Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kroppen og programmering

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kroppen og programmering"— Præsentationens transcript:

1 Kroppen og programmering
Af Mads Kring Big Bang, 3. april 2019

2 Agenda Vise et koncept for hvordan man kan bruge kroppen til at undervise i programmering og teknologiforståelse. a. Forstå teknologien igennem kroppen. Vise det menneskelige i robotteknologi, for at motivere flere/andre elever. Vise hvordan denne model giver mulighed for: En hook i efterfølgende programmeringsaktiviteter En refleksion omkring menneskets og robotterne som teknologi

3 Min baggrund Filosofi og videnskabsteori Mit fokus er:
Lang erhvervsbaggrund inden for at formidle det menneskelige i teknologien og videnskaben. Mit fokus er: Den menneskelige proces Herunder videnskabelig metode Mennesket i maskinen Mennesket som udgangspunkt og mål

4 Hvad er en algoritme? Hvis X, så Y

5 Menneskets algoritmer
Sanser -> Tænker/behandler -> Handler Det er ikke så lineært, men det er robotters algoritmer heller ikke.

6 Kroppen som LEGO mindstormrobot
Sanser og sensorer Muskler og motorer Hjerner og processorer Ledninger og nerver

7 Simple historier der danner algoritmer
Eksempel: Mads elsker røde vingummier -> Mads leder efter en rød vingummi til han finder den, hvorefter han skal spise den. Kontekst: Foran Mads er en skål med vingummier og hans hånd er allerede i skålen. Algoritmen: -> Mads roder i skålen til han ser en rød vingummi -> Mads griber den røde vingummi -> Mads bøjer sin arm -> Mads løfter sin arm -> Mads fører sin hånd hen til sin mund -> Mads åbner sin mund -> Mads putter vingummi i munden -> Mads tygger og sluger den røde vingummi -> Mads får lykkefølelse.

8 Lav en historie og en algoritme
Skriv rammefortællingen ned. Skriv trinene i historien ned i forhold til hvilke input, der skal føre til hvilke handlinger. Skriv ned hvilke sensorer og muskler, der skal aktiveres hvornår. Noter evt. parametre for motorer og sensore. F.eks. hvor meget motorer skal bevæge sig eller på hvilke input sensorerne skal reagere. Robotten og dens dele må gerne studeres.

9 Mads forsøger at udføre en algoritme

10 Overvejelser om metoden
Formål? Bygge en hook. Vise det menneskelige i teknologien. Appellere til andre elever Mennesket som maskine? Transfer til ”rigtige” programmeringsaktiviteter. Tydelige læringsmål?

11 Tilbud på Planetarium En rejse i rummet Rumvandring Missionen til Mars
Skoleforedrag og film i kuppelsalen Rumvandring Guidetur i udstillingen Made in Space Missionen til Mars Undervisning i SpaceLab Naturfaglige film Om alt fra Andreas Mogensen til Jordens dannelse


Download ppt "Kroppen og programmering"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google