1 Beskæftigelsesindsatsen i Haderslev Kommune - Beskæftigelsesplan 2014 - Seminar for Det Lokale Beskæftigelsesråd og Udvalget for Arbejdsmarked og Erhverv.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kontanthjælpsreformen – særligt om de unge
Advertisements

Beskæftigelsesregion
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Kontanthjælpsreformen
ANALYSE AF UNGE I RINGSTED KOMMUNE Oplæg for Det Lokale Beskæftigelsesråd i Ringsted Kommune den 17. juni 2014 Oplæg v/ direktør Mads Kromann Fog, mploy.
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Udfordringer for beskæftigelsesindsatsen i Lemvig Kommune Mogens Jensen, Kontorchef Beskæftigelsesregion Midtjylland 6. marts 2013.
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
1 Beskæftigelsespolitiske sigtelinjer og udfordringer i Ringsted Kommune - Beskæftigelsesplan Seminar for Arbejdsmarkedsudvalget og LBR Den 19.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Vejlederkonference Arbejdsmarkedet i Østdanmark v. Gert Jørgensen Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Kontaktgruppe-seminar D. 29. oktober 2008 Golfhotellet, Viborg.
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Beskæftigelses- og erhvervspolitikken i Skanderborg Kommune Konference 26. januar 2012 Det Regionale Beskæftigelsesråd Tale ved Borgmester Jørgen Gaarde.
Udviklingen på arbejdsmarkedet – med særlig fokus på de unge v/ Palle Christiansen, regionsdirektør BR Midtjylland.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Brobygning til uddannelse Seniormanager Andreas Nikolajsen København, 9. januar 2014 Opstartskonference om kontanthjælpsreformen.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
1 Hvordan nedbringer vi langtidsledigheden? Forandringsteori og resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg Jens Folman Jobcenterchef.
Faldende beskæftigelse og stigende ledighed. Udviklingen i beskæftigelsen i Region Midtjylland
OPTIMERING AF EFFEKTER OG INVESTERINGER I BESKÆFTIGELSESINDSATSEN Oplæg på temadag om investeringsstrategier, v/ Mads Kromann Fog, direktør, mploy Den.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 4. februar 2010, Tambohus Kro, Thyholm.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 12. februar 2010, Fuglsøcentret, Knebel.
Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Orientering om nye tendenser på området (Reform af beskæftigelsesindsatsen mm.) Kontorchef Kirsten Thomsen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Seminar om jobrotation i Østdanmark 21. juni 2012.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 5. februar 2010, Skanderborg Kursus- og Konferencecenter.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 9. februar 2010, Ferskvandscentret, Silkeborg.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Indsats og resultater - sigtelinjer for 2013 og 2014 v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
Jobcenterchefmøde 2010 Velkomst og nyt i beskæftigelsespolitikken V/ Karl Schmidt.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Uddannelsesdag om ungekampagnen 13. januar 2012 Kontorchef Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Perspektiver for beskæftigelsesindsatsen i Østdanmark i 2010 v/regionsdirektør Jan Hendeliowitz.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
Mandag d. 6. februar 2017 Arbejdsmarkedsudvalget
Konjunktur- og beskæftigelsesoverblik
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Beskæftigelsesstrategi i Furesø
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Marselisborg rapporten
Erhvervskonference i Fredensborg kommune
JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016
Refusionsreformen 12. november 2018.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
Præsentationens transcript:

1 Beskæftigelsesindsatsen i Haderslev Kommune - Beskæftigelsesplan Seminar for Det Lokale Beskæftigelsesråd og Udvalget for Arbejdsmarked og Erhverv i Haderslev Kommune Den 11. april 2013 Oplæg v/ analysechef Mads Kromann Fog, mploy A/S

2 Program – 09.05Velkomst og program v/ Finn Lykkeskov – 10.15Beskæftigelsespolitiske udfordringer og sigtelinjer – oplæg og debat v/ Mads Kromann Fog og Helge Gellert – Pause – 11.55Udfordringer, mål og indsats for de unge - oplæg og debat v/ Mads Kromann Fog og Lars Gormsen – 12.55Frokost – 14.20Udfordringer, mål og indsats for de langtidsledige - oplæg og debat v/ Mads Kromann Fog og Louise Berg – 14.35Pause – 15.50Udfordringer og mål for virksomhedsindsatsen - oplæg og debat v/ Mads Kromann Fog og Carsten Jørgensen – Opsamling på dagens drøftelser v/ Finn Lykkeskov

3 De beskæftigelsespolitiske udfordringer og sigtelinjer i Haderslev Kommune

4 Udviklingen i beskæftigelsen

Udviklingen i lønmodtagerbeskæftigelse efter bopæl i Haderslev fra januar 2008 til december 2012

Udviklingen i borgernes beskæftigelse i Haderslev fordelt på brancher 6

Udviklingen i antallet af arbejdspladser og beskæftigede borgere fra 2011 til

Borgerne i Haderslev Kommune pendler relativt meget? 8 Hvor langt pendles der?Hvor mange pendler?

Hvert fjerde job besættes på ny hvert år i Haderslev 9

10 Forventninger for beskæftigelsen i Syddanmark frem mod 2015

Udviklingen i offentligt forsørgede

Omfanget af offentligt forsørgede i Haderslev, klyngen og Syddanmark, december

Antal i jobcentrets målgrupper i Haderslev fordelt efter anciennitet, november

14 Udviklingen i ledigheden

15 Udviklingen i antallet af jobklare ledige i Haderslev Kommune, fuldtidspersoner

16 Udviklingen i antallet af ledige og langtidsledige dagpengemodtagere i Haderslev Kommune

17 Hvilke grupper er ramt af den stigende/faldende ledighed i Haderslev det seneste år?

18 Hvad vil der ske på arbejdsmarkedet på lidt længere sigt?

Arbejdsstyrken i Haderslev er faldet kraftigt på det seneste, og faldet vil fortsætte 19

Udvikling i efterspørgslen efter arbejdskraft i Haderslev de seneste 10 år 20

Udviklingen i indgåede lærlingeaftaler og antallet af praktikpladssøgende i Haderslev 21

22 Ministerens mål for 2014

 Flere unge skal have en uddannelse  ”Jobcentrene skal sikre, at flere unge uden uddannelse starter på en erhvervskompetencegivende uddannelse”  Bedre og mere helhedsorienteret hjælp til ledige på kanten af arbejdsmarkedet – færre personer på førtidspension  ” Jobcentrene skal forebygge, at så mange personer førtidspensioneres ”  Langtidsledigheden skal bekæmpes  ” Jobcentrene skal sikre, at antallet af langtidsledige personer begrænses mest muligt”  En tættere kontakt og styrket dialog med de lokale virksomheder  ”Jobcentrene skal styrke samarbejdet med virksomhederne om beskæftigelsesindsatsen 23

24 Tilgangen til førtidspension i Haderslev fortsætter med at falde…

... Men fødekilden til førtidspension er stadig stigende… 25

26 Udfordringer og sigtelinjer for de kommende års beskæftigelsesindsats

27 Opsamling på udfordringer – kort sigt  Rammerne for indsatsen er langt hen ad vejen uændrede – stabil udvikling på arbejdsmarkedet og uændrede ministermål  De lovgivningsmæssige rammer ændrer sig – DP, FØP og kontanthjælpsreform samt evt. refusionsreform  De beskæftigelsespolitiske udfordringer på kort sigt:  Nedbringe ledigheden – hurtigst muligt i job  Forebygge og afhjælpe langtidsledighed  Motivere og fastholde flere unge i ordinær uddannelse  Uddannede unge i job  Nyttejob til unge og voksne?  Indsats og resultater for de svageste grupper - forebygge marginalisering og tilgang til førtidspension  Udvikling og udvidelse af samarbejdet med virksomhederne

28 Opsamling på udfordringer – lang sigt  De beskæftigelsespolitiske udfordringer på længere sigt:  Udvide arbejdsstyrken – bl.a. via indsats for de svage grupper  At styrke og påvirke de unges valg af uddannelse?  Fastholde fokus på at forebygge og begrænse antallet af personer der ender på permanente forsørgelsesydelser  Sikre opkvalificering i forhold til fremtidens behov  Løbende omstille arbejdskraft fra brancher i tilbagegang til nye brancher  Nye former for samarbejde med virksomhederne?  Håndtering af opkvalificeringsudfordringen og mangelsituationer  Beskæftigelsesindsatsens samspil med andre politikområder og samarbejdspartnere

29 Debat i plenum 1) Hvor ser I de største udfordringer for beskæftigelsesindsatsen i Haderslev Kommune på kort sigt? 2) Hvor ser I de største udfordringer for beskæftigelsesindsatsen i Haderslev Kommune på lidt længere sigt?

30 Tema 1: Udfordringer, mål og indsats overfor unge

31 Udviklingen i antallet af unge (16-29 år) på offentlig forsørgelse i Haderslev

Hver sjette unge i Haderslev er på offentlig forsørgelse, december

Sammensætningen af de unge under 30 år på dagpenge og kontanthjælp i Haderslev 33 Lovbundne grupper i 2012 Efter kontanthjælpsreformen

Andelen af unge ledige i pct. af arbejds- styrken, fordelt på uddannelsesniveau

Udviklingen i antallet af unge, der går i gang med en uddannelse i Haderslev Kommune

Flere unge under 25 år kommer i gang med en uddannelse i Haderslev 36

Hvor mange af de unge dagpenge- og kontanthjælps- modtagere i Haderslev kommer i uddannelse eller job?

Uddannelsesgraden (ministermål) blandt ufaglærte unge, der har modtaget dagpenge eller kontanthjælp i 2011

Hvilke uddannelser vælger de unge? 39

Uddannelsesvalg blandt unge i Haderslev (procent) - Unge der forlader grundskolen fra 9. eller 10. klasse Gymnasiale og erhvervsuddannelserErhvervsuddannelser, grundforløb

Hvad får de unge til at fravælge erhvervs- uddannelserne? De fem hyppigste forklaringer:  Giver ikke adgang til den videregående uddannelse, som jeg ønsker (”blindgyde”)  Fagene på uddannelsen interesserer mig ikke  Ikke bedste vej til et godt job  De personer, der går på uddannelsen, er ikke min type  Skolens profil er ikke lige mig 41 Kilde: DE-L, 2011

Hvad kan øge de unges valg af erhvervsuddannelser? – herunder uddannelser inden for bygge- og anlægsområdet? 42

Hvilke tiltag kan medvirke til at øge de unges valg af erhvervsuddannelser? (I)  Markedsføring - kommunikation af karrieremuligheder, uddannelser, job, indtjening mv.  Mere direkte synlighed af branche/virksomheder i de unges (og forældrenes) valgproces  Større fokus på sammenhæng mellem uddannelse og erhverv – svært valg for de unge  Flere ”informationstilbud” til de unge – Snusepraktik, brobygningsforløb og besøg på uddannelser  Information om og synliggørelse af studiemiljø – hvilke ”fællesskaber” rummer erhvervsuddannelserne? 43

Hvilke tiltag kan medvirke til at øge de unges valg af erhvervsuddannelser? (II)  Samarbejde mellem folkeskole, UU-vejledere og erhvervsskoler om vejledning og viden om erhvervsuddannelser  Styrket udpegning og målretning af unge – f.eks. screening, rekruttering, lærlingegarantier  Mere udfordrende vejledning – også fokus på, om de ”afklarede” vælger rigtigt  Mere fokus på praktisk undervisning i folkeskole - nye muligheder i ny lovgivning  Mv. 44

Frafald fra uddannelser er fortsat et stort problem 45

Ledige ufaglærte unges og andre unges frafald fra uddannelser i Haderslev

Årsagerne til frafaldet fra uddannelse er mange og individuelle – også blandt de ”stærke” unge?  En del af de unge fortryder valget af uddannelse  Nogle har svært ved at leve op til de faglige krav på uddannelsen – problemer med at læse, stave og regne, indlæringsvanskeligheder mv.  En del har midlertidige psykiske eller fysiske problemer, herunder f.eks. sygdom, kriser i familie eller samliv, depression mv.  For nogle gælder, at de ikke trives i uddannelsesmiljøet  Nogle op­giver uddannelsen, fordi de ikke kan finde en praktikplads. 47

Indsatsen overfor de unge 48

Faser af indsatsen overfor de unge 49

Faser af indsatsen overfor de unge 50

Hvad betyder kontanthjælpsreformen for indsatsen for de unge uden uddannelse? 51

Kontanthjælpsreformen  Grundlæggende værdier i reformen:  Ret og pligt - alle har ret til hjælp og støtte til at komme i job og uddannelse, men de har også pligt til at leve op til de krav der stilles for at modtage hjælp  Ingen må opgives – alle skal mødes med en forventning om, at de med den rette hjælp kan udvikle sig  Unge uden uddannelse skal ikke være i kontanthjælpssystemet – de skal i uddannelse.  Alle unge uden uddannelse skal mødes med troen på, at de kan tage en uddannelse og få et liv, hvor de deltager aktivt på arbejdsmarkedet og forsørger sig selv  Der skal tages udgangspunkt i den enkeltes kompetencer og konkrete udfordringer – ”alle må ikke skæres over én kam” – indsatsen skal være målrettet og differentieret  Styrket screening, afdækning og registrering – tættere samarbejde med UU og mere vidensdeling med UU og BUF 52

Et væsentligt element i den nye reformen er et nyt visitationssystem  Alle skal visiteres inden for en uge  Visitationen skal resultere i, at det videre forløb for den enkelte bliver fastlagt  Visitationen skal være stærk, faglig og velfunderet  Visitationen af de unge sker ud fra følgende overordnede kriterier:  Unge uden erhvervskompetencegivende uddannelse der vurderes at kunne påbegynde en uddannelse er ”uddannelsesparate”  Unge uden erhvervskompetencegivende uddannelse der ikke vurderes uden videre at være ”uddannelsesparate”, skal igennem uddybende visitation inden for fire uger  Unge der ved uddybende visitation ikke er ”uddannelsesparat”, er i stedet ”aktivitetsparat”  Unge med særligt komplekse udfordringer kan vurderes ”aktivitetsparat” allerede ved første visitation  Visitationen af unge med uddannelse (og de voksne) sker ud fra følgende kriterier:  Over 30 årige og unge med uddannelse, der vurderes at kunne komme i job er ”jobparate”  Over 30 årige og unge med uddannelse, der ikke vurderes at kunne komme i job inden for en kortere periode er ”aktivitetsparate” 53

Overblik over målgrupper og indsatser 54 Unge under 30 uden uddannelse Uddannelsesparate Indsats Ret og pligt til uddannelse Aftale om uddannelse Afklaring og motivation for uddannelse Nyttejob Aktivitetsparate Indsats Helhedsorienteret og uddannelsesrettet indsats Ret og pligt til uddannelse Afklaring og motivation for uddannelse Mentorstøtte Unge med uddannelse Jobparate Indsats Klare krav til jobsøgning Skærpede sanktioner ved manglende jobsøgning Krav om arbejde for kontanthjælp (nyttejob, praktik, løntilskud) Indsats

55 Spørgsmål til debat 1. Hvilke sigtepunkter skal der være for indsatsen for de unge? 2. Hvordan kan der arbejdes med at sikre, at flere unge får uddannelse og/eller job?

56 Tema 2: Udfordringer, indsats og mål overfor langtidsledige

57 Udviklingen i antallet af ledige og langtidsledige dagpengemodtagere i Haderslev Kommune

58 Andelen af kort- og langtidsledige dagpengemodtagere ud af alle årige.

59 Hvem er de langtidsledige i Haderslev Kommune?

De nyuddannede har det svært i den aktuelle situation på arbejdsmarkedet 60

61 Antallet af kort- og langtidsledige dagpenge- modtagere i Haderslev fordelt på a-kasser

Langtidsledigheden blandt de ufaglærte er begyndt at falde 62

Risiko for ny- og langtidsledighed hos forskellige grupper i Haderslev Kommune 63

Indsatsen for de langtidsledige 64

Hvad ved vi om indsatsen for langtidsledige? (I)  Tidlig indsats øger muligheden for og tiden til at afhjælpe langtidsledighed  Jobsamtaler kan ikke stå alene i indsatsen for langtidsledige – samtaler skal kombineres med aktivering  Positive effekter af at målrette indsatsen mod den enkelte lediges / langtidslediges specifikke fastlåsningsproblemer – indsatsen skal differentieres og målrettes  Positive effekter af indsatser, der udsluser / udplacerer langtidsledige i virksomheder – den langtidsledige får adgang til arbejdsmarkedet og jobåbninger  Positive effekter af opkvalificering, der kan øge visse grupper af langtidslediges konkurrence­evne og markedsværdi på arbejdsmarkedet  Positive effekter af opkvalificering, der foregår i kombination / sammenhæng med et virksomhedsrettet forløb 65

Hvad ved vi om indsatsen for langtidsledige? (II)  Efterhånden som ledighedsperioden bliver længere betyder den enkelte lediges faglige baggrund og uddannelse mindre for jobchancerne – derimod betyder den lediges og virksomhedernes adfærd og holdninger mere  Jobsøgningsmetoder og –kanaler har stor betydning for at opnå job. Langtidsledige finder typisk job via netværk, uopfordret ansøgning og tidligere arbejdsgiver.  Faglig og geografisk mobilitet har betydning for at opnå job. Ca. 60 pct. af de genbeskæftigede lang­tids­ledig varetager nye opgaver. Og over halvdelen rejser længere end ved tidligere job.  Vi skaber de bedste resultater, hvis det lykkes at få den enkelte ledige / langtidsledige til at tage ejerskab til og medansvar for indsatsen 66

67 Hvem er i risiko for langtidsledighed?Hvem er i risiko for at forblive langtidsledige? Hvad ved vi om risikoen for langtidsledighed?

Indsatsen over for de langtidsledige i Haderslev er relativ intensiv 68

Indsatsen overfor de langtidsledige 69

Hvad har afkortningen af dagpengeperioden betydet i Haderslev Kommune? 70

I Haderslev havde 49 personer opbrugt deres dagpengeret i januar

Hvordan gik det de 94 personer, som i september 2012 var udfaldstruet i Haderslev? 72

Hvilken situation er de udfaldne i en uge efter udfaldet? Januar

Hvor mange kan miste retten til dagpenge i Haderslev i de kommende måneder? 74

75 Spørgsmål til debat 1. Hvilke sigtepunkter skal der være for indsatsen for at begrænse antallet af langtidsledige? 2. Hvordan kan der arbejdes med at forebygge og afhjælpe langtidsledighed i de kommende år?

76 Tema 3: Udfordringer og mål for virksomhedsindsatsen

Udviklingen i antallet af deltagere i virksomhedsrettet aktivering i Haderslev

Samarbejdsgraden med virksomhederne og andelen af virksomhedsrettet aktivering

Samarbejdsgraden med virksomhederne, fordelt efter arbejdsstedernes størrelse og brancher

Andelen af jobåbningerne i 2010, der var synlige på jobnet.dk

Udviklingen i antallet af opslåede stillinger på jobnet.dk i Haderslev

Udvikling i opslåede stillinger på Jobnet.dk i Haderslev , fordelt på erhvervsgrupper

Hvordan kan samarbejdet og dialogen med virksomhederne udvikles og styrkes?

84 Virksomhedsindsatsen i oversigt Kerneopgave Synliggøre jobåbninger og understøtte at ledige og virksomheder ”mødes” Kerneopgave Understøtte fastholdelse af sygemeldte på arbejdsmarkedet Kerneopgave Skaffe plads til ledige og sygemeldte, der har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet Kerneopgave Understøtte virksomheders rekruttering

85 Hvorfor er det vigtigt at samarbejde med virksomhederne?  Understøtte virksomhedernes rekruttering og synliggøre ledige job  Sikre arbejdspladser til udsatte grupper  Fastholde udsatte medarbejdere – delvise raskmeldinger  Uddannelsesaftaler til unge og voksenlærlingeaftaler til voksne  Midlertidige ansættelser via jobrotation  Virksomhedsrettet aktivering til:  Unge uden uddannelse (uddannelsesvalg)  Nyuddannede unge (indslusning)  Faglærte med forældet udd. (omskoling)  Ufaglærte til nye brancher (afprøvning)  Indsatsklare ledige (afprøvning, introduktion)  Sygedagpengemodtagere (holdes i gang)

86 Hvor kan samarbejdet eventuelt udvikles?  Rekrutteringsbistand – eksempelvis:  Udsøgning, formidling og henvisning af ledige  Jobformidlings-hotline  Overblik over kandidater og CV’er  Bistand til målrettet opkvalificering – eksempelvis:  Etablering og gennemførelse af jobrotationsprojekter  Kobling af efterspørgsel og en hurtig opkvalificering  Kobling af virksomhedsrettede forløb og opkvalificering  Systematisk opsamling af viden og input fra virksomheder  En systematisk opsamling og omsætning af viden om efterspørgsel efter arbejdskraft og kvalifikationer i ft. indsatsen for de ledige  Adgang til og synliggørelse af jobåbninger  Jobåbningerne skal synliggøres, så ledige kan få adgang til dem

87 Strategi for virksomhedsindsatsen, der også tager afsæt i virksomhedernes interesser og behov  Strategi for virksomhedssamarbejdet  Hvilke mål og behov har vi i virksomhedssamarbejdet?  Hvad efterspørger virksomhederne? – hvordan bliver vi interessante?  Hvad kan vi tilbyde virksomhederne? – hvilke services og tilbud har vi?  Hvordan målretter og differentierer vi samarbejdet og indsatsen?  Hvordan tilrettelægger og leverer vi en effektiv virksomhedsindsats?  Brugerundersøgelser blandt virksomheder  Hvilke virksomheder har interesse for og parathed til samarbejde?  Hvilke ønsker og behov har virksomhederne til samarbejdet?  Hvad skal der til for, at virksomhederne synliggør deres jobåbninger?  Hvordan er virksomhederne tilfredshed med det eksisterende samarbejde?  Hvordan udvikler virksomhedernes behov og tilfredshed sig over tid?

88 Virksomhederne ønsker forskellig grad af samarbejde og service

89 Markedsføring af virksomhedsindsatsen og input fra virksomhederne til brug for indsatsen  Markedsføring og synliggørelse af jobcentret  Hvad kan jobcentret tilbyde? – ledige, services, samarbejdsformer mv.  Hvad forpligter jobcentret sig til i samarbejdet?  Hvad forventer jobcentret af virksomhederne?  Systematisk opsamling af viden og input fra virksomheder  Etablering af panel af virksomheder (elektronisk)  Etablering af dialog-netværk med virksomheder og brancheorganisationer  Målretning af indsatsen i forhold til virksomhedernes behov mv.

90 Spørgsmål til debat 1. Hvilke sigtepunkter skal der være for virksomhedsindsatsen? 2. Hvordan kan der arbejdes med at øge samarbejdet med virksomhederne?