Det socialt udsatte barn Velkommen til #borneaarsmodet Wifi: TDC Hotspot Navn: nyborgstrand Kode: nyborgstrand.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
STRATEGIEN FOR SOCIALT UDSATTE GRØNLÆNDERE Afsluttende konference Onsdag den 8. juni 2016.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Ny chance til alle. ”Den gode histories dag” Kort præsentation: Karen Breumsø teamkoordinator i team 4-5 Jobcenter Varde. Team 4-5 består af 8 rådgivere,
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
Undervisningsdag om borgere med svære spiseforstyrrelser Formål Baggrund Program.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE LIAM VERBAL OG ORALMOTORISK DYSPRAKSI.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Præsentation af resultaterne fra
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Relationer på arbejdet.
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Alle rettigheder forbeholdes
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Målet med at give nogle elever en transitmentor
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Velkommen Dagens program.
Aktiv idræt for alle Gentofte Kommunes indsatser de sidste 3-4 år
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Personlighed og Kompetencer
SUMO - analyse.
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference 2012
Tendenser i forældresamarbejdet
Rammesætning for dagen
Baba – Modul X.
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Dialog mod Vold som business-case
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Alder Bedst Masterplan – opsamling på input.
Børne- og Familieafdelingen
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til forældremøde
Kursus for personer med demens og pårørende
Alle rettigheder forbeholdes
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Temagruppe Alkohol Sund By Netværket 20. november 2017
Mette Blauenfeldt, Dansk Flygtningehjælp
Borgermøde.
Velkommen til forældremøde
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Skole-hjemsamarbejde
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

Det socialt udsatte barn Velkommen til #borneaarsmodet Wifi: TDC Hotspot Navn: nyborgstrand Kode: nyborgstrand

Kl. 9:00 – Velkomst og introduktion Niels Christian Barkholt, næstformand, Dansk Socialrådgiverforening, talsmand for børn, unge og familier Uddannet socialrådgiver fra Den sociale højskole, cand. scient. soc. fra Aalborg Universitet, stifter af Praksiscenter, et fællesskab af praktikere i socialt arbejde til at dele viden indbyrdes og at bidrage til innovation og forbedring af den offentlige sektor. Dagens Program

Kl. 9:10 Det kommunale paradigmeskift Lisbeth Zornig Andersen, stifter af Huset Zornig. Hvor sker lovende nybrud og hvad er erfaringerne? Dagens Program

Hvor sker lovende nybrud og hvad er erfaringerne? Haderslevs børneunivers Børnetandplejen Kolding sygehus Herning-modellen RH og børn som pårørende Børnehusene Skandia-modellen Familierådslagning i Fåborg Midtfyn Stærke socialrådgivere Det kommunale paradigmeskift

Del I - Tidlig indsats Kl. 9:30 Sådan arbejder Holstebro med forældretræning som forebyggelse Pernille Almdal, projektleder, Familier med hjerte. Om erfaringerne med at tilbyde førstegangsforældre undervisning i forældrerollen. Hvordan fungerer det, hvilke resultater er opnået og hvor ligger udfordringerne? Anne Eriksen fortæller om hvad et forældrekursus kunne have gjort. Dagens Program

Del I - Tidlig indsats Kl. 10:00 Sådan får BROEN udsatte børn og unge til at gå til noget Hans Søgaard, stifter af den frivillige forening BROEN Danmark, fortæller om erfaringerne med at støtte børn og unge i fritidsaktiviteter og skabe netværk. Hvordan fungerer det, hvad betyder det for børnene? Enna Pehadzic fortæller om sin oplevelse med BROEN i samtale med Lisbeth Zornig Andersen. Dagens Program

Kl. 10:30 – 10:55 Pause Dagens Program

DEL II - Styrket tværprofessionelt samarbejde Kl. 10:55 Integrationsindsats i børnehøjde Abbas Garbia, 22 år, andengenerationsindvandrer, som studerer europæisk business på CBS. Han er velintegreret og fortæller i samtale med Lisbeth Zornig Andersen, hvorfor integrationen lykkedes, og hvad der skal til for at hjælpe de børn – mange af dem uledsagede – der nu er på vej til Danmark med flygtningestrømmen. Abbas er selv aktiv frivillig i den civile hjælpeindsats, der pågår nu. Dagens Program

DEL II - Styrket tværprofessionelt samarbejde Kl. 11:25 Sådan arbejder Kolding med én samlet handlingsplan for den udsatte børnefamilie Bettina Beyer, projektleder for helhedsorienteret indsats, Kolding Kommune, fortæller om erfaringer med at anvende case-managers og udarbejde samlede handleplaner for den socialt udsatte familie. Hvordan er indsatsen tilrettelagt og hvad er erfaringerne? Katja fortæller om sine oplevelser med indsatsen. Dagens Program

Kl. 12:00 – 12:45 Frokost Dagens Program

Hanna Prisen Kl. 12:45 – 13:00 Peter Mygind og Hanna Andresen uddeler årets Hanna-pris.

DEL III - Nytænk specialiserede indsatser Kl. 13:00 Sådan forebygger vi alkoholproblemer i børnefamilier Kit Broholm, chefkonsulent, Sundhedsstyrelsen, fortæller om effektive indsatser og udfordringer med rusmiddelmisbrug i børnefamilier. Hvordan griber vi det bedst an? Lotus Turéll, journalist og konsulent, fortæller om at vokse op som barn i et socialt højstatushjem med svære misbrugsproblemer. Dagens Program

DEL III - Nytænk specialiserede indsatser Kl. 13:40 – 14:10 Sådan fungerer sikkerhedsplaner som alternativ til anbringelser Rikke Ludvigsen, socialrådgiver, fortæller om anvendelsen af sikkerhedsplaner som alternativ til anbringelse af børn uden for familien. Hvordan fungerer det og hvad er erfaringerne? Simone fortæller om sine oplevelser med sikkerhedsplaner. Dagens Program

DEL III - Nytænk specialiserede indsatser Kl. 14:10 – 14:50 Sådan gennemføres en god børnesamtale med udsatte børn og unge Sophia Ziegler, socialrådgiver, fortæller om den gode børnesamtale. Hvordan griber man den an for at barnet føler sig forstået og hørt, og barnets perspektiv indgår i løsningen? Steffie Boyschau, et voksent seksuelt krænket barn, fortæller om ikke at blive hørt – og hun havde haft brug for. Dagens Program

Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt

Kundskab i kommunikation med børn Hvad får vi med fra socialrådgiveruddannelsen? Fordele i samarbejdet mellem forsknings- og udviklingsmiljøerne, professionsuddannelserne og praksis De fremmede nysgerrige voksne

Interviewredskab

Erkendelser Den professionelles refleksioner om samtalens formål og rammesætning forud for samtalen Omsætning af færdigheder kræver bevidsthed om holdning og værdier Stabil kontakt fordrer tillid Tillid, ydmyghed og åbenhed er afgørende for dialogen

Inddragelse af børn Barnets perspektiv – Udefra, tilstræbt indefra, indefra Betydning af tid og sted Betydning af psykisk nærvær -At kunne udholde stilheden og ineffektiviteten (Warming 2015, 2011 )

Hvordan sørger vi for at barnet føler sig anerkendt og hørt? -Vi må forstå barnet som handlende, deltagende og medskabende aktør i eget og fælles liv Hvad mener børnene der skal til? (Warming 2015)

Kl. 14:50 – 15:30 Debat café Dagens Program

Del IV - Udsatte børn og unges læring Kl. 15:30 Sådan løfter vi læringen Anders Højen, lektor, Center for Børnesprog, SDU, fortæller om nye metoder, der løfter socialt udsatte børn og unges læring. Dagens Program

Del IV - Udsatte børn og unges læring Kl. 16:00 Sådan støttes socialt udsatte unge til mønsterbrud Bettina Smed, konsulent, Huset Zornig, fortæller om byggestenene til et mønsterbryderprogram for unge, udviklet i samarbejde med kommuner, skoler og virksomheder. Hvor ligger udfordringerne og hvordan overvinder man dem? Michella Ermark, praktikant, fortæller om at være spiseforstyrret ung og mangle fodfæste i livet. Hvad drømmer hun om og savner hun? Morten Enghave, projektchef, Securitas, om som virksomhed at beskæftige udsatte unge. Hvad virker, og hvad mangler? Dagens Program

Sådan støttes socialt udsatte unge til mønsterbrud Udfordringen Relativt færre unge formår at bryde mønstret med en negativ social arv Unge i middelklassefamilier begynder nu også at havne på kanten af samfundet Kravene skærpes, flere snubler = dyrt og trist Løsningen Mønsterbryderprogram

Samspil mellem nøgleinteressenter Mentee MentorKommuneSkoleVirksomhed Barrierer Forvaltnings- skel ved 18 år Manglende samarbejde Manglende økonomiske incitamenter/ modeller Barrierer Kapacitet Økonomi Incitament Barrierer Kompetencer Personlighed Økonomi Tid Opbakning Barrierer Motivation/psykis k tilstand Opbakning i hjem Støtte/økonomi

Best practice i ungeindsatser Centrale elementer i de bedst fungerende ungeindsatser Helhedsorienterede – adresserer den unges samlede udfordringer, ikke blot lektielæsning Personbårne, hvor den unges relation til en betydningsfuld anden – altså mødet med og en vedholdende længerevarende kontakt med et andet menneske, der kan få den unge til at se muligheder, træffe valg og holde fast i sit eget mål – er afgørende; en mentor, med andre ord. Tidlig indsats – det bliver vanskeligere at hjælpe for hvert år, der går.

10 mentor dogmer Hvad den gode mentor skal kunne Dogme 1: UDNYT HULLERNE I HEGNET. Dogme 2: GØR NOGET OVERRASKENDE. Dogme 3: DU HAR SELVFØLGELIG TILLID. Dogme 4: INVITER DIN PERSONLIGHED MED PÅ ARBEJDE Dogme 5: ÉN SUCCES I HÅNDEN ER BEDRE END TI PÅ TAGET. Dogme 6: EN SPADE ER EN SPADE – KLAR TALE VIRKER BEDST. Dogme 7: DYRK DIN INDRE SÆLGER OG FÅ ALLE MED. Dogme 8: HOLD DIN MENING FOR DIG SELV. Dogme 9: DU ER SELVFØLGELIG FRIVILLIG. Dogme 10: DU ER SELV MØNSTERBRYDER. (BEEN THERE, DONE THAT, GOT THE T-SHIRT, SO?) NB: Inspireret af Navigent

Den økonomiske gevinst ved mønsterbrud NB: Der er unge med ufaglærte forældre, der i en alder af 25 år ikke har en ungdomsuddannelse.

Kl. 16:45 Så er der forfriskninger, netværk. Tak for i dag – og på gensyn den 13. april 2016! NB: Seminar om seksuelt krænkede børn den 16. november – læs mere på Dagens Program