Oplæg fra DUKH overgang fra barn til voksen Landsforeningen Autisme Kreds Roskilde d. 14. januar 2016 V/ Socialfaglig konsulent Ditte Lindegaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Advertisements

Oplæg om DUKH, retssikkerhed, merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste Immun Deffekt Foreningen 4. juli 2014 Socialfaglig konsulenter Beth Astrup og Mette.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
OPLÆG DSOG` S EFTERÅRSMØDE ”-vi vil fokusere på hvilke muligheder vi har for at støtte op om kvinder/par i Danmark som ikke vælger at få en abort.
Oplæg om DUKH Specialbørnehaven Solsikken den 12. september 2007.
Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
Oplæg om DUKH overgang fra barn til voksen DH Vallensbæk/Ishøj 28. April 2015 Faglig leder Hanne Petersen.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
Oplæg for forældre til elever på Dybkær Specialskole d. 29. september 2014.
Oplæg om DUKH Retssikkerhed og beskæftigelsesområdet.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Nytteindsats V/ Anne Riis.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Oplæg om DUKH og grundlæggende muligheder for støtte til børn og unge ”Nye udfordringer – Nye forventninger” GUU-GUA foreningen Den 18. juni 2011 Quality.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
Afklaring af arbejdsevnen/arbejdsprøvning set med juridiske briller 1 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
1 Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet Fokus på kriteriet handicap ved ansættelse Maj 2011.
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
Ny chance til alle. ”Den gode histories dag” Kort præsentation: Karen Breumsø teamkoordinator i team 4-5 Jobcenter Varde. Team 4-5 består af 8 rådgivere,
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Oplæg om DUKH Hypofysenetværket Lørdag d. 26. april 2014.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets.
Reformen af sygedagpengesystemet – Økonomisk sikkerhed for sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats 24. september 2016.
Oplæg for Landsforeningen Autisme Kreds Roskilde d. 24. september 2015 v/ socialfaglig konsulent Beth Lander Astrup.
Oplæg Sagsbehandlingsregler Hvad kan du som borger selv gøre. SUA i Assens Kommune 30. oktober 2014 Lotte Egebak.
Modelprojekterne KVIS og KVIK KVIS Koordineret virksomhedsrettet indsats for sygedagpengemodtagere match 2 KVIK Koordineret virksomhedsrettet indsats for.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Udviklingen på førtidspensionsområdet 1.Hvordan har udviklingen været? 2.Hvad sker der inden indstilling til førtidspension og hvad sker der efter en afgørelse?
Mulighederne i Jobcentret for unge med Aspergerdiagnose
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
Jobcenterets rolle i dit sygdomsforløb
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
UUV Køge Bugt Hvem er vi? Hvad er UUV?
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016
Uddannelsesplanen.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Tro på dig selv - det gør vi
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Formelle krav til Rehab-Team…
Myndighed Social - Voksenområdet
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Sammenhængende borgerforløb
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
Hovedtræk i politisk aftale om kontanthjælpsreform Regeringen, Venstre, Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti L223 fremsat 28. maj 2013.
Lov om aktiv socialpolitik § 82 a SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Program Anette Faye Jacobsen Seniorforsker, ph.d.
Børne- og Familieafdelingen
SPS på ungdomsuddannelser
Autisme-messe Lørdag d. 1. juni 2019.
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Fra den anden side af skrivebordet
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Oplæg fra DUKH overgang fra barn til voksen Landsforeningen Autisme Kreds Roskilde d. 14. januar 2016 V/ Socialfaglig konsulent Ditte Lindegaard

Dagens Program  Præsentation af DUKH  Retssikkerhed  Pligter og rettigheder  Overgang fra barn til voksen – uddannelse og beskæftigelse  Støtte til uddannelse  Beskæftigelse / arbejdsmarked / forsørgelse  Overgang fra barn til voksen - serviceloven  DUKHs 10 gode råd  Afslutning

D en U vildige K onsulentordning på H andicapområdet DUKH er oprettet efter § 15 i Serviceloven: ”En uvildig konsulentordning yder gratis rådgivning og vejledning i sager om hjælp til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau” DUKH er en selvejende institution under Social- og Indenrigsministeriet Fokus på uvildighed og retssikkerhed

 DUKH skal bidrage til at styrke retssikkerheden for personer med handicap  Ved at rådgive i sager mellem en borger med handicap og en myndighed  Ved at bidrage med oplysninger om udviklingen på handicapområdet

Ønsker rådgivning om, hvad lovgivningen konkret siger om rettigheder og muligheder indenfor handicapområdet Mangler overblik og har brug for hjælp til at komme videre Har svært ved at komme i dialog med sagsbehandleren Oplever at være kastebold mellem forskellige systemer Er utilfreds med en afgørelse og i tvivl om mulighederne for at klage Du kan henvende dig, når du…

rådgive om et specifikt handicap udmåle støtte varetage behandlingen af din sag hos myndigheden eller træffe afgørelser ændre en afgørelse truffet af en myndighed være bisidder eller advokat for dig

Retssikkerhed - hvad er det ?  Borgeren får de ydelser, som han eller hun er berettiget til. (hvilket ikke altid er det samme, som at man får de ydelser, man har søgt om).  Sagsbehandlingsreglerne overholdes. - Retssikkerhedsloven - Forvaltningsloven

Borgerens pligter og rettigheder & kommunens pligter Give Oplysninger RSL § 11 Partshøring FVL § Mulighed for bisidder FVL § 8 Aktindsigt FVL § 9 Rådgivning FVL § 7 Sagsbehandlingsfrister RSL § 3 Oplyse sagen RSL § 10 Inddrage borgeren RSL § 4 Helhedsvurdering RSL § 5 Begrunde afgørelser FVL § Skriftlige afgørelser FVL § 23 Give Klagevejledning FVL § 25

Overgang fra barn til voksen

Forældrenes forpligtelse ophører ved det 18. år 18 år myndig Forældre ikke længere pligt til at forsørge Den unge får selvstændige rettigheder til at søge om ydelser efter bl.a. serviceloven, aktivloven m.v. Juridisk set har forældrene ikke længere forpligtelser over for den unge, når pågældende bliver 18 år.

Støtte til uddannelse

Specialpædagogisk støtte (SPS) Generelle betingelser:  Have en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller tilsvarende svære vanskeligheder i en sådan grad, at du har behov for støtte for at kunne at gennemføre uddannelsen på lige fod med andre elever  Være optaget på en ungdoms- eller videregående uddannelse der kan ydes SPS til  Være uddannelsesaktiv

Hvordan søger man SPS? 1.Først optages på uddannelsen 2.Henvendelse til SPS konsulent på uddannelsesstedet 3.Uddannelsesstedet udarbejder ansøgning til Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen 4.Afgørelse træffes af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen OBS. Det er en god ide allerede ved ansøgning om optagelse på uddannelsen, at gøre opmærksom på at der kan være behov for SPS.

STU – særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse Målgruppe Ungdomsuddannelsen retter sig mod unge op til 25 år, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. Formålet opnå personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse. 3 årig ungdomsuddannelse (særligt tilrettelagt). UU vejleder afgør, om ansøgeren er i målgruppen for uddannelsen. (Kommunalt ansvarsområde)

Eksempler på uddannelse / undervisning Produktionsskoler (højst 1 år ) For unge under 25 år, som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse, og som ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en sådan uddannelse. EGU (2 årig) For unge under 30 år, der ikke er under uddannelse, i produktionsskoleforløb eller beskæftigelse og ikke har forudsætninger for at gennemføre en anden kompetencegivende ungdomsuddannelse Den Kombinerede ungdomsuddannelse (2 årig). For unge under 25 år, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en erhvervsuddannelse eller en gymnasial ungdomsuddannelse og som har afsluttet 9. eller 10 klasse (eller tilsvarende) UU vejleder afgør, om ansøgeren er i målgruppen for uddannelsen. (Kommunalt ansvarsområde)

SU - Handicaptillæg Betingelser: Have en varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, som gør dig nærmest ude af stand til at påtage dig et studiejob. (betydelig funktionsnedsættelse). Modtage SU eller slutlån Gå på en videregående uddannelse. (Søg under SU.dk (minSU) v. Styrelsen for videregående uddannelser)

Beskæftigelsesområdet Lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats Lov om aktiv socialpolitik

Principper i beskæftigelsespolitikken  Aktivering/ nyttejob ”noget for noget tankegangen”  Kortest mulige vej til beskæftigelse  Mindst indgribende foranstaltning(er)  Brug af afprøvninger et centralt redskab til afklaring og optræning

Forsørgelsesgrundlag Løn / a.kasse SU og evt. handicaptillæg Kontanthjælp / uddannelseshjælp Revalidering Fleksjob Ressourceforløb Førtidspension

Revalidering Ordinære vilkår Fleksjob Ressourceforløb Førtidspension Personlig assistance, hjælpemidler, mentor mv.

Lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.  Fortrinsadgang  Personlig assistance  Løntilskud ved ansættelse af nyuddannede personer med et handicap (Isbryderordningen) Se Specialfunktionen Job og handicap,

Andre muligheder…  Hjælpemidler i erhverv –Arbejdsredskaber –Arbejdspladsindretning  Mentorstøtte  § 56 aftale

Uddannelseshjælp og kontanthjælp  Betingelser:  Social begivenhed LAS § 11  Formue LAS § 14  Udnytte sine uddannelses og arbejdsmuligheder LAS § 13  Gensidig forsørgerpligt for ægtefæller. LAS § 2

Revalidering  Begrænsninger i arbejdsevnen (subsidiær)  Kortest vej til beskæftigelse  Plan for revalideringen  Revalideringsydelse eller løn fra arbejdsgiver  Erhvervsrettede aktiviteter: Uddannelsesforløb Arbejdsprøvning Afklarende foranstaltninger Optræningsforløb hos arbejdsgivere med helt eller delvis tilskud

Fleksjob Varige og væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen, som gør, at man ikke kan forsørge sig selv ved ordinær arbejde

Fleksjob fortsat… Varighedskriteriet Afklaring og dokumentation af arbejdsevnen  Lægelig dokumenteret  Afklaret via arbejdsprøvning, medmindre det er ”åbenbart formålsløst” Principafgørelse N-9-07 Væsentlighedskriteriet  Arbejdsevnen nedsat til minimum halvdelen i ethvert erhverv N-11-06

Fleksjob fortsat…  Midlertidig fleksjob –Under 40 år: Bevilges for periode på 5 år –Over 40 år: bevilges permanent efter de første 5 år, såfremt betingelserne fortsat er opfyldte  Fleksløntilskud og løn fra arbejdsgiver  Ledighedsydelse v. ledighed.

Ressourceforløb  Ressourceforløb et længerevarende forløb 1-5 år, op til flere gange, (LAB § 68a)  Målgruppe Komplekse problemstillinger ud over ledighed. Kan ikke løses med tilbud i LAB. Behov for indsatser fra forskellige områder. Tæt på førtidspension  Formål at udvikle arbejdsevnen, blive selvforsørgende,  Indhold – indsatser rehabiliteringsplan del 2  Koordinerende sagsbehandler  Klagemulighed

Førtidspension  Hovedregel: førtidspension tilkendes til personer fra 40 år  Undtagelse: år hvis det er åbenbart at arbejdsevnen ikke kan forbedres. Betingelser:  Varighedskriteriet – varigt nedsat arbejdsevne til det ubetydelige i ethvert erhverv  Selvforsørgelse er udelukket, herunder fleksjob, ressourceforløb mv.  Principafgørelse 25-14: Effektiv arbejdstid med 40 minutter/ugentligt med mulighed for øgning over tid  Principafgørelse og pension under 40 år

Førtidspension fortsat… - Egen ansøgning:  Ansøgning om førtidspension på det foreliggende grundlag (afgørelse efter 3 mdr.) PL § 17 stk. 2 - Kommunen rejser sagen:  Pensionssagen rejses af kommunen, når det er dokumenteret at arbejdsevnen ikke kan forbedres (sagsbehandlingstiden vil være forskellig) PL § 18 Afgørelse med klagemulighed PEN § 20

Sagsbehandlingsværktøj

Rehabiliteringsplan  ”Erstatter” tidligere ressourceprofil  Skal anvendes i sager om:  Jobafklaringsforløb  Revalidering  Fleksjob  Støtte til selvstændigt erhvervsdrivende  Ressourceforløb  Førtidspension  Kommunen kan vælge at anvende planen i andre sager.

Rehabiliteringsplan fortsat…  Forberedende del  Beskrivende og dokumenterende  Lægeattest – den praktiserende læges vurdering af den helbredsmæssige situation i relation til arbejdsevnen. Udarbejdes efter konsultation mellem borger og læge.  Indsatsdel  Beskrivelse af indhold i ressourceforløbet

Rehabiliteringsteam  Før sagen kan behandles i teamet skal der være udarbejdet rehabiliteringsplanens forberedende del  Borgeren deltager som udgangspunkt i mødet sammen med sagsbehandler  Tværfaglig og helhedsorienteret indsats  Rehabiliteringsteamet kan indstille; men kan ikke træffe afgørelse  Det er kommunen der efterfølgende har kompetencen til at træffe afgørelse

Overgang fra barn til voksen - Serviceloven Under 18 år Merudgifter § 41 Tabt arbejdsfortjeneste § 42 Ledsagelse § 45 Handleplan § 140 Foranstaltninger § 52 Hjælpemidler § 112 (ens) Forbrugsgoder § 113 (ens) Boligændring § 116 (ens) Fyldt 18 år Merudgifter § 100 Forskellige støttemuligheder §§ 83,84,85,95 og 96 Ledsagelse § 97 Handleplan § 141 Botilbud §§ 107 og 108 Hjælpemidler § 112 (ens) Forbrugsgoder § 113 (ens) Boligændring § 116 (ens)

Lov om social service § 100 Merudgifter Personkredsen Fysisk eller psykisk funktionsevne varigt nedsat – langvarig lidelse Indgribende karakter i daglig tilværelse Ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger Udgifterne Udgiften en følge af den nedsatte funktionsevne. Nødvendige udgifter (ikke egenbetaling og subsidiær i forhold til andre love med enkelte undtagelser jf. Lov om aktiv social politik § 81-§85) Se DUKH´s hjemmeside, praksisnyt nr. 15, 29 og 53.

Ledsageordning SEL. § timer om måneden-timer kan opspares Til selvvalgte aktiviteter Årligt tilskud til f.eks. Ledsagers transport Udgangspunkt ikke nærtstående ledsager Se DUKH´s hjemmeside, praksisnyt nr. 2 og 24

Socialpædagogisk støtte SEL § 85 Betydelig nedsat fysisk el. psykisk funktionsevne. Oplæring/genoptræning/vedligeholdelse af færdigheder Socialpædagogisk - rådgivning, omsorg, støtte Ikke selvvalgte/selvvalgte aktiviteter Formål – leve et så selvstændigt liv som muligt. Se DUKH´s hjemmeside praksisnyt nr. 41

Praktisk hjælp og personlig pleje SEL § 83 Konkret individuel vurdering C-3-05 konkret individuel vurdering / kvalitetsstandard. Selv udpege person § 94 Fritvalgsbevis § 91 stk. 2. nr. 2. Over 20 timer § 95/96 BPA

Handleplaner SEL § 141 Tilbud om handleplan § 141 stk. 1. Her skal borgerens ønske herom vægtes. Krav om handleplan § 141 stk. 2 såfremt personen har en betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne Planen bør udarbejdes (jf. § 141 stk. 4): ud fra borgerens forudsætninger og så vidt muligt i samarbejde med borgeren.

Overgang fra barn til voksen – andre ændringer 18 år, myndig Evt. værgemål Forvaltningslovens § 8 stk. 1 – bisidder / repræsentation.

DUKH’s 10 gode råd - til borgeren 1.Gør dig klart, hvad du vil tale med din sagsbehandler om 2.Tag evt. en bisidder med 3.Fortæl din sagsbehandler, hvordan du ønsker at samarbejde 4.Bed om generel rådgivning om dine støttemuligheder 5.Giv de oplysninger, som er nødvendige for sagen 6.Tal med din sagsbehandler, om det vil være godt at lave en handleplan 7.Bed din sagsbehandler, om at få en frist for, hvor lang sagsbehandlingstid, der forventes 8.Du kan bede om at få kopi af de papirer, der indgår i din sag 9.Ved mundtligt afslag, bør du bede om en skriftlig begrundelse – der skal være vedlagt en klagevejledning 10.Samarbejd positivt og respektfuldt med din sagsbehandler

 Generelle informationer om lovgivning  Netsvar  DUKHs lovguider  DUKHs Praksisnyt  Artikler  Temahæfter  Og meget mere…