1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Advertisements

Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Almen studieforberedelse
Almen studieforberedelse
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Vejlederens kommunikation
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Introduktion til opgaveskrivning
Eksamen.
Udvidet problemformulering
Større Skriftlig opgave
Problemorienteret projektarbejde
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
Skrivekursus 1.e ..
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
Projektopgaven.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
KNÆK KODEN.
Bedømmelse af vejledende opgave 1
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Begynd med at åbne
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Studieretningsprojektet
Karl Henrik Flyums model
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Historisk overbliksforløb ↓ AT1 – 1800-tallet DHO SRO/AT4 SRP/ATX
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7

2 At målrette skrivearbejdet ved hjælp af spørgsmål Mål – at finde og udvikle et foreløbigt fokus til et område/emne – at udvikle en spontan og upræcis tematisk idé til et første udkast på en fokuseret og begrundet afgrænsning af et område

7 trin Hurtigskrivning Hovedbudskab/fokus i én sætning Sætningen omformuleres til et spørgsmål Formulering af alternative spørgsmål Diskussion og vurdering af spørgsmålene Udvælgelse af spørgsmål Forklaring af og begrundelse for valget 3

4 1. led At benytte hurtigskrivning 1.Fast tid (5 minutter) 2.Skriv hele tiden 3.Ret ikke – gå ikke tilbage i teksten 4.Skriv i hele sætninger

5 2. led At formulere et hovedbudskab i få sætninger Mål at få udvalgt og formuleret et muligt hovedfokus med udgangspunkt i hurtigskrivningen Sætningen kan f.eks. begynde med: det, jeg prøver at få frem her, er … hovedpointen er … helt præcist så tænker jeg …

6 3. led At omformulere sætningerne med hovedbudskabet til et spørgsmål 1.Først slettes : ”det, jeg prøver at få frem her, er …” 2.Herefter formuleres resten af sætningen med hovedbudskabet til et spørgsmål Overvej peger det i den rigtige retning? er det der, jeg vil hen? er det interessant? er det for abstrakt eller generelt?

7 4. led At formulere alternative spørgsmål (til hovedbudskabet) Byt spørgeord, og se hvad der sker med dine tanker … Spidsformuler spørgsmålet, f.eks. ved at stille det på en overdreven, fræk eller naiv måde Prøv at stille spørgsmålet så konkret og simpelt som muligt Prøv at opdele det i led: hovedspørgsmål – sidespørgsmål – underspørgsmål Mindst tre alternative spørgsmål skal formuleres

8 5. led At diskutere/vurdere spørgsmålene med en anden person Som hjælp til at vurdere og forbedre hovedbudskabet Vejledende samtale med din sidemand Diskuter forskellige veje til svarene på de alternative spørgsmål

9 6. Led At vælge et af spørgsmålene At bestemme sig…. Vælg ét af dine spørgsmål som grundlag for det videre arbejde som foreløbigt hovedbudskab Skriv det valgte spørgsmål øverst på en ny side - Eller: Kan nogle af dine alternative spørgsmål være med til at kvalificere dit hovedspørgsmål?

10 7. led At forklare og begrunde hvorfor spørgsmålet er værd at stille og få svar på Begrund dit hovedbudskab – skriv den med tre stikord Nedskriv disse begrundelser, f.eks. med hurtigskrivning

11 Resultat - at målrette skrivearbejdet ved hjælp af spørgsmål Du har nu skitseret/udviklet et fokuseret og afgrænset hovedbudskab og en begrundelse for det

Forberedelse til 2. vejledning Besvar nu de følgende spørgsmål udførligt og send svarene til dine vejledere senest 3 dage før din anden skemalagte vejledning, så de har mulighed for at forberede sig til vejledningen. Den anden vejledning har til hensigt at hjælpe dig til en opgaveformulering og hjælpe dig med det videre arbejde.

Forberedelse til 2. vejledning Beskriv, hvor langt du er med indsnævringen af emnet med henblik på problemformuleringen. Beskriv, hvad du hidtil har arbejdet med i de to fag, og hvad du har arbejdet med vedrørende sammenhængen mellem fagene. Hvilket materiale har du brugt? Har du det materiale, du skal bruge? Hvad er din plan for det videre arbejde?