Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
At gøre projektbeskrivelsen til et nyttigt værktøj
Evaluering.
- set med en naturfaglig synsvinkel
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune

Inspiration til reformarbejdet
Lærermiddelkultur(er)?
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen?
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Madkamp - DM i madkundskab
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Årsplan – en kort en lang
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Målstyret undervisning
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Læring og Evaluering i Madkamp og madkundskab Merete Vial Oktober
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Bachelorprojektvejledning?
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Kort om mig: Oprindeligt udd cand.scient.pol
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Evaluering – det kræver læringsmål!
Vidensbaseret praksis i botilbud
Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Velkommen til fagligt samspil
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Didaktiske planlægningsmodeller
Præsentationens transcript:

Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler

Læringsmål

Hvorfor nye Fælles Mål? Del af folkeskolereformen et fagligt løft af folkeskolen, at Fælles Mål præciseres og forenkles Hvorfor? Målene blev ikke brugt (EVA’s undersøgelse om Fælles Mål fra 2012) Fælles Mål skal fremadrettet være rammen for lærernes undervisning Fælles Mål skal understøtte fokus på elevernes læringsudbytte – ikke indhold Forenkling af Fælles Mål har to hensyn: Reduktion & konkretisering Forenkle mål: Væsentlig reducere og præcisere målene, så klart for alle, hvad eleverne skal kunne (lærere, ledere, pædagoger, elever/forældre) Mål som anvendeligt redskab i den daglige undervisning: Mere konkrete mål, hjælp til progression Ændring af form – ikke indhold Udgangspunktet er de eksisterende Fælles Mål 2009 med rum for ajourføring Fælles målSide 3

Læringsledelse Hvem Hvad Hvordan ? Fælles mål

Pædagogisk ledelse Model, Viviane Robinson

Effekt Pædagogisk ledelse

Leavitt

Forenklede Fælles Mål Fokusskift: Fra undervisningsmål til læringsmål Fra ”Hvad skal vi lave?” til ”Hvad skal vi lære?” Læringsmål skal være styrende for valg af emner og aktiviteter – ikke omvendt Fælles mål

Nogle definitioner At vide + at kunne + at ville= at gøre Kompetencer udvikles gennem viden og færdigheder samt holdninger og værdier i et gensidigt og vekselvirkende samspil. Kompetencer omfatter brug af færdigheder og viden (personligt, socialt og metodisk) reflekteret i en kontekst. Færdigheder omfatter brug af tilegnet viden og knowhow til udførelse af opgaver og opgaveløsning Viden omfatter faktuel viden, teoretisk og begrebslig viden, procedure- eller principviden og praksisviden Fælles mål

En fælles ramme for alle fag Læringsmål og Tegn på læring i niveauer Færdigheds- vidensmål i faser Færdigheds- og vidensområd er Kompe- tence- mål Kompetence - område Fagformål Fag111f/v 234… Fælles mål

Tværgående temaer It og medier … Innovation og entreprenørskab … Sproglig udvikling … Udfordringsopgave Opmærksomhedspunkter: Dansk og matematik Fælles mål

Fælles mål

Fælles mål

Fælles Mål som ramme for at arbejde med læringsmål Fælles Mål Kompetencemål flerårige læringsmål Færdigheds- og vidensmål (Evt. etårige læringsmål) Læringsmål for undervisningsforløb

Den didaktiske model Fælles mål

Øvelse Hvad er et godt læringsmål? Målet for dette forløb er at arbejde med at analysere statistisk materiale og se, hvordan statistik kan blive misbrugt Målet er, at I undersøger egenskaber ved potenser og rødder Målet er, at eleven har reflekteret over, argumenteret for og udtrykt egne meninger

Fælles mål Øvelse Hvad er et godt læringsmål? Undervisningen leder frem imod, at eleverne bliver i stand til at finde rumfanget af en kugle, en kasse og en pyramide Undervisningen leder frem imod, at eleverne bliver i stand til at skrive berettende og kreativt med et passende ordforråd til forskellige formål Kapitlet lægger op til at eleverne udvikler deres viden om demokratiets udvikling i Danmark

Fælles mål Øvelse Hvad er et godt læringsmål? Eleven kan genkende de fire regningsarters hierarki samt begrunde og anvende regneregler Eleven kan anvende decimaltal, brøk og procent Eleven har forståelse for novellegenren og sammenhængen mellem tekst og illustrationer

En taksonomi og ord der kan bruges, når der formuleres niveauer /tegn på læring Fælles mål

Didaktisk model Pædagogisk ledelse

Få overblik - hvor er I godt i gang? Hvor skal I tage fat? Hvor er I slet ikke nået til? Vælg et fokusområde Skriv 1-3 mål for forandringen Hvilke specifikke positive virkninger skal der komme ud af indsatsen ? Og for hvem - målgruppen? Sæt mål for forandringen Pædagogisk ledelse

Tilrettelæg en indsats Find frem til de aktiviteter som I synes er relevante Hvilke indsatser skal vi sætte i gang i vores projekt, som kan give os de tegn vi har sat op? Hvilke trin på vejen på vejen mod succes er der for indsatsen? Hvilke konkrete aktiviteter sikre jer at I træder de trin der er i indsatserne? Pædagogisk ledelse

Hvilke tegn skal vi kigge efter for at finde ud af om indsatserne fører til målet? Hvilke bestemte kompetencer er udviklet hos personalet ? Hvilke nye rutiner og strukturer vil vi gerne se? Hvilke ændringer ser vi i det fysiske miljø? Hvilke ændringer ser vi i måden personalet arbejder med eleverne på? Hvornår Hvor mange/meget Opstil tegn/succeskriterier Pædagogisk ledelse

Evaluer indsatsen Hvilken form for dokumentation har vi brug for i evalueringen af projektet? Og hvilke indsamlingsmetoder er de bedste til at indhente denne dokumentation? Har vi behov for kvalitativ eller kvantitativ dokumentation eller måske begge? (afhænger af jeres succeskriterier) Hvad er der til rådighed af dokumentation allerede nu, og hvad skal der gøres en indsats for at indsamle Pædagogisk ledelse