Center for Regional Udvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Samspil på tværs i Silkeborg Oplæg 09. maj 2012 – Thisted UU leder Erik Rohde.
Advertisements

17½ års samarbejde i Aarhus
IKV i den politiske kontekst
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Amalie Ørum Etablering af en ungevejledning på Hovedbiblioteket.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Region Hovedstaden som vidensmetropol
”Vi når målet – men hvordan?”
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
De 10 bud for bedre samspil mellem forskning og erhvervsliv.
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Målsætninger på psykiatriområdet
Fra ufaglært til faglært på rekordtid - Region Hovedstadens Uddannelseskonference d. 9. november 2012.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Ved Lars Mikkelsen NVR konference den 5. november 2012 Samspillet imellem uddannelsesinstitutionerne i et projektperspektiv.
Hvor bevæger det danske erhvervsuddannelsessystem sig hen? Oktober 2013.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Hospitalsenheden Vest Ledelse i Akutafdelingen Per Østergaard Jensen Cheflæge Hospitalsenheden Vest.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Den regionale overvågningsopgave - strategier og redskaber Hans Henrik Nørgaard Center for Regional Udvikling Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
DM i Skills 2013 i Aarhus. 1.Formål 2.Samarbejdspartnere 3.Beslutningsgrundlag 4.Skills aktiviteter 5.Besøgende 6.Økonomi 7.Opsparing øvrige afdelinger.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
FOKUS OG FORENKLING – Apotekets lokale strategikort
Klædt på til en erhvervsuddannelse
det nationale kvalitetsprogram på sundhedsområdet
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ungdomsskolen 2021 MISSION
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Reformer af erhvervsuddannelserne i et historisk perspektiv
Præsentationens transcript:

Center for Regional Udvikling Region Hovedstadens perspektiv på at udvikle attraktive erhvervsuddannelser - herunder styrke tilgangen og etablere flere praktikpladser v. Projektleder, Søren Sandahl Center for Regional Udvikling

Plan- og administrationsgrundlag Vision Hovedstadsregionen er den grønne og innovative metropol med høj vækst og livskvalitet, samt et sammenhængende sundhedsvæsen på internationalt topniveau. Mission Vi står for behandling, uddannelse og forskning inden for borgernes sundhedsvæsen, og sammen med andre udvikler vi hovedstadsregionen, hvor vi har særlige opgaver, inden for miljø, trafik, erhverv, uddannelse og det sociale område. Politiske målsætninger Patientens situation styrer forløbet Indikator: LUP spørgsmål om inddragelse/-indflydelse og samlet indtryk af forløb Høj faglig kvalitet Indikator: Kliniske kvalitetsdatabaser Ekspansive vidensmiljøer Indikator: Udtagne patenter Grøn og innovativ metropol Indikator: CO2 i hovedstadsregionen Strategikort Driftsmålstyring Perspek-tiver Strategiske indsatsområder og budgetønsker Brugere, borgere og samarbejds-partnere Sammen-hængende patientforløb Ventet og velkommen Forskning og samarbejde Regional vækst- og udviklings- strategi Kvalitet Sundheds-platform Lighed i sundhed Økonomi og aktivitet Effektivisering Hospitals-byggerier Miljørigtig drift og udvikling Medarbejdere og ledere Sikring af medarbejder ressourcer Måle-punkter Sundhed Regional Udvikling Det Sociale Område Tilfredshed Samlet indtryk af indlæggelse eller ambulant besøg Brugerundersøgelser Samlet indtryk af forløb Levering Akutbehandling Kræftbehandling Udredning Ventetid Ventetid på V1 og V2 kortlægninger Strukturfondsmidler udmøntes 100 % Belægningsprocent Kvalitet Infektioner Uventede dødsfald Genindlæggelser Ekstern finansiering til forskning og innovation Passagerkilometer i den regionale kollektive trafik Magtanvendelser e Trivsel Sygefravær Produktivitet Aktivitet Vs. Omkostning Passager km . i kollektive trafik  / driftsudgifter Miljørigtig drift og udvikling Plan- og administrationsgrundlag

Mål i udviklingsplan ”Flere unge og voksne får kompetencer, der kan styrke væksten i regionen” Succeskriterier Undervisningen i uddannelsessystemet tilpasses erhvervslivets kompetencebehov. Flere unge får en erhvervskompetencegivende uddannelse. Flere ufaglærte opkvalificeres til faglærte. ”Forbedrede muligheder for borgere på kanten af arbejdsmarkedet” Bl.a. Efteruddannelse, svage unge og at virksomheder indsluser personer med særlige behov

Talent og kompetencer i verdensklasse - Alle talenter i spil Flere praktikpladser gennem regionalt samarbejde om det praktikpladsopsøgende arbejde Opkvalificering af ufaglærte ved at udvikle den Grundlæggende Voksenuddannelse og styrke realkompetencevurdering Ungdomsuddannelser karakteriseret af innovation, tværfaglighed og samarbejde med erhvervslivet gennem etablering af nye partnerskaber Reduktion af restgruppen uden uddannelse gennem etablering af praktiske veje til ungdomsuddannelse for den målgruppe, som mangler motivation for skolebaseret uddannelse

Flere praktikpladser Vi vil arbejde for flere praktikpladser Den regionale praktikpladsenhed skal i samarbejde med erhvervsskolerne etablere 2500 nye uddannelsesaftaler ved at koordinere og systematisere det praktikpladsopsøgende arbejde. Samarbejdspartnere: alle regionens tekniske og merkantile erhvervsskoler samt jobcentre og Ungdommens Uddannelsesvejledning RegionH bevilling: 12 mio. kr. Partneres budget: 10 årsværk. Skolekampagne: Skoler identificerer mangel på p-pladser og telefirma ringer rundt. Skolerne får noget igen og bakker op. Status: 1.200 p-pladser etableret. Ringer rundt i samarbejde, vækstvirksomheder besøges af PPE og møder etableres (møder er succes, fordi så er man inde) – stor hitrate, fordi de ikke nødvendigvis har tradition for p-pladser, store virksomheder har skolerne ikke tid til, fordi de har lang inkubationstid. Der er etableret netværk for skolernes p-pladsopsøgende arbejde med kompetenceudvikling, videndeling osv. Slutter om 1,5 år.

Opkvalificering af ufaglærte Vi vil bidrage til opkvalificering af ufaglærte ”Fra ufaglært til faglært på rekordtid” arbejder for at opkvalificere 1250 af regionens ufaglærte til faglært status gennem udvikling af fleksible modeller til ”Grunduddannelse for Voksne” (GVU). Deltagere: 4 erhvervsskoler, 2 VoksenUddannelsesCentre, jobcentre, kommuner, A-kasser, erhvervsorganisationer, virksomheder og Beskæftigelsesregionen RegionH bevilling: 2,6 mio. kr. Samlet budget: 26,6 mio. kr. Status er 700 påbegyndte og gennemførte forløb. Udviklet turbo GVU-forløb indenfor 12 uddannelser, reduceret gennemsnitlig varighed af GVU-længde på skolerne med 32%, jf. GVU-planer. Ny GVU-plan er udviklet for de 4 skoler og ambitionen er hele regionen. Nye FVU-forløb med gastro-dansk og rengørings-matematik. Borgere visiteres til GVU som aldrig før. GVU nedlægges 1. august 2015: Normalt slutter projekter med bevillingen, men UFFA kommer til at indgå i de faglige udvalgs videreudvikling af procedurer for merit ind i voksenforløb (EUV).

Ungdomsuddannelser karakteriseret af innovation, tværfaglighed og samarbejde med erhvervslivet Vi vil skabe attraktive erhvervsuddannelser ”Next EUD - Fremtidens erhvervsskole” – nyt og innovativt grundforløbskoncept med samarbejde på tværs af tekniske, merkantile og social- og sundhedsuddannelser. Der tages udgangspunkt i dogmer for, hvordan unge lærer, hvad der motiverer dem, og hvilke tværgående vækstkompetencer, der er brug for. Deltagere: 3 erhvervsskoler, videregående uddannelsesinstitutioner og virksomheder RegionH bevilling: 12 mio. kr. Samlet forventet budget: 30 mio. kr. Gode historier: Auto-elever fokuserer på sundhed, og data-elever fra tekniske uddannelser begynder at tænke på udvikling af en ny type kørestol eller en app. Status: 40 ugers grundforløbskoncepter på tværs af 3 indgange og 7 uddannelser. Dette er meget interessant ift. EUD-reform, som jo også bygger på fire indgange og at man skal kunne skifte mellem uddannelserne. : Next EUD – Fremtidens erhvervsskole. Vi har udviklet og er i gang med at afprøve et nyt og innovativt 40 ugers grundforløbskoncept på tværs af 3 indgange og 7 udddannelser(merkantil/HG, Sosu&PAU, Auto/data/elektrikker). Den er en slags 20/20-model. 20 fællesmodul uger og 20 uger på eget lokalt  tilpasset grundforløb. Vi arbejder med dogmer som vi har forsøgt at lade gennemsyrer projektet: læring i bevægelse, digitalisering, internationalt udsyn, innovation, virksomhedssamarbejde(praksisnær undervisning) og elevinddragelse. Jeg har også vedhæftet en model. Der er desværre en fejl i modellen.  Du kan måske have den med som lille billede på sliden. Vi har faktisk lige reduceret vores budget med 4 mio, så det må være 30 mio, men det ved jeg ikke om man behøver at rode rundt i.   Projektet bliver drevet som et tæt samarbejde mellem de 3 partnerskoler. Vi samarbejder med virksomheder og videreuddannelses inst. Men de er ikke en del af projektfinansieringen eller budgettet. Eleverne har fået udvidet deres referenceramme og opfører sig (ifølge underviserne) anderledes end ordinære grundforløbselever. Underivsere oplever at de har rykket sig mere end ordinære elever og har fået et bredere perspektiv på hvordan og hvor de kan sætte deres kompetencer i spil. Arbejdet har også skabt stor forandring hos de deltagende lærere og det har givet stor pædagogisk udvikling.

Reduktion af restgruppen Vi vil bringe flere unge tilbage på uddannelsessporet ”Jobs med Uddannelsesperspektiv” har udviklet en ny fleksibel jobuddannelsesmodel, som motiverer unge fra restgruppen til uddannelse. Dette sker gennem dokumentation af jobkompetencer. Deltagere: 7 erhvervsskoler og 17 kommuner og 6 UU-centre RegionH bevilling: 12 mio. kr. Samlet budget: 19,7 mio. kr.

Young Skills og Jobs med Uddannelsesperspektiv Young Skills og Jobs med Uddannelsesperspektiv - et eksempel på en sammenhængende indsats Young Skills Jobs med Uddannelsesperspektiv Tema 1 Tema 2 Tema 3 Tema 4 Ungemiljøer, deres forældre og ny fælles vejledning Udskoling, fx med erhvervs- og EUD-samarbejde Dokumentation af kompetencer fra unges ufaglærte jobfunktioner i virksomheder Mindske frafald på EUD og garantiskole 6. - 10. klasse 6. – 10. klasse 15-30 år Alle på EUD