sted efter forløbene således at bæredygtighed mht. trivsel og øget integration i det danske samfund fortsættes og styrkes endnu mere. 27