Forskning med og for studerende Thomas Illum Hansen, docent, ph.d., forskningsleder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Besøg fra Norge 12.oktober 2012
Lidt om vejleder rollen
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Digitalisering og medialisering
VEJLEDNING OMKRING LÆREMIDLER –
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Kortlægning af læremiddelkultur
Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
Læringscentret og nye vejledningsformer
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Partnerskabsdag med fokus på skolereformen og nye udfordringer.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
SkoleIntra og klimaforandringerne - om hvordan forskellige værktøjer fra ElevIntra inddrages i undervisningen Jacob Kjær Hansen Lærer og pæd. IT vejleder.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Læring og inklusion i skolen
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Hvorfor dette initiativ?
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
Reform og digitale læremidler Thomas Illum Hansen, ph. d
Indledende erfaringer fra et undervisningsforløb i matematik
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Planlægning, proces og evaluering
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Forskning på tværs af demonstrationsskoleprojekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Læring og digitalt billedarbejde
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Afslutningskonference på Campus Roskilde UCSJ 18. september 2014.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Vod/pod/pencast Holstebro hhx Eng – e-ret – matematik - tysk 1., 2. og 3. g´ere Kollegial sparring.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ Grundskole forløbet Elevens engagement Henrik Jacobsen Universe Research Lab.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
TEMA: Digitalisering 27. februar 2017.
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
Præsentationens transcript:

Forskning med og for studerende Thomas Illum Hansen, docent, ph.d., forskningsleder

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Eksempler på spændvidde Faglige udviklingsskoler Professionsdidaktik og læremidler Læremiddellab Læremiddeldesign og entreprenørskab Tegn på læring Inklusion og undervisningsdifferentiering i digitale læringsmiljøer It i den innovative skole - nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede It-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler

Inklusion og undervisnings- differentiering i digitale læringsmiljøer IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv IT i den innovative skole - nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede T T D D O O T T D D O O T T D D O O Førmåling Slutmåling Opgavestilling og elevprodukter Ledelse og spredninger af brande, blomstringer og braklægninger Interventionslogikker og interventionspraksis Lærerpraksis

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler InputModifikatorerEffekter Teknologiske Didaktiske Organisatoriske Interventioner Skolekultur Konservativ Prøvende Integrerende Innovativ Skolekultur Konservativ Prøvende Integrerende Innovativ Skoletype Elevgrundlag Land/by Region Skoletype Elevgrundlag Land/by Region Infrastruktur Netværk Båndbredde Computere Tavler Infrastruktur Netværk Båndbredde Computere Tavler Skolekontekst Læringsmiljø Organisation LMS IT-support Pæd. Support Teamstruktur Organisation LMS IT-support Pæd. Support Teamstruktur Lærertype Linjefag It-didaktiske kompetencer Typiske roller Lærertype Linjefag It-didaktiske kompetencer Typiske roller UV-former Formidling Øvelse & refl. Undersøgelse Projekt UV-former Formidling Øvelse & refl. Undersøgelse Projekt Fagforståelse Basisfaglig Redskabsfag Kompetence Dannelse Fagforståelse Basisfaglig Redskabsfag Kompetence Dannelse Elevtype Engagement Grad af selv- stændighed IT-komp. Elevtype Engagement Grad af selv- stændighed IT-komp. Bundsgaard og Hansen årh. kompetencer Arbejdstid Innovativ undervisning Innovativ skolekultur

Typer af empiriindsamling I alt Opgavestillinger og elevprodukter i dansk, matematik, natur/teknik og biologi 464 produkter Heraf 97 dobbeltscorede Svarprocent: 71 Klasserumsobservationer i alle fag 634 strukturerede observationer Heraf 60 dobbeltscorede Lærerspørgeskema I og II 390 svar Svarprocent: 54/46 Vejlederspørgeskema Svarprocent: 87 % af skolerne Lederspørgeskema Svarprocent: 100 % af skolerne Elevspørgeskema1989 svar Svarprocent: 55 Kompetencetest 2263 svar Svarprocent: 83 Empiriindsamling i forbindelse med førmåling

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler

Visualisering af aktiviteter i en session i samfundsfag

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler

Undervisningsmønstre i udvalgte fag

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Opgavetyper i udvalgte fag

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Typer af studenterinddragelse Målgruppe Informant/respondent Assistent/medhjælper Ambassadører/formidlere Dataindsamler (observatør, interviewer…) Databearbejder (transskribent, scorer…) Interventionskonsulent Medforsker Praktikant Projektansvarlig (bachelorprojekt)

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Parametre for studenterinddragelse Lav grad af deltagelse–Høj grad af deltagelse Høj rammesætning–Lav rammesætning Lav grad af autonomi–Høj grad af autonomi Ansvar for delprocesser–Ansvar for projekter