Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Har I verdens bedste uddannelser?
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Undervisningsplanlægning
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Grundlæggende IT, niveau G
Forbyggende indsatser • FOR UNGE. For at indsætte dato og sidefod: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”dato” i feltet for.
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Prøvebeskrivelse Bedømmelsesdokument
Tidsplan for eksamen 40s umd
Formalia ved opgaveskrivning
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Tove Laasholdt Censorrollen Bioanalytikerunderviser
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Karen Skriver Biomolekylære Videnskaber, Biologisk Institut
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
Stefan Hermann Rektor Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Sygepleje og fagidentitet
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Peter Koudahl Docent Det Samfundsfaglige og Pædagogiske Fakultet Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Lise Nissen Uddannelsesleder Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Henrik Hansen lektor, cand. scient Bioanalytikeruddannelsen, Institut for Teknologi Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Anette Kjeldal Lausten Institutchef Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer.
Anette Kjeldal Lausten Institutchef Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Guide – Siden skal slettes
Guide – Siden skal slettes
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Præsentationens transcript:

Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015 Censor-kontaktmøde Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015

Oplæggets tema ”Uddannelsens modulopbyggede struktur - og hensigten om at fremme de tværfaglige og tværdisciplinære forståelsesformer i undervisning og eksamen. Bestræbelsen på at tydeliggøre socialfagligheden som en bestemmende ramme for undervisning og eksamen – og udfordringerne til underviser og censor. Hvilke udfordringer møder censorer og eksaminatorer? Hvordan kan disse håndteres? Hvilke forventninger stiller dette til censors rolle?”

Udmøntningen af det overordnede tema Tværfaglige og tværdisciplinære vs. fag og discipliner Moduliseringens betydning for eksaminer Læringsmål som det styrende Nye eksamensformer

Uddannelsens opbygning

Tværfaglige og tværdiscipli-nære vs. fag og discipliner Modulerne indeholder seks række kerneområder: Teorier, metoder og etik inden for socialt arbejde Individet i samfundet, menneskers udvikling og sociale relationer Sociale problemer, ledighed og livsbetingelser Velfærdspolitik og den retlige regulering af socialfaglige indsatser Organisation og økonomiske rammer for indsatser på det sociale og det arbejdsmarkedspolitiske område. Evaluering, udvikling og kvalitetssikring af socialt arbejde Denne fokusering på kerneområder sætter spørgsmålstegn ved nogle af de ”klassiske” fag og discipliners position i såvel undervisningen (hvilke forudsætninger giver vi de studerende) som under eksamination og bedømmelse. En udfordring er således at komme i dybden med de enkelte fag og discipliner, dels med det selvstændige formål at kende og kunne arbejde med disse i dybden, dels som en forudsætning for at kunne arbejde med det tværfaglige og det tværdisciplinere.

Moduliseringens betydning for eksaminer Moduliseringens betydning for eksaminationer De studerendes stigende fokusering på eksaminer og dermed og retningslinier for eksaminer: Hvordan skal retningslinierne konkret forstås, har alle undervisere den samme forståelse, og bliver retningslinierne fulgt i den konkrete bedømmelse Progression af læringsmål (viden, færdigheder og kompetencer) hen over uddannelsen: Eksempel: Kommunikation er et gennemgående tema under store dele af uddannelsen. Eksempel: Valgmodul A og valgmodul B bygger videre på hhv. modul 3 og 5 Hvordan kan dette komme til udtryk i eksaminationen ?

Læringsmål som det styrende Læringsmålene er som bekendt kategoriseret i viden, færdigheder og kompetencer, men en række læringsmål kan være diffuse og tvetydige. Eksempel: Læringsmål, modul 4, Voksen Udsatte: Viden:  Målgruppernes levevilkår og livsbetingelser  Teorier, begreber og empirisk viden relateret til området  Retlig regulering herunder relevante konventioner og centrale myndigheder på området  Samarbejdsparter på området  Socialfaglige metoder og indsatser  Kontaktetablering og kommunikation med målgruppen Færdigheder:  Beskrive, analysere og vurdere målgruppernes sociale problemer i et helhedsperspektiv  Reflektere over anvendelsen af metoder og redskaber i arbejdet  Anvende lovgivningen i forbindelse med målgrupperne og reflektere over myndighedsudøvelse  Skriftlig/mundtlig kommunikation knyttet til professionsudøvelsen Kompetencer:  Identificere og beskrive et socialt problem  Reflektere over kommunikative og professionsetiske problemstillinger Hvordan er læringsmålene hjælpsomme i den konkrete Eksamination ? Bedømmelse ?

Nye eksamensformer Nye eksamensformer, hvor vi i højere grad eksaminerer i færdigheder som er anvendelige i praksis (så nærmer vi os de egentlige kompetencer). Vi er på instituttet inspireret af eksamensformer fra nogle af sundhedsuddannelserne (sygeplejerske, fysioterapeuter, ergoterapeuter) I forbindelse med skriftlige eksaminer kan man her tænke i konkrete undersøgelser og indstillinger (hvilket dog kan være i konflikt med læringsmålene). Hvad tænker I om dette ? Mundtlige eksaminer: Hvordan kan dette gøres ? Har I nogle erfaringer, som vi kan trække på ?