Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afElla Ravn Redigeret for ca. et år siden
1
Workshop 1: Sygefravær Hvor kommer de syge fra – og hvad kan vi gøre ved det? Elsebeth H. Troelsgaard, udviklingskonsulent og Emil Raun, direktør Arbejdsmarkedsservice, Haderslev Kommune
2
Fakta om sygedagpenge i Haderslev 20062007Ændring, pct. Antal personer5.0015.3286,5 Antal forløb8.2579.0699,81 Gns. antal forløb1,7 0 Delvis rask-/sygemelding, pct.7,97,6-0,4 Antal fuldtidspersoner81790711,1 Fuldtidspersoner i pct. af bef.2,22,50,25 Gnsn. varighed, uger8,58,94,3 Kommunale udgifter i 100052.60859.76713,6
3
Antal berørte og varighed 4. kvartal 2006-3. kvartal 2007
4
Haderslev i forhold til kommunerne i Beskæftigelsesregion Syddanmark
5
Hidtidige og nuværende indsats Organisering Sygedagpengejobcenterchef og faglig koordinator Opnormering – 35 sager pr. sagsbehandler ”Oprydning” i sager over 48 uger Psykiatri under Arbejdsmarkedsservice – fokus er arbejdsmarkedet Igangsat LEAN-proces i hele Arbejdsmarkedsservice Udover at kigge på sagsgangen har sidegevinsten været at skabe fælles kultur Kategori 2 ca. 30%, kategori 1 revurderes efter 13 uger
6
Hidtidige og nuværende indsats Tilbud for sygemeldte Sygedagpenge-kursus - for sygedagpengemodtagere i kategori 2 to forløb: psykiske lidelser og bevægeapparat 2 x 3 t/uge i op til 16 uger Formål: fokus på egne ressourcer og muligheder for at komme videre i arbejdslivet efter en periode med sygdom. Starter med gennemførelse af sundhedstjek og en forebyggende sundhedssamtale - nyt syn på egen tilstand…! Skal inspirere, motivere og støtte den enkelte i selv at være mere aktiv, selv handle, se muligheder frem for begrænsninger og derved selv tage ansvar for, at komme videre i livet og tilbage til arbejdsmarkedet. Guideline - tilbyder støtte for personer med psykiatriske diagnoser ifm etablering og fastholdelse af beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked
7
Hidtidige og nuværende indsats Andre tiltag Deltager i Projektcenter Sønderjylland sygefravær følger ikke kommunegrænserne Dialogmøder hos de praktiserende læger
8
Konklusion: Relativt set gode tal for Haderslev, men…. ….hvis vi gerne vil: reducere antallet af sygemeldinger og dermed tilgangen til sygedagpengesystemet reducere varigheden af sygedagpengesager fastholde sygemeldte på arbejdspladsen/arbejdsmarkedet så er det nødvendigt at: udvikle ny praksis for kommunens tilgang og rolle i forhold til sygefravær, forebyggelse og fastholdelse
9
Det er hverken kommunen der gør de syge syge eller de syge raske. Men det er kommunen, der må betale for det stigende sygefravær. Årsagen til ca. 40 procent af fraværet på danske arbejdspladser skal findes i arbejdsmiljøforhold på arbejdspladsen. Alligevel belønner vi arbejdspladsen, mens vi stiller krav til den sygemeldte. ”Sygedagpenge-sygefraværet” udgør kun 50% af det samlede sygefravær.
10
Så i stedet for….......til stadighed at forsøge at optimere sagsbehandlingen, d.v.s. sagsbehandle os ud af problemet skulle vi nok også….. ……se på fødekilden og tilrettelægge indsatsen herudfra: hvem er de sygemeldte, hvor kommer de fra og hvorfor bliver de syge?
11
Intensiveret indsats Ansat tre udviklingskonsulenter, hvis fokus er at udvikle kommunens indsats i forhold til sygefravær, forebyggelse og fastholdelse. Ikke tale om et projekt, men derimod en indsats, der skal indtænkes og integreres i det vi allerede gør. Fungerer som udviklere, sparringspartnere, igangsættere, inspiratorer og tovholdere. Formål –Reducere tilgangen til sygedagpenge – rette fokus mod virksomhedernes indsats –Reducere varigheden og fastholde sygemeldte på arbejdspladsen/ arbejdsmarkedet – rette fokus på et forbedret samarbejde og koordinering –Optimere sagsbehandlingen - rette fokus mod den interne organisering og praksis
12
Hvem vil vi tage fat i? Personer tilknyttet arbejdsmarkedet Offentlige og private virksomheder Læger – primært praktiserende læger, men også hospitalslæger og speciallæger Faglige organisationer/a-kasser Kommunen - som myndighed/serviceorgan Andre aktører – f.eks. patientforeninger, Arbejdstilsynet, pensionskasser…
13
Indsatsområder Virksomhedsrettet indsats Kommune intern indsats Tværgående indsats Kommunen som arbejdsplads
14
Den virksomhedsrettede indsats Kvalificere, inspirere og understøtte virksomhedernes arbejde med sygefravær, forebyggelse og fastholdelse Tidlig indsats forankret i virksomhederne Kurser – synliggørelse af værktøjer Erfa-grupper Tilskud til virksomheder til forebyggende initiativer
15
Den tværgående indsats Fokus på koordinering mellem kommunen, læger, virksomheder og andre relevante parter På det generelle niveau På sagsniveau Tværfaglige arrangementer – f.eks. læge/kommune Oplysningskampagner/holdningsbearbejdning Samarbejdsaftaler
16
Den kommuneinterne indsats den interne organisering/sagsgang f.eks. sagsopdelt efter branche, virksomhed, sygdom eller læge kobling med tiltag i f.eks. sundhedsservice synliggørelse af mulighederne i lovgivningen geare kommunen til at fungere som sparringspartner/serviceinstans på området
17
Sund Kultur Arbejdsmarkedsservice lancerer et SundKultur forløb, hvor fokus retter sig mod sundhed, trivsel og nærvær hos os selv. Vi iværksætter en sundhedsproces, som på sigt skal medvirke til at ændre holdninger og adfærd på arbejdspladsen i relation til egen sundhed og trivsel. Sundhedspolitik Også fokus på sygefravær, psykisk arbejdsmiljø og trivsel på arbejdspladsen – både for kommunens egne ansatte og virksomheder i kommunen.
18
Tid, ressourcer og lovgivning Så nu venter vi bare på en afbureaukratisering……
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.