1. CONOPA 29 august 2008 Trine Winterø 3 Hvorfor er patentagenternes liv farligt??

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Advertisements

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Flickr.com – online billeddeling
Patenter på lægemidler
Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Hvordan virker Backoffice Hvilken strategi og taktik skal man anvende
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
KEA – Københavns Erhvervsakademi
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
Mindre grimt, tak.
Kapitel 3.
Projektlederens rolle(r)
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Relationer – børn og voksne
Sådan skaber vi et kampagnekorps Baggrund Foreningen skal bruge flere frivillige til centrale og lokale events For fortsat at sikre midler til foreningens.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Forretningsmodel.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Vi har brug for dig... som Small Business Specialist Christian Ringheim & Kim Enrum.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Innovation Camp uge 46 Innovation og entreprenørskab René Meyer Erhvervskonsulent, Norddjurs Kommune Cand. Mag. i Oplevelsesøkonomi, Aarhus Universitet.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Virksomheder ↔ forskning/innovation Esben Auken, professor, Aarhus Universitet.
Hvordan kommer du i gang med dit ejerskifte? Roskilde d. 15. november 2011 Projektleder Karsten Andersen.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Lars Haugaard, Salg i praksis Lars Haugaard, PremiTech.
Implementering af ny software i Kolding. Lidt om mig  Fokusområder i nuværende job som digital læringskonsulent:  Strategi: Digital strategi for skoleområdet.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
B2B Vestsjælland Elevatortalen Elevator pitch eller elevatortalen.
Politiske perspektiver og politikernes roller
Master i Projekt- og innovationsledelse
ScaleUp Denmark – Peter Torstensen
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
John Hattie.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
An IP Strategy comprises
Hvad er Teknisk analyse
Walt Disneys kreativitetsmodel
Business Model Generation
Program Velkomst Introduktion til talentprogrammet Unge Forskere
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Metoden fælles beslutningstagning
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Kroppen og programmering
Værktøj: Check dine relationer
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

1

CONOPA 29 august 2008 Trine Winterø

3 Hvorfor er patentagenternes liv farligt??

4 Tectra i tal 2007  Anmeldte opfindelser = 23 (50% overtaget) 2008  Anmeldte opfindelser ~ 35 (40% overtaget)  Aktive portefølje er ca. 40 patent(familier)

5 Samlet opgørelse over 2000 til 2007

6 Dårlige kommercielle patenter?

7 Tre segmenter  Drugs/targets (ca. 25%) ($$$)  Medtech, diagnostik (ca. 65%) ($$)  Service/processer (max. 10%) ($)

8 Komplekse teknologier og industrier  Lange generationstider  Det er dyrt (!!) at forske, udvikle og sælge  Det er svært – innovationen har trange kår  Små virksomheder/nye projekter har ikke en chance, hvis de ikke har patenter – de bliver simpelthen kørt over af de store virksomheder!  Overlæge X sender patentet til ”one of the very big” og beder dem om, at ”sig mig jeres ærlige mening, er det godt, vil I købe det”.

9 Idé Scouting Overtager Teknologi, patent, marked Due diligence Strategi og action Anmeldelse 2 måneder Licens? Selskab?

10 Grundvilkår Vi skal kommercialisere forskning  Helt ny forskning – som regel uden ret mange data  De skal publicere!  Vi har to måneder til at beslutte, om vi vil patentere  Vi er gatekeepere Business model er simpel  Industrien køber viden - vi sælger viden  Industrien er afhængig af patenter – vi sælger adgang til patenter

11 Udfordringen  Vi skal potentielt (videnskabeligt) dække ”500 indikationsområder”  Lige så mange business modeller og  - følge med i lige så mange industrier  Det kan vi ganske enkelt ikke !!! Essentielt  Med et godt netværk  At vi bruger vores tid på det, som vi er gode til – og som genererer værdi

12 ”Jeg forstår simpelthen ikke, at alle de gode metoder og al den fremragende forskning jeg ser mine kolleger bedriver ikke bliver til produkter – det er jo publiceret!” Citat fra forskningsleder på Rigshospitalet

13 Patentstrategi part 1 Vi skal lave de bedste patenter fra starten  Vi skal lave smalle patenter?  Vi skal lave brede patenter?  Vi er nødt til at få industriens input til, hvad der er interessant!  Det vil de faktisk vældig gerne, men……

14 Hvad siger industrien  ”Vi kan ikke underskrive en NDA, med mindre vi kan putte et patentnummer på”  ”Vi vil ikke kontamineres – vi kan kun snakke, hvis I kan skrive et specifikt patentnummer på NDA’en”  ”Vi mener ikke, det blev sagt på mødet – det havde vi diskuteret inden, så derfor kan vi ikke skrive en NDA under”  ”fint – ingen problemer – jeg skriver bare under”

15 Patentstrategi part 2  Det er dyrt og tager lang tid at nå til det kommercielt interessante punkt – proof of business  Skaffe/generere data  Skal vi kun gå efter det, som har absolut potentiale?  Skal vi kun gå efter det, vi selv kan flytte?  Skal vi gå efter det, som har størst nytteværdi?  ~ Porteføljebetragtning

16 Aktiv porteføljestyring

17 Patentstrategi part 3 Kan vi nå nogen vegne i forhold til tid og penge?  Proof of Concept funding  På en god dag: 12 år fra discovery til produkt – i en veltunet organisation  Vi starter bagud på point….  Proces, plan og implementering

18 Patentstrategi part 4 Vi skal finde det rigtige, og vi skal kunne sælge det  Teknologiambassadører  Scouting  Konkurrence – vi har brug for sponsorer  BD-SWOT team – tæt kontakt til industrien  Business development kursus – real life teknologioverførsel  Bundle teknologier?

19 Patentstrategi part 5  Og så er der alt det, som vi alligevel ikke kan tage højde for…… MTA fælden  ”Hvis der ikke står noget om IP, så sender vi den ikke til jer”  Betyder, at vi engang imellem patenterer noget, vi ikke må, og sælge noget vi ikke ejer

20 Det handler om tillid! Patentagenternes USP’s  Evnen til at sætte sig ind i komplekst teknisk stof  Specialist viden indenfor rigtig mange sektorer  Specialist viden om, hvordan det skal skrives  Specialist viden om patentindustrien De kan holde på en hemmelighed! …… Og så lærer man at styre dem hen ad vejen …..

21 Tectra er markedsdrevet - og har forskerne med os

22