Hilligens begreber til forløb- og stofvalg Elevernes eksistentielle behov behov der har eksistentiel betydning for elevernes (samfundsmæssige) liv, og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Det senmoderne samfundsfag i Dk.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Verden ind i undervisningen
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Kan bedømmelse være formativ?
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Danskfaget – beholder eller genstand?
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Ekspertudvalget om fattigdom Hvor er udvalget i sit arbejde? Torben M. Andersen.
Klafkis kategoriale dannelse.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Religion og Oldtidskundskab
Fagets formål, fokus og fagmål
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Almen studieforberedelse
PSS-Promoting Social Skills
Center for Frivilligt Socialt Arbejde Samarbejde og partnerskaber Oplæg til Kalundborg Kommune.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Dansen omkring handicapbegrebet
HVAD VIL DET SIGE AT VÆRE KRITISK? Hans Siggaard Jensen Professor – Institutleder Learning Lab Denmark Danmarks Pædagogiske Universitet.
Fagenes samspil november 2009
Forskningsperspektiver på læremidler
Empowerment og sundhed
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Objektivitet findes ikke...mennesker gør. De næste 35 minutter... Baggrund Erfaringer….historier fra det virkelige liv Anbefalinger til jer.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
En komparativ undersøgelse af samfundsfag i Norden
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.
Lærerprofessionen.
Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.
Uddrag af politiske principprogrammer
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
Oplæg om SFU’s nye principprogram Principprogram 2008 En anden verden er nødvendig!
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Skrivning i de store formater
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Strategi og samfundsdiagnostik
Konference - EU i undervisningen – sådan!
Ideen bag FVT for kem-bio-nano. Dannelsens kompetencer 1.kunne redegøre for hændelser i og omkring det biokemiske, kemiske, miljøkemiske og nanoteknovidenskabelige.
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Offentlige goder, succeskriterier og ledelsesformer
Gruppearbejde – muligheder og udfordringer
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Genoprettende retfærdighed
Kapitel 1 Politikindledning.
Sygepleje og fagidentitet
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
‘Bæredygtig udvikling i undervisningen’ Indlæg på Big Bang konferencen Den 11. Marts 2016 Aarhus Søren Breiting
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Projektets afdækning af velfærd og dens værdier: - Velfærd som normativ tanke - Begrebet ”velfærdsledelse” - En foreløbig definition af velfærdsledelse.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Kræft på Tværs Patienten som subjekt ?
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Digital dannelse i gymnasiet
Didaktiske planlægningsmodeller
Præsentationens transcript:

Hilligens begreber til forløb- og stofvalg Elevernes eksistentielle behov behov der har eksistentiel betydning for elevernes (samfundsmæssige) liv, og samtidig er ’ alment- betydningsfulde’ (Bedeutsam-Allgeneines) Didaktisk instrumentarium et forløbs- og stofudvælgelsesredskab, i form af nogle nøglebegrebet, der ligger i forlængelse af Klafkis begreb om den kategoriale dannelse og epokale nøglebegreber. 1Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet

Hilligens kriterium for udvælgelse af samfundsvidenskabeligt stof Resultater og erkendelser fra samfundsvidenskaberne, der er af så almen betydning for livet, at enhver må lære det for at være skikket til at klares sig i en tid med verdensomspændende forandringer (Wolfgang Hilligen 1976) 2Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet

To betydninger af ’betydning for livet’, dvs. eksistentielle behov. Behov, der knytter sig til elevens overlevelse i samfundet (det at klare sig i samfundet) Nøglebegreber er: risiko, muligheder og udfordring. Behov, der knytter sig til elevens mulighed for det gode liv i samfundet (det at klare sig godt og rigtigt i samfundet). Nøglebegreber er: personlige grundrettigheder, kamp mod ulighed og eksistensen af alternativer (Hilligen 1976 : 30-32). 3Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet

Samfundsvidenskabelige begreber I en dansk kontekst er det nødvendigt at tilføje analytiske begreber til Hilligens nøglebegreber, som kan give svar på spørgsmålene: Hvordan kan jeg gennemskue (forstå) samfundet? Hvordan fungerer samfundet? Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet4

Samfundsvidenskabelige nøglebegreber En overfladisk analyse af undervisningsplaner og lærebøger i faget giver følgende: Fordeling Magt og relationer Struktur-aktør Ideologi Institutioner Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet5

Nøglebegreber i samfundsfag i Danmark De instrumentelle nøglebegreber (handlekompetencer) er svar på spørgsmålene: Hvad skal jeg gøre for at klare mig i samfundet? Og hvad skal jeg gøre for at klare mig godt i samfundet? (Eksistentielle behov og vilkår) De normative nøglebegreber (demokratisk dannelse) er svar på spørgsmålene: Hvilke spilleregler gælder i samfundet? Og hvordan bør samfundet være indrettet? (Politiske vilkår) Og de analytiske nøglebegreber (samfundsvidenskabelig dannelse) er svar på spørgsmålene: Hvordan kan jeg gennemskue (forstå) samfundet? Og hvordan fungerer samfundet? (Samfundsstrukturer og institutioner) 6Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet

Didaktisk instrumentarium 7Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet

Didaktisk instrumentarium Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet8

Didaktisk instrumentarium Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet9

Didaktisk instrumentarium 10Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet

Didaktisk instrumentarium 11Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet

Didaktisk instrumentarium 12Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet

Didaktisk instrumentarium 13Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet Didaktisk grundmodel

Didaktisk instrumentarium Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet14

Didaktisk instrumentarium Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet15

Didaktisk instrumentarium Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet16 Brainstorming