- Jeg skal undervise jer i et 5 ugers forløb om IT og læsning …og jeg glæder mig til at arbejde sammen med jer! IT i danskundervisningen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Sådan laver Du et POWER POINT program.
Mini-PC-kørekort – Modul 6
Videregående pc-vejledning
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Struktur: ”Quiz og byt”
I dag er temaet Visualisering
Faglig læsning på internettet Jeppe Bundsgaard Forfatter til Danskfagets it-didaktik (Gyldendal 2007) sammen med Lisbet Kühn Kompetencer i dansk (Gyldendal.
Udlægning af en ny cache
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
SEO PÅ AU.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
It-kompetence Rikke Christoffersen Fagbog -> browser Elev -> faglige redaktør, bibliotekar, lærer.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Finde og åbne et chatrum Brug søgefunktionen i Lync til at finde de rum, du har adgang til. 1.I hovedvinduet i Lync skal du klikke på fanen Chatrum. 2.Skriv.
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Kursus i Wordpress Lær at lave indlæg og kalenderbegivenheder v/ Hjerteforeningens webredaktør Mads Louis Orry.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Ansøgning for dummies.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
Senior IT Stuen + Vær PC aktiv året rundt ! Velkommen til Senior IT Stuen.
Skabelon mailopsætning
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
SIKKERHED ONLINE.
Den gode tone Lse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Hvorfor dansk på GF1?.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Ansøgning for dummies.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Mini-PC-kørekort – Modul 6
Velkommen til PowerPoint
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Ansøgning for dummies.
Den gode tone Lse.
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

- Jeg skal undervise jer i et 5 ugers forløb om IT og læsning …og jeg glæder mig til at arbejde sammen med jer! IT i danskundervisningen

IT læsning Informations- søgning Med undervisningsforløbet i dansk over 4 uger er de overordnede mål, at vi skal lære … - at bruge IT hensigtsmæssigt til at søge efter information - at kunne læse og forstå internettekster ved at anvende læsestrategier som et redskab Modellen viser at… IT er fokus, og det samtidig vedrører læsning og det at søge efter information

- Hvorfor arbejde med IT?  Med opfindelsen af internettet i 1960’erne og computeren er det blevet nemmere at finde informationer og viden. Derfor er det i dag vigtigt at lære at søge efter informationer, som man har brug for. IT og læsning i danskundervisningen

- Ordet IT forstås ofte som ” elektronisk informationsteknologi ”, som man bruger særligt på computere. At læse teksten om ”informationsteknologi”: - Teksten er en faktisk tekst (sagprosa). Dvs. den vil fortælle noget, der er virkeligt i modsætning til fiktive tekster. - Teksten er hentet fra wikipedias hjemmeside. Dog har jeg omskrevet og tilpasset den flere steder for at gøre den lidt lettere at læse og for at tilføje nogle flere oplysninger. - Til læsningen af teksten medfølger ark med elevopgaver - Kommunikationsteknologi betyder på en måde det samme som informationsteknologi, mens det første fokuserer mere på forholdet mellem afsender og modtager IT i danskundervisningen

IT og læsning i danskundervisningen At chatte med andre på internettet At skrive s til andre på internettet At telefonere med andre Her er tre eksempler:

 … og her ser du en almindelig samtale, hvor to personer kommunikerer med hinanden: Opgave:  I skal nu sammenligne de tre første kommunikationseksempler med en almindelig samtale:  - Hvad er forskellene på at kommunikere med chat, s og telefoner sammenlignet med en almindelig samtale? Sammenlign eksemplerne med hinanden.  - Hvilke positive og negative ting er der ved at kommunikere med IT sammenlignet med almindelig samtale? Lav en liste med de positive og de negative ting IT og læsning i danskundervisningen

Nogle forskelle kunne være, at… - man med IT ikke mødes fysisk: der er ingen kommunikation med kroppen - man med IT let kan forlade kommunikationen og aldrig komme tilbage til et forum, en SMS kommunikation eller en chat - man med IT let kan være anonym og ikke blive genkendt - man med IT kan opleve, at det tager længere tid at få svar fra andre

 Mimik  Kropssprog med særligt ansigtet – det kan udtrykke følelser  Artikulation  Sproglyde som kommer ud gennem munden, man kan f.eks. råbe eller hviske sine ord  Fagter  Bevægelser med kroppen med f.eks. armene IT og læsning i danskundervisningen

1. øvelse i informationsøgning I skal nu søge efter forskellige slags informationer på internettet. - Find information om emuen, som er en fugl. I skal finde ud af, hvor hurtigt den kan løbe. - Dernæst skal I undersøge, hvad kræft er, og hvad man kan gøre for at undgå at få det.. God fornøjelse med at søge..! IT og læsning i danskundervisningen

 - Gå ind på hjemmesiden:  freewebsite-service.com/madariaga - På hjemmesidens menu i venstre side trykker du på ” IT og læsning – elevmaterialer brugt i praksis ”  -Du skal nu trykke på linket ved navn:  Opgave i informationssøgning  - Udfyld dokumentet og gem/udskriv det på computeren - Opgave 2 (om kræft) skal I forsøge at besvare med jeres egne ord så meget, som I kan! Så I ikke bare kopierer tekst fra nettet…

IT og læsning i danskundervisningen - Opgave 1. Aleneopgave : Hvis man skal søge efter information på Google, hvordan kan man så gøre sin søgning god? Skriv mindst 5 forslag, råd og regler ned. - Opgave 2. I par eller i grupper: Interview hinanden. I skiftes til at spørge hinanden om spørgsmålet i opgave 1. Skriv hinandens svar ned, så I får mindst 9 forslag i alt.

Nøgleord er… …de ord du søger med, som findes i dine søgeresultater. Et eksempel på et nøgleord: Søger du f.eks. på ordet ”influenza”, så er det sider med præcis det ord, som dukker op IT og læsning i danskundervisningen

Synonymer er… Ord der betyder nogenlunde det samme som andre ord F.eks. er ordene ”jagt” og ”forfølgelse” synonyme.  Synonymer er gode at kende i sin søgning, fordi det giver flere søgemuligheder. Andre eksempler på synonymer kan være…  ”Mad”  Hvilke synonymer kan du finde til ordet ”mad”? Skriv ned. IT og læsning i danskundervisningen

MAD FoderMåltidNæringsstoffer Menu Mad til dyrMiddagProteinRestaurant AftensmadKulhydraterCafé MorgenmadFedt  Når du søger med søgeord, skal du være opmærksom på, at søgeordet kan dække over mange forskellige (under)betydninger…  Det kan derfor være en god ide at finde synonymer som vist, før du søger for at spore dig på rette vej. IT og læsning i danskundervisningen

 -ord Finder sider hvor ordet ikke optræder.  stave-ord Finder sider med stave ord, stave-ord og staveord.  ”flere ord” Find kun sider hvor ordene står netop i den rækkefølge  Jeg * ikke* repræsenterer hvilket som helst ord, så Google finder: Jeg har ikke, jeg tror ikke osv.  1450…1470Finder sider hvor et tal i intervallet 1450 til 1470 findes  +/AND eller OG… behøves ikke i Google, for det er underforstået  Sider på dansk …er en funktion, du kan vælge at søge med  Billeder…er en anden søgemulighed du kan bruge for at se din søgning i billeder

 Når du søger efter information på internettet med søgemaskiner, så kan følgende forslag hjælpe:  - Søg med nøgleord  - Præciser evt. din søgning med i alt 2-3 nøgleord, så du ikke får mere end 50 søgeresultater  - Søg med ord som du tror står på hjemmesiden  - Stav dine søgeord på forskellige måder (f.eks. i ental/flertal/nutid/datid)  - Søg med synonymer  - Forbered din søgning ved at undersøge emnet (f.eks. kan du tale med andre eller læse bøger om emnet)  Når du søger, skal du hele tiden forestille dig at finde en tekst med bestemte ord og informationer… IT og læsning i danskundervisningen

 1. Opgaven  Hvad vil du vide, og hvad ved du i forvejen  Hvor meget information har du brug for  2. Informationssøgningsstrategier  Overvej hvilke kilder du vil bruge (er nogle bedre end andre?)  Prioriter kilderne  3. Søgningen  Overvej hvilke ord du vil søge med, og hvilke kilder du vil bruge  Find informationen og kilderne  4. Informationsbrug  Læs, se eller lyt til informationen  Brug og tag den information, du skal have (vælge og fravælge)  5. Præsentation  Overvej hvordan du vil præsentere informationen for andre  6. Evaluering  Fandt du hvad du søgte?  Var din søgning god/dårlig og hvorfor?

 Forberedelse af din søgning:  Gør dig klar over hvad du vil søge.  Tal med andre om dit emne eller opgave.  Læs om dit emne i bøger eller andre tekster.  Afprøv forskellige nøgleord.  …Uden forberedelse risikerer du, at din søgning bliver ren surfing IT og læsning i danskundervisningen

 At fortælle hvad kræft er, og hvordan man kan undgå at få det er et svar, der kræver et længere svar. Derfor skal du i opgave 2:  - Fortælle dit svar med dine egne ord og sætninger  Du skal selvfølgelig stadigvæk bruge de informationer, du har fundet på internettet. IT og læsning i danskundervisningen

Opgave A. I skal nu finde ud af: 1) Hvem er tegneseriefiguren ”Iron Man”? Beskriv ham i flere sætninger med dine egne ord. 2) Hvem skabte og tegnede ”Iron man”? 3) I hvilket år udkom det første tegneserieblad med ham? I skal samtidig beskrive jeres søgeproces ved at udfylde arket om ”Søgeprocessen” gennem de 6 punkter. Opgave B. Dernæst skal I gå ind på hjemmesiden 1) Find ud af hvor mange danskere, der døde i 2. verdenskrig. 2) Hvad er en ” BEANO T-13” ifølge hjemmesiden? 2) Hvem har lavet hjemmesiden, og kan du stole på deres oplysninger?

Lineær læsning Perifer læsning Central læsning

Lineær læsningHvor skærmen læses fra det øverste venstre hjørne mod nederste højre Perifer læsningHvor opmærksomheden orienteres mod siden af skærmen (periferien), hvor der typisk kan være sidemenuer og links. Central læsningHvor opmærksomheden orienteres mod midten af skærmen

IT og læsning i danskundervisningen

Start Tilbage og ned til næste linje Slut

IT og læsning i danskundervisningen

 Hvor mange danske civile blev dræbt i  2. verdenskrig ifølge hjemmesiden  IT og læsning i danskundervisningen

 Når du søger efter et eller flere bestemte ord i en hjemmesidetekst, kan du på tastaturet:  holde ”Control” knappen nede,  mens du trykker ”F”  Derved kan du indtaste de ord, som skal fremhæves i teksten. IT og læsning i danskundervisningen

Læs sidemenuen (perifer læsning) Læs overskrifterne igennem Vælg en overskrift som du tror, kan give dig svar

Overblikslæsning Skimning Fokuslæsning Surfing

Overblikslæsning At få sig et overblik over en hjemmeside ved at se på dens layout, farvevalg, billeder, menuer og skrift Skimning At læse en hjemmeside overfladisk for at finde ud af, hvad den handler om. Dvs. at se på overskrifter, enkle sætninger og genre. Leder man efter et bestemt ord, kan man trykke på Control og ”f” for at fremhæve det. Fokuslæsning Man nærlæser efter en konkret oplysning i et stykke tekst. Man kan zoome ind eller ud (control og + eller -) for at se teksten tydeligere. Surfing Hvor læseren flyder med teksten og lader hjemmesiden bestemme ruten. Man bare følger det, man fanges af i øjeblikket.

 at få sig et overblik over en hjemmeside ved at se på:  Layout - Beskriv de fire ting du først lægger mærke til.  Farvevalg - Beskriv hvilke farver, du ser.  Billeder - Beskriv de billeder, du ser.  Sværhedsgrad - Er hjemmesidens tekst forståelig for dig?  Skrift - Gør hjemmesiden brug af en eller flere typer skrift? Beskriv dem. IT og læsning i danskundervisningen

 at læse en hjemmeside overfladisk for at finde ud af, hvad den handler om. Se på:  Overskrifter - Hvad handler overskrifterne om? Har de noget tilfælles, eller har de det ikke?  Enkle sætninger - Find sætninger der beskriver, hvad hjemmesiden handler om i store træk  Genre - Omhandler hjemmesiden fiktion eller fakta?

IT og læsning i danskundervisningen

 At man nærlæser et stykke tekst på en hjemmeside for at finde en konkret oplysning.  Det kan være for at få svar på et spørgsmål. IT og læsning i danskundervisningen

 at du stiller fire opklarende spørgsmål:  1 og 2. Hvilke personer har lavet hjemmesiden – og hvilke hensigter har de haft dermed?  3. Kan du stole på, at hjemmesidens informationer er rigtige?  4. Hvem henvender hjemmesiden sig til? IT og læsning i danskundervisningen

 …fordi du skal lære at tage stilling / vurdere tekster og ikke lade dig manipulere af andre.  Manipulation betyder, at nogen forsøger at overtale eller narre andre til at tro noget bestemt. IT og læsning i danskundervisningen

 - at du skaber dig et overblik over linksidens resultater (også kaldet hits). Har du fået meget mere end 50 resultater, er din søgning nok for bred.  - at du læser det enkelte resultat for at finde ud af, om linket kan hjælpe dig. Dvs. at du er opmærksom på resultatets titel/forfatter, dato, hjemmesideadresse og hvordan dit søgeord står i tekstuddraget  Du får nu udleveret et opgaveark med et eksempel på en linkside. IT og læsning i danskundervisningen

En Linkside kan se sådan her ud, når du har søgt på Google.

IT og læsning i danskundervisningen Et resultat fra en linkside kan se således ud:

 Og her ses de dele, som et resultat består af:  Titel/forfatter Dato Hjemmesideadresse  Søgeord med fed Tekstuddrag IT og læsning i danskundervisningen

betyder at se på hjemmesidens:  Layout Farver Billeder Skrift IT og læsning i danskundervisningen

 De følgendes dias omfatter en beskrivelse af at arbejde i dobbeltcirkler, som er en metode indenfor cooperative learning.  Med dobbeltcirklerne er intentionen her at organisere undervisningen, så eleverne mundtligt øver sig i at fremlægge (og evaluere) deres viden om IT, læsning og informationssøgning for hinanden. Det kan ske med afsæt i de spørgsmål, jeg har opstillet i diasene nedenfor.  Med dobbeltcirklerne bliver eleverne aktiveret, så de står ansigt til ansigt med elever, som de måske ikke normalt samtaler med. IT og læsning i danskundervisningen

 Skim din IT og læsningsmappe igennem  En indre cirkel og en ydre cirkel  Den ydre cirkel roterer  I får et spørgsmål af mig. Dernæst får I lige en lille tænkepause. Nu starter den ydre cirkel med at svare. Derefter svarer den indre cirkel ved at tilføje noget.  I får 40 sekunder tilsammen til at svare. IT og læsning i danskundervisningen

 1. spørgsmål:  Hvad vil det sige at læse en hjemmeside kritisk?  Fortæl hvordan man gør det, og hvorfor man skal gøre det. IT og læsning i danskundervisningen

 2. spørgsmål:  Hvad vil det sige, at overblikslæse en hjemmeside? IT og læsning i danskundervisningen

 3. spørgsmål:  Fortæl alt det du ved om IT.  Hvad betyder det, og hvilke ting forbinder du med IT? IT og læsning i danskundervisningen

 4. spørgsmål:  Hvilke trin skal man følge under sin søgeproces, når man søger efter information på internettet? IT og læsning i danskundervisningen

 5. spørgsmål:  Hvilke fordele og begrænsninger er der ved at chatte med andre på internettet?  Sammenlign med en telefonsamtale. IT og læsning i danskundervisningen

 6. spørgsmål:  Hvad vil det sige at læse perifert, at læse central og at læse lineært? IT og læsning i danskundervisningen

 7. spørgsmål:  Hvad betyder ordene artikulation, mimik og fagter?  Giv gerne eksempler derpå IT og læsning i danskundervisningen

 8. spørgsmål:  Hvordan kan man gøre sin informationssøgning på internettet bedst mulig?  Fortæl så meget du ved. IT og læsning i danskundervisningen

 9. spørgsmål:  Computeren er en informationsteknologi. Nævn så mange andre nye såvel som gamle eksempler, som du kan.  Hvilke er bedst? IT og læsning i danskundervisningen

 10. spørgsmål:  Hvad vil det sige at skimme (skimning) og at fokuslæse en hjemmeside? IT og læsning i danskundervisningen

 Målene var, at du sammen med din klasse skulle:  lære at bruge IT og computere til at søge efter information  lære at tænke over muligheder og begrænsninger ved forskellige IT redskaber  lære at læse internettekster på forskellige måder IT og læsning i danskundervisningen

 Hvad har du lært eller tænk særligt over?  Hvad var godt i forhold til at nå målene?  Hvad kunne have gjort undervisningen bedre? IT og læsning i danskundervisningen