Den Kreative Platform og Idefasen Træning af ideudvikling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Åbent bord Den Kreative Platform
Advertisements

Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Videreudvikling af ide 2&2
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
Workshop Sund By Netværket
Modul 3D Ideudvikling med udfordringer som stimuli.
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Modul 5A Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges.
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Skriftlighed Det fælles gods - præsentation af progressionsplan.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
Fordybelse i et projekt
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Modul 1 Rød løber (C).
Reorganisering af procesarbejde
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Klargøring af præsentation og formidling Formidling/ messe Evaluering
Velkommen Robusthed basiskursus
Organisering af procesarbejde
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Køreteknik.
Walt Disneys kreativitetsmodel
Innovationsforløb Modul 3 ©
øæ Jeg kan det jeg skal Målsætning, evaluering og selvevaluering
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Placering, orientering og tegngivning
Karl Henrik Flyums model
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Indsæt billede af din skole
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Den Kreative Platform og Idefasen Træning af ideudvikling

Telefoner, ure og bærbare Er de største barrierer for din kreativitet Og en barriere for de andres kreativitet

Det er en ny måde at arbejde på Følg med og få en oplevelse Du vil lave mange fejl - det er meningen

Træning: Tillid/koncentration 3D CASE: Klap Rejs jer 2.Find sammen to & to med en der har samme håndte mperatur som dig selv 3. Løft højre hånd foran hinanden – når jeg siger Ét klapper I (sig Ét 3 ‐ 4 gange) 4. Det samme med venstre hånd på To 5. Nu med begge hænder foran hinanden på Tre 6. Nu tæller jeg osv 7. Nu med lukkede øjne (tæl langsomt i starten)

Træning: Opgavefokus 3D CASE: Film eller TV-figur 1. Samme makker 2. Luk øjnene 3. Tænk tilbage på en film eller TV-figur. 4. Åbn øjnene 5.Fortæl hinanden om jeres film eller TV-figur på 1 min. og hvorfor du beundrede vedkommende 6. Den, der har den varmeste hånd starter 7.Båt efter 1 minut,så bytter de 8.Efter øvelsen tager alle malertapen bag på stolen og skriver navnet på deres film eller TV-figur,som klisters på brystet som navneskilt.

Træning: Tillid 3D CASE: JA ‐ Vi har lavet en fejl 1.Samme længde snørrebånd 2.Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVE T EN FEJL” (demonstrer først selv) 3.Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de r åber 4.Lav nu ”saks, sten, papir” sammen – når I IKKE har det samme, råber I ”JAA VI HAR LA VET EN FEJL” 5.Demonstrer kort øvelsen

Træning: ordstimuli 3D CASE: Planlæg en ferie sammen 1.Makkerkort 2.Uddel stimuli kort 3.Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort 4.Planlæg en ferie sammen ved på skift at blive inspireret af ét stimuli ad gangen 5.Sig JA OG til alle makkerens ideer om ferien 6.Demonstrer 7.Den med højeste knipselyd starter

Træning: Person-analogi 3D CASE: Indgang til et supermarked 1.Find sammen med en der har samme farve transportmiddel 2.Uddel “Personanalogi træningskort” 3.Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort 4.Hvis personen på kortet skulle udvikle en helt ny slags indgang til et supermarked, hvilke ideer ville han så få? 5.Hjælp hinanden med at få ideer 6.Demonstrer 7.Den med længste negle starter

Sid ned

Opgave Få idéer til hvordan det kan gøres interessant at vente på bussen.

Tøm hovedet for idéer Skriv alle dine idéer ned Én idé pr post-it

Billedstimuli Fortsæt med at skrive ideer på post-it mens de følgende billeder vises

Alle hænger deres ideer op på væggen 1.Gå sammen i smågrupper 2.Læs på skift op hvad der står på en gul seddel og hæng sedlen op på væggen

Hæng alle jeres idéer op

Alle vælger en idé hver 1.Alle vælger én idé/gul seddel med hjertet (ikke med hjernen), det skal være den idé, der taler til den enkelte fordi den kunne være fantastisk at gå videre med. 2.Idéen/sedlen puttes I lommen til senere brug

Bliv forelsket i en idé Vælg én idé hver Vælg med hjertet

3D CASE: Kollektiv monolog 1.Find sammen to & to med en der har samme hårfarve som dig selv 2.Du fortæller energisk om din nye sportsgren (råbegolf) til din makker. Din makker er lige startet til en anden sportsgren(synkronsvømning) som hun fortæller energisk om. I vil begge gerne fortælle, men I er ligeglade med hvad den anden siger. Bryd ind og fortæl om din egen sport, hvergang du får chancen. (dørklatring – taskefyldning – cykelbadminton – gummistøvlekast – tallerkenknusning – slotsgraffitti – skidans) 3.Øvelsen varer i 2 min. 4.Den med største sko starter

Sig JA, OG… Aldrig NEJ… Aldrig JA, MEN… Altid JA,OG…

Træning: JA, OG… 3D CASE: Se der er en sti lad os følge den 1.Find sammen to & to med en der har samme ”gå i seng tider” som dig selv 2.I står i en mystiske skov. Den første siger “se der er en sti lad os følge den. Hvad sker der så?” 3.På skift fortæller I hvad der sker (1-2 sætninger) og afslutter med at spørge “hvad sker der så?” Demonstrer 4.Den med mest sort tøj på starter med at sige “Se der er en sti …”

2&2 Videre-udvikling af jeres egen ide Den med længste negle tager sin idé frem, læser hvad der står på post-itén og slutter med at spørge ”hvad sker der så?” I fortsætter med at udvikle på idéen ligesom I gjorde med skovturs- historien

2 og 2 Videreudvikling af egen ide: Ja og Hvad sker der så?

2&2 Videreudvikling af idé. Hvis man ikke er tilfreds med makkerens bud, kan man bede om et nyt bud.

Nyt bud… Vi leder nysgerrigt efter andre muligheder og alternativer

2 og 2 Ja og Nyt bud Hvad sker der så? Hvad mere? Hvordan gør vi det?

Sid ned

Renskriv dit Idékoncept!

Videreudvikling af idé i grupper

Gruppens viden i spil Alle har nu et idé-koncept Nu skal gruppens viden i spil for at bygge videre på konceptet

Gruppeinddeling Alle stiller sig op på række efter fødselsdato Gruppe-indeling. Gruppestørrelse: 4-5 personer

Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (1) 1.Grupperne skal stå I en “cirkel” 2.I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen 3.Historien starter med “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” 4.Når man er færdig med sin sætning kikker man på den næste som fortsætter historien 5.Det er altid tilladt at sige “forfra” hvorefter den næste I rækken starter med at sige “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” 6.Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform 7.Historien udvikles “med uret” 8.Den, der sidst har kørt med tog, starter

Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (2) 1.Behold samme grupper som I forrige øvelse 2.Grupperne skal stå I en “cirkel” 3.I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen 4.Historien starter med “jeg går en tur på gaden og møder…” 5.Når man er færdig med sin sætning nikker man til de andre 6.Den der har noget at tilføje historien byder ind med næste sætning 7.Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform 8.Den, der sidst har spist en banan, starter

Sid ned I gruppen

Gruppen arbejder videre på hinandens ide- koncept 1.Længste snørrebånd 2.Et gruppemedlem præsenterer sig idékoncept. 3.Resten af gruppen videreudvikler på idékonceptet. Idé-ejeren blander sig ikke I idéudviklingen, vedkommende er Ding-man og referent. 4.Gruppearbejdet skal baseres på “hvad sker der så?” “Forfra” og “Nyt bud”. 5.Efter 10 minutter præsenterer den næste I gruppen sit idékoncept.

DING-man Siger DING når der bliver sagt NEJ til en ide Skriver idéer ned

Vælg et idékoncept I vil arbejde videre med i gruppen Alle kan stemme på 2 forskellige idékoncepter

Arbejd videre med det fælles idé- koncept vha Ja og … Hvad sker der så? /hvad mere? Nyt bud Forfra De øvrige idékoncepter kan måske være stimuli

3D CASE: Udfordringer Restaurant-koncept 1.Find sammen med en der så lige så meget TV som dig selv i går 2.I skal lave en restaurant sammmen. I skal starte med at prioritere de 3 væsentligste forudsætninger for at restauranten bliver en succes. 3.Skab et restaurent-koncept. I jeres restaurent eksisterer forudsætning 2 ikke – og det er netop grunden til at jeres restaurent bliver en succes.

3D CASE Udfordring ”Det er godt fordi …” Gå sammen med en der har samme farve strømper I sidder i en robåd, der er ved at synke. Hjælp hinanden med at give forklaringer på hvorfor det er godt. Den med flest bogstaver i sit navn starter.

Sid ned

Husk jeres idé-koncept

Udfordring/benspænd i følgende slides: Skriv på post-it

Løsningen skal kunne anvendes af en 5-årig

Løsningen må højest fylde 1 x 1 meter

Løsningen findes kun i menneskers fantasi

Løsningen virker kun i mørke

Løsningen skal være modstandsdygtig over for hærværk

Løsningen må højest koste kr.

Sid ned I gruppen

Indarbejd de nye idéer i jeres idékoncept