Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Advertisements

Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
HACCP Comenius Skoleudviklingsprojekt
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Date :31 1.
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST.
COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Bødker, Kensing, Simonsen: Professionel IT-forundersøgelse. Kapitel 8
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.0.
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
Den Kreative arbejdsform
Kravspecifikation og prototyper Konceptuelt design 4 designprincipper
Quality Management Systems
Om projektarbejdet ved Keld Helsgaun. Disposition Formål Tidsmæssigt omfang Gruppedannelse Valg af projektemne Arbejdsforløbet Vejlederens rolle(r) Projektrapporten.
Copyright 2013 © Visuel it ApS Visuel prototyping og agil BPM.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
Jysk rejsebureau EKSPERTVURDERING. Resume Menu Live chat Uoverskueligt layout og lille skrift Blog.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
Virksomhedens informationsbehandling
Implementering Innovation er risikofyldt, og selv med en meget detaljeret og omfattende strategi og et godt forarbejde kan det gå Galt, hvis udførelsen.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Sundhedsinformatik og evaluering Forelæsning nr.4 d ST8: Design og evaluering af brugergrænseflader, forår 2004, v/ Egil Boisen (Ph.D.-stud., HST,
Usability ITU, efterår Brugervenlighedstest/usabilitytest 23. Oktober, IT-Universitetet E2008.
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse Rekruttere (segmenter, målgrupper) Min. 2 testpersoner Overvej roller i gruppen – Skift moderator Lav et testmanuskript.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
September 20031KUP - Videndeling i udvikling Udviklingsprocessen Fremstillingsdiscipliner Identificerer kundens krav Omsætter gradvist og struktureret.
Online Kalender Afsluttende projekt 2011 Af Jacob Weng Gruppe medlemmer: Kasper Jørgensen og Lasse Mejsner Informationsteknologi
Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Fornyelsesfase: Visionsudvikling Finn Kensing. Fornyelsesfasen: Visionsudvikling Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes behov Formål: –PG:
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
1 USABILITY Session 11 Analytisk evaluering Rapportering.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Enes Kücükavci !.  Planlægning  Krav og testspecifikation  Design  Implementering  Test/Afprøvning  AMANDA.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Test af brugervenlighed
Definition Kriterier Design og evaluering
Design - brugervenlighed
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
App Store og Android Market Morten Hansen, Seniorkonsulent, Soft Design A/S Anne-Marie Arnvig, Kommunikationschef, Soft Design A/S.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
TEMA 3 Problemløsning: Lav en prototype
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Præsentationens transcript:

Repetition: Ekspert review

? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?

JN’s 10 heuristikker Hvordan understøtter de usability mål? 1: Synlig system-status (Feedback) 2: Lighed mellem systemet og den virkelige verden (Metafor) 3: Brugerkontrol og frihed (Navigering) 4: Ensartethed og standarder (Konsistens) 5: Forhindring af fejl (Forebyggelse) 6: Genkendelse frem for erindring (Hukommelse) 7: Fleksibilitet og effektivi-tet i brugen (Effektivitet) 8: Æstetik og minimalistisk design (Design) 9: Hjælp brugerne med at genkende, bestemme og udbedre fejl (Recovery) 10: Hjælp og dokumentation (Hjælp)

Trin i en formel ekspert vurdering Forberedelse (briefing) Valg af fokusområde Underretning af eksperter (kollegaer) om metoden og heuristikkerne Udførelse (evaluering) Hver ekspert bruger 1-2 timer til at gennemgå produktet, ved hjælp af heuristikkerne. Problemer noteres og tildeles en alvorsgrad Produktet gennemgås mindst 2 gange. Først for at få et overblik over muligheder, senere fordybelse i de enkelte detaljer Problemer noteres (video, noter, tænke højt) Efterbehandling (debriefing) Eksperterne mødes og diskuterer deres resultater. Problemer prioriteres efter alvorsgrad og der løsningsforslag diskuteres 4

Heuristikker ift fokusområde? 5

Heuristikker ift udviklingsprocessen? 6 Kravspecifikation Hvad skal systemet omfatte? Design Hvordan skal det designes? Implementering Hvor godt er det designet? Test Er kravene opfyldt? Skitser (mock ups) UI prototype Kørende version Driftsklar version