Fra folkeskolen til frontforskning - og videre ud i rummet? Ronnie Vang Odense, 7. november 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Finsenscentret den 25. marts 2014
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
NGG.
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Psykoedukation til unge i OPUS
Introduktion Stil gerne spørgsmål og giv kommentarer – på forhånd tak
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Højdevangens Skole Her er godt at lære
Projekt ”Videre efter hf”
NGG.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
1 NGG 2 ngg.dk 1.g2.g3.g V U I D D E A R N E N G E Å L E S N E D R E ?
Hvordan kan du forklare hvad
Niels AgerholmJørgen Møller Mobilitet og personbefordring i landdistrikter Resultater fra forskningsprojektet ’Landdistrikternes Transportbehov’ (Favrskovundersøgelsen)
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
Carl-Johan Dalgaard (
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
Temaaftener for patienter med Mb
Optagelse på kandidatuddannelsen i medicin – du skal gøre noget!
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Kpartner på AU.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
NGG.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Iværksætteri og Finans global. HHX-uddannelsens struktur Grundforløb (1. halvår) Studieretningsforløb (de sidste 2½ år) Obligatoriske fag - ens for alle.
Gymnasiet (Stx)
Kemi og katalysator En Kanon Kombination. Katalysators betydning Katalysator i 90% af alle kemiske processer 10% af I-landenes BNP Mindre miljøbelastning.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus.
Haderslev Kommune Fokus på tilbud til alle borgere – også socialt udsatte!
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 2. OKTOBER 2014 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN,9. December 2010 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets faglige udviklingsproces Fire hovedområder pr : Kulturvidenskab.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Stormøde for økonomi på AU
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor PUMPKIN 21. september 2007 AARHUS UNIVERSITET PUMPKIN Centre for Membrane Pumps in Cells and Disease.
Konference 1. marts 2012 Rekruttering og profilering Fremtidens medarbejdere.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Hvordan kan forældre støtte op om trivsel og udvikling hos den unge? Den gode forældre til den unge gokartkører.
Studielivet på økonomi 21. oktober. Agenda 1.MIG! 2.STUDIET! 3.DET SOCIALE LIV! 4.KARRIERE! 5.ADGANGSKRAV!
SPACE ADVENTURE RACE - NEXT STOP MARS Velkommen til.
Styrk fagligheden som professionel praktikvejleder FOA inviterer til konference for praktikvejledere på den pædagogiske assistentuddannelse og social-
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
+ Byg din egen robotarm. + Mål Lær om at designe teknologi Brug matematik i design Lær om bevægelse og kraft Øve kommunikationsfærdigheder gennem mundtlige.
Generalforsamling i IDA Vestjylland Aarhus University, 21. marts 2017.
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
hf står for højre forberedelseseksamen
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Affald i naturen Affald i naturen er ikke godt og det er blevet værre og det var det blevet ved med at være hvis ikke vi ikke havde skraldemænd/damer.
Medlemsmøde for statsansatte
Årsplan skolesundhedsplejen 2015,
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Frederiksberg den 15. august 2019
Præsentationens transcript:

Fra folkeskolen til frontforskning - og videre ud i rummet? Ronnie Vang Odense, 7. november 2007

Fra vugge til… Født og opvokset ved Esbjerg i 1976 Født og opvokset ved Esbjerg i 1976 Folkeskole i Tjæreborg Folkeskole i Tjæreborg Esbjerg Statsskole Esbjerg Statsskole Erhvervsarbejde 6 mdr. Erhvervsarbejde 6 mdr. Jordomrejse 4 mdr. Jordomrejse 4 mdr. Militæret 8 mdr. Militæret 8 mdr. Erhvervsarbejde 8 mdr Erhvervsarbejde 8 mdr Starter på Mat/Fys linje på Aarhus Universitet 1997 Starter på Mat/Fys linje på Aarhus Universitet 1997 Starter på ph.d.-uddannelse i fysik 2001 Starter på ph.d.-uddannelse i fysik 2001 Afslutter ph.d.-uddannelse 2005 Afslutter ph.d.-uddannelse 2005 Ansat som postdoc ved interdisciplinært nanosciencecenter ved Aarhus Universitet 2005 – Ansat som postdoc ved interdisciplinært nanosciencecenter ved Aarhus Universitet 2005 – En af tre danske astronautkandidater siden nov En af tre danske astronautkandidater siden nov. 2005

En dansk astronaut

De formelle krav år år cm cm kg kg Normalt helbred Normalt helbred Flydende Engelsk Flydende Engelsk Dansk statsborgerskab Dansk statsborgerskab Videregående uddannelse indenfor naturvidenskab Videregående uddannelse indenfor naturvidenskab Erfaring med forskning Erfaring med forskning

Udvælgelsesprocessen December 04: Skriftlig ansøgning (266 ansøgere) December 04: Skriftlig ansøgning (266 ansøgere) Januar 05: Håndelagstest (86 deltagere) Januar 05: Håndelagstest (86 deltagere) Marts-april 05: Psykolog samtaler (30 deltagere) Marts-april 05: Psykolog samtaler (30 deltagere) 9. juni 05: 9 kandidater præsenteres 9. juni 05: 9 kandidater præsenteres Juni 05: Samtaler med astronautudvalget Juni 05: Samtaler med astronautudvalget August 05: Helbredsundersøgelser + endelig samtale med astronautudvalget (7 deltagere) August 05: Helbredsundersøgelser + endelig samtale med astronautudvalget (7 deltagere) 30. november 05: De 3 endelige kandidater præsenteres 30. november 05: De 3 endelige kandidater præsenteres

Fremtiden 2008: Optagelse af 4-8 nye astronauter i ESAs korps annonceres 2008: Optagelse af 4-8 nye astronauter i ESAs korps annonceres 2009: De nye astronauter udnævnes 2009: De nye astronauter udnævnes 2009: 1 års grundtræning på astronautskolen i Køln 2009: 1 års grundtræning på astronautskolen i Køln 2010: 1½ års grundlæggende træning til ISS 2010: 1½ års grundlæggende træning til ISS 2011: 1½ års missionstræning (backup) 2011: 1½ års missionstræning (backup) 2013: 1½ års missionstræning 2013: 1½ års missionstræning 2014: Den første danske astronaut opsendes? 2014: Den første danske astronaut opsendes?

Hvordan skaber man interesse for naturvidenskab blandt unge? Rollemodeller er gode til at skabe (kortvarig?) interesse Rollemodeller er gode til at skabe (kortvarig?) interesse Rollemodeller er svære at producere indenfor naturvidenskab Rollemodeller er svære at producere indenfor naturvidenskab Vigtigere med indholdet Vigtigere med indholdet Vis at naturvidenskab ikke bare er sjovt og interessant – men også har stor betydning for samfundet Vis at naturvidenskab ikke bare er sjovt og interessant – men også har stor betydning for samfundet Giv konkrete eksempler på anvendt naturvidenskab Giv konkrete eksempler på anvendt naturvidenskab

Aalborg Nanokatalyse Spændende og aktivt felt (nobelpris) Enorme perspektiver (energi og klima) Mange eksempler på anvendelse i hverdagen Tæt samarbejde med industrien

Aalborg Katalysatorer er komplekse strukturer Active Nanoparticles (1-10nm)

Aalborg Model katalysatorer Anvendt katalysator - kompleksModel system - Simpelt MoS 2 /Au(111) Enkelt krystal overflader af det aktive materiale Nanopartikler af det aktive materiale på et plant bærermateriale Ni(111) Ag-Ni(111) Få anvendelige teknikker til karakterisering Ringe eller ingen indsigt i de fundamentale principper ’Beskidte’ systemer Trial and error udvikling af nye katalysatorer Stort arsenal af eksperimentelle teknikker Atomar indsigt i den katalytiske proces Rene systemer (UHV) Vidensbaseret udvikling af nye katalysatorer

Aalborg Selektivitet Høj selektivitet er ofte lige så vigtig som høj aktivitet Sideprodukter kan være giftige eller stærkt forurenende Valget af katalysator er som regel et kompromis mellem høj aktivitet og høj selektivitet H 2 C=CH 2 + 2H 2 2 CH 4 H 3 C-CH 3 + H 2 Ønsket Uønsket

Aalborg Ethen på en Ni(111) overflade 200x200 Å 2 Efter ethen dosning: 200x200 Å 2 Den rene Ni(111):

Aalborg Teoretiske beregninger Begge reaktioner forløber med høj hastighed ved stepkanterne På de plane terrasser sker dehydrogenering med meget større sandsynlighed end dissociation

Aalborg Blokering af de reaktive stepkanter Ag atomer langs stepkant på Ni(111) 400x400 Å 2 Atomar indsigt kan føre til mere selektive katalysatorer Reaktivitet af rigtige katalysatorer

Tak for jeres opmærksomhed