Definition Kriterier Design og evaluering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Formularer (Access, del 3)
PSS-Promoting Social Skills
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Inspektion/ analytisk evaluering d. 13/2-08
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
At udforske sin egen praksis
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen 19 marts 2003 (enkelte billedslides udeladt)
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Morten Aagaard Egebakken, 3.marts 2009 Side 1/8 EGE Ledelsesmøde 1.HANDS Designsamarbejde 2.Modsætninger i metodevalg 3.Use cases 4.Forløb 5.Konklusioner.
Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Esben Juul Nielsen og Magnus Kjøller Lou 14. Januar 2009.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Quality Management Systems
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
18. februar IT-Universitetet, forår Opsamling Fra sidste forelæsning: Vidensindsamlings-, og analyse-metoder 2.
Enes Kücükavci !.  Planlægning  Krav og testspecifikation  Design  Implementering  Test/Afprøvning  AMANDA.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008.
Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Usability ITU, forår : Mobile enheder + Usabilityeksamen + Gæst Julie og ”...”
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Kombinationer & tværfaglighed på datalogi & TIT Oplæg ved semesteropstarten September 2004 Niels Jørgensen.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Test af brugervenlighed
Digital Didaktisk Design
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Design - brugervenlighed
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Formativ evaluering Workshop Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
1.08 Test.
Idegrundlag og målsætninger
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Præsentationens transcript:

Definition Kriterier Design og evaluering Usability Definition Kriterier Design og evaluering

Usability (brugervenlighed) Begrebet blev defineret omkring 1993 J Nielsen og R Molich’s samarbejde omkring bogen: The Usability Engineering Udtrykker en kvalitetsegenskab omkring hvor let det er at bruge et system og oplevelsen af det Er en kritisk faktor for et system Kan som andre ikke funktionelle krav (eller kvalitetsfaktorer) ikke måles direkte

Hvorfor brugervenlighed? Fokus på brugvenlighed af forskellige grunde: Rationalisering, tidsbesparelse ved systemer med mange (interne) brugere Nødvendighed, systemer uden direkte mulighed for hjælp Konkurrence, systemer i direkte konkurrence med andre systemer Risiko, systemer som involverer menneskers helbred Undersøgelser viser at brugere generelt har svært ved at interagere med forskellige slags IT-systemer

Definition af usability Samlet definition (ISO DIS 9241):: I hvilken grad et produkt kan anvendes af en specifik bruger til at opnå specifikke mål funktionelt, effektivt og tilfredsstillende i en specifik brugskontekst Nielsen (1994): Learnability Efficiency Memorability Errors Satisfaction Molich (2000): Let at lære Effektivt at bruge Let at huske Forståeligt Tilfredsstillende at bruge

Opstilling af usability kriterier Forudsætningen for usability er: At funktionerne er tilstede At andre kvalitetskrav som fx performance er opfyldt Mål for usability kan fx være: At en opgave kan udføres med max 3 klik At 2 ud af 3 brugerne kan gennemføre en opgave indenfor 5 minutter (fx køb i en web-shop) At 2 ud af 3 brugere kan udføre en opgave i et jævnt tempo (uden at stoppe op) At ingen af brugerne har måttet opgive at finde/bruge en funktion

Design og evaluering af usability En løbende proces gennem udviklingen I starten udarbejdes designforslag ved anvendelse af mock up’s og UI prototyper, der gradvis får en mere færdig karakter Senere designes det kørende system Der en flere forskellige metoder der kan inddrages til evaluering To hovedkategorier: Ekspert metoder Brugertest metoder

Heuristikker for usability Betyder tommelfingerregler J Nielsen har ud fra egne erfaringer defineret 10 heuristikker for godt design, som omfatter alle typer digitale produkter Heuristikker er vigtig at have ved hånden når man designer Desuden bygger testmetoden heuristisk evaluering (ekspert review) på heuristikkerne.

Usability gennem tiderne Blev som nævnt defineret i 1994 GUI og fokus på funktionalitet og effektivitet Med internettets udbredelse og muligheden for at indlægge grafik begyndte markedsfolk og grafikere at interessere sig for mediet Det opstod fløje, hvor grafikerne argumenterede for det æstetiske i modsætning til Jacob Nielsens prioritering af effektivitet Senere enes man om at begge dele er vigtige

Usability vs user experience To overlappende aspekter Mens brugervenlighed handler om hvordan man i praksis får opgaverne løst let og hurtigt, handler user experience mere om brugernes opfattelse og reaktion på anvendelsen af en produkt, dvs de mere følelsesmæssige aspekter [preece m. fl. Interaction design] I nogle produkter er målet at udfordre brugeren ved at de ikke er brugervenlige

? Eksempler på ikke brugervenlige systemer Hvad er problemet i henhold til definitionen på usability? Forslag til kriterier for usability?