PARTNERSKAB Struer Museum & Struer Statsgymnasium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Januar 2014 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Vejledning om valg af emne og fag 6Arbejd selv.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Innovation i samfundsfag og AT
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Det udvidede klasserum
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Fagdidaktisk kursus i religion
Karl Henrik Flyums model
Innovation i AT Dorte Gade og Henrik Rasmussen Egaa Gymnasium 2013.
Efteråret 2014 / MG & RO AT UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 35IntrolektionVejledning om valg af emne og fag 36Frist for valg af emne og.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
Procesværktøjer.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
AT eksamen ”Mad og mennesker”
Innovation i AT/SO.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Innovation, faglighed og motivation Danmarks Læringsfestival 2015 Thomas Schausen.
Januar 2015 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introduktion til forløbet Vejledning om valg.
Almen studieforberedelse
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Learning Museum Linjefaget historie, UCL, Møntergården og Den Fynske Landsby.
SKABELON.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
Spørgeskemaundersøgelse – dfif.dk. Baggrund  Undersøgelsen er gennemført i perioden –  Undersøgelsen er gennemført som pop up på hjemmesiden.
Januar 2016 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN Valg af sag og fag Vejledning og skrivedage Afleve- ring Uge 4Uge 5Uge 6Uge 7Uge 8Uge 9Uge 10Uge 11Uge.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
AT-eksamen Ressourcerummet Du finder ressourcerummet som et link på forsiden, når du logger på Lectio. Foretrækker du et usb-stick, kan du få det.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
To AT-forløb Verdensbilleder En iscenesættelse af atombomben.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Projektopgaven.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Den naturvidenskabelige metode
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
AT og innovation Hvorfor innovation? - eksempler
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen til fagligt samspil
AT-eksamen 2019.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

PARTNERSKAB Struer Museum & Struer Statsgymnasium

SAMARBEJDE FRA 2009 – MEST AT 5 større forløb: AT-forløb om Ungdomsoprøret i Struer (da-hi) AT-forløb om Folkelige bevægelser i DK (da-hi-re) AT-forløb om TV’s betydning i DK i 1960’erne (da-hi) Alternativ årsprøve om 30’erne (da-hi) POP-UP projekt om krigen 1864 – både samarbejde med Struer museum og Tøjhusmuseet Flere mindre forløb: Skrivedagen i dansk 1.klasserne besøger obligatorisk museet i en af de første historietimer

BELIGGENHED OG BYSKRIVER Elevernes produkter: Museumsudstilling Videoproduktioner indgår i Byskriveren (på museum og på hjemmeside) Faglighed på en anderledes måde Hvad får eleverne ud af samarbejdet med museet og B&O Lydens by og B&O Struer museums store B&O samling Struer museum på vej med ny udstilling med indbygget lydeksperimentarium

INNOVATION I AT OG UDVIDET SAMARBEJDE Museet vil gerne have gymnasieelevers bud på, hvordan man formidler lydens historie og funktion til en bestemt målgruppe f.eks. elever i klasse. Fag: fysik, dansk og historie skal arbejde med et såkaldt ”innovativt” spørgsmål i AT og vi vil prøve at lave et sådant forløb om nogle uger. Hvad forstår vi ved innovation AT-fagligt og hvilke erfaringer, SSG har, med samarbejde med erhvervsvirksomheden B&O.

DEFINATION AF INNOVATION I AT- SAMMENHÆNG Nytænkende -Noget nyt -På en ny måde -(Idégenererende) Forbedrende -skabe nyt -Forandre -(værdiskabende) Relevant -Skal bruges til noget -Have en værdi for andre -Reelt problem -(samfundsrelevans)

INNOVATION OG AT-EKSAMEN Kommunikation – muligheder og begrænsninger – eksempel 2015 Opgave Du skal vælge opgave A eller opgave B. Opgave A Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor kommunikation spiller en central rolle. I din undersøgelse af sagen skal du belyse samspillet mellem kommunikationens formål, indhold og form samt vurdere kommunikationens muligheder og begrænsninger. Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. Opgave B Du skal undersøge en sag, der rummer et problem, hvor kommunikation spiller en central rolle. Du skal udarbejde et forslag til en innovativ løsning af problemet. Løsningsforslaget skal begrundes, og dets konsekvenser skal vurderes. Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau.

INNOVATIVT LØSNINGSFORSLAG Eleverne skal – foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette grundlag opstille og behandle en problemformulering – vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag -demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre sig elementære videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag.

HVORDAN VURDERES INNOVATIVE AT-FORLØB ”Bedømmelse af elevens kompetence til at udarbejde et innovativt løsningsforslag sker på baggrund af elevens begrundelse for forslagets værdi for andre og elevens argumentation for, hvordan det tilfører den konkrete sammenhæng (konteksten) noget nyt ” Fra vejledningen til AT

VIRKSOMHEDEN B&O OG SAMARBEJDET MED SSG Tilbage i 00’erne fysikdage på B&O med relevante forsøgsopstillinger og problemstillinger. F.eks. Arbejdede eleverne med de fysiske forhold under sprøjtestøbning af termoplast ( Bang & Olufsen Medicom). Samarbejdet fortsatte indtil gymnasiereformen, hvor der måtte tænkes nyt Fra 2005 : 2g fysik og AT – mange praktiske problemer, da SSG arbejdede med AT i de samme uger og det sjældent kunne passe ind i forhold til virksomheden B&O’s formåen og det nu ikke kun var faget fysik der skulle passes ind Fra 2009: SSG fusionerede med Struer erhvervsskole i 2008, derefter blev der arbejdet på at skabe en ny studieretning som kunne konkurrere med HTX – Studieretningen Science-class blev skabt og der blev satset stort både fra virksomhed og SSG - Eleverne kommer til Taiwan. Med på studieturen er B&O og eleverne besøger B&O’s samarbejdspartnere i Taiwan. Studieretningen udbydes stadig. Gymnasieelevers deltagelse i B&O’s innovation Camp

LYDUNIVERSET PÅ STRUER MUSEUM

HVORFOR ET LYDUNIVERS? Appellere til nye målgrupper Formidle teknisk viden En del af Struers branding Gøre folk klogere Gøre folk til kritiske lydforbrugere

LYDUNIVERSETS INDHOLD Rumklang og boundary-effekt Det ydre og indre øre Fra mono til immersive Lydbølger og frekvenser Lydeffekter Grammofonen Højtaleren Etc.

HVORFOR GYMNASIET? Prioritere samarbejdet og elevernes kendskab Få inspiration fra en af målgrupperne Få inspiration fra mennesker der er et andet sted i livet og med andre kompetencer Forventning om høj kvalitet

Deltagende fag: Dansk, historie og fysik C. Deltagende klasse: 2.am 2015/2016

Problemformulering: Struer Museum vil gerne have hjælp til at give målgruppen klasse en viden om, hvad lyd det er, og hvordan B&O har arbejdet med lyd til konkrete B&O-produkter. Struer Museum er i gang med at få lavet en meget stor model af et øre, hvor det vil være muligt at se de indre dele af et øre. De vil have nogle udstillinger, hvor museumsgæster har mulighed for at eksperimentere med lyd på forskellige måder. Endelig indeholder Struer Museum en stor samling af B&O-produkter af forskellig alder.

Mål for forløb: Det overordnede mål for forløbet er, at den deltagende klasse får lavet et innovativt produkt. Produktet kan være en kombination af tekst, billeder og video - gerne (men ikke nødvendigvis) med anvendelse af moderne medier (sociale medier, QR-koder etc.). Produktet kan også være en udstilling eller en fyldestgørende beskrivelse af en sådan. I en udstilling må målgruppen gerne selv have mulighed for at eksperimentere med lyd.

Projektets omfang: Uge 37 Primære interessenter: Struer Statsgymnasium (SSG) v. Majken Miller (MMI) historie, Erling Høiberg (EHO) dansk, Jesper N. Andersen (JNA) fysik. Intrface v. Ole Puggaard og Sally Thorhauge Struer museum v. museumsleder, Jesper Bækgaard B&O eller person med tilknytning til B&O (pensioneret ingeniør fra B&O, Willy)

SKITSE TIL PROJEKTFORLØB FOR 2.am 1.Udlevering af en passende projektbeskrivelse til eleverne 2.På Struer Museum: 1.Eleverne besøger Struer Museum, hvor Jesper Bækgaard byder eleverne velkommen. 2.Der fortælles om B&O´s historie. (Ronnie Kaas) 3.Der fortælles om, hvordan B&O i dag arbejder med lyd 4.Jesper Bækgaard runder af med at fortælle om museets behov/problem, museets målgruppe etc. 3.SSG informerer nærmere om: 1.krav til beskrivelse af målgruppen klasse 2.krav til synopsis og problemformulering, (bl.a. vurderes fagenes muligheder og begrænsninger vurderes mht. valg af metoder) 3.projektets forløb/tidsplan (inkl. konsultation med Jesper Bækgaard midt i forløbet

Inden projektforløbet/AT4: i fysik har eleverne arbejdet med …. i historie er eleverne blevet introduceret for KIA-modellen, med vægt på idégenerering og arbejdet med … i dansk har eleverne…

ELEVMOTIVATION OG SAMARBEJDE MED MUSEET Det vigtigste ved sådanne projekter er, at eleverne er motiverede, og det bliver de jo til en vis grad ved at komme ud af huset, det bliver de også ved at få lov til at deltage i projekter, hvor de kan være kreative, det bliver de især, når de kan se, at deres produkter virkelig skal bruges i praksis af museet, og at det ikke bare som i en dansk stil er et essay, der kun bliver læst af en krakilsk dansklærer. Jeg husker specielt projektet om 1930’erne, hvor eleverne både lavede små videoer, men også selv lavede en fysisk udstilling, der stod på museet i hele sommerperioden, og hvor eleverne var meget engagerede i selv at låne genstande af deres bedsteforældre. Så de erfaringer Majken og jeg har haft siden 2009 gør, at vi tror på, at samarbejdet med museer har en god fremtid.