Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
StØrre skriftlige opgave hf
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Større Skriftlig Opgave
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsprojektet
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Studieretningsprojektet (SRP)
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Studieretningsprojekt
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
3g Studie Retnings Projekt
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Studieretningsprojektet (SRP)
SRP 2014.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP 2014.
Eksamen.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
STUDIERETNINGSPROJEKTET 2016 Marselisborg Gymnasium.
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
SRO SKRIV!.
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Studieretningsprojektet
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
Større skriftlig opgave i 2.hf
Studieretningsprojektet
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Valg af fag Valg af problem Blanket Pjece
Studieretningsprojektet 2017
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Studieretningsprojektet
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2015

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Fra 8. december til 22. december skal du udarbejde et studieretningsprojekt (SRP). SRP er en eksamensdisciplin og optræder på studentereksamensbeviset. Karakteren for opgaven tæller på linje med de øvrige eksamensfag som et A-fag. Projektet er fastsat til 50 elevtimer – og skal udarbejdes over 14 dage i december.

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Fagkombinationer 1 Studieretningsprojektet skrives som hovedregel i to fag med udgangspunkt i et studieretningsfag, som du har på A-niveau og med inddragelse af et andet fag på mindst B-niveau. Det kan undtagelsesvist tillades, at studieretningsprojektet skrives alene på grundlag af ét af dine studieretningsfag på A-niveau, eller at et tredje fag inddrages i projektet.

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Om de to indgående fag Vejledningen til studieretningsprojektet siger: ”… Opgaveformuleringen kan ikke direkte bygge på det stof, der er indgået i den enkelte elevs undervisning. Der er dog intet til hinder for, at studieretningsprojektet udarbejdes i forlængelse af arbejdet i det eller de indgående fag eller har forbindelse hermed. Opgaveformuleringen skal rumme såvel fagspecifikke som tværgående faglige krav i de indgående fag, og der skal være krav om fordybelse, der på væsentlige punkter ligger udover arbejdet i mindst ét af fagene.” Fagkombinationer 2

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Tidsplan, del 1 (se hjemmesiden for uddybning!) Uge 38-39: Generel og faglig introduktion til SRP (i alle fag) Uge 40: Fredag i 3. lektion er der vejledning vedr. valg af område og fag klassevis v. jeres lærere i studieretningsfag på A-niveau. I 4. lektion er der ligeledes mulighed for vejledning i dansk, historie og jeres B-niveaufag. Her er der også bibliotekarer til stede. I opfordres til at aflevere blanket vedr. fag- og områdevalg efter denne vejledning Uge 41: Senest tirsdag d. 6. oktober kl. kl skal du aflevere en blanket vedr. fag- og områdevalg i bakkerne foran kontoret, som er underskrevet af begge faglærere. Du tildeles vejleder(e) fredag eftermiddag i ugen før efterårsferien (uge 41).

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Tidsplan, del 2 (se hjemmesiden for uddybning!) Uge 44: 1. vejledningsdag mandag d. 26. oktober. Du bliver tildelt tid ved dine vejledere. (medbring metarefleksionsopgave om SRO). Du kan arbejde på skolen hvor der også er hjælp til litteratursøgning Uge 46: 2. vejledningsdag onsdag d. 11. november. Vejledning og hjælp til faglige problemstillinger. Uge 50: Udlevering af opgaveformuleringer i kantinen tirsdag d. 8. december kl Uge 50-52: Skriveperiode, med mulighed for vejledning. Aftales med vejledene. Der planlægges to åbne vejledningslektioner med skrivecoach i løbet af perioden, hvor I kan få hjælp til at komme i gang/ videre med jeres opgave. Aflevering af opgave på kontoret (i tre eksemplarer) samt i Lectio, senest tirsdag d. 22. december kl Uge 8: Opgaven evalueres og du får din karakter i uge 9.

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Formalia og særlige forhold 1 Omfang og overordnede formalia Opgavens omfang må ikke overstige 20 normal-sider inkl. noter (2400 anslag pr. side inkl. mellemrum). Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, grafer, tabeller, det engelske resumé, samt eventuelle illustrationer og tekstbilag medregnes ikke i sideantallet, heller ikke når de er placeret i den løbende tekst. Opgaven skal besvares individuelt og skrives på dansk. I sprogfagene gælder særlige regler omkring citater. Det er vigtigt at understrege, at det er en ukorrekt besvarelse, hvis du i et fremmedsprog udelukkende har arbejdet med dansksproget tekst som primær kilde.

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Formalia og særlige forhold 2 Som en del af besvarelsen skal du skrive et kort resumé (abstract) på engelsk (10-20 linjer). Resumeet bedømmes ikke særskilt, men indgår som en del af helhedsindtrykket. Opgaven betragtes som ikke-besvaret, hvis resuméet mangler. Resuméet bør indeholde undersøgelsens problemstilling (opgaveformuleringens indhold), begrundelse for materialevalg, metodiske fremgangsmåder og/eller teoretiske grundlag, væsentligste resultater og konklusioner.

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Opgavetitel Du og faglærerne drøfter en nærmere afgrænsning af emnet. Selve opgavetitlen formuleres af lærerne alene. Den skal tage hensyn til dine overvejelser om emnet, og desuden have en form, som sikrer, at du ikke kan skrive selve opgaven inden opgaveugernes start. Titlen er strengt hemmelig, indtil du får den udleveret ved opgaveugernes start. Titlen skal være konkret, afgrænset og i præcise formuleringer angive, hvad der kræves af dig. Formalia og særlige forhold 3

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Skolen udpeger dine vejledere, som er faglærere, men ikke nødvendigvis din egen faglærer. Ved opgaveugernes start udleverer kontoret tre opgavemapper til dig. I alle mapper er der indsat en fortrykt, maskinskrevet opgaveforside, der indeholder lærerens opgaveformulering. Formalia og særlige forhold 4

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Snyd Snyd i forbindelse med SRP har – ligesom snyd ved anden eksamen – meget alvorlige konsekvenser. Det opfattes som snyd, hvis du helt eller delvist afskriver fra andres opgavebesvarelser, afskriver fra kilder uden at angive disse eller hvis du lader en anden skrive besvarelsen for dig. Snyd i forbindelse med eksamen (SRP) medfører bortvisning, og du kan tidligst gå til eksamen det følgende år. Formalia og særlige forhold 5

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Bedømmelse Opgaven bedømmes af dine vejledere og en ekstern censor. Karakteren forventes at ligge klar til offentliggørelse i uge 9. Fra UVM bekendtgørelsen om SRP: 5.1 Der gives én karakter ud fra en helhedsbedømmelse, som er baseret på en vurdering af, i hvilket omfang eksaminandens opgavebesvarelse lever op til de fastsatte mål for studieretningsprojektet. Hvis opgaven er skrevet i kun ét fag, indgår tillige i vurderingen, i hvilket omfang besvarelsen demonstrerer eksaminandens beherskelse af specifik faglig fordybelse. Der gives en karakter ud fra en helhedsbedømmelse.” (bekendtgørelsen 5.1) Formalia og særlige forhold 6

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Mål – bekendtgørelsen Målet med studieretningsprojektet er, at eleverne skal kunne: – demonstrere evne til faglig fordybelse og til at sætte sig ind i nye faglige områder – demonstrere evne til at udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder og dermed forstærke den faglige fordybelse – beherske relevante faglige mål i de indgående fag – udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale – demonstrere evne til faglig formidling – besvare en stillet opgave fyldestgørende, herunder at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen – beherske fremstillingsformen i en faglig opgave (f.eks. citatteknik, noter, kilde- og litteraturfortegnelse).

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g I vejledningen på hjemmesiden kan du desuden finde informationer om klagemuligheder, sygdom, selve afleveringen, kopiering og henvisninger. Læs disse igen når du kommer tættere på opgaveugerne!

Om planlægningsfasen Jo tidligere du kommer i gang, jo bedre er du stillet i forhold til at finde den nødvendige litteratur. Lærerens vejledning kan blive væsentligt mere målrettet og givende, hvis området og emnet er kendt i god tid. På de to vejledningsdage kan du efter/før din vejledning arbejde på skolen, få ekstra vejledning samt hjælp til litteratursøgning Mange elever skal skrive opgaver, og derfor er det nyttigt at skaffe sig litteraturen så tidligt som muligt. Benyt skolens bibliotekar til hjælp med at finde materialer. Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Nogle nyttige råd…

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Om skrivefasen og tiden op til denne Du har nøjagtigt to uger til at skrive opgaven. Du vil kunne lette dit arbejde ved at være grundigt forberedt. Dette kan sagtens gøres, selvom du ikke kender den præcise opgaveformulering. Du har selv en stor indflydelse på formuleringen, især hvis du er hurtigt ude og er klar i dine samtaler med vejlederne. Opgavetitel og formulering skal afspejle de samtaler, du har haft med vejlederne. Brug metareflektionsarket fra SRO’en Nogle nyttige råd…

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Om selve opgaven Du skal i din opgave vise, at du kan anvende den litteratur der findes, og at du er i stand til at fremstille sagen i en meningsfuld sammenhæng. Således vil de fleste besvarelser skulle indeholde både redegørelse, analyse, fortolkning/diskussion og eventuelt perspektivering. Opgavens enkelte dele skal hænge sammen og de skal være afstemte i forhold til hinanden. Du skal derfor vurdere, hvor vigtige de enkelte oplysninger, analyser, detaljer mv. er. Konklusionen må ikke indeholde nyt materiale, men skal fungere som en afrundende opsamling, hvor opgaveformuleringens ordlyd bliver ”besvaret”. Nogle nyttige råd…

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Om afleveringsfasen Du skal holde dig indenfor de 20 sider, eksklusive bilag, grafer, billeder, litteraturliste, diskografi og indholdsfortegnelse. Der skal være tid til korrekturlæsning. Få eventuelt en anden til at læse korrektur, idet det nogle gange er vanskeligt at se egne fejl. Der gives naturligvis ikke karakter for sprog, stavning og orden, men opgaven bliver bedømt som en helhed. Det vil præge fremstillingen – og dermed bedømmelsen – hvis opgaven er behæftet med fejl. Nogle nyttige råd…

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g God fornøjelse!

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Tidsplan, del 1 (se hjemmesiden for uddybning!) Uge 38-39: Generel og faglig introduktion til SRP (i alle fag) Uge 40: Fredag i 3. lektion er der vejledning vedr. valg af område og fag klassevis v. jeres lærere i studieretningsfag på A-niveau. I 4. lektion er der ligeledes mulighed for vejledning i dansk, historie og jeres B-niveaufag. Her er der også bibliotekarer til stede. I opfordres til at aflevere blanket vedr. fag- og områdevalg efter denne vejledning Uge 41: Senest tirsdag d. 6. oktober kl. kl skal du aflevere en blanket vedr. fag- og områdevalg i bakkerne foran kontoret, som er underskrevet af begge faglærere. Du tildeles vejleder(e) fredag eftermiddag i ugen før efterårsferien (uge 41).

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Tidsplan, del 2 (se hjemmesiden for uddybning!) Uge 44: 1. vejledningsdag mandag d. 26. oktober. Du bliver tildelt tid ved dine vejledere. (medbring metarefleksionsopgave om SRO). Du kan arbejde på skolen hvor der også er hjælp til litteratursøgning Uge 46: 2. vejledningsdag onsdag d. 11. november. Vejledning og hjælp til faglige problemstillinger. Uge 50: Udlevering af opgaveformuleringer i kantinen tirsdag d. 8. december kl Uge 50-52: Skriveperiode, med mulighed for vejledning. Aftales med vejledene. Der planlægges to åbne vejledningslektioner med skrivecoach i løbet af perioden, hvor I kan få hjælp til at komme i gang/ videre med jeres opgave. Aflevering af opgave på kontoret (i tre eksemplarer) samt i Lectio, senest tirsdag d. 22. december kl Uge 8: Opgaven evalueres og du får din karakter i uge 9.