Styregruppemøde 26. januar 2016. Task-force-gruppen Ebbe LundBYG-til-VÆKST Allan Due3F Rasmus UllehusKPC Jim NøhrAMU-Fyn Erik J. JensenEAL Hanne LudvigsenEAL.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LEAN Akademy.
Advertisements

9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Kan du finde rundt i it-junglen? Velkommen Brønderslev den 23. november 2010 EG A/S BASIT Dansk Byggeri.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Dansk Byggeri´s Procesudvalg 28. februar 2007
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Arne Johansen Den 20. november 2002 Høring om byggeriets kvalitet, effektivitet og udvikling på Christiansborg Nye samarbejdsformer i byggeriet  Aktørerne.
CSI i forsvaret.
Risici for SAPA-projektet
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Den regionale LEAN enhed, version 4 - juni 2012
Projektbeskrivelse Der anvendes i stigende grad digitale modeller i både projekteringen, udførelsen og driften af bygninger. De digitale modeller indeholder.
Hvad er mål/resultat (output)?
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Bilag 4: Oversigt over afsluttede aktiviteter under delprogrammerne Økonomistyring og Økonomisk Balance Dato: 10. april
Kaizen og Tavlemøder Løbende forbedringer Tavlemøder 5 X Hvorfor.
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Optimering af arbejdstilrettelæggelse i på Radiologisk afdeling i Køge Mahad Huniche Møde med Region Nordjylland.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.1.
Hvad er mål/resultat (output)?
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Velkommen til Lægedage
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
H. LUNDBECK A/S Kortlægning af modstandene. H. LUNDBECK A/S Mine medarbejderes synspunkter Ingeniørerne inddrager os ikke De inddrager os i sidste øjeblik,
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Lean i Faaborg- Midtfyn Kommune
Implementering af Fælles Medicinkort i kommunerne
Kortlægning af maskinpark Identifikation af reservedele
Odense Kommunes nye handleplan i forbindelse med sygefravær 1 sygedag (medarbejderen skal forvente spørgsmål til sygemeldingen, om aftaler/opgaver, hvornår.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Indlæg for avlsrådgivere torsdag d. 29. september 2011 Projektleder Ulrik Toftegaard Jensen Team Økonomi & Management, VFL,Kvæg,
Opsamling Screenings Session Miljøvurderingsdag 2014.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Mission BygSoL – Samarbejde og Læring i Byggeriet I fremtiden er byggeprocessen en værdiproces. Det betyder at det hverken er omkostningerne eller avancen,
Borgerne som medspillere -. Tidspunkt for og formål med inddragelsen Ide Analyse og planlægning Formål Udvikling og styring Implementering Evaluering.
Dansk Supermarked i korthed
Århus Kommune Socialforvaltningen Møde i Socialudvalget 11. november 2010 Tilsyn.
Effektmåling af innovation Socialforvaltningen, Københavns Kommune Marie Traasdahl Staal.
Evaluering. Mål og succeskriterier Planlægning / leverancer (reducere byggeperioden med 20%) Reduktion af spild Hvordan måles ? Sikkerhed ( færre nærved-ulykker.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Lean og 5S. LEAN i forhold til TIK LEAN er meget konkret og aktivt understøtter TIK, herunder excellence-model, TIK-pyramide, leveregler med videre KriteriumIndhold.
TR/AMR møde 3. november 2016 MED evaluering Arbejdsmiljø.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
Evaluering af jobfirst
Hvad er Byggeri til Drift?
BYGGEPLADSANSVARLIG HÅNDVÆRKER Kurt Hansen
Efterlevelse af 8 skridt til bedre møder
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Broen til Bedre Sundhed Projektleder Sund Uddannelse, Gitte Porsmose
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Netværksdage om sygehusbyggeri 17. september 2019
Præsentationens transcript:

Styregruppemøde 26. januar 2016

Task-force-gruppen Ebbe LundBYG-til-VÆKST Allan Due3F Rasmus UllehusKPC Jim NøhrAMU-Fyn Erik J. JensenEAL Hanne LudvigsenEAL Mødes hver tirsdag 8 -10

Projektet kort fortalt…….. Bedre effektivitet, kvalitet og trivsel gennem : Klare udmeldinger vedr. værdier i samarbejdsprocessen LEAN som planlægningsværktøj Udvikling af tillid mellem alle parter Involvering af alle medarbejdere Bedre trivsel Fokus på både produkt og proces

Mål - Succeskriterier Mere værdi i alle projektets faser, ved brug af færre ressourcer Planlægning og leverancer,”flow” (15%) Bedre trivsel gennem øget samarbejde og færre konflikter (ugentlige-, måned- og kvartalsvise trivselsevalueringer) Spild (15%) Sikkerhed (systematiske risikovurderinger, sammenlignelige projekter) Lønindtjening (5%) Udvikling af med- og selv-ledelse Formidling af ”best practice”/guide (hjemmeside) At virksomhederne vil implementere konceptet som en del af deres fremtidige planlægning af udførelsesfasen At Odense kommune vil inddrage konceptet som et ”krav”/klausul i fremtidige udbud

Projektmodel – Ny Tidsplan Involvering af interessenter Justering og løbende forbedringer

Hvor er vi i projektet ? Hvad er gennemført ? -Organisatorisk velfungerende -Task-force-gruppen fungerer -Tavlemøder gennemført og øges+ -Last-Planner gennemført og øges+ -Location-Based-Scheduling indført og øges+ -Ambassadørmodel introduceret –”afventer” -Trivselsundersøgelser gennemført og øges -Sundhed/sikkerhed – gennemført 1. analyse -Evalueringer+

Kvalitetssikring/Evaluering Odense & Co Kvartalsvise målinger (1/12, 1/3, 1/6, 1/9) på målene ; ’Reduktion af spild’ ’Bedre planlægning’ Samt: en årlig måling på ’Lønindtjening (+5%)’. Herudover vil vi gerne, hvis I en gang i kvartalet fremsender månedsopgjorte deltagerantal. Byg-til-Vækst Trivselsundersøgelser, herunder samarbejdet Evalueringer : Ambassadørmodel, kurser, vidensdeling, kommunikative tiltag

Hvad er på vej ? - Pilot-projekt vedr. brug af Ipad+ - Fælles kommunikationskursus - Nye AMU-udbud indholdsmæssigt – organisatorisk - Videnspredning – Hjemmeside+

I dette projekt vil brug af Ipad handle om : At tegningsmaterialet, altid er ajour. At tegningsmaterialet kan ses i 3D Huskeliste til tavlemøder – hele teamet kan bidrage til bedre fælles foranstaltninger Tavlemødet kan dokumenteres (foto) og der kan laves en digital huskeliste til teamet/sjakket. Kvalitetssikring (billeddokumentation) Mangelgennemgang Bestilling af materialer /”plads” Timeregnskab (anvendes som skurbog) Endnu uafklaret: Kan vi på nogen måde anvende Ipad til dokumentation af reduktion af spild ? Kan vi på nogen måde bruge Ipad til dokumentation af øget løn?

Men hvilke processer kan en Ipad forbedre? Kommunikation – generelt? Kommunikation mellem byggeledelse og sjak? Kommunikation sjakkene imellem? Skabe og opretholde et bedre flow i byggeprocessen? Ændre arbejdsprocesser – så vente- og spildtid reduceres? ”Empower” medarbejdere på alle niveauer ved at forbedre informationsniveauet? Vil beslutningerne, der træffes i de enkelte sjak, blive bedre? Vil sjakkene blive mere selvledede?

Hvad mangler vi ? -Model for beregning af ”øget løn” -Implementeringguides til fremtidige byggerier -Del-evalueringer - Slutevaluering - ”Proces-Klausuler” (?)

Tak for opmærksomheden