Jobcenter Høje-Taastrup Foranstaltninger i Lov om aktiv beskæftigelsespolitik kontra begrebet arbejdsprøvning Dok.nr. 82070-12.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lov om sygedagpenge Maj 2010 Tine Boesen Larsen Socialoverlæge
Advertisements

Love og regler på beskæftigelsesområdet
Attester Mulighedserklæringer har erstattet sygemeldinger
Birgit Bang, Beskæftigelsesrådgiver Tina Krohn, Beskæftigelsesrådgiver
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Tilbud på RCF Behandling efter sundhedsloven Forrevalideringsforløb
Lægekonsulenternes rolle i kommunerne
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Hohnen, Pernille: Den korteste vej til arbejdsmarkedet, Den korteste vej til arbejdsmarkedet.
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
1 © Copyright AK-Samvirke – juli 2009 L165 vedtaget 29. maj 2009 som lov 480 af 12. juni 2009 Bekendtgørelse 891 af 21. september 2009.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Lægekonsulentkursus Århus den 24. november 2009
Jobcenter Århus Udbud af Beskæftigelsesfremmende tilbud til job- og indsatsklare borgere d. 26. august 2010.
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
Arbejde for enhver pris? Hvordan kan man i kommunalt regi bruge lovgivningen til at sikre, at arbejdsliv og hverdagslivet i øvrigt hænger bedst sammen?
Muligheder og rettigheder
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Oplæg om de kompenserende ordninger
Tilknytning til arbejdsmarkedet har en sundhedsfremmende effekt – Hvilke muligheder er der for anvendelsen af virksomhedsrettet aktivering for personer.
Mentor. Historik Efterår 2010 Ønske: Bringe borger tættere på job og uddannelse Løsning: Overdragelse af borgere fra SEL §85 til afprøvning af arbejdsmarkedsperspektiv.
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Kontoret Job og Fastholdelse 1  Aktivitetsparate på kontant- og uddannelseshjælp  Job- og uddannelsesparate på kontant- og uddannelseshjælp  Sygedagpenge.
Ressourceforløb og borgerinddragelse – u. 40 årige.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Oplæg om DUKH Retssikkerhed og beskæftigelsesområdet.
Hvordan arbejder jobcentrene med afklaring af arbejdsevnen/arbejdsprøvning? Jobcenter Roskilde Birthe Haastrup Anette Perós.
Overenskomstens sociale kapitel Det rummelige arbejdsmarked Oplæg til Hovedudvalgets møde den 17. juni 2009.
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
Reformen af sygedagpengesystemet – Økonomisk sikkerhed for sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats.
Minister mål og beskæftigelsesplan JC Frederiksberg 2012: Færre skal på varige forsørgelsesordninger = flere personer med varigt nedsat arbejdsevne skal.
Rehabiliteringsteam Organisation og erfaringer ”Den gode indstilling”
Afbureaukratisering, regeringsgrundlag, finanslovsaftale, forenkling. Ny lovgivning på beskæftigelsesområdet – Torsdag den 26. april 2012.
Ophør af JAF Inden ophør af et JAF skal kommunen foretage en vurdering af borgerens arbejdsevne og dennes muligheder for at komme tilbage i beskæftigelse,
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
Andre aktører - sygedagpenge v. Birger Stein Christensen.
Velkommen til temadag Forår Velkommen til forårstemadag 2015 Lovgivning i praksis – fra jer Kan et godt samarbejde med A-kasserne styrke indsatsen.
Tema for dagen: Hvordan kommer min sag videre i Jobcentret, og hvad er mine rettigheder Gennemgang af generelle rettigheder Kontanthjælp Sygedagpenge Jobafklaringsforløb.
ANDRE AKTØRER v. Birger Stein Christensen. 2 Andre aktører - Dagsorden Sygedagpenge Udsendte principafgørelser om ugyldighed/gyldighed Arbejdsmarkedsstyrelsens.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
Om sagsbehandling og subsidiaritet - Susanne Wiederquist
Virksomhedsrettet indsats i jobafklaringsforløb
25. januar 2017 Kontorchef Kirsten Brix Pedersen
Bjarne Thyssen Jørgensen
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Opgaven i praksis Kort om de kompenserende ordninger.
Mentorprojekt Sisimiut
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Demens set fra Geronto- /Neuropsykiatrisk Ambulatoriums perspektiv
Rehabilitering og hjemmehjælp
Efterskoleforeningen
Socialpolitisk statusmøde 2017 LO
Udfordringer på sygedagpengeområdet i praksis
Personligt Tillæg Folkepension.
v/specialkonsulent Birgitte Mohrsen
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Bilag 1c: Visitationsproces
Præsentationens transcript:

Jobcenter Høje-Taastrup Foranstaltninger i Lov om aktiv beskæftigelsespolitik kontra begrebet arbejdsprøvning Dok.nr

Jobcenter Høje-Taastrup Problemstilling Høje-Taastrup Kommune har store udfordringer, når borgeren har en agenda ift. bevilling af en social foranstaltning af varig karakter (fleksjob eller førtidspension) og ønsker arbejdsprøvning, men hvor de helbredsmæssige forhold ikke taler for en så radikal nedsættelse af arbejdsevnen, og de faglige og praktiske kompetencer er fuldt forenelige med både skånehensyn og arbejdsfunktionerne på arbejdsmarked.

Jobcenter Høje-Taastrup Nævnets afgørelser Det er særligt problematisk, når Nævnet træffer afgørelse i sygedagpengesager jfr. § (nærmere afklaring) mhp. arbejdsprøvning, og når sagerne på kontanthjælpsområdet hjemvises til fornyet behandling af samme årsag. Begrebet Arbejdsprøvning giver borgeren associationer om tidligere tiders revalideringsinstitutioner, hvor formålet var at dokumenterer alle begrænsningerne men ikke ressourcerne. Et dokumentationsgrundlag om begrænsninger bliver – som hovedregel –resultatet, når borgeren henvises tilbud mhp. beskrivelse af arbejdsevnen efter en nævnsafgørelse, med mindre Nævnet er enig med Kommunen i, at tilbuddet skal målrettes det ordinære arbejdsmarked.

Jobcenter Høje-Taastrup Arbejdsprøvning Hvor i lovgivningen giver vi tilbuddet ? Lov om aktiv beskæftigelsespolitik, §32, er kun til vejledning og opkvalificering mod arbejdsmarked, og gælder ordinære uddannelsesforløb, stk. 1 eller særligt tilrettelagte projekter, stk. 2. Det er præciseret i stk. 3, at tilbuddet skal udvikle eller afdække de faglige, de sociale og de sproglige kompetencer og altså ikke efterprøve de lægefaglige oplysninger. Lov om aktiv beskæftigelsespolitik, §42, er kun til virksomhedspraktik, enten for at afklare konkrete beskæftigelses mål eller for at bakke op om en tilknytning til arbejdsmarked på trods af borgerens vanskeligheder med de faglige, de sproglige eller de sociale kompetencer og altså heller ikke bruges for at efterprøve de lægefaglige oplysninger. Lov om aktiv beskæftigelsespolitik, §51, er løntilskud målrettet tilknytning til arbejdsmarked.

Jobcenter Høje-Taastrup Ankestyrelsen mener, at der ikke er tale om en principiel beslutning, når Nævnet træffer beslutning om arbejdsprøvning, og at Kommunerne bør standse udbetalingen, hvis borgeren ikke medvirker / er motiveret for at deltage. Høje-Taastrup mener, det er en økonomisk administrativ stor byrde at give LAB tilbud, hvor vi på forhånd ved, borgeren ikke medvirker på grund af anden agenda.

Jobcenter Høje-Taastrup En konkret sag (og jeg har flere på lager) 53 årig kvinde sygemeldes 1. september 2009 grundet psykisk stress som følge af opsigelse samt rygproblemer. Har tidligere – i 2005 – været sygemeldt af psykiske årsager. Fraskilt men samlevende med mand født 1947, der i 2009 angives at være ramt af blodprop og som nu er i ordinært arbejde. Endvidere 2 voksne børn. Har været ansat i samme bank gennem 37 år, årsag til opsigelse er omstrukturering. Var på tidspunktet for sygemeldingen ansat på 25 t/u, oplyser hun var på deltid af helbredsmæssige årsager – smerter fra ryggen samt psykisk sprødhed. Arbejdsfunktionerne var dokumenthåndtering, bogføring, indtastning, registrering og andet administrativt arbejde, borgerens egne oplysninger.

Jobcenter Høje-Taastrup En konkret sag (fortsat) Om de lægelige forhold kan oplyses, at hun gennem en del år har været on and off i antidepressiv behandling, angiver selv behandlingen har været uden effekt. Ved sygemeldingen ordinere egen læge antidepressiv medicin i november 2009 og henviser først til psykiater i januar 2010, da behandlingen fortsat er uden effekt. Pgl. tilkendegiver gennem hele sagsforløbet, at hovedproblemet er rygsmerterne. Derfor indhenter Jobcentret reumatologisk speciallægeerklæring i januar Det fremgår, at der kun medicineres med ibuprofin 600 mg ved behov, at hun aktuelt ikke er medtaget men lettere overvægtig. Der er tale om degenerative forandringer, men ingen destruktioner eller hvirvelsammenfald, ingen defekt i glidningen mellem ryghvirvlerne og upåfaldende bækkenled. Jobcentret konkluderer, at der er tale om alderssvarende slidtage, hvad der burde kunne forenes med administrativt arbejde – som der pgl. har faglige erfaringer inden for. Af reumatologisk speciallægeerklæring fremgår, at pgl. er i dialog med kommunen om førtidspension, da hun ser sig ude af stand til at arbejde ??? Det fremgår af opfølgningen, at pgl. angiver at have kognitive forstyrrelser i form af hurtig udtrætning som følge af smerter, hukommelses- og koncentrationsproblemer. Derfor henvises til neuropsykolog i oktober 2010, der konkluderer, at der er ikke er sammenhæng mellem sagens øvrige oplysninger og det udviste præstationsniveau, der på baggrund af testresultaterne burde indikerer en person, der har et intellektuelt niveau svarende til mental retardering, hvilket neuropsykologen konkluderer, ikke hænger sammen med en bankuddannelse og den udviste ordforråd og almenviden i anamneseoptagelsen. Sagen har yderligere løbende været oplyst af behandlende psykiater, der konkluderer, at belastningstilstanden er varig, samtidig med at pgl. tilkendegiver, at den psykiske tilstand ikke er problematisk. Virksomhedspraktik blev tilbud men pgl. så sig ude af stand til at deltage heri, idet samlever var ramt af blodprop, hvilket – sammenholdt med belastningsreaktionen på opsigelsen – belastede hende meget.

Jobcenter Høje-Taastrup En konkret sag (fortsat) Kommunen traf afgørelse ved varighedsbegrænsningens indtræden om, at der ikke var grundlag for forlængelse, idet de helbredsmæssige klager ikke stod mål med de objektive fund, men at pgl. fortsat – grundet de psykiske forhold – måtte antages at være uarbejdsdygtig. Set i bagklogskabens lys burde vi have standset udbetalingen på §7, idet tilstanden fra psykiater er vurderet som stationær og de reumatologiske fund er fuldt forenelige med de faglige og praktiske kompetencer. Oplysningerne om de kognitive problemer gav dog støj på ”linjen”. Hertil kom, at pgl. selv havde givet udtryk for ikke at kunne deltage i aktivitet, og havde givet udtryk for, at hun så sig uden for arbejdsmarked og ønskede pension. Pgl. klager og angiver nu at ville deltage i arbejdsprøvning. I februar 2011 er noteret i sagen, at pgl. møder i kontanthjælpsafsnittet og gerne vil arbejdsprøves og afklares til fleksjob. Nævnet traf maj 2011 afgørelse om, at udbetalingen skulle genoptages efter § (nærmere afklaring), og at kommunen skulle foranstalte arbejdsprøvning.

Jobcenter Høje-Taastrup En konkret sag (fortsat) Udbetalingen blev genoptaget og virksomhedspraktik efter LAB §42 tilbudt, indledningsvis efter LAB §32 mhp. vejledning ift. relevante beskæftigelsesområder. Pgl. deltog selv aktivt i planlægningen af jobplanen ved personlig samtale i Jobcentret. Efter 3 uger i kommunens erhvervsafklaring blev tilbuddet standset af kommunen (LAB §32, nående aldrig ud i virksomhedspraktik), idet pgl. kun var i stand til at møde mellem 8 og 11 og i hele forløbet angav at være smerteplaget, grædende og konfus – og helt ude af stand til at bruge computer, til trods for at dette har været et primært arbejdsredskab gennem ansættelsen i bank ?? Dette medførte, at udbetalingen standsede uden grundlag for yderligere forlængelse, da § udløb med udgangen af juli Afgørelsen er påklaget og behandles i Nævnet, borgeren ønsker forlængelse efter § (afklaring mellem fleksjob og førtidspension).

Jobcenter Høje-Taastrup En konkret sag (fortsat) På foranledning af Jobcentret – efter ophør af LAB §32 tilbud - søger pgl. egen læge og henvises til neurolog. Dette på baggrund af pgl.s fortsatte klager over de kognitive problemstillinger. Neurologen konkluderer, at der ved den objektive neurologiske undersøgelse og anamneseoptagelse er der ikke fundet tegn på kognitiv dysfunktion. Neurologen finder, på baggrund af den neuropsykologiske undersøgelse, der allerede foreligger, ikke er grundlag for yderligere undersøgelse, hvilket han forholder borgeren. Reaktionen må have gjort indtryk på neurologen, der finder anledning til at skrive til Jobcentret ”jeg fortæller hende dette, hvilket hun tydeligvis er fornærmet over”. Der er søgt fleksjob i september, afslag i oktober, da arbejdsevne på de foreliggende oplysninger ikke ses at være varigt og væsentlig nedsat. Afgørelsen er påklaget og behandles i Nævnet.

Jobcenter Høje-Taastrup Afrunding Begrebet arbejdsprøvning skal ikke italesættes, skrives til borgere, da dette ikke er en mulighed jfr. LAB. Nævnet skal bakke op om en kommunal vurdering, når det af akterne åbenlyst fremgår, at der er tale om manglende vilje til at genindtræde på arbejdsmarked. Når tilbuddene iværksættes og motivationen ikke er til stede, er det en økonomisk byrde for kommunerne, dels fordi LABtilbud koster penge, dels fordi der er administrative omkostninger ved at varsle og træffe afgørelser på SDP § (manglende medvirken)/ LAS §41 (afvisning af tilbud).