Bibelens Gud.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan bruges FLADSKÆRMENE i Brabrand Kirke ???.
Advertisements

Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Paulus en brik i Guds frelsesplan
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
Filipperbrevshymnen.
For mange hundrede år her på vor jord Uden for byen Damaskus. Gik en mand, fuld af had, på vej ind til byen den grusomme mand, det var Saulus.
”Åndelige discipliner for disciple”!
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Økonomi og Bøn Søndag den 27. marts Repetition • Vi har lært at: • Gud ejer alt sølv og guld • Han ønsker at søger for os på alle livets områder.
Livets Ord April 2012.
Opstandelsesfest.
Skelgårdskirken, den 12. marts 2012
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
VELKOMMEN – VI ER GLADE FOR DIG SLUTTEDE SIG TIL OS.
Hvilket hus bygger vi til Gud ?
Nøgler til menighedens vækst
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Loven om forholdet til penge Matt 6,19-24
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
En guddommelig vækkelse (4), Salomo
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
”Kaldet til kærlighed”
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
HISTORIEN OM DE 4 LYS.
At leve i Guds ubetingede kærlighed!
”Kaldet til kærlighed”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
En menighed, der søger enhed
At vente på Guds time.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
Introduktion til Kongen og hans Rige
Kapitel 1 dias 1.1 Kapitel 1: Indledning VELKOMMEN til kurset ! Bibelen og Jesus.
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
En befriet fange Romerbrevet kapitel 5-8.
Kate-QUIZ-mus.
Rom. 12:2 – Sindet fornyes Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det.
Forsager vi hykleriet og al dets væsen?. Tag jer i agt for de skriftkloge, som gerne vil gå omkring i lange gevandter og lade sig hilse på torvet og sidde.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
At byde den fremmede velkommen. Hvad siger Gud? v33 Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham. v34 Den fremmede, der bor som gæst.
Salme 69:2-3 Frels mig, Gud, for vandet når mig til halsen, jeg er sunket i bundløst dynd og kan ikke få fodfæste. Jeg er kommet ud på det dybe vand, strømmen.
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
»En mand havde to sønner
Lidelsens problem (teodicé)
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Vi tror på Jesu genkomst kap.7.
Forløsende bøn, kap.9.. Daniel 9:1-5 I Dareios’ første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes.
Almagts Gud, velsignet vær
18. Søndag efter Trinitatis Søndag d. 4. oktober 2015 Gudstjeneste kl
Opstandelse, bortrykkelse og dom. Teksten 1 Thess 4,13-18 (1084) så sandt som vi tror, at Jesus døde og opstod Gud vil føre de hensovede sammen med ham.
Et rige, hvor Gud er med os Esajas 7-8 Bibelcamping Fårevejle 2015.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
Et rige, hvor mennesker indbydes til håb og fremtid Esajas Bibelcamping Fårevejle 2015.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Den vidunderlige Gud Lektion 1: Den vidunderlige treenige Gud Lektion 2: Fællesskabet med den vidunderlige Gud.
Bibelen som redningsvest eller kompas? Hvordan kan man navigere efter Bibelen som voksen københavner, og hvordan kan den hjælpe os i mål?
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen. Vi tror på Gud Fader, den almægtige, himmelens og jordens skaber.
At forholde sig til Bibelens voldelige tekster i en terror tid.
Frelse af nåde ved tro Hvordan syndere bliver forligt og kan leve i fællesskab med den levende Gud Kristian Guttesen.
Vi synger med Maria vor store glæde ud til ham, som gav os Jesus,
Guds arvinger og Kristi medarvinger
Præsentationens transcript:

Bibelens Gud

Almagtsbegrebet i Bibelen Ikke et hebraisk ord eller begreb i Det Gamle Testamente for almagt. I Septuaginta forekommer ordet pantokrator 181 gange (hvor det især gengiver ”Hærskarers Herre” og ”El Shaddaj”). I Det Nye Testamente forekommer pantokrator ti gange: én gang i 2 Kor 6,18 og ni gange i Johannes’ Åbenbaring

Septuaginta Gengivelsen af יְהוָה צְבָאוֹת (dvs. ”Hærskarers Herre” eller ”Jahve Zebaot”) Som κύριος σαβαωθ (i Esajas) Som κύριος των δυνάμεων (i Salmernes Bog) Som κύριος παντοκράτωρ (i Tolvprofetbogen)

Almagtstanken 1 Krøn 29,11: Din er storheden, magten, herligheden, glansen og pragten, Herre, ja alt i himlen og på jorden; dit er riget, Herre, og du er ophøjet som overhoved over alle. Jer 32,27: Se, jeg er Herren, alle menneskers Gud. Er noget umuligt for mig? Job 42,2: Nu ved jeg, at du formår alt, intet, du har besluttet, er umuligt for dig.

Salme 135,5-10 v. 5: Ja, jeg ved, at Herren er stor, vor Herre er den største af alle guder. v. 6-7: Alt, hvad Herren vil, gør han i himlen og på jorden, i havene og de store dyb. Han samler skyer fra jordens ender, han skaber lyn sammen med regn, han slipper stormen løs fra forrådskamrene. v. 8-10: Han dræbte Egyptens førstefødte, både mennesker og kvæg; han sendte tegn og undere ind i Egypten mod Farao og alle hans folk. Han slog store folkeslag og dræbte mægtige konger.

Salme 139 v. 1-2: Herre, du ransager mig og kender mig. Du ved, om jeg sidder eller står, på lang afstand er du klar over min tanke. v. 7-8: Hvor skulle jeg søge hen fra din ånd? Hvor skulle jeg flygte hen fra dit ansigt? Stiger jeg op til himlen, er du dér, lægger jeg mig i dødsriget, er du dér. v. 23-24: Ransag mig, Gud, og kend mit hjerte, prøv mig, og kend mine tanker, se efter, om jeg følger afgudsvej! Led mig ad evigheds vej!

Reaktioner på Guds magt Sl 44,24: Vågn op, hvorfor sover du, Herre? Stå op, forstød os ikke for evigt! Es 63,15: Se ned fra himlen fra din hellige, herlige bolig! Hvor er din lidenskab og din styrke, dit skælvende hjerte og din barmhjertighed? Din barmhjertighed mod mig holder sig borte. Præd 3,11: Han har gjort alting godt og rigtigt til rette tid; han har også lagt menneskene verdens gang på sinde, dog uden at de kan finde ud af noget som helst af, hvad Gud gør.

Almagtstanken Luk 1,37: Intet er umuligt for Gud. Mark 10,27: For mennesker er det umuligt, men ikke for Gud, for alting er muligt for Gud. Mark 14,36: Abba, fader, alt er muligt for dig.

Gud deler sin magt med Kristus Fil 2,9-11: Derfor har Gud højt ophøjet ham og skænket ham navnet over alle navne, for at i Jesu navn hvert knæ skal bøje sig, i himlen og på jorden og under jorden, og hver tunge skal bekende: Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære. Menneskesønnen farer til Himmels og sidder ved Guds højre hånd. Matt 28,18: Mig er givet al magt i himlen og på jorden.

Paulus Rom 1,16: Evangeliet er … Guds kraft (δύναμις) til frelse for enhver, som tror 1 Kor 12,6: Gud er den samme, som virker alt i alle

1 Korintherbrev 15,20-28 v. 24-28: Derefter kommer enden, når han har tilintetgjort al magt og myndighed og kraft og overgiver Riget til Gud Fader. For Kristus skal være konge, indtil Gud får lagt alle fjender under hans fødder; som den sidste fjende tilintetgøres døden … Og når så alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underlægge sig under ham, som har lagt alt under ham, for at Gud kan være alt i alle.

Romerbrevet 8,38-39 v. 38-39: For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

2 Korintherbrev 6,18 Sammenhæng: 2 Kor 6,14-7,1 v. 16b-18: Gud har også sagt: ”Jeg vil bo og vandre midt iblandt dem; jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk.” Derfor: ”Drag bort fra dem, og skil jer ud, siger Herren, og rør ikke ved noget urent! Så vil jeg tage imod jer, og jeg vil være jeres fader, og I skal være mine sønner og døtre, siger Herren den Almægtige.”

Johannes’ Åbenbaring Mål: En ny himmel og en ny jord (jf. Åb 21,1) Åb 21,22: Men et tempel så jeg ikke i den, for Herren, Gud den Almægtige, er dens tempel og Lammet.

Sandbecks Gud Problemet med almagten er ikke i sig selv logikken – kan Gud skabe en sten så tung, at han ikke selv kan løfte den? – men det billede af Gud, som den fremkalder. Ifølge Sandbeck er det den tanke, at Gud også står bag sygdom, ulykker og død. ”Almagtsforestillingen skaber grobund for, at der kan sås tvivl om Guds godhed, trofasthed og tilforladelighed, dvs. at der kan sås tvivl om nogle af de centrale kendetegn ved den Gud, evangelierne hævder, har givet sig selv til kende i Kristus.” (s. 66)

Sandbecks Gud ”[Gud] er entydigt god, og enhver påstand om det modsatte må derfor betragtes som uforenelig med et evangelisk kristent gudsbillede” (s. 91) ”Igen bliver det vanskeligt hvis ikke umuligt at fastholde tanken om, at Gud er entydigt god. Igen indpoder almagtsforestillingen en fundamental tvetydighed i Guds væsen: han er livsbevarer og livsnedbryder på samme tid, han elsker os, men lader os alligevel lide, dø, sørge og græde. Han vil både det gode og det onde.” (s. 92) ”Gud er ikke kun magten bag det gode; som almægtig er han også magten bag det onde.” (s. 97)

Herre over liv og død Rammefortællingen i Job Job 1,21: Nøgen kom jeg ud af moders liv, nøgen vender jeg tilbage! Herren gav, Herren tog, Herrens navn været lovet. Job 2,10: Tager vi imod det gode fra Gud, må vi også tage imod det onde.

Herre over liv og død 1 Kong 17: Elias og enken v. 20-22: Han råbte til Herren: ”Herre min Gud! Vil du virkelig bringe ulykke over denne enke, som jeg har fundet husly hos, og slå hendes søn ihjel?” Så kastede han sig tre gange over drengen og råbte til Herren: ”Herre min Gud, lad livet vende tilbage i drengen!” Herren hørte Elias’ bøn, og livet vendte tilbage i drengen, så han blev levende.

Gud som en tsunami Sandbeck: Guds magt i verdenen optræder ikke som en tsunami, der skyller ind over land (s. 118).

Gud som en tsunami Sandbeck: Guds magt i verdenen optræder ikke som en tsunami, der skyller ind over land (s. 118). Jon 2,4: Du har kastet mig i dybet, i havets skød, strømmene omgav mig, alle dine brændinger og bølger skyllede hen over mig.

Hannas lovsang 1 Sam 2,6-7: Herren dræber, og han gør levende, han sender ned i dødsriget, og han henter op derfra; Herren gør fattig, og han gør rig, han ydmyger, og han ophøjer.

Gud forårsager godt og ondt Am 3,6: Mon der sker en ulykke i byen, uden at Herren har gjort det? Es 45,6-7: Der er ikke nogen anden end mig, jeg er Herren, der er ingen anden! Jeg danner lys og skaber mørke, jeg frembringer fred og skaber ulykke, jeg, Herren, frembringer alt dette. Jer 29,11: Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb.

Guds vrede og skjulthed Es 64,4.6: Men du blev vred, og vi syndede, trods det har vi forbrudt os fra fortiden. Ingen påkaldte dit navn, ingen vågnede op og holdt fast ved dig; for du havde skjult dit ansigt for os og givet os vor synd i vold. Sl 90,7-8: Vi går til i din vrede, vi forfærdes ved din harme. Du har stillet vores synder for dine øjne, vores skjulte overtrædelser i dit ansigts lys.

Guds vrede og skjulthed Sl 13,2.4: Hvor længe vil du dog glemme mig, Herre? Hvor længe vil du skjule dit ansigt for mig? Se mig, svar mig, Herre min Gud! Giv mine øjne lys, så jeg ikke sover ind i døden. Klages 3,43-44: Du hyllede dig i vrede og forfulgte os, du dræbte uden skånsel; du hyllede dig i skyer, så bønnen ikke nåede dig.

Guds barmhjertighed Es 54,7-8: Et kort øjeblik forlod jeg dig, men i stor barmhjertighed tager jeg dig tilbage. I overstrømmende vrede skjulte jeg et øjeblik ansigtet for dig, men i evig troskab viser jeg dig barmhjertighed, siger Herren, der løskøber dig.