Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Alle børn skal være del af fællesskabet
Advertisements

V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Fra integration til inklusion
Skolepolitiske visioner og mål
Introduktion til Sprogpakken
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Vision Uddannelsesparate unge
Inklusion i Børneinstitution Højme
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Byggesten til en (mere) inkluderende skole DPU, Aarhus Universitet
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Den inkluderende skole
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
INKLUSION - at arbejde for givende og bæredygtige fællesskaber
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Målstyret læringsreform
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Inklusion og inkluderende processer
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Billeder af politisk engagement i Svendborg. Indblik Engagement gennem inddragelse Inddragelse Inklusions- proces Læringsbesøg Dialogmøder Med skole-
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
BUPL’s syn på små og store institutioner
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Programmet er afprøvet i tre repræsentative skoledistrikter siden januar 2013 Implementeres i resten af kommunen per 1. januar 2016 Partnerskabskommune.
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Dagtilbudsstrukturen Statusmøde den 3. november 2016.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
Områdeforældrebestyrelsens arbejde
Langsigtede mål i Assensmodellen 2019
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Barnesyn og børneperspektiv
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016

Godt nytår Glæder mig til samarbejdet med jer alle i 2016

Formålet med temadagen Data- og forskningsinformeret læringsledelse – de ni trin Arbejde i læringsfællesskaber – 1. e-læringsmodul for ledelsen Kort introduktion til dialogbaserede læringssamtaler

Historisk tilbageblik Fem spor samtidig siden 1. januar 2011 – kommet så langt med social inklusion Områdeledelse Vision, Mission og Fælles arbejdsgrundlag Faglighedsblomsten Tidlig indsats – decentraliseret resurseindsatsen Kompetenceudvikling

Områdeledelse pr. 1. januar 2011 Fokus på den pædagogiske kvalitet Tydelig ledelse – dagtilbudsleder og pædagogiske teamleder Ledelsesgrundlag – sammenhængskraft Nye jobbeskrivelser på alle niveauer Fælles pædagogisk læreplan - SMTTE Forældrebestyrelser med max. kompetence Dialogmøder med Udvalget for Børn og Unge og forældrebestyrelserne MED, AMR og TR professionaliseret Økonomisk resursetildeling tilrettet Nye forhåndsaftaler med de faglige organisationer Nye tværfaglige møder – KIM-møder, Småbørnsfora ”Prøvehandlinger” alle børn i almene dagtilbud

Faglige grundlag Version 2.0 Kerneopgaven: Fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse Fagligheds- blomsten Pædagogiske læreplaner Vision, Mission og fælles arbejdsgrundlag Dagtilbudsloven

Pejlemærker for Dagtilbud i Svendborg Kommunal politisk udsyn Vision for Læring og Dannelse 0-18 frem mod 2018 Fælles Mission og fælles Lærings- og dannelsessyn Svendborg Kommunes Sammenhængende Børne- og Ungepolitik frem mod 2017 Lige muligheder for aktiv deltagelse i fællesskaber Nyeste forskning på 0-6 års området

Faglige grundlag Byrådet 29. april 2015

Faglighedesblomsten Hele ledelsen april 2015

Data Program for læringsledelseSprogvurderinger TrivselsvurderingerObservationer Video Foto Interviews Etc. Data

Program for læringsledelse Kvaliteten i læringsmiljøerne Spørgsmålene på baggrund af forskningsinformeret viden om det, der virker Data

Mission og Fælles arbejdsgrundlag Mission Jeg har betydning i børns liv, fordi Jeg skaber inspirerende, mangfoldige og målrettede læringsmiljøer Fælles arbejdsgrundlag Det er dagtilbuddets opgave at justere sin pædagogiske praksis, for herved at skabe inspirerende, mangfoldige og målrettede læringsmiljøer tilpasset den aktuelle børnegruppe og det enkelte barn

Faglighedsblomsten Pædagogisk praksis Jeg skaber inspirerende og mangfoldige læringsmiljøer ud fra den pædagogiske læreplan Organisering af lege- og læringsmiljøer Jeg etablerer læringsmiljøer, der løbende justeres til den aktuelle børnegruppe og det enkelte barn Pædagogisk nærvær Al læring foregår i relation

Indsatsområder Redskaber og metoder der kvalificerer kerneopgaven Program for Læringsledelse Kompetenceudvikling Kerneopgaven: Fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse

Program for Læringsledelse Aalborg Universitet, COK og 6 kommuner Formål Udvikling af læringsmiljøet og den pædagogiske praksis Pædagogisk indsats baseres på forskningsinformeret viden om det, der virker Effekt Alle børns trivsel, læring, udvikling og dannelse er styrket Målrettet kompetenceudvikling ud fra kortlægning, analyse og dialog

Kompetenceudvikling Dagtilbudsledere De pædagogiske teamledere Medarbejdere - alle PPR, fysioterapeuter og ergoterapeuter Skolernes ledelse og medarbejdere Staben sekretariat og dagtilbud

Sammenhængskraft Sammenlagt styrker vi kerneopgaven: at fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse Pædagogisk indsats baseres på forskningsviden, om det der virker Aktionslæring er redskabet til didaktiske refleksioner, og justering af praksis Kortlægning og analyse af praksis målretter den efterfølgende kompetenceudvikling

Hvad gør det lykkedes? Ledelse – ledelse – ledelse Og en god portion tålmodighed, vedholdenhed og Mod…. Husk vi kan ikke - ikke kommunikere