Sænk fraværet i samarbejde med Jobcenteret Udviklingschef Ib Thieme Rasmussen, Jobcenter Odense
Forebyggelse – Hvorfor De kommende års udfordringer: - historisk lav ledighed - Stor tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet - Højt sygefravær Arbejdskraft vil fortsat vil være vanskelig at skaffe i fornødent omfang og med de efterspurgte kvalifikationer At nedbringe sygefravær er simpelthen en god forretning (Skal ikke ud og lede efter erstatning som måske ikke findes, erfaren arbejdskraft, ingen oplæringsomkostninger, øget tryghed og loyalitet, øget arbejdsglæde, bedre planlægning, social ansvarlighed, branding)
Sygemeldt hvad så – i dag Arbejdsgiver indmelder til kommunen (YC) Ydelsescenteret (YC) behandler sagen YC sender sagen til JC (dog ikke hvis der er en konkret raskmelding dato) Arbejdsfastholdelse værktøjskassen Løbende opfølgninger uarbejdsdygtig / delvis raskmelding Retten til sygedagpenge er begrænset rask (arbejde, dagpenge, kontanthjælp), revalidering, fleksjob, førtidspension
Regeringens hovedformål At forhindre at syge bliver udstødt fra arbejdsmarkedet. Sygefraværet skal nedbringes med 20% frem mod 2015 Afbureaukratisering Sygefravær skal forebygges En tidlig indsats er afgørende Aktiv under sygemeldingen Sundheds- og beskæftigelsesindsatsen skal spille bedre sammen
Tidlig indsats – arbejdsgiveren Senest ved 4. sygeuge samtale For arbejdsgiver fokus på fastholdelse Vejledning ang. lov om helbredsoplysninger Guide om sygefravær udvikles kursus til chefer Jobcenteret opgaver
Implementering af regeringens handlingsplan Nedsættelse af arbejdsgrupper Inddragelse af arbejdsgivere 1. samtale hos arbejdsgiver Redskaber løbende evalueringer Inddragelse af A-kasser
Pilot Jobcenter Odense vision Vækst- og erhvervspolitik Sundhed og lighed Udmøntning: Generel forebyggelse Hindre sygdom Konkret forebyggelse Mål at forhindre sygemelding Fastholdelse Mål at bibeholde tilknytning til arbejdsmarkedet
Generel forebyggelse – hvordan? For mange går længere tid inden de sygemeldes og uden der er taget nødvendige initiativer Jobcenter Odense vil meget gerne på banen tidligt i forløbet og kan give råd og vejledning om håndtering af situationer der kan føre til sygemelding eller afsked Der er rigtigt mange muligheder, nogle arbejdsgiveren selv kan benytte og andre jobcentret kan hjælpe med. Vigtigst er at man som arbejdsgiver finder løsninger tidligt, det giver den mindst mulige indsats og det bedste resultat
Det gode eksempel Hvad gør forskellen - Borgerens identitet - Sygdommen - Arbejdsfastholdelse Jobcenter Odense Men mest af alt: - Arbejdsgiveren
Hvor kan arbejdsgiveren henvende sig Forebyggelse ift. konkret sygdomstruet samt fastholdelse af sygemeldt kontakt: Arbejdsfastholdelse Tlf Mail: Adresse: Tolderlundsvej 2, 4.sal 5000 Odense