HANDIPLANNER KURSUS REGION NORDJYLLAND 10. APRIL 2013 Idrætscenter Vendsyssel I Vrå.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
I dag er temaet Visualisering
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
FBUs visionsplan 2015.
Analyse- og udviklingsmodel
NOEA/Aalborg Universitet
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Grundlæggende projektledelse og –styring Leder Delux Søndag d. 1. marts 2009 V. Stine Røn Christensen Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634.
Procesværktøjer.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Wischmann Innovation ©
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Oplæg til arbejde med struktur og målrettettræning i eliteafdelingen i Gyttegård golf klub. Søndag d. 28. november 2010 John Nicolajsen.
Idé, mål og politikker Kapitel 9
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Etablering af virksomhed
Projektstyring dag 2.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Skills training © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Projektledelse To timer på anerkendende vis…. Velkommen Navn og spejderfunktion Hvorfor er du her i dag?
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
FROM GOOD TO GREAT!. ”Before something happens in the world – it must first happen in your mind” Anthony Robbins.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring.
Indsæt billede: Højreklik billedet og vælg ”skift billede”, eller slet billedet og klik på ikonet for at indsætte billede. Når du har indsat billede, højreklik.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
SUF - gevinstrealisering
Idegrundlag og målsætninger
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Tag snakken – bryd vanerne
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Salgsstyrketjek på 24 timer DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
Den generiske kompetenceprofil
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
BAM Træningsplaner.
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

HANDIPLANNER KURSUS REGION NORDJYLLAND 10. APRIL 2013 Idrætscenter Vendsyssel I Vrå

Link til forbundets strategiplan ‘De nødvendige kompetencer’ - at være en lærende organisation med fokus på videndeling X - at formulere fælles positive mål og realisere dem X - at styrke vores netværk og skaffe flere indtægter - at øge vores viden om nuværende og potentielle medlemmer - at kunne tiltrække og fastholde nye tillidsfolk

At opstille og realisere mål er jordnært og praktisk - ikke akademisk og langhåret Mål for et team laves bedst sammen og med brug af flere sanser - ikke soloopgaver med individuelle skriftlige oplæg - heller ikke endeløse langhårede diskussioner Med Handiplanner kan I gøre det sammen - på en dynamisk og underholdende måde - på en enkelt planche med billeder og to hjælpeskemaer - på kortere tid Det fælles arbejde styrker sammenholdet og arbejdsglæden

Uden mål = uden mening Fælles mål = meningsfyldt fællesskab Man kan ikke ikke have mål – Tænk ikke på en lyserød elefant Det er umuligt, for hjernen kan ikke opfatte ‘ikke’ Positive og attraktive mål engagerer og motiverer Ingen (eller diffuse) mål frustrerer og deprimerer og demotiverer Alle mennesker har de ressourcer, der skal til for at opstille og nå de mål, der virkelig betyder noget for dem Gamle erfaringer og negative forankringer blokerer for processen

Tænk hen imod – ikke væk fra Det handler om at fokusere på det, du ønsker dig Du skal tænke hen imod en ønsket tilstand i stedet for negativ problemtænkning (”væk-fra”) + Jeg vil være let og adræt (ønsket positiv tilstand) - Jeg vil holde op med at spise for meget (nuværende negativ tilstand) Hvis du i detaljer forestiller dig den ønskede tilstand, er det næsten som om du allerede har nået målet Og når du allerede ‘har været der’, bliver det lettere at finde ud af, hvordan ‘du kom derhen’ (ingen hokuspokus: sådan gør elitesportsfolk)

SMART mål – det officielle målværktøj Et mål skal være: Specifikt og positivt formuleret Målbart Attraktivt Realistisk og økologisk Tidsbestemt Er jeres mål SMART, øger I jeres mulighed for at nå dem Alle bestyrelser har de ressourcer, der skal til for at definere og nå de mål, der betyder noget for dem

SWOT analyse – verdens mest udbredte strategiske værktøj Fokuserer både på interne stærke og svage sider Og både på eksterne muligheder og trusler Så er der både ”guf” til optimister og skeptikere De kan holde hinanden i skak Og handiplanen bliver hverken for lalle-optimistisk eller for sortsynet

Niveauer i udvikling og forandring Sammenhæng øger mulighederne SammenhængHvordan hænger målet sammen med vores øvrige arbejde og forbundets og vores nærmeste? IdentitetHvem er vi, når vi har realiseret målet? EvnerHvilke kompetencer har vi der hjælper os med at nå målet? Og hvordan får vi dem, vi mangler? AdfærdHvad skal vi gøre anderledes for at nå målet? OmgivelserHvordan kan vi indrette os anderledes, så vi bedre kan nå målet? Jo større overensstemmelse (kongruens) der er på alle niveauer, jo bedre mulighed har I for at realisere jeres mål

Hjælpeskema SMART mål Specifikt Målbart Attraktivt Realistisk Tidsbestemt

Målet skal være: Specifikt Beskriv jeres mål så præcist og detaljeret så muligt. Og hold fokus på den ønskede tilstand – det I vil hen i mod, i stedet for det, I vil væk fra. Vær konkrete: Det er ikke nok at sige ’flere’ og ’bedre’: Kun hvis I beskriver, hvor mange flere og hvor meget bedre i forhold til hvad, bliver jeres mål specifikt.

Målet skal være: Målbart Hvordan kan I vide, når I har nået jeres mål? Hvad er jeres konkrete succeskriterier? Hvad skal I opleve, før I er sikre på at have nået målet? Er det svært for jer at besvare disse spørgsmål, ved I ikke, hvornår I har nået målet, og så bliver I måske frustrerede og forvirrede.

Målet skal være: Attraktivt Kun hvis målet er attraktivt for alle involverede, vil I arbejde helhjertet for at nå det. Derfor skal I sikre jer, at det gælder for alle i projektet. Ofte viser det sig, at målet i virkeligheden er et middel til opnå et endnu vigtigere mål. Det er helt naturligt, så prøv at beskrive det overordnede mål og skriv det ind i æblet i hovedplanchen.

Målet skal være: Attraktivt Og I skal forestille jer, hvordan det vil være: Når I er sikre på, at målet er attraktivt for jer, kan I prøve at forestille jer, at I allerede har nået målet: Hvordan vil det føles bedre for jer? Hvordan vil I selv og andre opfatte jer, når I har nået målet? Jo mere detaljeret, I kan beskrive denne oplevelse, jo bedre. Så er det næsten som om, I allerede ’har været der’, og så bliver det efterfølgende lettere at arbejde hen imod målet.

Målet skal være: Realistisk og ”økologisk” Jeres mål skal være realistisk i forhold til jeres tid og ressourcer. Kan I afsætte den nødvendige tid? Og har I lige nu de nødvendige ressourcer? Målet skal også hænge sammen med jeres værdier og øvrige mål. Er det tilfældet? Endelig er det vigtigt, at den enkelte overvejer, hvordan arbejdet vil påvirke familie og venner). Hvordan bliver de påvirket af det? Nogle kalder det, at målet også skal være ’økologisk’, og I skal sikre jer, at målet både er realistisk og ’økologisk’ for jer.

Målet skal være: Realistisk og ”økologisk” Er jeres mål ikke realistisk og ”økologisk”, vil det sandsynligvis blive ’et halvhjertet projekt’, Og så er det bedre at udskyde målet, eller måske helt droppe målet. For hvem vil hellere samle på fiaskoer end successer? Derfor skal I vælge jeres mål med omhu og prioritere de mål, der virkelig betyder noget for jer.

Målet skal være: Tidsbestemt Endelig er det vigtigt, at I sætter et tidpunkt for, hvornår jeres mål skal være nået. Hvis I bare siger ’en gang i fremtiden’ eller ’i løbet af nogle år’, er der stor sandsynlighed for, at det aldrig bliver til noget. I skal bruge aktivt sprog (ikke slapt eller upræcist) Derfor skal I beslutte konkrete tidsangivelser for både mål og delmål.

Færdig med SMART Når I har udfyldt de 5 punkter i hjælpeskemaet SMART mål, er I klar til at udfylde hovedplanchens tekstbokse: Nuværende tilstand Mål Ind til kernen målet (i æblet under målfeltet)

Hjælpeskema SWOT analyse Strengths (styrker) Weaknesses (svagheder) Opportunities (muligheder) Threats (trusler) Styrker og svagheder skal opfattes internt og handler om bestyrelsens egne stærke og svage sider. Muligheder og trusler skal opfattes eksternt – og handler om de muligheder og trusler, som samarbejdspartnere, lokalsamfundet og politiske forhold m.m. kan give jer.

Hjælpeskema SWOT analyse interne styrker og svagheder Styrker Her skal I kort beskrive, hvad I er rigtigt gode til – kort sagt: Hvad er jeres stærke sider i forhold til at nå målet? Svagheder Her skal I kort beskrive, hvad I er mindre gode til – kort sagt: Hvad er jeres svage sider i forhold til at nå jeres mål?

Hjælpeskema SWOT analyse eksterne muligheder og trusler Muligheder Her skal I kort beskrive, hvilke muligheder I kan få af andre: Hvem og/eller hvad kan hjælpe jer med at nå jeres mål? Husk at der sjældent kommer nogen og hjælper, før I spørger Trusler Her skal I kort beskrive, hvilke trusler, der kan forhindre jer i at nå jeres mål – eller begrænse jeres muligheder for at få hjælp. Pas på dårlige undskyldninger som, at ’det er samfundets skyld’. Og husk, at andre dybest set skal have jeres tilladelse for at kunne ødelægge jeres humør og projektet!

Færdig med SWOT Når I har besvaret de 4 punkter i SWOT analysen, er I klar til at udfylde hovedplanchens tekstbokse: ’ Bagage Hjælp Udfordringer

Handipanner Hovedplanchen Nuværende tilstand I den store trailer lige bag den energiske DHF’er skal I kort beskrive den nuværende uønskede tilstand, som I ønsker at forandre. Beskriv den uønskede tilstand med stikord i tekstboksen ’Nuværende tilstand’. Har I tid og plads, kan I supplere med stikord om de vigtigste årsager til den uønskede tilstand.

Handiplanner Hovedplanchen: ”Målet” Brug jeres noter fra hjælpeskemaet ’SMART mål’ til at skrive stikordene for jeres Specifikke Målbare Attraktive Realistiske Tidsbestemte mål ind i tekstboksen ved målfeltet

Handiplanner Hovedplanchen: ”Ind til kernen målet” Æblet under målfeltet symboliserer ’Ind til kernen målet’. Oftest er der helt naturligt et dybere formål bag vores fysiske mål. (Nogle vil tabe sig så og så meget så og så hurtigt, men det dybere mål kan være at bevæge sig let, se bedre ud, få nyt tøj…) Skriv dette dybere mål i æblet under målfeltet.

Handiplanner Hovedplanchen ”Bagage” Den lille bagerste trailer symboliserer den bagage og de kompetencer, bestyrelsen har i forhold til at nå jeres mål – jeres egne interne styrker og svagheder. Brug jeres noter fra SWOT analysens ’Styrker’ og skriv dem ind i tekstfeltet ’Bagage’.

Handiplanner Hovedplanchen ”Udfordringer” Trapperne symboliserer de udfordringer og forhindringer, der kan gøre det sværere at realisere jeres mål. Tag udgangspunkt i jeres noter fra SWOT analysens (interne) Svagheder og (eksterne) Trusler. Skriv de vigtigste udfordringer ind i tekstboksen ved trapperne. Har I tid og plads, kan I supplere med stikord om, hvordan I kan tackle de vigtigste udfordringer.

Handiplanner Hovedplanchen ”Hjælp” Super Handiman kan ikke klare alt for jer Det kan til gengæld de muligheder, I har noteret i SWOT analysen. For der er altid hjælp at hente hos andre – i jeres netværk: i andre bestyrelser, i hovedkontoret og måske endda i samfundsudviklingen eller andre eksterne forhold. Skriv de vigtigste muligheder for hjælp ned i tekstboksen ’Hjælp’.

Handiplanner Hovedplanchen: ”Faser og delmål” Når I har udfyldt de 6 tekstbokse i hovedplanchen, er tiden kommet til at planlægge, hvordan I trin for trin kan realisere målet. Skriv de 3-5 vigtigste faser og/eller delmål i tekstboksen ’Faser og delmål’. så får I et første overblik over processen. Senere kan I lave en lidt mere detaljeret plan…

Handiplan Hvem gør hvad? Og hvornår? 1. Ansvarsfordeling Kort om hvem der har hvilke opgaver 2. Tidsplan F.eks. uge-kalender med de vigtigste delmål indskrevet